Een topic op bokt..
Van kleins af aan wilde ik graag net als mijn vader bij een reddingsorganisatie in het dorp. Ik was altijd zo trots op het werk dat hij deed, en stond vanaf mijn 16e op de opendagen te helpen. Vanaf mijn 18e gaf ik aan om ook het werk te willen doen (is net zoiets als vrijwillige brandweer naast je vaste werk).
Papa was erg trots maar gaf wel aan dat er dan nog een meisje moest solliciteren, omdat het anders kansloos zou zijn. 5 jaar heb ik het geprobeerd steeds vielen de andere "meiden" af als we echt de stap tot definitieve "stage" binnen de organisatie zouden nemen.
Vorig jaar was ik het wachten zo zat, dat ik in een brief aan heb gegeven het echt ontzettend graag te willen proberen ondanks het zijn van enige meisje. Na terugkoppeling moest ik nog een half jaar wachten ivm er eerst 1 op 1 gesprekken moesten komen met de bemanning over het feit dat er een vrouw op de ploeg kwam.
Vorig jaar herfst mocht ik dan eindelijk na jaren stage lopen! En ik heb echt een enorme leerzame 3 maanden gehad, natuurlijk werden er her en der opmerkingen gemaakt maar daar kwam ik niet voor en doet mijzelf ook niet zo veel. Alleen had ik vanaf dag 1 wel het gevoel dat ik een gelopen race liep.
De bemanning moet na de stage aangeven of ze je wel of niet bij de ploeg willen & een groot deel wilt gewoon überhaupt geen meisje. Ik was mijzelf hiervan bewust en probeerde gewoon van zoveel mogelijk momenten te genieten en echt mijn uiterste best te doen (terug kijkend iets te veel).
Tijdens het "eindgesprek" slingerde de voorzitter of vice-voorzitter (net aan wie je het vraagt), een enorme discriminerende opmerking mijn kant op en gaf aan dat ik niet bij de ploeg zou komen(maar ik was wel altijd welkom op de open dagen om te helpen

Ik zag het van mijlen ver aankomen, maar ik ben er toch echt ontzettend zuur van geweest (mede door het jaren van wachten en gesprekken voeren). Een aantal maanden later heb ik toch mijn verhaal gemaild naar de landelijke organisatie. Mede door de irritante reclames op sociale media dat ze vrouwen bij deze organisatie supporten.
Ik kreeg binnen no time contact en voelde mijzelf gehoord en na een gesprek met dus iemand van de landelijke organisatie + iemand van het station kreeg ik toch echt enorme hoop om ooit aan de slag te kunnen gaan.
Vanmiddag zou ik een terugkoppelings gesprek hebben en gaven ze aan dat de "voorzitter" die opmerking niet zo bedoeld had, wel spijt had dat het zo was aangekomen. Ook moest ik het toch gaan loslaten om bij de bemanning te komen, ivm ze vonden dat ik zo gedreven was wilde ze wel meedenken met 1 laatste optie.
Ik kon evt als vrachtwagen chauffeur misschien nog aan de slag binnen de ploeg... Moet dan moet ik wel dat rijbewijs natuurlijk halen en tevens is het echt een wereld van verschil met wat er normaal gevraagd word van het reddingswerk.
Nu dus mijn dubio, ga ik dat rijbewijs proberen te halen (dan wil ik wel eerst zekerheid ook daadwerkelijk met een pieper aan de slag te kunnen en niet straks na een hoop moeite toch ineens geweigerd te worden ivm het zijn van een meid) of laat ik het reddingswerk los...
Dan zou ik wel heel graag elders bij een ander soort organisatie willen komen snuffelen bijvoorbeeld de brandweer.
Het lastige is dat het een enorm familie ding is van overgrootvader, opa tot mijn vader maar ik ben jammer genoeg dus vrouwelijk. In mijn hart vind ik het werk Zo tof en gaaf maar ik moet nu natuurlijk gewoon gaan beseffen dat het bij de vrachtwagen zal blijven of een andere organisatie zal worden.
En nu zit ik hier dus al een uur dit bericht te tikken op een paarden forum, maar misschien is juist de "frisse" blik van buitenaf even fijn. Evt persoonlijke brandweer of andere vrijwilligers/mannenwereld organisaties ervaringen zijn ook meer dan welkom! Ik weet ook niet goed wat ik graag wil met dit topic, het verhaal is er in iedergeval uit wat wel enorm fijn is.
De naam van de organisatie heb ik bewust uit mijn verhaal gelaten, via pb vind ik dat helemaal geen probleem. Maar ik zou het vervelend vinden als het toch goede doel, omhoog komt op Google door dit topic.