Alleenstaande ouder met kind op vakantie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Steenbok12

Alleenstaande ouder met kind op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-24 11:22

Dag allen!

Ik ben vakantie plannen aan het maken en merk dat ik een grote drempel voel om alleen op vakantie te gaan met mijn zoontje. Met name het buitenland. Normaal geen doemdenker maar meer een wat als er iets met mij gebeurd. Mijn zoontje is bijna 5. Kan zichzelf natuurlijk niet redden in het buitenland. Daarnaast ben ik geen held met mijn eigen auto naar het uitenland gaan. Voorkeur voor dit jaar is een leuke plek mer sta caravan. Genoeg t3 doen zowel binnen als buiten en betaalbaar. Ik wil met zijn tweetjes gaan. Komend jaar in Nederland maar ben toch benieuwd naar ervaringen als alleenstaande met kind in het buitenland. Met name ook de aanspraak voor mijn zoontje zou fijn zijn.

Kamperen lijkt mij tzt ook wel leuk maar heb alleen een simpel tentje haha dus voor nu eerst maar eens gewoon erop uit simpel.

Ik weet dat ik mij niet moet laten belemmeren, ik reisde vroeger de halve wereld rond zonder kind met vriendinnen haha maar voelt toch anders. Maargoed alle hobbels moeten een keer genomen worden.
In 8 maanden tijd een ander huis, geen relatie, nieuwe sociale contacten en een andere baan :') dus hey langzaam kom ik wel vooruit.

Het zal om de mei vakantie gaan. Zomer vakantie zullen we bivakeren vermoedelijk in onze gezmelijke sta caravan waar ik nog gebruik van kan maken. In principe is hij van mijn ex nu maar in d3 zomer zou ik er 2 weken in mogen dus dat is al een stukje luxe natuurlijk!

secricible

Re: Alleenstaande ouder met kind op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 11:24

Is een organisatie als estivant iets voor je?

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 11:25

Wat stoer van je dat je dit wilt doen!

Is het niet een idee om eerst even een weekendje dichtbij met je zoontje te gaan kamperen? Zodat je even kan kijken hoe het gaat maar niet gelijk 2 weken in het buitenland bent?

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 11:32

Stoer van je!

Ik weet niet wat je budget is, maar tegenwoordig is een stacaravan huren ook niet goedkoop in Nederland of omliggende landen. Als ik jou was zou ik lekker de zon opzoeken bij een hotel waar ook animatie is voor je zoontje. Lekker spelen, mama aan de oplader en toch een iets geruster gevoel denk ik. Vaak is er reisleiding betrokken vanuit TUI bijvoorbeeld dus stel dat er wat met je gebeurt.. en natuurlijk de mensen van het hotel. Is toch anders dan dat je in een chalet of stacaravan alleen met je zoontje zit. Ik zie al prijzen vanaf zeg 350 pp voor een week rond die tijd.

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 11:39

secricible schreef:
Is een organisatie als estivant iets voor je?

Ik ben al sinds kind af aan mee geweest met estivant met mijn moeder. Als kind vond ik dit geweldig! Voor mijn moeder was dit ook heel fijn! Je mag mij een pb sturen als je vragen hebt.

Kimddddd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 11:52

Ik ging vaak op vakantie met mijn dochter en het eerst toen ze 5/6 jaar was. Naar Disneyland Parijs. We hadden een hotel uitgezocht wel buiten het resort en dat was op loopafstand van het metrostation. We zijn met de Thalys heen gereist.

Het beviel eigenlijk zo goed dat het jaar erop... ik met mijn dochter naar Slovenie ging. Met het vliegtuig en taxi en openbaar vervoer. Dat was super leuk! We zijn 1 week in een resort met zwembaden geweest in een leuk huisje en voor en na de vlucht in de hoofdstad. Omdat het een klein land was, was dit allemaal prima te doen.

Het jaar erop pakte ik het nog grootser aan :) en we gingen rondreizen in Italie met vliegtuig en trein. Het was super leuk.

Mijn laatste vakantie als alleenstaande moeder was...Praag, Hongarije, Oostenrijk met trein.vliegtuig etc.

Als je afwisselt tussen wat jij leuk vind om te zien en wat zij leuk vind (dierentuinen,pretparken, strand,kattencafe, kermis, speelgoedwinkels kijken) Het zijn allemaal avonturen waar we beiden met een goed gevoel op terug kijken.

Ik heb altijd gezorgd dat ze een bandje met mijn telefoonnummer om had en ook altijd dat hotels dicht bij treinen waren zodat we niet ver hoefden te lopen om een hotel te vinden.

Gee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 12:18

Gewoon doen.
Mijn eerste jaar alleen met kind had ik niet veel geld en ben ik naar Texel gegaan in een low budget huisje. Daar waren andere kinderen waar ze mee kon spelen als we niet onderweg waren.

Mijn dochter maakte makkelijk contact en dus ben ik het jaar erop naar een van de Canarische eilanden gegaan in de zomervakantie. Ook daar waren genoeg kids waar ze mee kon spelen. Dat waren kinderen van allerlei nationaliteiten. Die begrijpen elkaar ook zonder elkaars taal te spreken. Vooral als ze zo jong zijn.
De daarop volgende jaren ben ik altijd met haar alleen op vakantie gegaan. Of een vliegreis ergens heen via een gewone reisorganisatie of op eigen houtje met de auto toeren door Europa. Tuurlijk boek je de vakantie niet vol met musea maar kijkt naar activiteiten die je kind (en jezelf) leuk vinden.

Zo'n reisorganisatie met singlereizen met kids vond ik altijd veel te duur.
Tijdens schoolvakanties wemelt het overal van mensen met kinderen, dus die kom je vanzelf overal tegen. Die kids vermaken zich wel. Of je zelf aanspraak hebt, verschilt hoe makkelijk je zelf contact maakt en of je zelf wat andere talen spreekt. Als jij tevreden bent als je kind speelt en jij je kunt vermaken met bv een boek, dan is dat toch ook fijn.

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 18:28

Hier ook alleen met mijn zoon op vakantie geweest, denk dat ie toen 6/7 was.

Ik ging kamperen en zocht naar campings met Nederlandse eigenaren. Mocht er dan iets zijn konden zij ons helpen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 18:32

Wij gingen huis met jonge kinderen naar de camping.
Hadden een eigen caravan, maar ook een stacaravan huren is vaak wel aanwezig.
Kinderen kunnen heerlijk samen spelen en in der avond kun jij heerlijk buiten en drankje doen en wat met de buren praten. In een hotel zit je alleen maar op je kamer als je kind slaapt.

Edit: je kan ook even op Marktplaats of FB market kijken voor een wat ruimere tent.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 18:56

Ik ben als kind wel alleen met één van mijn ouders op vakantie geweest. Ik kan me niet herinneren dat taal een barrière vormde om met andere kinderen te spelen.
Waar je wel rekening mee moet houden is dat het handig is om een (officieel) document mee te nemen om aan te tonen dat de andere ouder het goed vindt dat jij alleen met je kind(eren) reist. Bij ons is daar op vliegvelden en grensovergangen weleens om gevraagd.

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 20:01

Wij zijn ooit bij een camping geweest met een 1 ouder-veld. Misschien dat meer campings of parken dat aanbieden tegenwoordig?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 20:24

Roosch schreef:
Stoer van je!

Ik weet niet wat je budget is, maar tegenwoordig is een stacaravan huren ook niet goedkoop in Nederland of omliggende landen. Als ik jou was zou ik lekker de zon opzoeken bij een hotel waar ook animatie is voor je zoontje. Lekker spelen, mama aan de oplader en toch een iets geruster gevoel denk ik. Vaak is er reisleiding betrokken vanuit TUI bijvoorbeeld dus stel dat er wat met je gebeurt.. en natuurlijk de mensen van het hotel. Is toch anders dan dat je in een chalet of stacaravan alleen met je zoontje zit. Ik zie al prijzen vanaf zeg 350 pp voor een week rond die tijd.

€350 pp in de meivakantie? Naar een bestemming waar je niet in de kou beland? Turkije kan april begin mei nog erg koud zijn bijvoorbeeld en ik geloof dat de meivakantie in 2025 vroeg valt.

Wil je echt een zon vakantie dan zal je richting Canarische Eilanden of zuid Spanje (Malaga) moeten kijken of Egypte.

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 20:52

Ik volg even mee voor wat tips. Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje met een dochter van 7, volgend jaar is ze 8. De zomervakanties zijn we in Nederland op een camping gebleven de afgelopen 2 jaar, mijn ouders hebben een caravan waar we gebruik van mogen maken. Ik zou zo graag eens een weekje samen op een zon/strand vakantie willen maar weet niet gaat waar en vind het ergens wat spannend.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 20:54

Ik ben al vanaf dat mijn dochter 2,5 jaar was met haar op vakantie geweest. Ging echt prima. In de beginjaren wel een gedoe met de buggy mee maar later heel prima, zeker toen ze haar zwemdiploma’s had. Werd steeds makkelijker. Ze had altijd snel vriendinnetjes en aanspraak. We zijn geweest naar Lanzarote, Mallorca (meerdere keren), Ibiza en Gran Canaria.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 21:23

Ik ga ieder jaar met mijn 2 dochters van van nu 6 en 9 naar frankrijk. We staan dan op een camping in een stacaravan. Dit doen we komend jaar voor de 4e keer.

Ik zorg dat ik goed verzekerd ben, dat ik alle papieren en telefoonnummers bij de hand heb mocht ik pech oid hebben en dat ik het thuisfront op de hoogte houdt van mijn reis.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 21:36

Mvdende, ik had inderdaad Spanje of Turkije gevonden voor die prijs. Niet all in, maar met ontbijt erbij. Ik heb in Turkije wel goed weer gehad in de meivakantie maar als ik google lijkt dat toch een beetje afwachten te zijn inderdaad.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 23:41

Steenbok12 schreef:
Dag allen!

Ik ben vakantie plannen aan het maken en merk dat ik een grote drempel voel om alleen op vakantie te gaan met mijn zoontje. Met name het buitenland. Normaal geen doemdenker maar meer een wat als er iets met mij gebeurd. Mijn zoontje is bijna 5. Kan zichzelf natuurlijk niet redden in het buitenland. Daarnaast ben ik geen held met mijn eigen auto naar het uitenland gaan. Voorkeur voor dit jaar is een leuke plek mer sta caravan. Genoeg t3 doen zowel binnen als buiten en betaalbaar. Ik wil met zijn tweetjes gaan. Komend jaar in Nederland maar ben toch benieuwd naar ervaringen als alleenstaande met kind in het buitenland. Met name ook de aanspraak voor mijn zoontje zou fijn zijn.

Kamperen lijkt mij tzt ook wel leuk maar heb alleen een simpel tentje haha dus voor nu eerst maar eens gewoon erop uit simpel.

Ik weet dat ik mij niet moet laten belemmeren, ik reisde vroeger de halve wereld rond zonder kind met vriendinnen haha maar voelt toch anders. Maargoed alle hobbels moeten een keer genomen worden.
In 8 maanden tijd een ander huis, geen relatie, nieuwe sociale contacten en een andere baan :') dus hey langzaam kom ik wel vooruit.

Het zal om de mei vakantie gaan. Zomer vakantie zullen we bivakeren vermoedelijk in onze gezmelijke sta caravan waar ik nog gebruik van kan maken. In principe is hij van mijn ex nu maar in d3 zomer zou ik er 2 weken in mogen dus dat is al een stukje luxe natuurlijk!

www.ouderalleen.nl

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 00:32

Vanwege ons bedrijf kunnen we als gezin samen op reis.
Ik ga al jaren met de jongste op vakantie, heeft autisme waar ik het beste mee om kan gaan.
Mijn man altijd met de oudste, die beide heel sportief zijn.
Ik ben met de jongste de eerste jaren naar Mallorca gegaan, dan in een hotel met inpandig zwembad.
En een hotelkamer slaapkamer apart van de rest van de kamer, vanwege het vroeg naar bed gaan van mijn zoon, en ik dan gewoon nog kan TV kijken of lezen.
Zoonlief had ook een naamplaatje om zijn nek hangen met mijn gegevens erop.
Wat ik merkte dat andere kinderen al heel snel probeerde contact te krijgen met mijn zoon, en zeker in het zwembad er snel samen werd gespeeld.
Doordat de kinderen contact met elkaar maakte, maakte je als ouders ook gauw een praatje met elkaar.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 01:27

Hartstikke stoer!
Ik ben van de zomer alleen met mijn dochter van 5 (toen bijna 6) op vakantie geweest, met hond :+. Ik vond een stacaravan dus best prijzig in de zomervakantie. Wij zijn met een tent op pad geweest. Ik heb nog nooit in mijn leven een tent opgezet, dus dat was lachen. Of huilen :'). Zo'n family 4.1 tent, ik dacht hoe moeilijk kan het zijn. Nou toen ik dat ding uit zn tasje gestort had ergens in Frankrijk, wist ik niet eens wat de boven of onderkant was 8)7.
Naja moraal van het verhaal, was echt de beste vakantie ooit. Mijn dochter maakte zelf vriendinnetjes op de camping, die kwamen bij onze tent knutselen. Elke dag gezwommen. Ik had rust. En ik heb ook nog heerlijk geslapen op een luchtbed (ja was ook de 1e x). Ik heb de 1e 2 uur dat ik er was wel gedacht waar begin ik aan.
Wat ik wil zeggen als ik dat kan, kun jij het ook haha. Ik had niks geboekt, gewoon aangereden en gestopt waar de zon scheen. Heerlijk dat je tegenwoordig apps hebt als asci enz, je kunt zo de camping uitzoeken. Valt het weer tegen, rijd je wat zuidelijker. Zo konden we lekker rond trekken. Op elke camping waren wel nederlandse kindjes ook, en mijn dochter had binnen een dag vriendinnen gemaakt. Dat vind ik wel het grote voordeel van kamperen tov een stacaravan of hotel. Omdat je veel buiten zit, heb je veel eerder contact.
Ik kan zelf Frankrijk aanraden als je alleen gaat. Dat is in je eentje nog te bereizen, je kunt makkelijk wat zuidelijker trekken en veel leuke campings voor kinderen. In labresse zit bijv een leuke met een riviertje erdoor, zwembad erbij en een speeltuin en bovenaan een springkussen. Ik vond alleen de nachten koud.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 08:29

Ik ga dit topic ergens opslaan haha. Ik ga nu met mijn ouders op vakantie omdat ik alleen met 2 kinderen nog te spannend vind. Ze zijn nu 3 en 6 dus ergens vind ik dat het langzaam tijd wordt om alleen te gaan en jullie verhalen helpen :D

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 10:27

Ik zeg gewoon doen :+.
Als ik zonder enige kampeerervaring van vroeger op de bonnefooi Frankrijk doorga, dan kan iedereen het! Ik ben 18 dagen gebleven en ik was het nog niet zat. Ook zo fijn dat je gewoon zelf kunt beslissen dit doen we vandaag en morgen wordt het hier slechter dus we rijden even door. Moet wel zeggen dat ik blij ben dat we tegenwoordig smartphones hebben. Hoe je zoiets moet doen met een landkaart en anwb boekje met campings... diep respect voor mensen die 40 jaar geleden zo op pad gingen.

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 11:46

Gelukkig hier veel positieve verhalen en ik weet dat ik gewoon pech heb gehad met mijn vakantie in Frankrijk maar ik heb daardoor dus een hele grote drempel om wel weer naar het buitenland te gaan. Het kan ook anders gaan dan alleen maar leuk, fijn en ontspannen.
(2 nachten ziekenhuis, bosbrand in de buurt en onderweg ook 112 moeten bellen)

Ik ben daardoor de afgelopen 2 zomervakanties ook gewoon in Nederland gebleven. Dat ik of zo weer thuis was of in de buurt van opa en oma zodat zij ter ondersteuning konden komen. (Gelukkig niet nodig gehad, al werd dochter wel weer ziek op vakantie)
En het kriebelt iedere keer wel weer om lekker naar de zon te gaan, maar toch ook denk ik weer iedere keer, nee toch maar niet. En gelukkig heeft Nederland ook leuke campings.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 12:59

Zorg dat jouw gegevens ergens fysiek bij je kind te vinden zijn zodat mensen contact kunnen opnemen als hij verloren zou lopen. GPS zender is ook nog een optie.
Komt helemaal goed hoor.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 13:19

Ik denk dat vooral een goede voorbereiding fijn is. Armbandje oid met gegevens voor je kind, je eventuele tent thuis al eens opgezet hebben, checken of slaapmatjes passen, weten hoe gasfles werkt, auto even een check voor vertrek ed.