Wel of niet, doorgaan als meisje tussen de mannen??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SeaSide

Wel of niet, doorgaan als meisje tussen de mannen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-24 22:31

Aangezien ik alleen thuis ben, en echt het gevoel heb dat ik met "iemand" even moet sparren over de afgelopen 6 a 7 jaar :+ .

Een topic op bokt..

Van kleins af aan wilde ik graag net als mijn vader bij een reddingsorganisatie in het dorp. Ik was altijd zo trots op het werk dat hij deed, en stond vanaf mijn 16e op de opendagen te helpen. Vanaf mijn 18e gaf ik aan om ook het werk te willen doen (is net zoiets als vrijwillige brandweer naast je vaste werk).

Papa was erg trots maar gaf wel aan dat er dan nog een meisje moest solliciteren, omdat het anders kansloos zou zijn. 5 jaar heb ik het geprobeerd steeds vielen de andere "meiden" af als we echt de stap tot definitieve "stage" binnen de organisatie zouden nemen.

Vorig jaar was ik het wachten zo zat, dat ik in een brief aan heb gegeven het echt ontzettend graag te willen proberen ondanks het zijn van enige meisje. Na terugkoppeling moest ik nog een half jaar wachten ivm er eerst 1 op 1 gesprekken moesten komen met de bemanning over het feit dat er een vrouw op de ploeg kwam.

Vorig jaar herfst mocht ik dan eindelijk na jaren stage lopen! En ik heb echt een enorme leerzame 3 maanden gehad, natuurlijk werden er her en der opmerkingen gemaakt maar daar kwam ik niet voor en doet mijzelf ook niet zo veel. Alleen had ik vanaf dag 1 wel het gevoel dat ik een gelopen race liep.

De bemanning moet na de stage aangeven of ze je wel of niet bij de ploeg willen & een groot deel wilt gewoon überhaupt geen meisje. Ik was mijzelf hiervan bewust en probeerde gewoon van zoveel mogelijk momenten te genieten en echt mijn uiterste best te doen (terug kijkend iets te veel).

Tijdens het "eindgesprek" slingerde de voorzitter of vice-voorzitter (net aan wie je het vraagt), een enorme discriminerende opmerking mijn kant op en gaf aan dat ik niet bij de ploeg zou komen(maar ik was wel altijd welkom op de open dagen om te helpen :( ).

Ik zag het van mijlen ver aankomen, maar ik ben er toch echt ontzettend zuur van geweest (mede door het jaren van wachten en gesprekken voeren). Een aantal maanden later heb ik toch mijn verhaal gemaild naar de landelijke organisatie. Mede door de irritante reclames op sociale media dat ze vrouwen bij deze organisatie supporten.

Ik kreeg binnen no time contact en voelde mijzelf gehoord en na een gesprek met dus iemand van de landelijke organisatie + iemand van het station kreeg ik toch echt enorme hoop om ooit aan de slag te kunnen gaan.

Vanmiddag zou ik een terugkoppelings gesprek hebben en gaven ze aan dat de "voorzitter" die opmerking niet zo bedoeld had, wel spijt had dat het zo was aangekomen. Ook moest ik het toch gaan loslaten om bij de bemanning te komen, ivm ze vonden dat ik zo gedreven was wilde ze wel meedenken met 1 laatste optie.

Ik kon evt als vrachtwagen chauffeur misschien nog aan de slag binnen de ploeg... Moet dan moet ik wel dat rijbewijs natuurlijk halen en tevens is het echt een wereld van verschil met wat er normaal gevraagd word van het reddingswerk.

Nu dus mijn dubio, ga ik dat rijbewijs proberen te halen (dan wil ik wel eerst zekerheid ook daadwerkelijk met een pieper aan de slag te kunnen en niet straks na een hoop moeite toch ineens geweigerd te worden ivm het zijn van een meid) of laat ik het reddingswerk los...

Dan zou ik wel heel graag elders bij een ander soort organisatie willen komen snuffelen bijvoorbeeld de brandweer.

Het lastige is dat het een enorm familie ding is van overgrootvader, opa tot mijn vader maar ik ben jammer genoeg dus vrouwelijk. In mijn hart vind ik het werk Zo tof en gaaf maar ik moet nu natuurlijk gewoon gaan beseffen dat het bij de vrachtwagen zal blijven of een andere organisatie zal worden.

En nu zit ik hier dus al een uur dit bericht te tikken op een paarden forum, maar misschien is juist de "frisse" blik van buitenaf even fijn. Evt persoonlijke brandweer of andere vrijwilligers/mannenwereld organisaties ervaringen zijn ook meer dan welkom! Ik weet ook niet goed wat ik graag wil met dit topic, het verhaal is er in iedergeval uit wat wel enorm fijn is.

De naam van de organisatie heb ik bewust uit mijn verhaal gelaten, via pb vind ik dat helemaal geen probleem. Maar ik zou het vervelend vinden als het toch goede doel, omhoog komt op Google door dit topic.

Cabelona

Re: Wel of niet, doorgaan als meisje tussen de mannen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 22:36

Wat vervelend dat je niet beoordeeld wordt op je kunnen, maar wel goed genoeg bent voor de "rotklusjes". Is er in de omgeving niet eenzelfde type organisatie waar je aan de gang kunt, waar ze jouw kunnen wel naar waarde kunnen inschatten?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 22:40

Persoonlijk zou ik klaar zijn met een organisatie die me zo behandeld.
Het feit dat je vader het je zelfs al afraadde als er geen andere vrouwen zouden zijn geeft mij al het gevoel dat het een cultuur is waarin vrouwen eigenlijk niet welkom zijn.

Moet je voor het halen van dat rijbewijs zelf kosten gaan maken? Dan zou ik het zeker niet doen. Ik snap het hele familie ding, maar het is graag of niet.

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-24 22:40

Cabelona schreef:
Wat vervelend dat je niet beoordeeld wordt op je kunnen, maar wel goed genoeg bent voor de "rotklusjes". Is er in de omgeving niet eenzelfde type organisatie waar je aan de gang kunt, waar ze jouw kunnen wel naar waarde kunnen inschatten?

Lastige is dat je binnen 20 minuten op een station moet zijn en de andere 2 stations in mijn omgeving op 25 minuten rijden zitten. Anders had ik echt heel graag naar een ander station gegaan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 22:40

Wat een bekrompen mafkezen daar.
Ik zou het ze lekker uit laten zoeken daar en het bij een andere minder navelstaarderige hulporganisatie proberen.
Eigenlijk zou je vader als statement haast met je mee moeten wisselen :o

Edit: ik zie nu dat dit een probleem is kwa afstand.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 22:44

Smerig he, op hoeveel plekken dit nog is. Ik maak het ook echt vaak nog mee.

Als jij daar op de vrachtwagen gaat: ben je dan gelukkig/blij met wat je bereikt heb?

Ik denk dat je dan nog altijd je minderwaardig voelt en daar zou ik voor passen.

Hoe staat je vader hierin trouwens?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 22:45

Oh en trouwens, je bent een volwassen vrouw, geen meisje :)
Draai het ook eens om: vrouw tussen de jochies.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 05-11-24 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-24 22:45

:Y)
zonnebloem18 schreef:
Het feit dat je vader het je zelfs al afraadde als er geen andere vrouwen zouden zijn geeft mij al het gevoel dat het een cultuur is waarin vrouwen eigenlijk niet welkom zijn.

Moet je voor het halen van dat rijbewijs zelf kosten gaan maken? Dan zou ik het zeker niet doen. Ik snap het hele familie ding, maar het is graag of niet.

Ik ben wel dankbaar voor zo een eerlijk beeld/menig van buitenaf, rijbewijs wilde ze vergoeden (wat ik een erg tof aanbod vind).

Alleen is dat totaal niet wat ik in eerste instantie natuurlijk zou willen doen (vergelijkbaar met bij de brandweer willen om brand te blussen maar alleen de auto mogen besturen). En het is natuurlijk niet in 1 dag gehaald z'n rijbewijs.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 22:45

Jezus. Bestaat dit serieus nog? Kan je geen opleiding doen om als leidinggevende in die ploeg aan de slag te gaan? Of daar nog weer boven? Dit is gewoon disciminatie en achterlijkheid ten top. Hier moet je niet eens willen werken in dat team. Beste statement is om erboven te komen... Mogen ze verantwoording aan jou afleggen. Kan zoiets?

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-24 22:48

ruitje schreef:
Smerig he, op hoeveel plekken dit nog is. Ik maak het ook echt vaak nog mee.

Als jij daar op de vrachtwagen gaat: ben je dan gelukkig/blij met wat je bereikt heb?

Ik denk dat je dan nog altijd je minderwaardig voelt en daar zou ik voor passen.

Hoe staat je vader hierin trouwens?

Ja dat is dus ook echt mijn afweging, zie ik het rijden op de vrachtwagen als overwinning of blijft het zuur en minderwaardig.

Voor mijn vader is het heel dubbel hij zit er bijna 40 jaar en gaat met 3 jaar met pensioen. Mijn hoop was om het ook dus nog een paar jaar samen te kunnen doen.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 22:51

Wat is het verschil met bvb de brandweer? Bij de brandweer lopen wel gewoon vrouwen rond.

En is alleen dit station zo of heel de 'beroepsgroep'?
Indien een ander station meer 2024 geschikt is zou je dan daar dichterbij kunnen gaan wonen?

Ik zou in deze ploeg niet meer willen meelopen, ook niet voor de vrachtwagen en nog minder voor de open dagen.

Bekrompen toestanden.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 22:52

Waarom maakt het het lastiger dat het een familiediner is met vader, opa etc.

Leggen zij je op dat je dit moet doen/ kunnen of heb je dit jezelf opgelegd?

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 22:53

Het klinkt als een zelfde soort organisatie als waar ik bekend mee ben.

Binnen sommige reddingswerk, ongeacht welke discipline hierin, heerst er echt nog een mannen cultuur. Deze zijn niet mee gegaan met de tijd helaas. Als enige vrouw tussen de bemanning of überhaupt in een ploeg komen is dan ook ènorm hard werken, een lange adem & een gladde rug hebben. En eerlijk? Doe het jezelf niet aan. Jij bent zoveel meer waard dan dat jij moet gaan bewijzen voor een stelletje pipo's die het zogenaamd allemaal beter weten.

Hier ooit in een zelfde soort situatie gezeten, maar dan binnen de Reddingsbrigade op het strand. Ik heb het uiteindelijk vol gehouden en doorgezet tot de functie van postcommandant, maar eerlijk? Ik raad het je niet aan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 22:55

Kan je vader daar niet eens op tafel slaan dan en zeggen dat die kleuters eens volwassenen moeten worden.

Persoonlijk zou ik er geen zin meer in hebben. Want gaat er wat mis ga jij gegarandeerd de schuld krijgen. Ook al was het dat niet.

Tegenover je vader moet het niks maken. Het ligt aan die bekrompen lui daar. Niet aan jou.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 22:56

Emotie van de familietraditie maakt het misschien extra ingewikkeld, maar ik zie het simpel:

Ga jij gelukkig worden van het werk op de vrachtwagen?
Ga jij gelukkig worden van het werken in dit team?

Waar wordt jij happy van, en wat zijn de mogelijkheden om dit te behalen? Verhuizen richting een ander station? Aansluiting vinden binnen een andere organisatie?

Maak jezelf niet gek met dezelfde organisatie vinden als jouw familie. Zij gaan hoe dan ook trots wezen op jou. Met plezier naar je werk gaan is zoveel belangrijker.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 22:56

Ja, doei, koekoek. Ik kom tegenwoordig met enige regelmaat in dit soort wereldjes (knrm, Reddingsbrigade, brandweer, SAR etc) en eigenlijk altijd zitten daar wel een paar vrouwen bij. Veruit in de minderheid, maar toch, ze draaien gewoon mee en horen er gewoon bij.

Er kunnen dus 2 dingen aan de hand zijn: hetzij jij treft echt net het achterlijke station waar men een vrouw in het team wel een probleem vind. In dat geval, laat ze er lekker in stikken. Zijn ze helemaal gek geworden. Dan gewoon lekker gaan verhuizen en je ergens anders aanmelden, of het laten zitten. Daar als vrachtwagen chauffeur gaan werken, zou echt mijn eer te na zijn.

De andere optie is minder leuk om te horen, maar wel een reële mogelijkheid denk ik. En dat is dat je toch niet geschikt bent voor de functie. Dan is de vraag, waarom niet, anders dan dat je een vrouw bent?

Op grond van jouw verhaal neig ik naar de eerste optie, maar tegelijkertijd ben ik ook te bekend in het wereldje om de tweede niet uit te sluiten.

Dus. Ga even bij jezelf te rade wat er nou speelt. Kijk ook even goed naar hoe je jezelf ziet in deze rol, soms zijn dingen ook een selffulfilling prophecy. Als jij tot de eerlijke conclusie komt dat jij er past en dit wil doen, zal je moeten overwegen te verhuizen om bij een ander post te komen. Als er wat anders aan de hand is, zal je dat boven tafel moeten krijgen en oplossen.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 22:57

Ook mijn eerste gedachte, bestaat dit nog? Mag dit nog?
Ts, ik denk dat je ergens anders beter tot je recht komt. Zou eerder zeggen, verspil dat niet bij deze mensen en ga rustig opzoek naar iets wat passend is, waar je gewaardeerd word, waar je ook plezier in hebt. Als vrachtwagenchaffeuse niets is voor jou, dan doe je het niet, laat je niet klein praten om de klussen te doen die je niet wilt. Ik zou er ver van weg blijven en lekker je eigen pad volgen, okal is dat niet het geen wat je voor ogen had. Je zit er natuurlijk midden in dus makkelijk praten vanaf een scherm, maar zo te lezen ga je daar niet op je plaats zijn, al word je toegenomen. Ze zouden verdorie blij moeten zijn met de volgende generatie hardwerkende, houd je eigenwaarde hoor ts, :) Hun verlies.

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-24 22:58

Thioro schreef:
Wat is het verschil met bvb de brandweer? Bij de brandweer lopen wel gewoon vrouwen rond.

En is alleen dit station zo of heel de 'beroepsgroep'?
Indien een ander station meer 2024 geschikt is zou je dan daar dichterbij kunnen gaan wonen?

Ik zou in deze ploeg niet meer willen meelopen, ook niet voor de vrachtwagen en nog minder voor de open dagen.

Bekrompen toestanden.

Ik denk dat het voornamelijk echt een probleem is in ons dorp, op andere stations zijn er ook vrouwen.

Ons station is nog een beetje ouderwets daarin.

Mijn vriend & ik zouden echt wel openstaan om dichterbij een ander station te gaan wonen. Echter onze 8 paarden + paddock/weilanden kunnen lastig mee. :Y)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 23:02

Ontzettend zuur, maar ik zou eieren voor mijn geld kiezen.
Als jij als hulpverlener aan de slag bent, moet je 200% op je collega's kunnen vertrouwen.
Dat "ik heb het niet zo bedoeld" is een rotsmoes waaruit blijkt dat hij er nog niks van heeft geleerd.
Het is goed als teams divers worden, maar je hoeft niet de kop van jut te zijn.
Wijsheid gewenst, TS

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 23:04

Ja, dat maakt verhuizen absoluut lastig.

Is het dorp zelf ook zo ouderwets? Of is dit echt alleen een teamding?
Hoe moeilijk ook: doe niets waarvan je nu al weet dat je op de lange termijn niet happy van wordt. Ze zijn het niet waard om jezelf helemaal over de kop voor te jagen.

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-24 23:06

Lalidan schreef:
Ja, doei, koekoek. Ik kom tegenwoordig met enige regelmaat in dit soort wereldjes (knrm, Reddingsbrigade, brandweer, SAR etc) en eigenlijk altijd zitten daar wel een paar vrouwen bij. Veruit in de minderheid, maar toch, ze draaien gewoon mee en horen er gewoon bij.

Er kunnen dus 2 dingen aan de hand zijn: hetzij jij treft echt net het achterlijke station waar men een vrouw in het team wel een probleem vind. In dat geval, laat ze er lekker in stikken. Zijn ze helemaal gek geworden. Dan gewoon lekker gaan verhuizen en je ergens anders aanmelden, of het laten zitten. Daar als vrachtwagen chauffeur gaan werken, zou echt mijn eer te na zijn.

De andere optie is minder leuk om te horen, maar wel een reële mogelijkheid denk ik. En dat is dat je toch niet geschikt bent voor de functie. Dan is de vraag, waarom niet, anders dan dat je een vrouw bent?

Op grond van jouw verhaal neig ik naar de eerste optie, maar tegelijkertijd ben ik ook te bekend in het wereldje om de tweede niet uit te sluiten.

Dus. Ga even bij jezelf te rade wat er nou speelt. Kijk ook even goed naar hoe je jezelf ziet in deze rol, soms zijn dingen ook een selffulfilling prophecy. Als jij tot de eerlijke conclusie komt dat jij er past en dit wil doen, zal je moeten overwegen te verhuizen om bij een ander post te komen. Als er wat anders aan de hand is, zal je dat boven tafel moeten krijgen en oplossen.

Zo te lezen ken je het wereldje heel goed, en optie 2 is ook gewoon super reëel.

Alleen krijg ik dus heel slecht de duidelijke reden van afwijzing mee (behalve stomme domme dingen) . Als ik dat nou duidelijker kon horen, dat ik bepaalde dingen niet goed doe (of anders zou moeten doen). Dan had ik er ook zoveel meer vrede mee, maar nu doen de bovenstaande reacties ook goed.

Ik zit er emotioneel kwa familie gewoon heel erg in, en alle andere kinderen van mijn jeugd zijn dus of moeder inmiddels of als jongentje al hierbij gegaan. :Y)

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 23:14

SeaSide schreef:
:Y)
zonnebloem18 schreef:

Ik ben wel dankbaar voor zo een eerlijk beeld/menig van buitenaf, rijbewijs wilde ze vergoeden (wat ik een erg tof aanbod vind).

Alleen is dat totaal niet wat ik in eerste instantie natuurlijk zou willen doen (vergelijkbaar met bij de brandweer willen om brand te blussen maar alleen de auto mogen besturen). En het is natuurlijk niet in 1 dag gehaald z'n rijbewijs.

Ik vind het een moeilijke situatie.
Je wilt (te) graag waardoor emoties mee gaan spelen en dat is heel logisch.
Op basis van de houding jegens jou zou je een houding aan kunnen nemen van zoek het allemaal uit, ik ga mijn tijd elders besteden.
Of je kan ze "gebruiken" en op hun kosten je groot rijbewijs gaan halen. Dat rijbewijs is nooit weg.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 23:18

Maar is dat misschien niet net het probleem? Dat je er te emotioneel in staat? Kan je er van een afstandje naar kijken, al dan niet met de reacties die je hier krijgt?
Want als ze je echt niet willen als vrouw, is het echt hun verlies. Dan missen ze een vermoedelijk uitstekende kracht om bekrompen redenen. En ik kan best 1 of 2 plaatsen bedenken waar dat nog zo zou zijn. Dan is het heel verdrietig, maar is het ook wat het is. Maar kan het niet zo zijn dat je juist emotioneel zo betrokken bent, dat je mist waar het fout gaat? Je kan ook iets te graag willen hè.

Ik weet het niet, ik zeg ook maar wat in me opkomt. En ik denk ook maar hardop omdat ik je een plekje in zo'n organisatie gewoon gun. Als iemand zo graag wil, zou dat te realiseren moeten zijn.

Maar ik denk dat je linksom of rechtsom wel keuzes moet gaan maken. Hun kan je niet veranderen, dus wat ga je doen? Ga je toch kijken of je de onderste steen boven krijgt om nog een kans te krijgen? Kies je eieren voor je geld en zeg je beter iets dan niets en ga je voor chauffeur? Kies je er toch voor te verhuizen, ook al vraagt dat een opoffering in de zin van anders wonen en misschien (een deel van) je paarden weg doen? Of kies je er voor deze droom te laten varen?
En vermoedelijk zijn er nog wel meer opties die ik zo even niet bedenk. Maar jij zal moeten kiezen wat jij wil. Hoe oneerlijk het misschien ook is.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 23:19

Ik zie 2 opties:
1. Klaar mee, hoe jammer ook dat je de traditie niet kunt voortzetten maar ik zou geen genoegen nemen met de vrachtwagen want dat is niet wat je wilt. Je hebt het wel steeds over jezelf als een “meisje” maar je bent het lolliestadium volgens mij al even ontgroeid.
2. Na je transitie het nog eens als man proberen. Nah, doe maar niet.

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-24 23:24

Maflinger_S schreef:
Ik zie 2 opties:
1. Klaar mee, hoe jammer ook dat je de traditie niet kunt voortzetten maar ik zou geen genoegen nemen met de vrachtwagen want dat is niet wat je wilt. Je hebt het wel steeds over jezelf als een “meisje” maar je bent het lolliestadium volgens mij al even ontgroeid.
2. Na je transitie het nog eens als man proberen. Nah, doe maar niet.

Ik ben ook echt geen "meisje" meer nee, het stomme is dat, dat zo blijft hangen ivm het hun woorden waren.

Het woord vrouw werd daar niet gebruikt, en mijn vriend word denk ik niet zo blij van een transitie }:0 .