Vraag over verplichting tot betaling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

daffodil

Vraag over verplichting tot betaling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-24 12:53

Ik kan iets niet vinden op internet maar wil heel graag weten wie in zijn recht staat zonder dat ik daar een advocaat op dien te zetten. Daar is namelijk simpelweg geen geld voor.

Ik heb een bedrijf en dat bedrijf wordt beeindigd. In het kader van de beeindiging is een melding naar leveranciers gegaan op 30 oktober jl. dat er miv die datum geen toestemming meer wordt verleend tot het doen van bestelling op onze naam/rekening. Dit zijn maar een handjevol bedrijven, stuk of 6. En het gaat bij allemaal goed behalve één. Daar komen daarna nog 4 facturen binnen van afgehaalde spullen dus ik ga bellen, telefoonnummer geeft een bandje dat dit nummer niet bereikbaar is. Ik kan geen ander telefoonnummer vinden dus mail weer. Op dinsdag 5 november om 11u smorgens ontvang ik een email bericht met de volgende tekst erin Hierbij bevestigen wij u, dat wij uw klantnummer .... hebben geblokkeerd om te bestellen.Helaas kunnen wij het nummer pas laten vervallen als de 2 openstaande facturen betaald zijn. Waarop ik denk ja lachen, maar het zijn er geen twee maar ik heb er inmiddels al 4 en dit gaat serieus niet goed. Dus ik bel nog een keer, weer datzelfde bandje dus opnieuw een mail terug met het verzoek mij terug te bellen. Dat gebeurt aan het einde van de dag.

Ik leg de situatie uit en zij bevestigt dat nu alles geblokkeerd is maar dat ze tig emails per dag krijgen en die worden behandeld als ze eraan toe komen. Met als gevolg dat er dus nu voor flink wat geld ingekocht is, want ik heb vandaag weer een factuur ontvangen van drie leveringen van gisteren. Terwijl ik de bevestiging heb gekregen dat er niet meer besteld kan worden.
Nou kan dit natuurlijk van net ervoor geweest zijn maar degene die dit besteld heeft, heeft blijkbaar niet goed begrepen dat hij dit niet meer mag doen. Uiteraard is hij ook op zijn vingers getikt maar ik wil gewoon niet hebben dat er ergens nog iets op onze naam geleverd kan worden.

Blijkbaar is emailen onvoldoende, telefonisch zijn ze niet bereikbaar maar ik denk wel dat er discussie gaat komen over deze facturen want er is geleverd terwijl wij duidelijk en schriftelijk aangegeven hebben dat dit niet toegestaan is. Maar ja....wordt dit geaccepteerd vanaf datum email of wordt dit geaccepteerd als het betreffende bedrijf eindelijk tijd heeft om naar die email te kijken?

Wie kan hier zijn licht eens op laten schijnen? Ik ben niet uit op ruzie of enorme discussies met het bedrijf, ik wil simpelweg de boel goed afwikkelen maar er is vrijwel geen geld meer. En dit soort dingen heb ik dus willen voorkomen.

Duhelo

Re: Vraag over verplichting tot betaling

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 13:00

Maar, als er nog besteld kan worden, dan zijn de goederen geleverd (en gebruikt? Dus indien gebruikt komen daar inkomsten van, dus het betalen van de facturen zou daarvoor geen probleem mogen zijn.)
Indien niet gebruikt kan je alle materialen retour sturen, leverancier maakt creditnota's die de facturen opheffen, dus dat zou het probleem ook moeten oplossen.

Je kan natuurlijk niet verwachten van de leverancier dat ze de geleverde goederen niet betaald of terug krijgen...

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 13:04

wie doet die bestellingen dan?

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 13:06

waarom plaatst een leverancier voor jou bestellingen? Jouw bedrijf zou toch degene moeten zijn die eits verkoopt en geen bestellingen meer aanneemt?

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-24 13:08

Een medewerker.... en die heeft ook schriftelijk te horen gekregen dat er niet meer besteld mag worden maar ja blijkbaar vond hij het nodig om het toch te proberen.

Die materialen heeft hij inderdaad gebruikt op een klus maar de vraag is dus of dat nog gefactureerd gaat worden. Dat hebben we uiteraard direct verzocht. Als dat gebeurt en dat komt binnen, is de betaling uiteraard ook geen probleem. Het terugsturen wordt lastig want ik weet niet waar die materialen zijn.

Ik verwacht ook niet van de leverancier dat ie zomaar akkoord gaat maar ik geef aan dat er niet meer besteld/geleverd mag worden op onze rekening, trek dus de toestemming in maar daar wordt dus bijna een week niets mee gedaan. Dat die medewerker dit niet had moeten doen, is het eerste punt maar het is gebeurd.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 13:14

Ik vrees dat je vast zal zitten. Je kan de verantwoordelijkheid niet bij de leverancier plaatsen. Dit ligt echt volledig bij jezelf. Wat je wel kan doen is nu een bewijs opvragen van afsluiting van klantenaccount, zodra je die hebt kan je wel de facturen protesteren, maar voor je dat had heb je geen poot voor op te staan.
Ik zou damage control proberen: eventuele terug te vinden materialen terugsturen en Creditnota vragen. Er achteraan zitten dat die laatste werken alsnog gefactureerd worden. En de rest van de facturen betalen.

Als het bedrijf failliet verklaard wordt wordt eerst het personeel uitbetaald, eventuele schulden aan de overheid en dan worden de leveranciers opgelijst en als er nog geld overschiet krijgen die daar delen van.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 13:17

Ik kan me voorstellen dat het verwerken van het intrekken van de toestemming wat tijd nodig heeft.
Er is in de tussentijd geleverd, dan is het toch logisch dat er betaald moet worden?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 13:23

daffodil schreef:
Ik kan iets niet vinden op internet maar wil heel graag weten wie in zijn recht staat zonder dat ik daar een advocaat op dien te zetten. Daar is namelijk simpelweg geen geld voor.

Ik heb een bedrijf en dat bedrijf wordt beeindigd. In het kader van de beeindiging is een melding naar leveranciers gegaan op 30 oktober jl. dat er miv die datum geen toestemming meer wordt verleend tot het doen van bestelling op onze naam/rekening. Dit zijn maar een handjevol bedrijven, stuk of 6. En het gaat bij allemaal goed behalve één. Daar komen daarna nog 4 facturen binnen van afgehaalde spullen dus ik ga bellen, telefoonnummer geeft een bandje dat dit nummer niet bereikbaar is. Ik kan geen ander telefoonnummer vinden dus mail weer. Op dinsdag 5 november om 11u smorgens ontvang ik een email bericht met de volgende tekst erin Hierbij bevestigen wij u, dat wij uw klantnummer .... hebben geblokkeerd om te bestellen.Helaas kunnen wij het nummer pas laten vervallen als de 2 openstaande facturen betaald zijn. Waarop ik denk ja lachen, maar het zijn er geen twee maar ik heb er inmiddels al 4 en dit gaat serieus niet goed. Dus ik bel nog een keer, weer datzelfde bandje dus opnieuw een mail terug met het verzoek mij terug te bellen. Dat gebeurt aan het einde van de dag.

Ik leg de situatie uit en zij bevestigt dat nu alles geblokkeerd is maar dat ze tig emails per dag krijgen en die worden behandeld als ze eraan toe komen. Met als gevolg dat er dus nu voor flink wat geld ingekocht is, want ik heb vandaag weer een factuur ontvangen van drie leveringen van gisteren. Terwijl ik de bevestiging heb gekregen dat er niet meer besteld kan worden.
Nou kan dit natuurlijk van net ervoor geweest zijn maar degene die dit besteld heeft, heeft blijkbaar niet goed begrepen dat hij dit niet meer mag doen. Uiteraard is hij ook op zijn vingers getikt maar ik wil gewoon niet hebben dat er ergens nog iets op onze naam geleverd kan worden.

Blijkbaar is emailen onvoldoende, telefonisch zijn ze niet bereikbaar maar ik denk wel dat er discussie gaat komen over deze facturen want er is geleverd terwijl wij duidelijk en schriftelijk aangegeven hebben dat dit niet toegestaan is. Maar ja....wordt dit geaccepteerd vanaf datum email of wordt dit geaccepteerd als het betreffende bedrijf eindelijk tijd heeft om naar die email te kijken?

Wie kan hier zijn licht eens op laten schijnen? Ik ben niet uit op ruzie of enorme discussies met het bedrijf, ik wil simpelweg de boel goed afwikkelen maar er is vrijwel geen geld meer. En dit soort dingen heb ik dus willen voorkomen.

Je zult vermoedelijk vastzitten aan redelijkheid en billijkheid. Het is niet redelijk om te verwachten dat een bedrijf dezelfde dag jouw email leest én compleet verwerkt, een termijn van 2 weken lijkt me een stuk passender. En het tweede:

daffodil schreef:
Een medewerker.... en die heeft ook schriftelijk te horen gekregen dat er niet meer besteld mag worden maar ja blijkbaar vond hij het nodig om het toch te proberen.

Die materialen heeft hij inderdaad gebruikt op een klus maar de vraag is dus of dat nog gefactureerd gaat worden. Dat hebben we uiteraard direct verzocht. Als dat gebeurt en dat komt binnen, is de betaling uiteraard ook geen probleem. Het terugsturen wordt lastig want ik weet niet waar die materialen zijn.

Ik verwacht ook niet van de leverancier dat ie zomaar akkoord gaat maar ik geef aan dat er niet meer besteld/geleverd mag worden op onze rekening, trek dus de toestemming in maar daar wordt dus bijna een week niets mee gedaan. Dat die medewerker dit niet had moeten doen, is het eerste punt maar het is gebeurd.

Het is niet redelijk of billijk om te verwachten dat een leverancier opdraait voor dingen die joúw medewerker doet, of de ongehoorzaamheid van jouw medewerker.

Dus ik zou de facturen toch echt betalen, wel zo redelijk aangezien alles besteld is door jouw medewerker, het al geleverd en gebruikt is.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 13:29

daffodil schreef:

Waarom is dit een vraag? De dienst of product is geleverd dus moet de klant de factuur ook krijgen en betalen. Net zoals jij de leverancier van materialen moet betalen.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-24 13:35

De medewerker kan alleen zelf factureren, wij weten niet waar deze materialen voor zijn gebruikt. Het enige wat ik nu kan doen, is hem achter zijn broek zitten in de hoop dat ik idd die facturen nog krijg.

Het is geen "gewoon" bedrijf met een doorsnee bedrijfsvoering. Er zitten heel wat haken en ogen aan en zonder daar allemaal op in te gaan, is dat nu ook de hoofdreden dat we na tien jaar besloten hebben ermee te stoppen. We willen de schade zo beperkt mogelijk houden maar goed dit was dus onvoorzien. Uiteraard gaan we proberen om dit gewoon te betalen maar mijn vraag is enigszins beantwoord. Redelijkheid en billijkheid, maar ook dat is een ruim begrip. Ik had ze graag willen bellen maar ze waren op geen enkele manier te bereiken. De enige optie was dus de email maar dat was blijkbaar onvoldoende voor een snelle actie. Ik had ook geen andere mogelijkheid om daar een langere termijn aan te hangen helaas.

En ter aanvulling, we doen er juist alles maar dan ook alles aan om een faillissement te voorkomen. Daar zitten alleen maar verliezers in en we willen dit gewoon netjes afwikkelen.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 13:44

Dus iemand kan op jullie rekening materialen bestellen, maar jij weet niet waar/wanneer/waarvoor het gebruikt wordt en of je ze betaald krijgt? Hoe check je dan of er niet gesjoemeld wordt met de materialen?

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 13:45

Misschien een tip voor de volgende keer.
Ik zou dergelijke belangrijke mededelingen niet per e-mail maar per aangetekende brief versturen.
Dan heb je recht van spreken dat de mededeling op een bepaald moment ontvangen is.
Daarnaast zou ik om een bevestiging van mijn bericht vragen zodat je weet vanaf welk moment er niet meer geleverd gaat worden.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-24 13:47

Dat weet je niet.....dat is op basis van vertrouwen en de wederzijdse relatie. De medewerkers regelen hun eigen inkoop en facturatie. Vanuit hun omzet wordt hun salaris en eventuele andere zaken betaald.

Er komt geen volgende keer, het bedrijf wordt beeindigd. Ik heb gevraagd om bevestiging overigens, maar goed die kreeg ik bijna een week later.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 13:50

Dan kun je toch gewoon de opgehaalde spullen door factureren naar die monteur? Of op zijn salaris inhouden?

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-24 13:54

Skessa_ schreef:
Dan kun je toch gewoon de opgehaalde spullen door factureren naar die monteur? Of op zijn salaris inhouden?

Hij krijgt geen salaris meer. Dat kunnen we niet meer betalen. Dus die mogelijkheid is er niet.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 17:00

en die omzet dan van die klus waar hij die spullen voor heeft gebruikt, steekt hij die in eigen zak dan?
Neem aan dat hij zijn uren ook wel betaald wil krijgen vanuit jullie.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 17:14

Gezien de speciale opzet had ik aan de betrokkenen een aangetekende brief verzonden. De leveranciers gaan ( waar deze gelijk in hebben) gewoon vorderen. Voor de rest zou ik toch wat juridische hulp inschakelen omdat het vanachter een pc, meestal net wat anders dan in de praktijk

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 17:17

Waarom is die medewerker dan nog aan het werk als jullie het salaris niet meer (kunnen) betalen?

Denk dat je weinig kunt, het klantnummer was nog actief dus de leverancier heeft in goed vertrouwen geleverd.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 17:42

Zit het conflict niet tussen jullie en de werknemer ipv met de leverancier?
Je kunt de werknemer toch ook aangetekend aanschrijven en de spullen dan wel de kosten hiervan terug vorderen van hem? Ook als je ze niet meer van zijn salaris kunt inhouden, ligt er wel een stuk verantwoordelijkheid bij hem denk ik. Ook lastig in te schatten zonder alle details te kennen. En ik snap ook dat je ze niet allemaal op internet zet. Hebben/hadden jullie bedrijfsmatig nog rechtbijstand lopen? Misschien kun je op deze manier nog advies krijgen zonder kosten.
Voor juridisch loket zal het vermoedelijk te ingewikkeld liggen en ik weet ook niet of zij bedrijfsmatig advies geven.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 09:08

Ik denk dat TS heeft gewerkt met een soort onderaannemers in combinatie met een inkoopbureau. Maar zonder verdere gegevens is dat niet te zeggen. Het zou nu zo kunnen zijn, dat de gerealiseerde omzet direct verrekend is met de opdrachtgever

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 10:04

Zet je vraag eens neer op het ondernemersforum Higher level.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 11:29

Nee het zijn geen onderaannemers, het zijn ondernemers die om wat voor reden dan ook tijdelijk geen eigen bedrijf konden of wilden hebben. Het is een vorm van beschermd ondernemen waarbij de medewerker tot op grote hoogte zelf verantwoordelijk is. Maar uiteindelijk is het het bedrijf wat de eindverantwoording draagt. Het is een bijzondere constructie waarbij we in het verleden machtig mooie dingen hebben kunnen doen om mensen weer volledig op de rit te helpen en daar zijn we bijster trots op. We doen er dan ook alles aan om ook het laatste deel zo correct en netjes mogelijk op te lossen.
Er is dan ook geen conflict met de leverancier of werknemers, maar het heeft allemaal met communicatie te maken.

Inmiddels zijn de leveranties gelukkig stopgezet en kan er niets meer ingekocht worden. De betaling komt wel goed denk ik. Het vraagstuk hoe en wat is voor mij beantwoord, aangetekend had duidelijker en in dit ene geval sneller geweest. Ik moet zeggen dat de andere leveranciers allemaal vrijwel direct gereageerd hebben gelukkig.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 12:04

Ik heb iets dergelijks vroeger al eens gedaan. In de vorm van een inkoopbureau. Dat bleek na enige tijd toch niet rendabel. Dit kwam vooral door het gebrek aan schaalgrootte. Sterkte met het een en ander.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 12:43

nikkel schreef:
Ik heb iets dergelijks vroeger al eens gedaan. In de vorm van een inkoopbureau. Dat bleek na enige tijd toch niet rendabel. Dit kwam vooral door het gebrek aan schaalgrootte. Sterkte met het een en ander.

En die schaalgrootte is inderdaad waar het nu ook mis gaat. We hebben in de hoogtij dagen ruim 20 man aan het werk gehad en dan kun je her en der wel eens wat opvangen. Dat is door omstandigheden heel veel geminderd in de afgelopen twee jaar en als er dan ook maar iets gebeurt, dan gaat dat dus mis.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 21:05

Ik denk dat je het geld bij je medewerker moet terughalen, die heeft onterecht gebruikt gemaakt van een soort volmacht.