Concurrentiebeding en 3 werkgevers in 1 jaar

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bloemm

Concurrentiebeding en 3 werkgevers in 1 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-24 15:43

Hoi,

Ik heb 11 jaar bij mijn vorige bedrijf gewerkt. Daar ben ik in mei gestopt en ben voor een ander bedrijf (geen concurrent) gaan werken. Hier heb ik het otzettend naar mijn zin maar helaas zijn ze failliet verklaard.

Nu ben ik alvast aan het oriënteren wat ik dan wil en kwam een fijne baan tegen wat lijkt op de baan die ik 11 jaar bij m'n eerste werkgever had, al is het voor tijdelijk.

Helaas is de vacature van de grootste concurrent van mijn 11 jarige werkgever. Bij deze werkgever waar ik dus in mei ben gestopt had ik een concurrentie beding van een jaar in mijn contract, dat jaar staat natuurlijk gewoon maar ik vroeg me af als ik verder ga met de concurrent wat ik dan precies moet doen? Contact zoeken met mijn vorige werk? Of het zo laten en het erop gokken? Mijn vorige werk gaat er sowieso wel achterkomen, heb nog contact met een paar oud collega's. Ik weet ook zeker dat ik daar ook niet meer terug wil. De branche waar ik nu in zit en dus failliet is, is echt een niche markt, daar weer een baan in vinden is heel lastig, zo niet onmogelijk. Ik moet ook zeggen dat ik het momenteel erg fijn vind om in een nieuwe baan te weten waar ik aan toe ben (en ik dus weet dat ik het goed kan)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 15:51

Dat kan je echt het beste even overleggen met een jurist:
https://www.juridischloket.nl/werk-en-i ... tiebeding/

Je zit door het faillissement is een overmachtssituatie. Het is niet zo dat je direct vanuit je vorige werkgever naar de concurrent bent gegaan. Daar zit een belangafweging.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 15:54

Niet gokken; ga in gesprek met je oude werkgever.
Laat eventuele nieuwe afspraken wel vastleggen op papier (of via mail).

Flevolander

Re: Concurrentiebeding en 3 werkgevers in 1 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 16:01

of een concurrentiebeding stand houdt bij de kantonrechter hangt sowieso al erg af van de branche en de onderbouwing. Wat staat er bijvoorbeeld over de afstand en het soort relatie/concurrent ?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 16:01

Concurrentiebeding kunnen bedrijven vrijwel nooit echt hardmaken. Het is altijd slim om informatie te vergaren (via juridisch loket dan wel werkgever) maar meestal is dit zo'n standaard boilerplate in je contract maar kunnen werkgevers jou er juridisch dus niet op "pakken". Dan moet je al een hogere / specifieke functie hebben of met daadwerkelijk super concurrentie-gevoelige informatie werken. Daar is niet zo vaak sprake van. Als ze het überhaupt al gaan nastreven.

Zou me vooralsnog geen zorgen maken. Overleg met juridisch loket om te kijken hoe dat met jouw functie/branche zit, en bij twijfel, neem contact op met je oude werk. Maar zou een leuke nieuwe baan er niet zo maar voor laten schieten :)

Edit: daarnaast moet zo'n beding een redelijke termijn hebben wil het rechtsgeldig zijn. Volgens mij wordt er vaak gesproken over 6 maanden tot een jaar. Hoe lang is het concurrentiebeding bij jou in je oude contract?

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 16:15

Toevallig zag ik vandaag nog een uitspraak voorbij komen, waarin werknemer wel aan het concurrentiebeding werd gehouden door de kantonrechter.
https://uitspraken.rechtspraak.nl/detai ... :2024:5166

Dus zonder meer info over branche, functie en inhoud concurrentiebeding is het moeilijk iets te zeggen over de kans dat de voormalig werkgever je hier aan houdt, en daarin gelijk krijgt van de kantonrechter.

In eerste instantie kun je denk het best in gesprek gaan met je voormalig werkgever.
Gewoon maar aan de slag gaan bij de concurrent en hopen dat niemand iets doet, zou ik niet adviseren. Dat kan een boel ellende opleveren.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 16:16

@Imandra
Zeg niet dat het meestal niet te vervolgen is, dat klopt echt niet.
TS geeft aan dat die van haar 1 jaar is en dat is heel normaal.

edit: en je hoeft geen top/speciale functie te hebben om een geldig CB te hebben.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 16:22

Volgens mij mag je daar niet gaan werken binnen een jaar nadat je gesopt ben bij het andere bedrijf.

Een concurrentiebeding is een afspraak tussen jou en je werkgever dat je niet zomaar bij een andere werkgever mag werken als je contract eindigt. Je belooft dan geen werkzaamheden te doen voor concurrenten van een bedrijf. Ook als je aan de slag gaat als zelfstandig ondernemer moet je rekening houden met het beding

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 16:29

Brainless schreef:
@Imandra
Zeg niet dat het meestal niet te vervolgen is, dat klopt echt niet.
TS geeft aan dat die van haar 1 jaar is en dat is heel normaal.

edit: en je hoeft geen top/speciale functie te hebben om een geldig CB te hebben.

Vaak is het niet rechtsgeldig. Maar dat wil niet zeggen dat je niet het zekere voor het onzekere moet nemen en je indekken d.m.v. checks bij juridisch loket / oude werkgever. Ik wil meer stellen dat de soep vaak zeg maar niet zo heet gegeten wordt :).

Mijn concurrentiebeding is zeer waarschijnlijk ook niet rechtsgeldig. Hij staat in mijn contract, maar mijn werkgever heeft, zwart op wit, aangegeven dat dit voor mijn functie in principe niet geldt. En als een werkgever dat al zo stellig zegt, is het niet hard te maken voor de kantonrechter.

Een concurrentiebeding mag ook niet voorkomen dat je niet meer aan het werk komt, dwz., hij mag niet te streng zijn. Als je in een bepaalde branche werkt en daar zit je expertise, mag een (oud) werkgever niet zomaar roepen dat alle soortgelijke bedrijven in die branche concurrenten zijn en je er dus niet mag werken.

Het is dus heel erg afhankelijk van a) de functie en de verantwoordelijkheden, b) hoe dat concurrentiebeding is verwoord en c) de branche/breedte waarin je werkt/kan werken. Bij TS weten we de details niet dus altijd slim om dan hulp in te schakelen / het aan te kaarten. Maar heel stelling zeggen zoals hierboven wordt gedaan, met "volgens mij mag je daar niet gaan werken binnen een jaar nadat je gestopt ben bij het andere bedrijf", is dus niet geheel terecht.
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 06-11-24 16:32, in het totaal 2 keer bewerkt

bloemm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-24 16:31

Ik verdien(de ;) ) te veel voor juridisch loket, probeer nu de rechtswinkel. Bedankt tot zover voor alles reacties en advies!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 16:34

Concurrentiebeding gaat meestal over het meenemen van cliënten van je oude werkgever of gebruik van unieke, waardevolle bedrijfsinformatie. Het hangt van je functie af of dat relevant is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 16:40

IMANDRA schreef:
Maar heel stelling zeggen zoals hierboven wordt gedaan, met "volgens mij mag je daar niet gaan werken binnen een jaar nadat je gestopt ben bij het andere bedrijf", is dus niet geheel terecht.

Maar stellig zeggen dat het vaak niet te handhaven is, is ook niet geheel terecht.

En als jij het al zwart op wit heb staan dat het niet voor jou geldt, dan is dat ook zo.
Ik heb het helaas al diverse keren verkeerd zien gaan.. want joh ze kunnen niks maken en dat ze het wel kunnen maken.

Soms staat er een naam genoemd in het CB dat je daar niet binnen een x aantal tijd mag gaan werken.
Bij mijn man heeft de nieuwe werkgever toentertijd het CB afgekocht.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 16:52

Brainless schreef:
IMANDRA schreef:
Maar heel stelling zeggen zoals hierboven wordt gedaan, met "volgens mij mag je daar niet gaan werken binnen een jaar nadat je gestopt ben bij het andere bedrijf", is dus niet geheel terecht.

Maar stellig zeggen dat het vaak niet te handhaven is, is ook niet geheel terecht.

En als jij het al zwart op wit heb staan dat het niet voor jou geldt, dan is dat ook zo.
Ik heb het helaas al diverse keren verkeerd zien gaan.. want joh ze kunnen niks maken en dat ze het wel kunnen maken.

Soms staat er een naam genoemd in het CB dat je daar niet binnen een x aantal tijd mag gaan werken.
Bij mijn man heeft de nieuwe werkgever toentertijd het CB afgekocht.

Het ís vaak niet te handhaven. Maar dat wil niet zeggen dat je het niet moet checken, dat is wat ik zeg.
Als in: niet stressen, geen aannames doen, doe je dubbelchecks en 'get your ducks in a row', maar schrijf die nieuwe functie niet meteen af.

Afkopen is ook een ding hoor. Dat kan door de kantonrechter gezien worden als het willen verdienen aan vertrekkende medewerkers, en het feit dat je het kan afkopen wil dus zeggen dat dat concurrentiebeding niet erg zwaarwegend kan zijn en dus mogelijk niet handhaafbaar/rechtsgeldig. Maar dat is natuurlijk ook altijd afhankelijk van de precieze situatie.

Dus ook daar: YMMV. Altijd die dubbelcheck doen en het gesprek aangaan met experts/oude werkgever, niet zomaar ergens vanuitgaan linksom of rechtsom.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 16:55

senna21 schreef:
Concurrentiebeding gaat meestal over het meenemen van cliënten van je oude werkgever of gebruik van unieke, waardevolle bedrijfsinformatie. Het hangt van je functie af of dat relevant is.

Dat valt toch onder een relatie beding en geheimhoudings beding?

Ik zou er niet op durven gokken. Vraag de werkgever die je op het oog hebt hoe hun erin staan en benader je oude werkgever.

Het hele proces richting de kantonrechter is een behoorlijk gedoe.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 18:19

Nee, een concurrentiebeding is wat anders dan een relatiebeding of geheimhoudingsbeding. Een relatiebeding ziet er bijvoorbeeld op dat je niet dezelfde leveranciers of klanten als van je oude wg gaat benaderen; een concurrentiebeding ziet over het algemeen echt op het in dienst treden (of zelf opstarten) bij een concurrent.

Of deze rechtsgeldig is hangt volledig af van de inhoud, functie, etc. zoals hiervoor al aangegeven. Tegenwoordig hangen er nogal wat eisen aan een concurrentiebeding, zo moet een radius zijn aangegeven en mag de termijn niet te lang zijn én redelijk moeten zijn t.o.v. de arbeidsovereenkomst. Wat dat laatste betreft zou ik zeggen dat één jaar ten opzichte van 11 jaar arbeidsverleden niet onredelijk lang is.

Als de wegen op een prettige manier gescheiden zijn, dan zou ik inderdaad gewoon contact opnemen met je oude werkgever en even checken of er geen probleem is. Zeker als je niet een hele specifieke of commerciële functie had/hebt, doen ze er wellicht totaal niet moeilijk over en kan je alle stress snel achterwege laten. Bijkomend voordeel is dat je dan gewoon een toezegging hebt waar ze later niet zomaar op terug kunnen komen. Zien zij wel een probleem, dan kan je altijd nog inhoudelijk laten toetsen door iemand die er verstand van heeft en dan kunnen er - als er echt een issue is - wellicht afspraken gemaakt worden over onder welke voorwaarden je alsnog die baan zou kunnen aannemen.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 08:47

Omdat dit topic op Leven zonder paarden hoort verplaats ik hem daarheen.
MWS->LZP

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 09:51

In onze branche is een concurrentiebeding en een relatiebeding heel normaal (afhankelijk van je functie wat je hebt). Neem gewoon contact op met je oude werkgever, vaak zijn bedrijven echt wel bereid om deze om te zetten in een relatiebeding of bijv een regio te benoemen waar je niet mag werken bij de directe concurrent. Waarom meteen voor de juridische weg kiezen?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 10:42

PercyLeen schreef:
In onze branche is een concurrentiebeding en een relatiebeding heel normaal (afhankelijk van je functie wat je hebt). Neem gewoon contact op met je oude werkgever, vaak zijn bedrijven echt wel bereid om deze om te zetten in een relatiebeding of bijv een regio te benoemen waar je niet mag werken bij de directe concurrent. Waarom meteen voor de juridische weg kiezen?

Juridische weg kan ook gewoon informatie opvragen zijn. Een werkgever kan misschien roepen dat je niet in regio X of voor bedrijf Y mag werken, maar dat wil niet zeggen dat ze daarop mogen handhaven. Dat is echt afhankelijk van de situatie, dus informatie inwinnen bij een jurist / juridisch loket / rechtsbijstand is echt geen verkeerde route. Niemand heeft het over het aanspannen van een juridisch conflict.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 10:45

Steppe schreef:
Volgens mij mag je daar niet gaan werken binnen een jaar nadat je gesopt ben bij het andere bedrijf.

Een concurrentiebeding is een afspraak tussen jou en je werkgever dat je niet zomaar bij een andere werkgever mag werken als je contract eindigt. Je belooft dan geen werkzaamheden te doen voor concurrenten van een bedrijf. Ook als je aan de slag gaat als zelfstandig ondernemer moet je rekening houden met het beding

Dat klopt, maar vaak als je in gesprek gaat doen ze niet moeilijk, helemaal niet omdat de reden is dat het bedrijf waar ze heen ging failliet is. Ik werkte voor een detacheerder, staat een relatiebeding in mijn contract. Ging naar een andere detacheerder omdat ik dichter bij huis wilde werken. Moest nog wel een gesprek voeren voor mijn oude baas omdat ik nog een maand in dienst was. Dat gesprek was zo leuk dat ik daar graag heen wilde maar ja, relatiebeding. Heb aan mijn oude en nieuwe baas gevraagd of ze het wilden regelen en dat hebben ze gedaan. Ondanks relatiebeding bij de oude en hogere tarieven bij de nieuwe. Dus ga gewoon in gesprek.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 11:34

Is het niet mogelijk om het tot mei het financieel uit te zingen? Je hebt, neem ik aan, toch recht op een uitkering?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 11:58

lucifertje schreef:
Is het niet mogelijk om het tot mei het financieel uit te zingen? Je hebt, neem ik aan, toch recht op een uitkering?

Waarom zou je een paar maanden een uitkering aanvragen als het mogelijk niet eens hoeft :=

bloemm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 15:43

Het gaat niet om een regio of klanten, het gaat om bedrijfskennis waar ik bij m'n oude werkgever aan heb bijgedragen en bij de potentiële nieuwe ook. Inderdaad een half jaar thuis zitten is niet wat ik wil, ik wil echt graag weer aan de slag.

Rechtswinkel kom ik niet doorheen via de telefoon (25 minuten in de wacht á1,40 per minuut. Eigenlijk wil ik geen contact meer met m'n oude werkgever (ik denk dat ik iets te trots ben ofzo, t voelt echt vervelend om te zeggen dat m'n nieuwe werkgever failliet is :,) ) We zijn goed uit elkaar gegaan, dat is het niet maar gewoon.. beetje dubbel. Ben toch ook bang dat ik er niet onderuit ga komen.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 15:49

bloemm schreef:
Het gaat niet om een regio of klanten, het gaat om bedrijfskennis waar ik bij m'n oude werkgever aan heb bijgedragen en bij de potentiële nieuwe ook. Inderdaad een half jaar thuis zitten is niet wat ik wil, ik wil echt graag weer aan de slag.

Rechtswinkel kom ik niet doorheen via de telefoon (25 minuten in de wacht á1,40 per minuut. Eigenlijk wil ik geen contact meer met m'n oude werkgever (ik denk dat ik iets te trots ben ofzo, t voelt echt vervelend om te zeggen dat m'n nieuwe werkgever failliet is :,) ) We zijn goed uit elkaar gegaan, dat is het niet maar gewoon.. beetje dubbel. Ben toch ook bang dat ik er niet onderuit ga komen.

Laat je trots even los...
Wat staat je tegen om je ouder werkgever een korte mail te sturen?
Iets in de trant van dat je wegens omstandigheden een ander baan zoekt en de vraag of het beding kan vervallen.
Indien zij "NEE" zeggen kan je een advocaat raadplegen met de vraag of dit redelijk en billijk is + degene kan vervolgstappen nemen.
Wellicht zeggen ze "JA"!