VT: bestaat er een 'hack' voor mandarijntjes?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

VT: bestaat er een 'hack' voor mandarijntjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-24 09:34

Na de zoveelste zak 'meh' droge mandarijntjes weggegooid te hebben vraag ik me af of er een methode is om een sappige zak te vinden in de supermarkt. Kun je letten op stevigheid/kleur/nog iets anders om te zorgen dat je altijd lekkere mandarijntjes treft?

Machie

Re: VT: bestaat er een 'hack' voor mandarijntjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 09:38

Ik ben benieuwd of iemand een hack heeft. Voor mij is het eten van een mandarijn altijd Russisch roulette.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 09:43

Ik koop sowieso alleen clementina's. Andere mandarijnenrassen zijn veel vaker niet te pruimen (pun intended, whaha). En volgens mij komen de clementientjes altijd pas wat later in de winter beschikbaar.
Satsuma's zijn voor mij in ieder geval een no-go, die zijn vaker niet dan wel droog.

Geur, kleur en gewicht zijn verder een indicatie van sappigheid. Vooral gewicht, maar dat is moeilijk in te schatten.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 14-11-24 09:54, in het totaal 2 keer bewerkt

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 09:44

Ik lees met veel interesse mee. Om een of andere reden grijp ik zelf de meest gore netjes mandarijnen. Krijg ik een keer een mandarijn van iemand anders, dan is 'ie heerlijk. Ik snap er niks van. Zou de supermarkt nog uitmaken?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 09:50

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 09:50

Wat Ibbel zegt, koop clementines.

Mandarijnen smaken om de een of andere reden vaak rot, waterig of droog. Heel vies.

Een goede clementine heeft een stevige schil en voelt stevig aan, een groenig schijntje kan geen kwaad.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 09:54

Koop biodynamisch! Ik heb een fruitpakket bij de biodynamische boer en sindsdien meer variatie in mijn fruit en véél beter mandarijnen. Nog gifvrij ook. :D

JitskeJeldau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 10:06

Ik heb de supermarkt mandarijntjes opgegeven en haal ze nu op de markt bij de fruitboer. Tot nu toe waren ze allemaal lekker! (Ik pak dan wel de grotere variant, de kleintjes durf ik niet meer aan)

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 10:28

Oh, ik had een collega die altijd heerlijke mandarijntjes kocht en ik ben gaan vragen waar hij ze kocht (kistje, van AH) en dat is nooit meer verkeerd gegaan.
Ik weet wel dat als je de schil een klein beetje met je nagel indrukt en ruikt, dan leer je heel snel welke geur je wil hebben en welke niet. De ene mandarijn ruikt lekker zoet, maar die met dunne zuurderige lichtoranje of gelige schilletjes, liever niet .

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 10:31

Ir111 schreef:
Koop biodynamisch! Ik heb een fruitpakket bij de biodynamische boer en sindsdien meer variatie in mijn fruit en véél beter mandarijnen. Nog gifvrij ook. :D

Ik doe dat ook. Ook de groenten trouwens.
Het is echt opvallend beter allemaal.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 10:35

Ja, groentes zijn ook veel lekkerder. Met zo weinig moeite doe je iets goeds voor de planeet.

Maar daar gaat dit topic dan weer niet over. :Y)

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 10:51

Is er iemand die een tip heeft om ze makkelijk te pellen?
Bij mij moeten ook altijd die witte draadjes aan de buitenkant er helemaal vanaf. Waardoor ik erg lang bezig ben met pellen.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 10:57

haffiefreak schreef:
Bij mij moeten ook altijd die witte draadjes aan de buitenkant er helemaal vanaf. Waardoor ik erg lang bezig ben met pellen.

Eerst tussen je handen rollen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 11:02

Ik weet meestal precies de goede mandarijntjes eruit te vissen :))
Mijn truc is om te voelen; als ze zacht aanvoelen dan zijn ze droog van binnen, en hoe harder, hoe meer sap er in zit. Daarbij kijk ik naar de schil. Clementines met een gladde, dunne schil vind ik het lekkerst. Maar ook bij andere soorten heb ik ze het liefst met een zo dun mogelijke schil.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 11:04

Zunzuncito schreef:
Oh, ik had een collega die altijd heerlijke mandarijntjes kocht en ik ben gaan vragen waar hij ze kocht (kistje, van AH) en dat is nooit meer verkeerd gegaan.
Ik weet wel dat als je de schil een klein beetje met je nagel indrukt en ruikt, dan leer je heel snel welke geur je wil hebben en welke niet. De ene mandarijn ruikt lekker zoet, maar die met dunne zuurderige lichtoranje of gelige schilletjes, liever niet .

Dus jij zit iedere keer in het fruit van de supermarkt te pulken? :oo

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 12:14

Pantykous schreef:
haffiefreak schreef:

Eerst tussen je handen rollen.

Dat doe ik dus ook al. :D

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 12:28

Mars schreef:
Na de zoveelste zak 'meh' droge mandarijntjes weggegooid te hebben vraag ik me af of er een methode is om een sappige zak te vinden in de supermarkt. Kun je letten op stevigheid/kleur/nog iets anders om te zorgen dat je altijd lekkere mandarijntjes treft?

bestel ze eens een x hier: https://www.citrussebastia.nl/

weet zeker dat dat veel beter smaakt

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 12:48

Koop clementines of clemenvila's. mandarijnen in een netje zijn vaak smerig, dus ik kies liever voor bladmandarijnen in een doosje.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 12:54

Ik heb het idee dat mandarijnen tot twee jaar terug vaak lekker waren maar dit jaar heb ik nog geen lekker netje gehad. Zelfs zo vies dat ik er best wat heb weggegooid, hartstikke zonde dus nu koop ik ze niet meer

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 13:01

Niet bij de supermarkt kopen.
Hier om een fruitboer aan huis met fantastisch fruit. Ik eet alleen zijn mandarijnen en die zijn altijd perfect.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 13:08

Goed topic :))

Na het zoveelste debacle koop ik ze alleen nog in een bepaald groentenwinkeltje. Daar hebben ze alleen maar biologisch fruit en ze hebben altijd een proefexemplaar liggen. Als ze lekker zijn dan neem ik ze mee :)

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 13:24

speurneusc schreef:
Mars schreef:

bestel ze eens een x hier: https://www.citrussebastia.nl/

weet zeker dat dat veel beter smaakt

Ik heb ze ook van hier. Sowieso altijd veel beter dan die van de supermarkt, maar het ene ras is echt een 10 en andere zijn meer een 7. Ze vermelden altijd welk ras ze plukken die ronde dus op een gegeven moment weet je wel welke je wil. (Die van vorige week zijn echt goddelijk!)

melanie0906

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 13:51

Ik heb nu 2x mandarijntjes gekocht op de markt en tot nu toe nog geen vieze gehad. Ik koop ze echt nooit bij de supermarkt omdat ik die meestal te zuur vind.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 14:17

Mijn schoonmoeder kocht ze altijd op de markt en overlegde dan met de groenteboer over de smaak. Die wist op een gegeven moment dat schoonmoeder hetzelfde type lekker vond als zijn eigen vrouw dus hij kon haar altijd precies vertellen welke ze wel of niet moest hebben :)

Dus eigenlijk is dat de tip. Koop bij de groentenboer van mijn schoonmoeder.

Nee geintje. Maar wel een groentenboer. Dan kan je aangeven wat je lekker vind, en als het goed is kunnen ze je vertellen of de mandarijnen die ze hebben dan goed zijn voor jou of dat je beter kan overslaan tot de nieuwe voorraad.

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 14:20

Hier ook een biopakket en sindsdien alleen nog maar lekkere mandarijnen gehad. Ik vind een mandarijn pellen, ontdoen van de witte pieletjes en er dan bij het eerste partje achterkomen dat 'ie vies is ook onderschat leed :+