Laptop of tablet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Laptop of tablet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-24 20:44

Keuzes, keuzes.

Mijn huidge laptop wordt oud, dus ik ben aan het nadenken of ik dalijk ga voor een nieuwe laptop of voor een tablet.
Ik gebruik hem eigenlijk alleen voor internet; email, bokt, marktplaats, facebook, dat soort dingen.
Geen fotobewerking en ik game ook niet.

Ik weet niet zo goed wat mijn voorkeur heeft. Tot nu toe heb ik altijd laptops gehad. De tablet waarnaar ik gekeken heb is de Samsung Galaxy tab S9.

Iemand een do of don't?

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 20:48

Waarom niet een twee in een?

Ik heb een Windows Surface, dat is een laptop waar je het toetsenbord af kan halen en dan schakel je over naar tablet modus. Is wel duurdere segment, maar wellicht dat andere merken ook dit zelfde concept aanbieden.
https://www.coolblue.nl/product/948134/ ... 00c062a0c0

Ik vind typen op een tablet echt een crime.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-24 20:50

Oh, toevoeging:
Ik wil er helemaal niet de hoofdprijs voor betalen gezien ik er weinig bijzonders mee doe.
Dus 'het duurdere segment' valt sowieso af.

Als het een tablet wordt bestel ik er een toetsenbordje bij inderdaad.

Desireeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 21:04

Gebruik je je laptop ook voor excel, financien, word etc? Dan zou ik zeker voor een laptop gaan. :) Vind ik zelf echt niet te doen via een tablet..

Ook lijkt dingen downloaden van en naar je telefoon mij lastiger, maar daar is vast al genoeg voor gevonden.

Farjen

Re: Laptop of tablet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 08:40

Ik zeg laptop. Op de bank kan die gewoon op je schoot liggen, een tablet moet je toch weer vasthouden.
Ook (grote stukken) typen vind ik op een laptop veel aangenamer dan op een tablet. Mijn tablet heeft ook een toetsenbord, in al die jaren heb ik die nog maar een paar keer gebruikt :+ Dat gaat enkel als je echt aan tafel zit, maar ik gebruik mijn laptop dus voornamelijk lekker lui op de bank :D
Tabelet gebruik ik dan weer in bed, ik lees er graag op in de nachtstand om zo in slaap te vallen

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 09:04

Zelf gebruik ik de laptop meer dan de tablet. Heb een laptop die je dubbel kunt klappen en dan is het een tablet, maar gebruik die functie nooit :')
Tablet wordt vooral door mijn zoontje gebruikt en op vakantie gaat ie mee.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 10:17

Ik heb zelf al 10 jaar een Acer chromebook met touchscreen. Het toetsenbord kan ik deactiveren en dan omklappen zodat ik enkel het scherm als tablet heb. Het is iets in deze aard:
https://www.coolblue.be/nl/product/9118 ... zerty.html

Ik heb van het werk een tablet maar ik moet eerlijk zijn en hij ligt al zeker 2 maanden met een lege accu op mijn bureau.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-24 10:18

Desireeeee schreef:
Gebruik je je laptop ook voor excel, financien, word etc? Dan zou ik zeker voor een laptop gaan. :) Vind ik zelf echt niet te doen via een tablet..

Ook lijkt dingen downloaden van en naar je telefoon mij lastiger, maar daar is vast al genoeg voor gevonden.

Nee, dat gebruik ik allemaal niet en ook dingen downloaden van en naar mobiel doe ik niet.

Farjen, als ik voor een tablet zou gaan zou ik er sowieso een toesenbord bij nemen, zodat ik hem (ook) als laptop kan gebruiken. Maar inderdaad, dan kan ik nrt zo goed gewoon een laptop nemen :+
Dus wat voegt een tablet eigenlijk toe?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 10:46

Heb een Dell chrome book in gebruik. Geen gezeur laptop voor een goede prijs.
Ik Bokt erop mijn administratie staat erop, mijn telefoon hangt er ook regelmatig aan om foto's over te zetten naar een externe HD

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 11:10

Ligt er misschien ook aan wat voor telefoon je hebt. Die grote telefoons tegenwoordig zijn bijna halve tablets. En een tablet is eigenlijk vaak niet meer dan een hele grote smartphone waar je niet mee belt. Het enige waar ik ze echt onderscheidend in vind is wanneer je ze gebruikt voor artistieke doeleinden, het maken van veel handgeschreven notities of wanneer je 's avonds op de bank gewoon wilt internetten maar je telefoonscherm daar te klein voor is vanwege slechte ogen. Dat laatste is natuurlijk best veel voorkomend. :+

Mijn voorkeur heeft zeker een laptop, maar eentje waarbij je eventueel het toetsenbord weg kan klappen lijkt me wel een mooie middenweg in deze.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 11:12

Hier hebben we voor huis en keuken gebruik een HP Chrome book. Hartstikke fijn in gebruik en kun je dus ook omklappen. Prijzen vind ik persoonlijk niet heel gek, maar dat is persoonlijk natuurlijk. :)

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 11:42

Ligt er denk ook aan welk formaat tablet/ laptop je wil?

Ik heb bijvoorbeeld nu de Apple ipad mini 5, juist de mini omdat deze licht van gewicht is en lekker in de hand ligt. Deze pak ik snel ff mee voor in de trein een boek te lezen (als deze dombo haar ereader vergeten is) of een filmpje te kijken. Ook op reis vind ik het een handig formaat om bij te hebben voor filmpjes/ YouTube enz.

Een laptop en zeker een 15/16 inch neem je niet zo snel mee en ook in bed bijvoorbeeld vind ik dat écht niet handig. Ik heb wel een laptop voor administratie enz.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-24 16:23

In bed slaap ik, daar doe ik niet aan schermtijd. Lezen doe ik in een boek of middels een ereader.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 16:40

Ik zou denk ik toch sneller voor een laptop gaan. Ik heb het idee dat een tablet sneller verouderd. Volgens mij brengen ze bij lenovo bijvoorbeeld na 2 jaar geen update meer uit en andere merken soms na 3 jaar niet. Zeker niet bij de wat goedkopere variante. Plus ze worden na mijn idee sneller traag. Wellicht kan je er dan nog wel even wat mee voor een aantal jaar. Maar of je er dan blij van wordt qua snelheid etc. Terwijl een laptop op zich prima 5/10 jaar mee moet gaan. Daarnaast vind ik een tablet verschrikkelijk typen en zal ik er al weer zo toetsenbord bij moeten hebben. En dan heb je al het laptop idee behalve dat het allemaal op apps werkt. En mij dat in de praktijk voor langere termijn tegen gaat staan ook al doe ik er niet veel bijzonders mee. Heel af en toe wil je toch gewoon een keer Word of excel gebruiken voor iets. Maar dat is echt mijn persoonlijke mening. En gebaseerd op mijn ervaringen van een aantal jaar geleden.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 16:48

Ik heb een refurbished hp laptop gekocht die het prima doet en ik doe er hetzelfde mee als jij.

Ik heb ook een tablet, ligt al 2 jaar ongebruikt in de la.

_roodvos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 16:50

Een laptop :j

Ik heb beide en zit met de tablet toch regelmatig te vloeken op dingen die op een laptop gewoon kunnen, maar op de tablet net niet lekker blijken te werken. Denk aan twee worddocumenten naast elkaar open hebben maar dan maar in ééntje kunnen typen, pagina's in de browser die elke keer als je ze opent besluiten te refreshen (doei alles wat je getypt had), youtube die stopt met muziek afspelen zodra je naar een ander tabblad gaat, sneltoetsen of knopjes die op de computer wel werken maar op de tablet opees niet bestaan...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-24 17:02

Word of excel gebruik ik dus gewoon echt niet, dus daar hoef ik geen rekening mee te houden.

Overigens heb ik een laptop van werk (die ik nooit privé gebruik), dus mocht ik iets moeten printen of toch iets moeten doen in word (wat echt nog nooit voorgekomen is) zou ik dat daarop kunnen doen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 17:22

Ik gebruik mijn tablet veel vaker dan de laptop. Als je alleen de dingen doet die je omschrijft zou ik daarvoor gaan.
Bij de meeste kan je een toetsenbord aansluiten als je grotere teksten wil schrijven.
Printen gaat tegenwoordig ook prima vanaf de tablet, mijn printer werkt op wifi en doet dat prima.

Ik heb een iPad, werkt super samen met de iPhone en gaat relatief lang mee.