sinds enige tijd ben ik me aan het orienteren op een baan in de zorg. Ik werk nu in de ICT, maar vind het vreselijk. Ik ben een doener, wil zonder een scherm ertussen met mensen werken en ze op een bepaalde manier kunnen helpen. Ik zit enorm te twijfelen tussen fysiotherapie en verpleegkunde en ben erg benieuwd naar ervaringen hierin. Ik ga komende tijd ook dagjes schaduwen, maar meer informatie omtrend beide beroepen is erg welkom!
Waarom fysiotherapie?
Ik vind anatomie, fysiologie en bewegingsleer in het algemeen erg interessant. Zeker in combinatie met het trainen van paarden en ruiters denk ik dat het van toegevoegde waarde kan zijn. Uit mezelf lees ik er veel boeken over en kijk ik er video's over.
Waarom geen fysiotherapie?
Omdat je erg afhankelijk bent van de zorgverzekeraars, behandelingen kort zijn (25 minuten) en je slecht betaald wordt. Tweedelijns is dan interessanter qua arbeidsvoorwaarden, maar de paar dagen dat ik in de geriatrie heb geschaduwd vond ik dodelijk saai. Een ziekenhuis zou misschien interessanter zijn, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Waarom verpleegkunde?
Je kunt er heel veel kanten mee op en door blijven leren. Er zal altijd werk zijn en daarom veel uitdaging. Ik hou van afwisseling, kan goed tegen stress en vind het medische aspect ervan interessant. Ik heb het idee dat verpleegkunde in de praktijk uitdagender, afwisselender en soms spannender kan zijn dan fysiotherapie.
Waarom geen verpleegkunde?
Ik ben eigenwijs en wil graag mijn eigen pad volgen. Ik ben bang dat er te weinig ruimte is voor eigen inbreng. Ook lijken me de wisselende roosters me op den duur vermoeiend (zeker met nacht/slaapdiensten). En ik heb het idee dat er veel plekken zijn waar je als verpleegkundige het pispaaltje bent van de familie waardoor het ondankbaar werk wordt.
Welke bokkers werken als fsyio of verpleegkundige? En wie is blij met zijn beroep? (Ik zoek voornamelijk even positieve verhalen van beide beroepen, aangezien er op internet vooral negatieve ervaringen te vinden zijn