Wintermensen: tips voor zomermensen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fearn

Wintermensen: tips voor zomermensen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-24 22:23

Beste herfst- en winterliefhebbers,

Namens de lente- en zomermensen, vraag ik: wat vinden jullie leuk aan de herfst/winter en wat doen jullie zoal?

Welke dingen maken je enthousiast?

Hoe besteed je je dagen als het koud is, vroeg donker, regenachtig en grijs?

Waar haal je in deze seizoenen plezier uit?

(Dit klinkt misschien heel sarcastisch, maar ik zou het oprecht fijn vinden om inspiratie op te doen). :')

Ik ben zelf dus echt een zomermens (en ook wel een beetje lente), en zodra het weer eerder donker begint te worden en kouder voel ik me automatisch veel minder goed. Vermoeider, minder geinspireerd, sneller somber. Probeer wel dingen zoals vitamine D, lichttherapie etc maar toch blijft het elk jaar zo. Als de dagen weer langer en warmer worden leef ik weer op. {:}

Maar ik dacht: misschien kunnen de wintermensen de zomermensen bij deze wat helpen? :D tips voor activiteiten, of wat het is aan deze seizoenen waar je geluk uit haalt..

Alvast bedankt! :D

Goof

Re: Wintermensen: tips voor zomermensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 22:32

Gweoon iedere dag naar buiten en lekker blijven bewegen!
Ga lekker wandelen, fietsen of hardlopen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 22:33

Ik ben een lentemens maar in deze tijd vind ik het ‘cocoonen’ wel heerlijk. Lekker warm met een dekentje op de bank, lichtjes aan, kaarsje aan, warme choco en een goede serie. Je huisje gezellig maken.

Edit: dus het tegenovergestelde van Goof. Ik blijf binnen. :')

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 22:36

De mooie herfst kleuren. Sneeuw en krakend ijs en rijp op de takken. Kneuterig binnen zitten met de kachel aan en niets hoeven. Door heerlijk vochtig ruikende bossen wandelen en bladeren schoppen. Geen zweet, op kou kun je je kleden. :D Soms een fikse storm en regenbui waarna alles heerlijk fris ruikt. Besjes aan de struiken. Paddestoelen. Gordijnen dicht en lampen aan. De feestdagen.

Minder tof dagen miezer regen en een net niks temperatuur.

Overigens ben ik een vier seizoenen mens en ook gek op de lente en zomer <3 elk seizoen heeft mooie dingen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 22:42

Ik had vroeger echt altijd een herfst en winter dip. Maar dat wordt steeds minder. Ik heb geen paarden meer dus dat scheelt enorm. Dan is dit seizoen minder erg. En de zomers worden steeds heter en daar houd ik helemaal niet van. Dus zomer wordt steeds minder aantrekkelijk voor mij. Lente is nog steeds geweldig, als mijn plantjes weer opkomen en ik zie kleine eendjes en lammetjes. Koude ochtenden en dan een zonnetje die je verwarmt. Ja dat vind ik geweldig.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 23:00

Ik ben absoluut geen wintermens en heb veel last van de donkere maanden. Vooral januari en februari vind ik altijd pittig. Mij helpt het beste om in beweging te blijven, juist naar buiten voor ontspanning (paarden verzorgen is niet altijd ontspanning, maar wandelen of hardlopen met de hond wel). Gezond eten, lichtlamp in de ochtend, ritme en binnen inderdaad gezellig maken. Wij hebben nu thuis een infrarood sauna en ik hoop dat dat me deze winter ook gaat helpen.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 23:02

Ik heb stukken meer energie in het najaar dan in de zomer, dus ik doe alles wat ik dan niet kan :D nee gewoon lekker blijven bewegen, wandelen, bij paard bezig, fietsen, en dan lekker thuis komen en in een fijne stoel een boek lezen met een kaarsje aan

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 23:21

Naar buiten, naar buiten, naar buiten. Echt, dat helpt écht!

En verder...

Dit is héérlijk toch?:

Afbeelding
Afbeelding

( Het licht, de sfeer, de geuren, het geluid <3 <3 <3 )

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 23:26

Uh, ik voel me niet perse aangesproken als wintermens.. Maar ik kan enorm genieten van mist (behalve hele heftige als ik op de weg zit).
Ik heb niks met regen maar alle andere dingen vind ik wel tof. Sneeuw, mist, kou. Gewoon erop kleden. In de winter heb ik een hekel aan regen en gladheid, maar in de zomer heb ik weer een hekel aan de hitte (als ik niet in mn zwembad kan plonsen)en het zweten. En mijn paarden gaan slecht op de hitte.

Ik geniet vooral van kerstmis. Bij mij is 1 nov kerstseizoen (denk ook dat dat bijdraagt aan makkelijker doorkomen van de laatste maanden van het jaar) en ik geniet dus van mist en kou. Heldere hemel (vallende sterren) en heerlijk weer dikke truien aan.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 23:53

Zorg ervoor dat je iets hebt om naar uit te kijken in de herfst/winter. Ik had altijd echt een najaarsdip maar sinds ik op wintersport ga heb ik daar veel minder last van.

En verder het vooral accepteren dat je nu wat minder energie hebt. Deze tijd van het jaar mag alles ook wat langzamer gaan. Heerlijk om bank te hangen terwijl het buiten regent en koud is. Stamppotten eten en snert. Familie en vrienden opzoeken met de feestdagen. En extra genieten van dat gevoel als je buiten bent geweest en weer lekker warm binnen zit of een hete douche neemt.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 23:54

Herfst is de mooiste tijd van het jaar. Lekkere lange ritten maken met je paard zonder lastig gevallen te worden door steek beesten en hitte.
De natuur is prachtig mooi kleurrijk. Veel meer variatie dan in de zomer.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door SjonnieZ op 10-11-24 23:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 23:55

Wat mij helpt is focussen op kerst <3
Lekker naar de intratuin. Spulletjes kopen. Boom op tijd zetten. Cadeautjes eronder. Mooie jurk kopen en dan met kerst lekker eten.

Maar verder heb ik er ook een hekel aan hoor. Het helpt dat ik deze winter geen paard en hond heb dus kan lekker binnen blijven onder m’n kleedje.

Desireeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 23:58

Ik had vroeger veel meer een winterdip dan nu. Niet elke dag door de regen hoeven te fietsen helpt daarbij :')

Wat mij helpt is om het echt gezellig te maken. Kaarsjes aan, dekentje, thee, en met een boek of serie op de bank. Spelletjes spelen met je partner, snacks erbij. Naar de bios gaan, uiteten, concerten. Allemaal leuk om te doen tijdens de winter! Vrienden uitnodigen voor een diner. Koken en bakken.

Na de zomer is voor mij ook tijd om wat meer op te laden.

En wat ook echt helpt: sochtends zonlicht zien, bijv een rondje wandelen of even buiten staan. Ik wandel elke dag met de lunch. Ook blijven sporten.

Dingen plannen om te doen (thuis) voor na je werk. Zodat je niet alleen maar hetzelfde doet :P

En het moois inzien van de seizoenen: tijd voor rust. De veranderende kleuren. Het winterse zonnetje. Op de bank zitten terwijl het regent.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 00:03

Ik kan intens genieten van een buitenrit wanneer het steenkoud is! Legging onder m'n rijbroek, warme sokken aan, veel laagjes bovenkleding, dikke sjaal, handschoenen aan en gaan. Een rustig stapritje (van 2 uur) als het hard en klein beetje glad is. En in vol galop over de paden als het droog maar fris is.

Of uuuuren struinen in het bos of op het strand met de hond, en dan daarna thuis een warme kop choco en een fijne douche.

(Hier maak ik vast geen vrienden mee. Maar ik geniet er wel altijd van) De openhaard lekker aan.

Kerstboom in huis, overal lichtjes!

En als er sneeuw ligt, neem ik meestal vrij van werk en wanneer ik niet zeker weet of het er ook nog ligt als m'n zoontje vrij is/weekend heeft houd ik hem heel pedagogisch onverantwoord een dagje thuis (hij is nu 6, nu 2x gedaan toen hij 4 en 5 was beide keren 1 dagje) om vervolgens de hele dag samen in de sneeuw te spelen, sleeën, eventueel schaatsen en daarna lekker binnen bij het haardvuur met chocomelk op te warmen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 00:04

In de herfst en winter is het veel fijner wandelen met de honden.
In de zomer is het toch gauw te warm.
En dan is het ook weer fijn thuiskomen na een wandeling.
Honden tevreden, en dan zelf een kopje koffie of warme chocomelk :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 00:07

Idd veel naar buiten! De natuur is zo prachtig in de herfst, ik geniet van de kleuren in de bomen. En van de vogeltrek die gaande is, er zijn dan zoveel bijzondere soorten te zien in ons land.

Regen en storm vind ik minder aan dit seizoen maar dan maak ik het thuis gewoon extra comfortabel. Lichtjes, kaarsen, fijne dekentjes op de bank, lekkere thee erbij en een boek bvb… heerlijk! Winters eten, stevige soep, stamppot, (vega) hachee, zelfgemaakte appelmoes etc.
En plan leuke dingen! Uitjes om naar af te tellen, die houden mij ook happy.

Maar wees ook niet te streng voor jezelf, je mag je best wat minder voelen in deze tijd van het jaar. Dat komt heel veel voor, jezelf daarin accepteren kan ook al wat lucht geven.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 00:09

De geuren en kleuren van de herfst. Het mysterieuse van mist. De warmte van namiddag zonnestralen om 16 uur. De volledige verandering van de atmosfeer. Zelfs de volle maan heeft een andere tint! De zon is minder fel, de wolken brengen meer vocht, de prachtige wedstrijd tussen zon en wolken.... De eerste blubber, geur van rottend blad, houtkachels wiens geur ver draagt op het vocht.

Ik hou van de herfst.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 00:10

Beste wat wij ooit gedaan hebben was een maand naar de tropen in februari. Is helaas geen jaarlijkse optie maar dat kan ik wel van harte aanraden :')

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 06:47

Ik heb het zelf al een héle poos niet gedaan (en misschien is dit ook niet de meest gezonde suggestie :+ ) maar ik vond het heel fijn om in de koude maanden af en toe een zonnebankje te pakken. Lekker voor de spieren, ultieme warmte, ontspanning, en als bijkomend voordeel een fijn kleurtje {:}

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 08:11

Genieten van de kou op je gezicht, de regendruppels op je capuchon en jas en lekker opwarmen met warme choco of thee. <3

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 08:26

_Karlijn schreef:
Ik heb het zelf al een héle poos niet gedaan (en misschien is dit ook niet de meest gezonde suggestie :+ ) maar ik vond het heel fijn om in de koude maanden af en toe een zonnebankje te pakken. Lekker voor de spieren, ultieme warmte, ontspanning, en als bijkomend voordeel een fijn kleurtje {:}

Kan me voorstellen dat dat fijn is in de winter! Als je een gezondere optie wilt proberen is een sauna pakken wellicht een optie? Je hebt ze met diverse lichttherapieën, kleuren, infrarood etc. En het volledig warm worden is wellicht voor een zomermens ook wel heel fijn.

Thami

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 08:33

Juist in herfst en winter ben ik bewust meer buiten bezig, dat helpt enorm. En als er dan eens een zonnetje schijnt waardeer ik die zoveel meer!
Ik ben geen binnen sporter, maar als je overdag geen mogelijkheid hebt zou ik een binnen sport uitkiezen en een concreet doel bedenken waar je naartoe kan werken. Dat motiveert en dan kan je na je training lekker ontspannen op de bank!
En verder probeer ik de donkere periode op te delen; nog maar zoveel weken tot kerst, dan worden de dagen alweer langer! Januari en februari zijn dan vaak wel zwaar, dan zou ik proberen de zon op te zoeken als mogelijk.
En voor je het weet is de sombere periode voorbij en begint de lente weer :)

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 08:34

Suzanne F. schreef:
Ik had vroeger echt altijd een herfst en winter dip. Maar dat wordt steeds minder. Ik heb geen paarden meer dus dat scheelt enorm. Dan is dit seizoen minder erg. En de zomers worden steeds heter en daar houd ik helemaal niet van. Dus zomer wordt steeds minder aantrekkelijk voor mij. Lente is nog steeds geweldig, als mijn plantjes weer opkomen en ik zie kleine eendjes en lammetjes. Koude ochtenden en dan een zonnetje die je verwarmt. Ja dat vind ik geweldig.

Geen paarden hebben! Haha
Dat denkt in mijn geval wel de lading ja..
Ik kan dan echt jaloers zijn op de mensen die na hun werk thuis komen en dan de gordijnen dichtdoen en op de bank schuiven met een dekentje en de kaarsjes aan.
Ik moet dan nog minimaal 2 keer de regen, wind en/of kou trotseren om door de modder en in het donker de paarden te verzorgen..
en dan verlang ik echt meteeeen terug naar de lente/zomer..

Beckie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 08:48

Ik waardeer juist de afwisseling tussen de 4 seizoenen. Al vind ik het voorjaar misschien wel het mooist.

Wat mij helpt als ik de donkerte zat ben is bedenken dat na 21 december de dagen alweer steeds een heel klein beetje langer worden. En dat is al over een week of 5. En in sommige planten zitten de nieuwe knoppen voor het voorjaar al in de struik. Van alleen al die belofte kan ik blij worden :')

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 09:03

Mensen die zeggen "lekker in de kou naar buiten gaan, wandelen met de hond en daarna thuis opwarmen met een kop thee" hebben duidelijk geen last van Raynoud waardoor je bloedvaten dichtknijpen zodra je 1 stap buiten zet :')
Op kou kan je kleden, maar mijn handen & voeten blijven pijnlijke ijsklompjes en dat warmt niet zomaar weer op (en dan heb ik overal al thermos onder aan). Weinig zin om dan nog naar stal te gaan en ik kan 's winters niet rijden omdat mijn vingers gewoon niet meer werken.

Dus nee ik heb ook een hekel aan dit seizoen :+ Lees even mee voor leuke en handige tips!