Contract voor gezamenlijke huur in het buitenland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Myca

Contract voor gezamenlijke huur in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-24 19:54

Ik heb geen idee hoe we dit moeten gaan regelen, en ik hoop dat jullie goede tips hebben.

Mijn zoon gaat een half jaar stage lopen in Zuid-Afrika.
Daar kan hij een huis huren samen met nog 3 andere stagaires.

Wij hebben mondeling al aangegeven dat wij de hele huur wel aan de huurbaas wil betalen als zij ons dan wel op tijd betalen. Wij zouden ook een garantie dat we wel de huur van een ander krijgt als die voortijdig vertrekt (tot er weer een nieuwe huurder is).

Hebben jullie hier ervaring mee? Hoe hebben jullie dit geregeld?
Heeft iemand een voorbeeldcontract voor ons?
Of tips waar we nog aan moeten denken?

Vast bedankt voor het meedenken!

Goof

Re: Contract voor gezamenlijke huur in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 19:56

Wat heeft het voor nut dat 4 mensen aan jou betalen en jij sluist dat geld door naar een volgende partij?
Lekker niet tussen gaan zitten en de huurbaas een contract met de huurders laten afsluiten.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-24 19:59

De huurbaas wil dit met 1 persoon regelen, de hoofdhuurder en niet met 4 verschillende personen.

Daarnaast zijn er ook kosten verbonden aan het overmaken van geld naar het buitenland, dus dan zou er ook extra geld naar de bank gaan.

Maar de eerste reden daar kunnen we gewoon niet omheen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 20:02

Dan moeten zij uitvogelen wie van hen de hoofdhuurder wordt.
Jij wordt toch überhaupt niet de hoofdhuurder?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-24 20:05

Dat klopt. Mijn zoon wordt dan de hoofdhuurder.
Hij is een student en heeft geen inkomen, vandaar dat wij dit dan weer voor hem doen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 21:11

Zijn de anderen ook Nederlandse studenten en kent hij ze? In dat geval zou ik het misschien nog aandurven, maar wel in overleg met de ouders van de andere drie. Anders zou ik het risico dat ze na 6 maanden niet betalen weer met de noorderzon vertrekken echt te groot vinden. Huurcontracten kun je wel vinden als je zoekt op onderhuur, vraag is of je heel veel aan een Nederlands contract gaat hebben als het gaat om een pand 11 uur vliegen verderop.

hildemenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 21:22

In het studentenhuis waar ik heb gewoond wilde de huisbaas ook een contract met 1 huurder en was ik de hoofdhuurder. Omdat ik ook een contract wilde met de overige huurders dat zij het geld naar mij overmaakten heb ik toen gegoogeld op voorbeeld huurcontract o.i.d. en kreeg een template waar alle verplichte dingen in stonden. Ik heb een aantal dingen aangepast en laten tekenen door de huurders.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-24 12:02

Yessy schreef:
Zijn de anderen ook Nederlandse studenten en kent hij ze? In dat geval zou ik het misschien nog aandurven, maar wel in overleg met de ouders van de andere drie. Anders zou ik het risico dat ze na 6 maanden niet betalen weer met de noorderzon vertrekken echt te groot vinden. Huurcontracten kun je wel vinden als je zoekt op onderhuur, vraag is of je heel veel aan een Nederlands contract gaat hebben als het gaat om een pand 11 uur vliegen verderop.

De andere drie zijn inderdaad ook Nederlandse studenten. Ze gaan voor dezelfde organisatie (WFA) stage lopen en beginnen eerst tegelijk aan een interne training daar voor ze het veld in gaan.
Ze hebben elkaar nog niet gezien, ze hebben wel een gezamenlijke app groep.
Het pand waar het om gaat is aangeraden door WFA.

Ik had er ook al aan gedacht om contact te zoeken met de andere ouders. Dat vindt mijn zoon alleen niet leuk. Hij wil niet betutteld worden ;)
Ik ga eens googlen.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-24 12:04

hildemenna schreef:
In het studentenhuis waar ik heb gewoond wilde de huisbaas ook een contract met 1 huurder en was ik de hoofdhuurder. Omdat ik ook een contract wilde met de overige huurders dat zij het geld naar mij overmaakten heb ik toen gegoogeld op voorbeeld huurcontract o.i.d. en kreeg een template waar alle verplichte dingen in stonden. Ik heb een aantal dingen aangepast en laten tekenen door de huurders.

Zou jij mij dat voorbeeld huurcontract kunnen toesturen?
Dat lijkt me erg handig als voorbeeld.
Mag ook per pb.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 12:57

In dit geval zou ik overwegen een borg te vragen van 1-3 maanden. Als ze dan de eerste maanden netjes betalen hoeven ze de laatste maanden niet te betalen omdat je de borg gebruikt. Heb je het risico van niet betalen toch een beetje afgedekt.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 13:48

Contact met andere ouders vind ik ook niet per se passend. Ik regelde als student alles zelf, maar moeder had geen geld en bemoeide zich ook echt niet met mijn financiën of contracten ofzo. Ik zou wel een goed contract opstellen en eventueel vooraf laten betalen of idd met 2 maanden borg werken ofzo.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 18:11

Yessy schreef:

Als je verstandig bent, dan neem je op in de overeenkomst dat Nederlands recht van toepassing is, ook als je een overeenkomst sluit met buitenlandse studenten. Als je nog verstandiger bent, dan haak je een jurist aan om je overeenkomst op te stellen of jouw opgestelde overeenkomst te controleren. ;) Dit brengt kosten met zich mee, maar als je gedoe krijgt waarin één of meerdere partijen zich niet aan de overeenkomst houdt/houden, dan zijn je kosten nog veel hoger.

TS, als je een jurist wil betrekken, dan mag je mij PB'en. :)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-24 18:21

Dat is een goeie. Borg, daar had ik nog niet aan gedacht, Eef_Bam. Dank je!

Tink89, ik denk dat je helemaal gelijk hebt. Als je voor het eerst alleen op reis gaat wil je niet aan de hand gehouden worden door je ouders.

En als ouder wil je natuurlijk ook niet dat het niet goed gaat met je kind, dus daar zoeken we een goede weg in, waar iedereen zich goed bij voelt.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 18:29

Als jij dat soort financiële dingen voor hem regelt, zou ik het zeker niet betuttelend vinden als je contact hebt met de andere huurders en/of hun ouders.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 18:30

Ik zou in dit geval niet alleen een rechtskeuze voor Nederlands recht doen maar ook een forumkeuze voor de Nederlandse rechter. Scheelt een hoop reizen als iedereen weer in Nederland is op een bepaald moment.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-24 18:34

Miran, ik snap helemaal wat je aangeeft. Maar ik weet ook dat het niet goed zal vallen, dus ik probeer een weg te vinden waar iedereen zich bij goed voelt.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-24 18:35

henshem schreef:
Ik zou in dit geval niet alleen een rechtskeuze voor Nederlands recht doen maar ook een forumkeuze voor de Nederlandse rechter. Scheelt een hoop reizen als iedereen weer in Nederland is op een bepaald moment.

Bedankt voor je tip!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 18:58

Tink89 schreef:
Contact met andere ouders vind ik ook niet per se passend. Ik regelde als student alles zelf, maar moeder had geen geld en bemoeide zich ook echt niet met mijn financiën of contracten ofzo. Ik zou wel een goed contract opstellen en eventueel vooraf laten betalen of idd met 2 maanden borg werken ofzo.

Idem.
Ik heb destijds mijn buitenland stage volledig zelf geregeld inkl. vlucht, visa verblijf etc zonder financien van mijn ouders. Ik heb ze het in feite medegedeeld dat ik weg ging en niet gevraagt of zo.
Het zou dan heel vreemd geweest zijn als dan iemand anders mijn financien wil regelen via de ouders.
Ik zou het ze eigenlijk gewoon met z‘n 3en zelf laten uitzoeken. Maar als ze alle 3 open staan voor deze oplossing en ook een contract willen tekenen dan is dat zo uiteraard ook een handige manier.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-24 19:15

Ze staan open voor een contract, dat hebben ze al aangegeven.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-24 19:16

Nu wilden wij dus een passend contract opstellen, waar iedereen zich in kan vinden en waarbij het financiële risico verdeeld wordt tussen mijn zoon en de andere drie stagaires.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-24 11:40

Imaginaerum schreef:
Yessy schreef:

Als je verstandig bent, dan neem je op in de overeenkomst dat Nederlands recht van toepassing is, ook als je een overeenkomst sluit met buitenlandse studenten. Als je nog verstandiger bent, dan haak je een jurist aan om je overeenkomst op te stellen of jouw opgestelde overeenkomst te controleren. ;) Dit brengt kosten met zich mee, maar als je gedoe krijgt waarin één of meerdere partijen zich niet aan de overeenkomst houdt/houden, dan zijn je kosten nog veel hoger.

TS, als je een jurist wil betrekken, dan mag je mij PB'en. :)

Ik heb je een PB gestuurd!