Verwarming loskoppelen van thermostaat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MoppieFilou

Verwarming loskoppelen van thermostaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-24 22:21

Zoals bij vele huizen het geval zal zijn, zijn al onze verwarmingen gekoppeld aan één thermostaat die in de woonkamer staat.
Helaas is dat een ruimte die in het zuiden gelegen is en dan ook nog eens omgeven is door enorme ramen, dus als de zon erop staat (maar anders ook al hoor :\ ) is het daar zo 24-25°C, terwijl het in de badkamer en slaapkamers nog niet eens 20°C is. In de slaapkamers kan ik daar nog mee leven, maar in de winter douchen is echt geen pretje :brr: . Is er een manier waarop je bepaalde verwarmingen kan loskoppelen van je thermostaat, of is een extra elektrisch vuurtje in de badkamer de enige oplossing?

Janine1990

Re: Verwarming loskoppelen van thermostaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 22:34

Volgens mij kan je speciale thermostaatkranen in die ruimtes zetten. Er zijn slimme thermostaten die daar dan weer mee kunnen communiceren.

Een andere optie is een mobiele thermostaat die je dan op zulke dagen in de badkamer zet zodat die gewoon lekker verwarmd wordt :) Dit is wat mijn ouders hebben.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 22:37

Ik gebruik de honeywell home, waarbij ik mijn werkkamer alleen kan verwarmen. Hier ook de oude thermostaat in de woonkamer, waar als eerste de zon komt en dus geen extra verwarmen nodig heeft. De werkkamer ligt aan de achterkant en is altijd koud. Met dit systeem (je hebt meer van dit soort systemen, maar deze kan zonder app oid) stel je zones in en indien nodig stuurt de ketel heet water rond, die alleen bij de verwarmingen waarbij de (je moet er wel de bijbehorende knop op kunnen zetten) knop water toelaat, verwarmd worden. Ik vind het ideaal.

Je kunt idd ook met een soort mobiele thermostaat werken, maar of je dan ook alleen die ruimte kunt/gaat verwarmen betwijfel ik. Volgens mij slaat de ketel dan gewoon eerder aan omdat je de temperatuur in een koudere ruimte meet.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 22:42

lieke2 schreef:
Ik gebruik de honeywell home, waarbij ik mijn werkkamer alleen kan verwarmen. Hier ook de oude thermostaat in de woonkamer, waar als eerste de zon komt en dus geen extra verwarmen nodig heeft. De werkkamer ligt aan de achterkant en is altijd koud. Met dit systeem (je hebt meer van dit soort systemen, maar deze kan zonder app oid) stel je zones in en indien nodig stuurt de ketel heet water rond, die alleen bij de verwarmingen waarbij de (je moet er wel de bijbehorende knop op kunnen zetten) knop water toelaat, verwarmd worden. Ik vind het ideaal.

Je kunt idd ook met een soort mobiele thermostaat werken, maar of je dan ook alleen die ruimte kunt/gaat verwarmen betwijfel ik. Volgens mij slaat de ketel dan gewoon eerder aan omdat je de temperatuur in een koudere ruimte meet.

Klopt helemaal :j

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 22:43

Oplossing 1: de thermostaat in de woonkamer vervangen door een type die werkt op basis van de buitentemperatuur. Alle radiatoren voorzien van thermostaat kranen. Niet voor warmtepomp geschikt, wel voor gasketel. Oplossing 2: in de badkamer een infrarood (spiegel) verwarming monteren. Een halfuur voordat je de badkamer gebruikt aanzetten en bij verlaten uit.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 23:29

Wij hebben op alle radiatoren thermostaat knoppen zitten die we apart besturen via de homey-app. De badkamer is bijvoorbeeld zo ingesteld dat om 6 uur in de ochtend het daar 21 graden is. De rest van het huis is uit. Wij verwarmen nu per kamer wanneer er behoefte aan is.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 00:07

Ik heb hier in de badkamer een elektrisch kacheltje dat ik aanzet als ik er langer dan 2 minuten moet zijn. Koste een paar euro bij de Craenenbroek

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 00:19

Google eens op Tado

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 03:39

Wij hebben Tado door het hele huis. Echt super fijn.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 08:19

Wat mensen hier schrijven, thermostaatkranen :j
Wij hebben een systeem van honeywell, evohome, dat kan per ruimte apart geregeld worden.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 09:30

Ik zou ook een thermostaat knop op de radiator zetten. Eventueel alle radiatoren maar igg die in de woonkamer. Dan kan je die altijd op 1 zetten

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 09:39

Kun je die thermostaatknoppen zelf installeren of heb je daar een monteur voor nodig? Laatst stopte mn draadloze thermostaat ermee... gelukkig bleek de voeding het probleem en was het relatief snel en voordelig opgelost. Maar toen twijfelde ik er wel over. Want een losse draadloze thermostaat was ook behoorlijk aan de prijs.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 09:43

Honywell evohome inderdaad. Dan heb je dus nieuwe knoppen nodig (heel eenvoudig te instaleren, gewoon oude er af er op klikken) en het ding wat communiceert met de ketel. (een iets lastiger klusje)

Ik kan iedere willekeurige ruimte (met zo'n knop) apart laten verwarmen. Iedere knop kan zelf tegen de ketel zeggen: 'aan het werk'.
Of verschillende ruimtes op verschillende temperaturen. Of verschillende ruimte op verschillende tijdstippen programmeren. Of de verwarming alvast aanzetten als ik naar huis rij. Of eigenlijk gewoon zo ongeveer alles wat je zelf wil zo inrichten. En dat allemaal totaal niet afhankelijk van de temperatuur in de ruimte waar de themostaat hangt.
Echt ideaal.

Wij hebben een houtkachel in de ruimte waar de thermostaat hangt en dus eigenlijk hetzelfde probleem wat jij nu schets. Voorheen overal in huis koud behalve in de kamer van de kachel.

Of we moesten het systeem 'voor de gek houden' door de temp in de woonkamer net 2 graden hoger te zetten dan het was, daar de radiatoren dicht draaien zodat ze ketel wel ging lopen en dus de andere ruimtes verwarmde.
(dat is dus een oplossing die je tijdelijk kunt gebruiken in jouw situatie)
Laatst bijgewerkt door pol013 op 01-11-24 09:49, in het totaal 3 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 09:46

Let op met 'gewone' thermostaatkranen. Die werken niet als je een kamerthermostaat in de warmste kamer hebt. Om de simpele reden dat de ketel gaat verwarmen en de pomp gaat draaien op de vraag vanuit de kamerthermostaat. Dan kan je overal thermostaatkranen hebben, de ketel stopt als de temperatuur in de kamer is bereikt. En dan kan het in de rest van het huis nog steeds (te) koud zijn. Thermostaatkranen zijn bedoeld om het elders in huis kóuder te hebben afgesteld dan in de ruimte waar de kamerthermostaat hangt. Wordt het in de rest van het huis niet warm genoeg omdat de woonkamer het snelst warm is, dan werkt het echt niet om een thermostaatkraan op 5 in de badkamer te hebben staan, want die kamerthermostaat beneden bepaalt of de ketel draait of niet.

Er zijn vast heel slimme systemen waarbij de thermostaatkranen zelf communiceren met de ketel, maar daar moet je dan dus naar op zoek. En of dat dan nog steeds kan in combinatie met een centrale kamerthermostaat kan een leverancier ongetwijfeld vertellen.

Als de temperatuur op de slaapkamer goed is, zou ik naar bijverwarming in de badkamer kijken. Of daar een grotere radiator (bij) plaatsen zodat het daar sneller warm wordt op het moment dat de kamerthermostaat warmte beneden in de woonkamer vraagt.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 09:52

Muga schreef:
Kun je die thermostaatknoppen zelf installeren of heb je daar een monteur voor nodig? Laatst stopte mn draadloze thermostaat ermee... gelukkig bleek de voeding het probleem en was het relatief snel en voordelig opgelost. Maar toen twijfelde ik er wel over. Want een losse draadloze thermostaat was ook behoorlijk aan de prijs.

Ligt erg aan je huidige systeem. Wij hebben oude verwarmingen met oude knoppen en dan heb je een monteur nodig. Ik had het ook eens uitgezocht en voor ons is het helaas geen snelle oplossing om die reden.

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 09:57

Wij hebben stadsverwarming en van die grote witte knoppen met stand sterretje tm 5.

Ze lijken erg op de slimme knoppen maar ik durfde het toen niet zomaar aan.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 10:05

Volgens deze pagina kun je dat zelf vervangen:
Citaat:
Je mag een thermische radiatorknop altijd zelf vervangen. Je herkent deze knoppen aan de cijfers of het display op de knop. Heb je een knop zonder cijfers? Schakel dan altijd een loodgieter in om de knop te vervangen. Als je de knop er verkeerd afhaalt, komt er namelijk met veel kracht vies en soms heet water uit de leidingen van je radiator.

https://www.coolblue.nl/advies/hoe-verv ... rknop.html

Als er al cijfers op staan, kun je het zelf.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 10:31

Ik heb een blaaskacheltje in de badkamer. Die heb ik in een HUE stopcontact gedaan. Dus die is nu op afstand bedienbaar. En ook te programmeren op tijden dat ie aan moet. Of ik gil tegen google dat ie dat ding moet aanzetten. Superhandig.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-24 23:34

Dankjewel voor de vele tips allemaal!
En ik maar denken dat daar geen oplossingen voor bestonden.

Ik ga alles nog eens rustig doorlezen en opzoeken!

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 00:42

Ibbel schreef:
Let op met 'gewone' thermostaatkranen. Die werken niet als je een kamerthermostaat in de warmste kamer hebt. Om de simpele reden dat de ketel gaat verwarmen en de pomp gaat draaien op de vraag vanuit de kamerthermostaat. Dan kan je overal thermostaatkranen hebben, de ketel stopt als de temperatuur in de kamer is bereikt. En dan kan het in de rest van het huis nog steeds (te) koud zijn. Thermostaatkranen zijn bedoeld om het elders in huis kóuder te hebben afgesteld dan in de ruimte waar de kamerthermostaat hangt. Wordt het in de rest van het huis niet warm genoeg omdat de woonkamer het snelst warm is, dan werkt het echt niet om een thermostaatkraan op 5 in de badkamer te hebben staan, want die kamerthermostaat beneden bepaalt of de ketel draait of niet.

Er zijn vast heel slimme systemen waarbij de thermostaatkranen zelf communiceren met de ketel, maar daar moet je dan dus naar op zoek. En of dat dan nog steeds kan in combinatie met een centrale kamerthermostaat kan een leverancier ongetwijfeld vertellen.

Als de temperatuur op de slaapkamer goed is, zou ik naar bijverwarming in de badkamer kijken. Of daar een grotere radiator (bij) plaatsen zodat het daar sneller warm wordt op het moment dat de kamerthermostaat warmte beneden in de woonkamer vraagt.

Dit inderdaad! Er is vanalles mogelijk, maar dat ligt er helemaal aan hoe je ketel op dit moment aangestuurd wordt. Vraag hier hulp van een installateur bij voor je allerlei dure thermostaat knoppen koopt die dan toch niet blijken te werken.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 07:18

Ik weet niet hoe groot je badkamer is, maar je zou ook nog zo'n verwarmd handdoekdroogrek in je badkamer kunnen ophangen die je alleen voordat je wilt douchen even aanzet. Dan heb je ook gelijk een warme handdoek

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 07:40

pol013 schreef:
Honywell evohome inderdaad. Dan heb je dus nieuwe knoppen nodig (heel eenvoudig te instaleren, gewoon oude er af er op klikken) en het ding wat communiceert met de ketel. (een iets lastiger klusje)

Ik kan iedere willekeurige ruimte (met zo'n knop) apart laten verwarmen. Iedere knop kan zelf tegen de ketel zeggen: 'aan het werk'.
Of verschillende ruimtes op verschillende temperaturen. Of verschillende ruimte op verschillende tijdstippen programmeren. Of de verwarming alvast aanzetten als ik naar huis rij. Of eigenlijk gewoon zo ongeveer alles wat je zelf wil zo inrichten. En dat allemaal totaal niet afhankelijk van de temperatuur in de ruimte waar de themostaat hangt.
Echt ideaal.

Wij hebben een houtkachel in de ruimte waar de thermostaat hangt en dus eigenlijk hetzelfde probleem wat jij nu schets. Voorheen overal in huis koud behalve in de kamer van de kachel.

Of we moesten het systeem 'voor de gek houden' door de temp in de woonkamer net 2 graden hoger te zetten dan het was, daar de radiatoren dicht draaien zodat ze ketel wel ging lopen en dus de andere ruimtes verwarmde.
(dat is dus een oplossing die je tijdelijk kunt gebruiken in jouw situatie)

Bij ons ging dat dus niet zo eenvoudig, en heeft de installateur vanwege de oude radiatoren het binnen schroefwerk waar de evohome knoppen op gingen moeten vervangen.
Maar verder heel fijn per ruimte en met de app te bedienen naar wens.
Systeem heeft zich inmiddels dik terugverdiend door besparing op gasverbruik.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 08:20

MoppieFilou schreef:
Dankjewel voor de vele tips allemaal!
En ik maar denken dat daar geen oplossingen voor bestonden.

Ik ga alles nog eens rustig doorlezen en opzoeken!

De goedkoopste oplossing is de radiator in de kamer waar de thermostaat hangt bijna helemaal dicht draaien en in de werkkamer helemaal open. Zo doe ik het in mijn huis ook alleen is mijn werkkamer dan de badkamer.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 09:29

Dorine92 schreef:
Ik weet niet hoe groot je badkamer is, maar je zou ook nog zo'n verwarmd handdoekdroogrek in je badkamer kunnen ophangen die je alleen voordat je wilt douchen even aanzet. Dan heb je ook gelijk een warme handdoek

Leuk idee, maar wanneer de kamerthermostaat vindt dat het beneden al warm genoeg is, wordt die radiator dus gewoon niet warm, want de ketel draait dan niet.

TS is heeft teveel radiatorcapaciteit in de woonkamer in vergelijking met de andere kamers, daar komt het in feite op neer. Radiatoren in de woonkamer 'knijpen' is idd een simpele oplossing, maar dan duurt het als het echt koud is dus wel heel veel langer om je woonkamer op temperatuur te krijgen, en dat wil je ook niet.

Je hebt dus echt een systeem nodig met thermostaten (of thermostaatkranen) in iedere kamer die ieder zélf de ketel aansturen, óf een systeem zonder kamerthermostaat (waarbij de pomp en de ketel altijd blijven draaien en er dus ook altijd 1 kraan/1 circuitje open moet zijn, anders geeft je pomp de geest) en thermostaatkranen op alle radiatoren, inclusief de woonkamer.