Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
meggiemeg schreef:Hallo allemaal,
Vorig jaar heeft mijn moeder euthanasie gepleegd, bij het eerste gesprek zijn mijn man en ik aanwezig geweest. Haar stap en beslissing voor euthanasie snapte ik. De rest van het traject heeft ze alleen gedaan, niemand ingelicht. Pas toen de datum was geprikt in het laatste gesprek ben ik daarna op de hoogte gebracht door mijn zwager, de man van mijn overleden zus. Hij liep toevallig bij mijn moeder binnen toen dat gesprek gaande was.
In december heb ik een aantal paniekaanvallen gehad, na gesprekken met de praktijkondersteuner voor rouwhulp is daar naar boven gekomen dat het niet vreemd was dat ik die aanvallen heb gehad, de laatste heeft 6½ uur geduurd. Eerst heb ik een zus verloren een aantal jaren geleden, vorig jaar nog een zus en mijn moeder. Mijn vader leeft al heel lang niet meer. Je bent dus eigenlijk wees.
Er zijn heel veel vragen waar ik nooit antwoord op zal krijgen. Met de ene vraag kan ik beter leven dat daar geen antwoord op komt dan met de ander.
Na de gesprekken ging het naar mijn idee heel goed. Ik kon veel dingen een plekje geven. Voelde me weer de oude, positief ingesteld, zin om dingen op en aan te pakken. De boosheid was weg gezakt.
Nu merk ik de laatste tijd toch weer dat er vragen naar boven komen, vragen waar dus geen antwoord op komen. Ik vraag me af waarom die vragen weer naar boven komen, merk dat ik met sommige best moeite heb, wordt er verdrietig van. Blijkbaar kan ik me er niet bij neerleggen dat er geen antwoorden komen. Het is vast ook verstandig om weer een gesprek of meerdere aan te vragen bij de praktijkondersteuner. Dit heb ik als fijn en prettig ervaren.
Hoe gaan jullie om met vragen welke onbeantwoord blijven? Kunnen jullie er bij neerleggen (uiteindelijk)?
Ladybird schreef:Rouwen en verdriet komen in mijn ogen met vlagen. Mijn vader is 13 jaar geleden overleden nu, en het ene moment kan ik daar beter mee om gaan als het andere moment. De pijn en verdriet zal je je hele leven mee dragen, je leert er beter mee om gaan. Maar de verdriet en pijn is er. Ik vind het dus helemaal niet raar dat je er nu even meer last van hebt en dat het terug komt
Ik denk, als ik je verhaal zo lees, je fijn even weer de POH kunt bellen! Zeker als je de gesprekken als fijn ervaren hebt!
Succes en sterkte
secricible schreef:Mijn partner overleed onverwachts door onzorgvuldig handelen. Ik herken je drang naar antwoorden op vragen die je nooit gaat krijgen.
Het is logisch dat dit in vlagen gaat, zo werkt rouw. Ik zou je vooral mee willen geven dat dat ook oké is. Je mag er met vlagen meer mee bezig zijn. Als je het idee hebt dat het je gaat beperken is het goed weer in gesprek te gaan met de POH, maar "gewoon" er mee bezig zijn is niet iets dat je hoeft op te lossen. Het is niet niks dat je hebt meegemaakt.