Informele pgb-ster plus baan er naast

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

charootje

Informele pgb-ster plus baan er naast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-24 09:48

Ik laat mezelf uitbetalen door mijn dochter haar pgb. Nou wil ik er naast nog een baan bij, weet iemand hoe dat dan zit qua uren die je mag uitbetalen van de pgb en de uren die je er dan naast mag werken?

Tink89

Re: Informele pgb-ster plus baan er naast

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 09:53

Hoeveel uren je werkt, maakt niet zo veel uit (zo lang je je houdt aan de arbeidstijdenwet). Houd er wel rekening mee dat je fiscaal wel wat ingewikkelder moet gaan rekenen en dan je mogelijk over je PGB-uren meer belasting gaat betalen.

Per saldo kan je ongetwijfeld meer vertellen: https://www.pgb.nl/

En de rijksoverheid heeft ook een pagina waar je veel info kunt vinden: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... rusttijden.

charootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-24 09:55

Dankjewel voor je reactie!

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 09:58

Hiervoor is het van belang wat voor PGB er is; WLZ, ZVW, WMO of een combi,

charootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-24 10:01

Het is PGB uit de WLZ. Ik laat mezelf 40 uur uitbetalen omdat zij volledige zorg nodig heeft. Nou gaat ze logeren dus mag ik mezelf geen 40 uur meer uitbetalen( wat logisch is). Dus ik wil dat gat opvangen met een baan ernaast.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 10:16

Ik heb ooit ook de combi 2 banen gehad waaronder 1 wat werd uitbetaald via het pgb.

In ieder geval de loonheffingskorting zetten bij welk werk je de meeste uren maakt. Maar hou er inderdaad rekening mee dat je bij je tweede werk meer belasting moet aftrekken.

Ik had dan op het pgb werk geen loonheffingskorting. Ik leverde vaak meer als de helft weer in aan belastingen.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 10:20

charootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-24 10:31

Laat ik het anders vragen...

Stel ik laat mezelf vanuit PGB nog 32 uur uitbetalen( want ze gaat maar 2 dagen logeren in de week en de rest thuis) hoeveel uur mag je dan een baan ernaast?

Ik moet het alleen ophoesten dus er moet een te kort worden opgevangen.
Ik begrijp dat er dan dingen fiscaal minder voordelig worden, maar van de 32 uur PGB ga ik niet rondkomen.

charootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-24 10:32

Zebrastreep schreef:
Ik heb ooit ook de combi 2 banen gehad waaronder 1 wat werd uitbetaald via het pgb.

In ieder geval de loonheffingskorting zetten bij welk werk je de meeste uren maakt. Maar hou er inderdaad rekening mee dat je bij je tweede werk meer belasting moet aftrekken.

Ik had dan op het pgb werk geen loonheffingskorting. Ik leverde vaak meer als de helft weer in aan belastingen.

Ik heb indd de loonheffingskorting op mijn PGB staan.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 10:37

Daar is geen zwart - wit antwoord op te geven zonder de onderliggende indicatie te kennen, PGB is maatwerk.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 10:46

Los van de pgb.

Ik zie hier wat halve waarheden staan over inkomsten belasting.
Je betaalt belasting en krijgt loonheffing over je hele inkomen per jaar. Al je inkomen wordt bij elkaar opgeteld, en daarover gaat de loonheffingen korting, de belasting schijnve je aftrekposten etcetera. Dan krijg je hopelijk wat terug, en soms moet je bijbetalen.
Meer belasting betaal je dus alleen als je in een hogere schijf valt.

Om te voorkomen dat je veel moet bijbetalen na je belastingaangifte zijn er voor de uitbetaling van je salaris bij meerdere banen wat regels.

Loonheffingskorting mag je maar bij 1 salaris toepassen, maar ……. Als bij je belastingaangifte over je hele salaris blijkt dat je te weinig hebt gekregen, krijg je dus geld terug.
Idem voor overige belastingen en kortingen.

Daarom wordt bv over extra uitbetalingen zoals een bonus dan ook een speciaal tarief berekent bij uitbetalen. Niet omdat je meer moet betalen maar om te voorkomen dat je bij je belastingaangifte geld bij moet betalen.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 10:48

Ook los van pgb.
Je moet rekenen met de arbeidstijden wet. Je mag maar een aantal uren per week werken.

Nooit meer dan 60 uur per week en het gemiddelde mag per 4 weken nooit boven de 55 uur per week liggen.
Dat is de standaard regelgeving. Een aantal cao’s hebben afwijkingen.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 10:51

Ik deed 4 uur pgb werk in de maand ( soms een dag meer of minder) en bij een andere instelling werkte ik destijds 24 uur in de week.

Ik had dan soms wel in de ochtend pgb werk en dan in de avond nog een late dienst bij de instelling. Maar omdat daar geen diensten van 8 uur zijn kon dat vaak wel.

charootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-24 11:15

Eleeke schreef:
Ook los van pgb.
Je moet rekenen met de arbeidstijden wet. Je mag maar een aantal uren per week werken.

Nooit meer dan 60 uur per week en het gemiddelde mag per 4 weken nooit boven de 55 uur per week liggen.
Dat is de standaard regelgeving. Een aantal cao’s hebben afwijkingen.

Duidelijke uitleg over de belasting!

En dat van die 60 uur is wat ik uiteindelijk wilde weten.
Dankjewel