Inheems tuinieren!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

black_kelpie

Inheems tuinieren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-24 17:50

Blokken beton, grote grindbakken, tegels en nog meer tegels. Als je geluk hebt staat er nog een pot met een plant. Dat is min of meer het straatbeeld in mijn omgeving tegenwoordig. Bij bestaande huizen die verkocht worden worden komt er vaak acuut een kaalslag van de bestaande tuin en bij nieuwbouw komt er om te beginnen al niets. Ik word er een beetje triest van.

Wat er dan al staat aan planten is zelden een inheemse soort, met een beetje geluk een cultivar. Voor de insecten vaak compleet nutteloos, maar wij vinden het mooi.

Sinds dit jaar ben ik me meer gaan verdiepen in het toepassen van inheemse planten en struiken in de tuin. Mijn kippen hebben de boel jarenlang vakkundig kaal gehouden, dus ik had bijna een schone lei om mee te beginnen. Ik heb niet de intentie om de hele tuin uitsluitend inheems aan te planten, maar wel zoveel mogelijk. Het stuk wat ik gebruik als moestuin profiteert daar ook zeker van, ik heb dit jaar een enorme toestroom van leven gemerkt in mijn vorig jaar nog praktisch kale tuin.

Het is een druppel op een gloeiende plaat met een tuintje als die van mij, maar ik vind het de moeite waard. Daarbij zijn er echt heel veel mooie inheemse bloemen, planten, struiken en bomen.

Zijn er nog meer Bokkers die zich hier al mee bezig houden, of geïnteresseerd zijn in een meer natuurlijke tuin? Kom dan gezellig meekletsen! :j

Rivendell

Re: Inheems tuinieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 17:53

Ik heb 4000m2 grond en laat grotendeels alles zelf groeien, ook jkk. Komen hele mooie nachtvlinders op af

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 18:08

Klinkt wel interessant Ik heb een beetje een mix van inheems en exoot.

Heb je een foto van je tuin nu?

De kaalslag herken ik. Pas tegenover waar ik zit in nederland. Voorheen woonde daar een tuiniersdame die heel natuurlijke tuinen aanlegde groen vol en weinig onderhoud door een zorgvuldig plantplan. De voortuin, niet groot maar mooi aangelegd en volwassen. Op een avond bij de nieuwe bewoners een hoop herrie. De meeste planten waren al vernietigd, :knuffel: ik heb nog een volwassen hortensia kunnen redden die echt volledig gesloopt was. De rest was echt aan stukjes, deze redt het nu langzaam met blaadjes. En nu is het een troosteloze lege aarde/puin/grind bak zonder een stukje groen. Nu prijken er tijdelijk een paar kerstlampjes en dat was het. "Want het was zooooveeel werk" lees de voortuin was 1,5 bij 4 meter en groen zonder onderhoud. 8)7 -O-

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 18:20

Rivendell schreef:
Ik heb 4000m2 grond en laat grotendeels alles zelf groeien, ook jkk. Komen hele mooie nachtvlinders op af

Hier ook, behalve het JKK }>
Iets meer dan 80 are waarvan het grootste deel weiland met een klein bosje meidoorn.
Wat vroeger mijn rijbak was, is nu een prachtige wilde tuin 8-)
Vooraan mijn huis groeien de wilde aardbeien tegen de gevel. Zomaar gratis gekregen van de natuur.
Achteraan appels, peren, kersen, wilde kersen en bramen. Heel veel bramen. :9

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-24 18:32

Rivendell schreef:

Dat is een heel leuk stukje om mee te kunnen spelen, ik ben wel een beetje jaloers op zoveel ruimte met mijn 160m2 :+

Heel veel planten die tegenwoordig algemeen in Nederland voorkomen behoren niet tot de oorspronkelijke inheemse flora. Canadese fijnstraal bijvoorbeeld, dat zie je overal, maar het hoort hier niet.

karuna schreef:
Klinkt wel interessant Ik heb een beetje een mix van inheems en exoot.

Heb je een foto van je tuin nu?

De kaalslag herken ik. Pas tegenover waar ik zit in nederland. Voorheen woonde daar een tuiniersdame die heel natuurlijke tuinen aanlegde groen vol en weinig onderhoud door een zorgvuldig plantplan. De voortuin, niet groot maar mooi aangelegd en volwassen. Op een avond bij de nieuwe bewoners een hoop herrie. De meeste planten waren al vernietigd, :knuffel: ik heb nog een volwassen hortensia kunnen redden die echt volledig gesloopt was. De rest was echt aan stukjes, deze redt het nu langzaam met blaadjes. En nu is het een troosteloze lege aarde/puin/grind bak zonder een stukje groen. Nu prijken er tijdelijk een paar kerstlampjes en dat was het. "Want het was zooooveeel werk" lees de voortuin was 1,5 bij 4 meter en groen zonder onderhoud. 8)7 -O-

Dat bedoel ik inderdaad, ik vind het echt vreselijk om te zien. Er mag ook nergens een grasspriet scheef staan of er klaagt wel iemand over rommel. Vlak achter mijn huis staan 2 enorme eiken die waarschijnlijk het veld moeten ruimen, zogenaamd omdat ze te groot zijn voor de plek waar ze staan. Dat zijn ze al 30 jaar hoor, maar mensen klagen over de blaadjes. Ik blijf stug bezwaar maken.

Ik heb geen foto's van mijn tuin op dit moment, ik maak vooral foto's van de groentenafdeling, haha. Het ziet er nu ook niet zo boeiend uit, de struiken die groot moeten worden (sporkehout, egelantier en zwarte bes) zijn dit najaar aangeplant en dat is dus nog niks.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 18:35

Leuk topic! Ik probeer alles wat ik nieuw plant inheems te kiezen :D

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 18:42

Leuk topic! Ik zou heel graag foto's zien van hoe jullie tuinen eruit zien :D

Ik heb geen tuin, woon in een soort studentenhuis. Ik heb wel een vogelbadje bovenaan de brandtrap (mijn 'balkon') en een paar bakjes met inheemse plantjes. Ik heb recent hop gezaaid, hopelijk kan ik dat een beetje over de trap laten groeien.
Op het terras mochten we twee moestuinbakken neerzetten, één hiervan hebben we vol inheemse bloemen gezet, we waren wat laat met zaaien dus er bloeit nu zelfs nog wat :) De ander staat vol met (bos)aardbei. Niet helemaal inheems maar trekken wel beestjes aan.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 18:54

Topic naar mijn hart! <3
Ook hier zie ik het elke keer gebeuren: nieuwe buren, alle planten er uit en alles toegeplaveid, kunstgras of strak gazonnetje met een robotmaaier er op. -O-

Gelukkig zie ik hier ook een tegenbeweging, deels gesponserd en gesupporterd door de stad. Mensen die veel werk maken van bloeiende voortuintjes, die sommige hoekjes wild laten en het fruit aan de bomen laten hangen.

Zelf denk ik dat ik intussen een fijn compromis heb gevonden. Veel wilde hoekjes, veel inheemse planten, een grote vijver, een natuurstenen gestapeld muurtje, een open omheining zodat de egel van A naar B kan.
Maar ook een terras voor ons om lekker te zitten, een stuk gras en wat open ruimte voor een tuinfeestje. En voor de katten een afgezet miniatuurtuintje, compleet met beplanting, gras en een mini-vijvertje, zodat ze wel lekker naar buiten kunnen maar geen vogels kunnen belagen.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 19:29

Geen tuin, maar toch ook een héél klein druppeltje op die gloeiende plaat:
Aan het begin van de lente ben ik begonnen om van mijn ongebruikt achterbalkon (4-hoog) een vogelbalkon te maken. Het is zo'n 3 meter lang bij 1 meter breed.
Ik heb een verplaatsbaar voederstation gebouwd, en ben me in de afgelopen maanden serieus gaan verdiepen in vogel/insectvriendelijk inheems groen.

In oktober heb ik met alle opgedane kennis (plus een zorgvuldige verlanglijst :P ) een viertal grote, rechthoekige speciekuipen beplant met voornamelijk inheemse boompjes, heesters, vaste planten en voorjaarsbollen.
Soms gaven bepaalde eigenschappen zoals beschutting / voedsel van een niet-inheemse struik de doorslag, dus groeit er bijvoorbeeld ook een Vuurdoorntje tegen de regenpijp.
Verder is er nog een ondiepere kuip met daarin een waterschaal, omringd door verschillende pollen inheemse kruiden.

Het groen is nu nog erg klein en jong en kaal, maar ik ben enorm benieuwd naar hoe het er komend voorjaar gaat uitzien, en hoe het allemaal gaat uitgroeien <3

De organisatie Streektuinen noemt dit 'stapstenen'! Ook een erg mooi initiatief:
https://streektuinen.nl/

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 19:31

Wat voor inheemse planten zaai/plant jij?

Wij hadden dit jaar voor het eerst een tuin. We hebben een paar stroken ingezaaid met wilde bloemen. Zo'n kant en klare mix voor vlinders en bijen. Maar heb eigenlijk geen idee of dat inheemse soorten zijn.

We hebben ook een klein moestuintje. Geen grote opbrengst helaas (dit is ons pannekoek jaar - de eerste mislukt altijd). Beetje te laat geweest met planten en de slakken aten de jonge plantjes op.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 19:44

Tabbladen schreef:
Wat voor inheemse planten zaai/plant jij?

Boom/Struik/Klimmer:
Meidoorn, Wilde Lijsterbes, Sleedoorn, Gewone Vlier, Gele Trosvlier, Vuurdoorn, Wilde Liguster, Hedera.
Plus een kleine witte en een kleine blauwe Druif die ik al had, die staan samen in een pot.

Vaste planten:
Beemdkroon, Lievevrouwebedstro, Beemdooievaarsbek, Maagdenpalm, Moerasvergeet-mij-nietje.
Samen met een zaaimengsel van Blauwe Knoop, Klaproos, Korenbloem en Muskuskaasjeskruid.

Kruiden:
Wilde Marjolein (Oregano), Bieslook, Rozemarijn.

Voorjaarsbollen:
Blauwe Druifjes, Vogelmelk, Sneeuwklokjes, witte Sneeuwroem.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-24 20:09

Zolala schreef:
Boom/Struik/Klimmer:
Meidoorn, Wilde Lijsterbes, Sleedoorn, Gewone Vlier, Gele Trosvlier, Vuurdoorn, Wilde Liguster, Hedera.
Plus een kleine witte en een kleine blauwe Druif die ik al had, die staan samen in een pot.

Vaste planten:
Beemdkroon, Lievevrouwebedstro, Beemdooievaarsbek, Maagdenpalm, Moerasvergeet-mij-nietje.
Samen met een zaaimengsel van Blauwe Knoop, Klaproos, Korenbloem en Muskuskaasjeskruid.

Kruiden:
Wilde Marjolein (Oregano), Bieslook, Rozemarijn.

Voorjaarsbollen:
Blauwe Druifjes, Vogelmelk, Sneeuwklokjes, witte Sneeuwroem.

Wat een goede lijst is dit zeg, en dat allemaal op een balkonnetje?? Geweldig *\o/*

Ik ga ongetwijfeld dingen vergeten, maar hier een lijstje van wat er bij mij in is gekomen dit jaar, ik loop in m'n hoofd door de tuin dus struik/plant/bol staat door elkaar :')

Sporkehout, maagdenpalm, lievevrouwebedstro, sneeuwklokjes (stinzenplant, niet inheems), egelantier, kruipend zenegroen, Knikkend nagelkruid, groot kaasjeskruid, hartgespan, hondsdraf, beemdooievaarsbek, krokus (stinzenplant), dropplant (niet inheems, wel nuttig), grote kaardenbol, tijm, vrouwenmantel, verschillende varens, bosaardbei, boshyacint, daslook, grote brandnetel (ja, gezaaid), Koninginnekruid, grijskruid, gewone brunel, zwarte bes, grote pimpernel, gewone ossentong, akelei en ijzerhard.

Ik heb ook een mengsel in een border gesmeten van Cruydt Hoeck, ik hoop dat daar ook leuke dingen tussen zitten :D

En dan staat er nog van alles wat hier niet "hoort", voornamelijk eetbaar. Ook mijn vlinderstruiken blijven voorlopig staan, ik vind ze mooi.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-24 20:13

Tabbladen schreef:
Wij hadden dit jaar voor het eerst een tuin. We hebben een paar stroken ingezaaid met wilde bloemen. Zo'n kant en klare mix voor vlinders en bijen. Maar heb eigenlijk geen idee of dat inheemse soorten zijn.

Dat heb ik dit voorjaar ook gedaan bij een stukje, het geld was op :P en zo stond het gelijk mooi vol. Zag er hartstikke leuk uit, maar letterlijk niks wat er in die mix zat was inheems. Ik ben nu heel druk met zaailingen daarvan weghalen, want de boel heeft zichzelf goed uitgezaaid :')

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 20:15

Ja leuk! Ik klets graag mee!

Hier is alles ook inheems, beetje het wilde tuin idee. Op één uitzondering na, vorig jaar heb ik een Ginkgo biloba van mijn vriend gekregen, die wou ik heel graag :o

Solleke_Noah

black_kelpie schreef:
Tabbladen schreef:

Dat heb ik dit voorjaar ook gedaan bij een stukje, het geld was op :P en zo stond het gelijk mooi vol. Zag er hartstikke leuk uit, maar letterlijk niks wat er in die mix zat was inheems. Ik ben nu heel druk met zaailingen daarvan weghalen, want de boel heeft zichzelf goed uitgezaaid :')

Bij ecoflora kan je inheemse wilde bloemen-mixen bestellen, ook afhankelijk van je grondtype of zon/schaduw.

Judass

Wat een leuk topic!
Ik heb dit jaar al een deel van m'n hortensia's er uit gehaald (stonden vier struiken naast elkaar die toch elke zomer verdorde :') ) Hier wil ik pimpernel en kattenstaart planten. Langzamerhand komt er steeds meer moois bij. Een leuke mix van inheems en alles wat er al stond, waaronder een grote vlinderstruik.

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 20:18

Meelezer meldt zich! Hier gelukkig veel tuin, wei voor de paardjes en ondanks dat er al veel groen was, ook al veel tegels extra uit gehaald. We hebben t net dit jaar gekocht dus ook in huis nog veel te doen maar zooo leuk om te bedenken wat we er nog bij in willen. Zoiesp een moestuintje nog en een kruidenspiraall. Dat is natuurlijk niet wat je bedoelde, maar ik herkende enorm de irritatie van de grijze tegeltuinen en kunstgras!! Zo onnodig en zonde!

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 20:20

Leuk topic! Ik ga binnenkort een plan maken voor mijn voortuin (5x5m, zandgrond, nu gras).

Daarnaast heb ik een achtertuin met een grote appelboom waardoor er veel schaduw is en er niet heel veel wil groeien. Ik probeer inheemse schaduwplanten te vinden - en tips welkom!

Wat ik ook doe: stekjes meenemen. Bijv kleine zaailing op een onhandige plek in het bos (ik heb wat krenten, inheemse vogelkers en berk die er door beheerders uit waren getrokken 'geadopteerd' voor een heggetje). Of bij kruidentuinen zaailingen die buiten de perken groeien meenemen, of zaadjes oogsten.

ik heb bijvoorbeeld hartgespan in de tuin, echt een prachtplant! Ik laat ook gerust paardenbloem en weegbree staan. Eigenlijk heel mooie planten als je wegdenkt dat we het als onkruid beschouwen!

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-24 20:24

Solleke_Noah schreef:
Bij ecoflora kan je inheemse wilde bloemen-mixen bestellen, ook afhankelijk van je grondtype of zon/schaduw.

Afbeelding

Afbeelding

Deze zit er hier nu in, ik ben heel benieuwd wat er op gaat komen. Ik overweeg om een deel van wat ik nog over heb van deze zaden voor te zaaien komend voorjaar. Afgelopen jaar heb ik een stalletje bij mijn huis gehad met alle groentenplantjes die ik zelf niet meer in de tuin kwijt kon. Mensen mochten zelf bepalen wat ze wilden geven voor de planten. Het zou leuk zijn om dat komend voorjaar weer te doen en dan met meer inheemse planten erbij.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 20:27

black_kelpie schreef:
Deze zit er hier nu in, ik ben heel benieuwd wat er op gaat komen. Ik overweeg om een deel van wat ik nog over heb van deze zaden voor te zaaien komend voorjaar. Afgelopen jaar heb ik een stalletje bij mijn huis gehad met alle groentenplantjes die ik zelf niet meer in de tuin kwijt kon. Mensen mochten zelf bepalen wat ze wilden geven voor de planten. Het zou leuk zijn om dat komend voorjaar weer te doen en dan met meer inheemse planten erbij.

Leuk idee! Voor mijn werk heb ik jaren geleden eens een inheemse plantenbeurs georganiseerd en daar kwam ook echt veel volk op af! Denk dat het zeker kan aanslaan :j

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 20:51

Ik word ook heel erg verdrietig van al die grafzerken tuinen in Nederland :(

Wij doen ook ons best om de biodiversiteit te helpen. Nu heb ik een 'iets' grotere tuin als de meesten maar alle beetjes helpen! Ik word heel blij dat ik las dat iemand ook op een klein balkon lekker bezig is :D

Voor gratis, meestal inheems, plantgoed meerbomen.nu

Guerilla gardeners zijn ook leuk, die planten/zaaien bijv de boomspiegels in met inheems plantgoed.

Op dit moment is er ook weer een crowdfunding actie van The Pollinators, Treevember. Voedselbossen doen daar aan mee, ze richten zich niet allemaal op inheems maar de meesten nemen dat wel mee.

Kardinaalsmuts is ook een leuke struik voor vogels. Eerst komt er meestal spinsel in (rupsen, dus vogelvoer) en daarna hele leuke knalroze kapjes met oranje bessen (ook voor vogels). Deze struik wordt ook niet gelijk super groot. Ik weet niet of hij gekwalificeerd is als inheems (maar veel van wat inheems genoemd wordt komt ergens anders vandaan, alleen lang geleden ;))

Hazelnoten zijn wel inheems, mooie struiken, goed te snoeien. Takken kun je weer gebruiken als staken in de moestuin bijv :) en met een beetje mazzel eekhoorns in de tuin *\o/*

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 21:14

Ja, een paar hazelaars heb ik hier ook staan in de gemengde haag. Erg mooi in het voorjaar ook, met die katjes. :j Daarnaast meidoorn, hondsroos, hagenbeuk en liguster (die uiteraard mag bloeien!).

Voor de rest laat ik al een paar jaren het gras op veel plekken groeien. Zo gaan meerdere grassoorten in bloei en kunnen zich mooi uitbreiden. Bovendien is het goed vogelvoer. En er groeien steeds meer wilde bloemen en kruiden in: madeliefjes, paardenbloem, witte klaver en rolklaver, weegbree, hondsdraf,...

Speciaal om de natuur een handje te helpen heb ik in mijn tuin o.a. goudsbloemen, zonnebloemen, kattenkruid, ereprijs,...

En dan uiteraard de vijver, die erg veel dieren aanlokt: kikkers, padden, libellen,... <3

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-24 21:26

Mijn vriend doet me wat als ik hier een hazelaar neerzet, die is hartstikke allergisch :')

Leuk dat jullie mee komen praten/lezen! Een paar had ik hier stiekem wel verwacht :D

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 22:33

Echt een fijn topic! <3

black_kelpie schreef:
Wat een goede lijst is dit zeg, en dat allemaal op een balkonnetje?? Geweldig *\o/*

Ja, hè?! Ik kan me intussen wel voor mijn kop slaan dat ik dit niet jaaaren eerder heb gedaan. Ik heb zoveel plezier van alle vogels die nu al langskomen!

Die vlindertuinmix van Cruydt Hoeck is ook prachtig, zeg. Wat een mooie soorten zitten erbij.
Ik moet voorlopig op mijn handen zitten en mag niets meer bijkopen, eerst kijken hoe het zich komend jaar gaat ontwikkelen. Het is tenslotte maar een heel beperkte ruimte, en op het oosten - misschien wil niet alles daar goed aarden.

Ik heb aan de andere (west)kant van mijn appartement een balkon voor mezelf (en 3 katten), en daar 'balkonier' ik al heel lang. Experimenteer ook graag met grote klimmers en allerlei exoten. Er staat ook al 8 jaar een Berkje dat ooit als verstekeling zaailing is meegelift :)
In ieder geval kan ik wat heen-en-weer verhuizen als dat nodig mocht zijn.

De plaatselijke inheemse planten/stekjesbeurzen ben ik dit jaar misgelopen (ik wist dat niet op tijd), maar dat ga ik wel in de gaten houden.

Knuffeldier schreef:
Wat ik ook doe: stekjes meenemen. Bijv kleine zaailing op een onhandige plek in het bos (ik heb wat krenten, inheemse vogelkers en berk die er door beheerders uit waren getrokken 'geadopteerd' voor een heggetje). Of bij kruidentuinen zaailingen die buiten de perken groeien meenemen, of zaadjes oogsten.

Ik heb tijdens wandelingen wel stekjes genomen van Wilde Liguster, en pas geleden van Struikklimop - die hopelijk wil wortelen, want die vind ik echt geweldig.
En momenteel kweek ik een paar appel- en citroenplantjes uit pitjes, gewoon uit nieuwsgierigheid.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 22:52

Leuk topic! Ik probeer bij de paarden zoveel mogelijk inheemse planten te planten. Al ben ik wel wat vreemd gegaan met de hibiscus, flamingo wilg en de roze knuffelwilg, tussen de inheemse wilgen (boswilg, amandelwilg, roze en gele knotwilg, rozemarijnwilg). Daarnaast nog veel hazelaars, haagbeuk, wat fruitstruiken (framboos, braam en zwarte bes), meidoorn en rozenstruiken.

En ik ben fan van wilde bloemenmengsels, waar zoveel mogelijk inheemse soorten of niet al te extreme exoten in zitten.
Het wemelt dan ook van de insecten en vogels in bloeitijd <3

Ik koop bijna niks. Krijg of knip veel stekjes of zaailingen en ik oogst zaad uit de uitgebloeide planten in de bloemenstroken op het terrein.