Woning verwarmen zonder cv?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Galja

Woning verwarmen zonder cv?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-24 00:04

Omdat Bokt nou eenmaal alles weet ben ik benieuwd naar het volgende:

Wij hebben een huis op het oog wat momenteel verwarmt wordt met gaskachels en warm water dmv een boiler. Er is geen cv aanwezig.

Wat is tegenwoordig de “beste” manier om je huis te verwarmen?
Laten we cv aanleggen? Of verwarmen dmv airco? Of infrarood panelen?
Vloerverwarming is geen optie.
Hout/pallet kachel is evt ook een optie maar dan alleen voor de benedenverdieping.
Woning is niet mega groot en de kamers lopen mooi in elkaar over. Denken we zelfs over om evt beneden een muur weg te halen zodat het 1 grote ruimte (woonkamer/eetkamer/keuken) wordt.

ikkeniet

Re: Woning verwarmen zonder cv?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 00:24

Palletkachel beneden, en eventueel aanvullen met een airco die kan koelen en verwarmen.
Boiler eventueel behouden en overdag laten opwarmen via zonnepanelen.
Boven airco die kan verwarmen en koelen.

Bij ons gaat de verwarmingsketel eruit, wordt alleen nog gebruikt voor te douchen.
En dan komt er een boiler voor terug. Maar wij hebben ook 30 zonnepanelen liggen.
De gasmeter gaat er dan ook uit.
Mocht het een keer echt dagen min 10 gaan vriezen, en we krijgen het niet warm genoeg,
dan heb ik nog een campinggaskachel staan, of ik koop een petroliumkachel voor erbij.

beenjesshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 01:21

Wij hebben beneden een houtkachel staan
Boven geen cv als het beneden warm is dan doen we de deur open

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 08:02

Wij hebben hetzelfde als beenjesshar.
Beneden een houtkachel , boven niets.
Als het te warm wordt doen we ook de deur naar boven open .
We wonen nu bijna zeven jaar in het huis ( boerderij ) en ik was wat sceptisch over het feit dat boven niet verwarmd kon worden. Niet voor de warmte , maar meer voor het vocht.
Maar het gaat prima zo.
Zelfs met het drogen van de was.
Een pelletkachel is ook een prima optie, maar ik vind het geluid van de ventilator erg irritant.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 09:04

Ik zou weg blijven bij paletkachels, houtkachels etc als primaire bron van verwarming. Je ziet nu al dat ze op plekken bezig zijn er een verbot op in te stellen, en ik zou niet willen riskeren dat k over een paar jaar t hele huis weer overhoop moet halen om een andere manier van verwarmen te moeten installeren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 09:06

Ik zou voor de airco gaan. Een grote buitenunit met meerdere binnenunits. Het rendement is zo'n 4x hoger dan van een infrarood of andere elektrische kachel, en de lucht binnen blijft schoon van fijnstof en wordt zelfs gezuiverd, terwijl je bij een houtkachel juist heel veel fijnstof in huis hebt. Bij een palletkachel is dat minder, maar niet niks.
Als je in een dorp of stad woont zou ik sowieso nooit een houtkachel nemen, daar kunnen je buurtgenoten last van krijgen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 09:10

Wij hebben in de huiskamer een kachel.
In de keuken een airco.
(kamer en keuken zijn losse vetrekken)
De douche zit naast de keuken en daar verwarmt de airco ook.
De wc heeft een elektrische kachel maar staat weinig aan.

De airco warmt snel het vertrek op. Maar verwarmt heel anders dan een cv.
Het warme water in de cv verwarmd nog lang na.
Airco uit is ook uit. Is het echt koud buiten moet die aan blijven staan op een lage stand.

Oh boven verwarmen wij niet.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 09:12

Vjestagirl schreef:
Ik zou weg blijven bij paletkachels, houtkachels etc als primaire bron van verwarming. Je ziet nu al dat ze op plekken bezig zijn er een verbot op in te stellen, en ik zou niet willen riskeren dat k over een paar jaar t hele huis weer overhoop moet halen om een andere manier van verwarmen te moeten installeren.

Dit was helaas ook al mijn idee, terwijl in jullie situatie het misschien wel het handigste was.
Gemeente Utrecht wil het gaan verbieden (of dat plan al definitief is durf ik ff niet te zeggen)
Als je de installatie al hebt zou ik hem niet er uit gooien maar om zon dergelijke installatie nu aan te schaffen...mwah

Wat heb je tegen een cv? (Op warmtepomp bijvoorbeeld)
Airco boven lijkt me wel een prima oplossing maar niet voor het gehele huis misschien.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 09:22

Ik heb beneden een pelletkachel aangevuld met airco-unit die kan verwarmen.

Boven heb ik ook een unit hangen in de slaapkamer en daar komt allicht nog een tweede bij op het bureau. In de badkamer heb ik een elektrisch kacheltje staan.

Ik heb zonnepanelen trouwens, anders zou ik dit niet doen op deze manier.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 09:33

Wij hebben een petroleum kachel, we luchten de woonkamer geregeld.

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-24 09:33

Dank voor alle input tot zover, leuk om verschillende dingen te lezen!

siskeh schreef:
Wat heb je tegen een cv? (Op warmtepomp bijvoorbeeld)

Helemaal niks, maar aangezien er nu “niks” is ( ja, een gaskachel beneden) en we ( mocht alles doorgaan) een manier moeten bedenken wat het meest praktische is om het huis te verwarmen, was ik benieuwd naar de verschillende opties en oplossingen.

Maar mensen die geen verwarming ( radiator) hebben in een badkamer bv… hoe drogen jullie de handdoeken ed?
En als je boven niet verwarmt, wordt het dan niet vochtig met het weer wat we bv nu hebben?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 09:38

Ik zou de voorlopig veilige weg kiezen en voor een hybride warmtepomp gaan. Het elektriciteitsnetwerk is voorlopig tot 2029 nog zwaar overbelast, met kans op (langdurige) uitval van stroom op piekmomenten. Lees: als jij 's morgens wilt douchen en je huis wilt opwarmen, net als de rest van Nederland, inclusief alle kantoren die opstarten.
De gasvoorraden zijn voorlopig 's winters allemaal nog 100% gevuld.
Met hybride kun je ook verder als het gas alsnog na 2035 wordt afgeschaald, en tot het netwerk versterkt is, heb je geen last van stroomstoringen.

Dan zou ik wel weten waar ik op gokte, de komende jaren.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 09:39

Nee geen vocht boven.
Wel altijd ramen open (behalve als we weg zijn)
Ook in de slaapkamer staat altijd open. Ook als het een paar graden vriest.

Drogen als het kan aan de lijn.
Anders in de droger waar we echt maar op een paar dingetjes na alles in donderen.

Hier is de douche verwarmt door de airco.
Zou die boven zijn zou ik daar een elektrische kachel hangen of ook een airco.
Voordeel van airco die ontvochtigd.

Dat zien we nu ook.
Trekt binnen de kortste keren de damp van de spiegel en tegels

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 09:54

Mijn handdoeken drogen gewoon, ook onverwarmd. Duurt wat langer, maar droogt prima naast een raam die op kiep staat.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 09:56

Ik heb airco's (een vloermodel in de woonkamer en een wandmodel in de slaapkamer). Ik woon gelijkvloers in een 2-kamerwoning. In de badkamer heb ik een elektrische verwarming. Ik heb ook infraroodpanelen maar die gebruik ik niet. Ik vind dat zelf geen prettige warmte.

MabuPets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 10:02

Wij verwarmen de woonkamer/keuken met een vaste airco, die krijgt het goed en snel op temperatuur. Als het echt koud gaat worden dan hebben we nog 2 petroleum kachels klaar staan om bij te warmen.

Vorig jaar hebben we enkel de petroleum laser kachel gebruikt en dat was ook goed te doen.

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-24 10:02

Ibbel schreef:
Ik zou de voorlopig veilige weg kiezen en voor een hybride warmtepomp gaan. Het elektriciteitsnetwerk is voorlopig tot 2029 nog zwaar overbelast, met kans op (langdurige ) uitval van stroom op piekmomenten. Lees: als jij 's morgens wilt douchen en je huis wilt opwarmen, net als de rest van Nederland, inclusief alle kantoren die opstarten.
De gasvoorraden zijn voorlopig 's winters allemaal nog 100% gevuld.
Met hybride kun je ook verder als het gas alsnog na 2035 wordt afgeschaald, en tot het netwerk versterkt is, heb je geen last van stroomstoringen.

Dan zou ik wel weten waar ik op gokte, de komende jaren.

Nou ga ik vast een hele domme vraag stellen :')
Maar daarvoor moeten dus wel in elke kamer radiatoren geplaatst worden?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 10:06

Om het dan nog wat lastiger te maken: je hebt ook nog hoge temperatuur warmtepompen.
Die gedragen zich als de bekende CV-installatie maar dan met de voordelen van een warmtepomp.

Tweede tip: prima om je gasaansluiting op te zeggen maar laat de leiding liggen! Binnen nu en vijf jaar gaat de BV Nederland gillend terug komen op dat idiote plan om geen gasnet meer aan te leggen.
Want houdt in gedachten: we gaan van het aardgas af, dat is niet hetzelfde als van het gas af...

De belangrijkste vraag zie ik ook niet langs komen: wat is de staat van of het plan met isolatie? De meeste oplossingen die hier genoemd worden, staan of vallen met de juiste isolatiegraad.
De volgende vraag: hoeveel budget heb je voor deze aanpak?

Even uitgaand van de ideale situatie: je begint met gecombineerde zonnepanelen, met individuele omvormer, op je dak (panelen die warm water en stroom opwekken). Gewoon je dak vol leggen, wat je nodig hebt boeit niet, wat er past wel.
Dat warme water stop je in een boilervat voor je warmwatervoorziening en als buffer voor je CV.
De verwarming doe je met een (hoge temp.) warmtepomp op bodemwarmte maar dan een goede put van 300 a 400mtr diep (en dan heb je te maken met de SODM) die er niet na 25 jaar mee ophoudt zoals die putjes van 150mtr. Bi-directionele airco is een alternatief of toevoeging maar let erop dat die het ook bij -20 °C blijft doen!

Reserveer een plek in huis waar je een accuset neer kunt zetten, bijvoorbeeld in je kruipruimte, en zorg ervoor dat die ruimte (geforceerd) geventileerd kan worden. Zorg ook voor een adequate aansluiting, liefst 3-fase en direct vanaf de meterkast.

Leg voldoende loze leidingen door het huis, zowel voor elektra, water als gas. Denk hierbij vooral aan besturing (smart home 3.0) door netbeheerders voor reduseren van de netbelasting en/of gebruik op goedkope uren. Houdt in gedachten dat wifi weleens achterhaald zou kunnen worden door bedrade aansluitingen op basis van betrouwbaarheid en veiligheid!
Wil je het echt goed doen, leg tactisch een gasnet in je huis aan, geschikt voor waterstof! Dit hoef je niet aan te sluiten maar alternatieven voor aardgas is een kwestie van tijd.

Zo, heb je een eerste begin.

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 10:13

Warmtepomp valt dus af want geen vloerverwarming mogelijk en een cv heb je ook niet.

Van je rijtje zou ik de airco doen. Die heeft heeft eigenlijk dezelfde werking als een warmtepomp. Je kunt 1 deel electra omzetten in 4/5 delen warmte om het simpel te houden in mijn uitleg.
Dan kan alleen met een warmtepomp en airco.

Een infraroodpaneel is gewoon 1 op 1 onzuinig dus. Houtkachel is geweldige ondersteuning en relatief goedkoop maar inderdaad voor de lange termijn geen idee (grote steden al een verbod in aantocht). De installatie van een goede houtkachel is aardig kostbaar vandaar.

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-24 10:20

ikke schreef:
Zo, heb je een eerste begin.
:')

*\o/* Hulde aan jouw super uitgebreide antwoord!
Interessant om te lezen en we nemen het mee.

Isolatie is ook een dingetje waar nog naar gekeken moet worden idd.
Budget is er om het ruim aan te kunnen pakken.

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-24 10:22

Horsy83 schreef:
Warmtepomp valt dus af want geen vloerverwarming mogelijk en een cv heb je ook niet.

Van je rijtje zou ik de airco doen. Die heeft heeft eigenlijk dezelfde werking als een warmtepomp. Je kunt 1 deel electra omzetten in 4/5 delen warmte om het simpel te houden in mijn uitleg.

Een infraroodpaneel is gewoon 1 op 1 onzuinig dus. Houtkachel is geweldige ondersteuning en relatief goedkoop maar inderdaad voor de lange termijn geen idee (grote steden al een verbod in aantocht). De installatie van een goede houtkachel is aardig kostbaar vandaar.

Cv heeft het huis idd (nog) niet vandaar de vraag of dat raadzaam is om aan te laten leggen of voor andere opties te gaan.
Vloerverwarming is geen optie omdat we simpelweg geen zin hebben om die helemaal open te breken/ aan te pakken terwijl er een prima vloer in ligt beneden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 10:27

Galja schreef:
Horsy83 schreef:

Cv heeft het huis idd (nog) niet vandaar de vraag of dat raadzaam is om aan te laten leggen of voor andere opties te gaan.
Vloerverwarming is geen optie omdat we simpelweg geen zin hebben om die helemaal open te breken/ aan te pakken terwijl er een prima vloer in ligt beneden.

Tja, heb je er zicht op in hoeverre die vloer al dan niet geïsoleerd is? Als ik zou moeten gokken denk ik van niet. En dan ga je nooit een aangename ruimte krijgen met die "prima" vloer en je stookt je helemaal arm. Doe jezelf een lol, en ga naar het hele plaatje kijken en laat je goed adviseren.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 11:10

Ik heb ook geen CV, momenteel heb ik een pelletkachel die beneden verwarmt en boven een airco die kan koelen en verwarmen. Volgend jaar plaatsen we een uitbouw en daar komen ook Airco's in. De pelletkachel zal normaal alles beneden wel op een temperatuur kunnen brengen, maar een airco is wel supermakkelijk als je even snel warmte nodig hebt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 11:11

Vjestagirl schreef:

Normaal kunnen ze nooit met terugwerkende kracht verbieden... en ze gaan nooit pelletkachels en houtkachels volledig verbieden, kunnen ze enkel maar doen met nieuwbouw - huizen die vanaf een bepaalde datum gekocht worden...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 11:12

Een goedkope snelle optie is ir plaat en electrische kachels met steen binnenkant en een electrische boiler en zonnepanelen eventueel. Dan heb je geen dure installatie kosten voor verwarmen en kun je per ruimte verwarmen naar keuze