Op wat voor tijdstip stofzuigen in het weekend?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Op wat voor tijdstip stofzuigen in het weekend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-24 17:53

Ik sta graag vroeg op, in de zomer sta ik in het weekend om 07.00 naast mijn bed (het is dan al een tijdje licht) en in de winter, als het later licht is, rond 08.00. Ik ga dan eerst ontbijten en daarna mijn huisje schoonmaken. Maar dat betekent dat ik in de zomer rond 08.00 al ga stofzuigen en in de winter rond 09.00. Ik heb een buurman achter mij en één buurvrouw naast mij. Ik zit op een hoek. Ik ben nog nooit aangesproken dat ik te vroeg de stofzuiger heb aangezet (of dat ze het überhaupt horen) of ander lawaai maak maar ik vroeg mij af af wat nou een normale tijd is om te stofzuigen in het weekend. :+

En is de zondag anders dan de zaterdag? Omdat het een rustdag is?

Doordeweeks stofzuig ik na het avondeten dus dat is een normale tijd maar ik wil in het weekend wel rekening houden met de buren.

De buren schijnen mij dus niet te horen anders hadden ze het wel gezegd maar ik ben wel benieuwd wat nou normaal is.

Kookaburra

Re: Op wat voor tijdstip stofzuigen in het weekend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 17:55

Is er een normaal? ;)

Ik denk zelf dat dit per gebied heel erg kan verschillen. Zolang je buren er maar geen last van hebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 17:56

Ik vind 08:00u wel echt te vroeg, 09:00 is vroeg maar kan nog wel. Maar eigenlijk als ze het niet horen maakt het niks uit.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 17:58

Ligt denk ik aan je buren en waar je woont? Ik denk niet dat je buren het stofzuigen horen (in mijn jaren 60 huis hoor ik het niet), maar ik pak als voorbeeld even grasmaaien of de hogedrukspuit. In het weekend toch echt na 9 u lijkt mij. Op zondag iets later?

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 17:59

Stofzuigen doe ik nooit vroeg, maar ik herken het wel met de wasmachine. Op zondag wordt hier altijd beddengoed gewassen, maar ik zet hem wel pas na 10:00 aan. Enerzijds omdat ik op zondag vaak een beetje uitslaap, maar ik vind dat ook wel een schappelijke tijd. Op zaterdag zou ik gevoelsmatig zeggen vanaf 9:00.

Wij hebben geen gehorige appartementen, dat scheelt. Ik hoor mijn buren bijv. nooit stofzuigen. Ik woon wel op de bovenste verdieping, dus heb niemand boven me. Wasmachine van buren hoor ik soms vaag, maar enkel als deze centrifugeert en dan nog is het niet storend. Bij ons is het gelukkig dus niet zo’n issue.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-24 18:03

De wasmachine zet ik op zaterdag ook rustig om 08.00 aan. Ik hoor niemand klagen dus ze zullen het wel niet horen. :+

Maar 08.00 te vroeg op een zaterdag? Volgens mij zijn veel mensen wel wakker op dat tijdstip op de zaterdag. Sporten, boodschappen doen, hond uitlaten etc. Maar idd, de buren horen mij blijkbaar niet dus ik ga gewoon door. :')

Maar ik was gewoon even benieuwd...Oh, gras maaien doe ik wel in de middag maar ook gewoon op zondag als het zo uitkomt.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 18:07

Voordat ik een robotstofzuiger had deed ik om half 6 in de ochtend stofzuigen, als mijn man met de hond ging wandelen. Maar geen buren vast aan het huis.

Zelf houd ik 9 uur aan voor zaterdag en 10 uur voor zondag om herrie te maken. Staan zelf uiterlijk om 9 uur altijd op, en vind het erg vervelend als er om 8 uur al lawaai gemaakt wordt als we avonddienst hebben en pas na 2 uur in bed liggen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 18:07

Zolang niemand het hoort is het prima toch.
Ik zou er zelf wel van balen als ik het wel zou horen van de buren op dat tijdstip. Er zijn al genoeg prikkels de hele week door, laat mij 's ochtends in het weekend even lekker met rust :')

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 18:12

Ik stofzuig gerust om 6 uur in de ochtend. Ik heb aan 1 kant buren. Zijn oudere mensen en ik heb een stille stofzuiger. Ze zeggen niks te horen. Zij hebben een koffiemachine die bonen maalt. Die staat tegen de muur aan waar mijn woonkamer aangrensd. Zodra die aangaat hoor ik dat luid en duidelijk. Maar dat zijn woongeluiden en die horen erbij vind ik.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 18:14

8 uur zou ik te vroeg vinden.
9 prima.

Buiten doen we ook zo.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 18:15

Als je twijfelt zou ik het gewoon eens vragen aan de buren. Het zou kunnen dat ze zich kapot ergeren, maar niks zeggen :+ Of misschien horen ze het echt niet! In een vrij nieuwe woning is die kans best aanwezig.

Al woon ik zelf in een ouder huis en hoor mijn buren ook nooit. Alleen als ze buiten de heg gaan zagen ofzo. Maar dat vind ik een heerlijk geluid, dus daar kan ik prima op uitslapen. (Ik vind het heerlijk als andere mensen aan het werk zijn als ik niks hoef :+ )

Verder weet ik niet of er een normale tijd daarvoor bestaat.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 18:16

Ik ben ook echt een ochtendmens, in de zomer stond ik een keer het gras te maaien om 7.30 in het weekend, en daarna kwam pas het besef :') ik vind het zelf redelijk na 10.00 in de ochtend haha ook omdat mijn man graag uitslaapt. Maar dat voelt soms wel als twee verloren uren omdat ik vroeg wakker ben en het liefst dan ook de klusjes/huishouden in de ochtend doe.

Als ze niks horen maakt het niet uit, maar ik kan bijvoorbeeld beide buren wel horen stofzuigen.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 27-10-24 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-24 18:18

Ik zal het es vragen maar volgens mij horen ze mij niet. De hond van de buurvrouw hoor ik wel als die een keertje blaft maar dat vind ik niet erg.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 18:20

Ik hou een uur of 9 aan in het weekend, vaak gooi ik de avond ervoor de was al in de wasmachine en stel die in op ±8u starttijd.
Volgens de apv mag je tussen 8 en 22u herrie maken geloof ik, dus dat hou ik een beetje aan qua tijden.
Maar heel eerlijk, als de buren weer eens dikke party houden op vrijdag/zaterdag sta ik ook gerust na middernacht nog te stofzuigen of andere luide klussen te doen etc. :+

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 18:31

Ik doe dat soort dingen in het weekend niet voor 12 uur.
Mijn bovenbuurman doet dat ook nooit,dus hou ik daar rekening mee.
Maar ben sowieso eigenlijk het type dat op zondag liefst geen lawaai maakt( toch iets met rustdag) en op zaterdag niet te vroeg. Geld ook voor grasmaaien of lawaai klussen buitenshuis :j

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-24 18:31

Ik doe graag alles in de ochtend zodat ik de rest van de dag leuke dingen kan doen. Hou er niet van om midden op de dag pas het huis te doen. Tenzij ik natuurlijk andere verplichtingen heb.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 18:32

Zou het idd ook even vragen als je ze spreekt.

Ik woon buitenaf dus nooit over na gedacht. Soms zijn er snachts zelfs nog trekkers bezig.. dus wij hebben weer andere woon geluiden

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 18:38

Ik hoor mijn buren wel stofzuigen, dus ik zou af en toe niet zo blij met je zijn. Vooral omdat het nogal zeldzaam is dat het mij lukt om een normale nacht te slapen.

Maar mijn buren stofzuigen pas in de middag / vroege avond.
Hier wordt in de late ochtend of in de middag stof gezogen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 18:46

Ik hoor onze buren ooit stofzuigen dus ik ga er van uit dat het andersom hetzelfde is. Ik zou alles buiten 22.00 en 7.00 prima vinden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 18:49

ellepel schreef:
Ik doe dat soort dingen in het weekend niet voor 12 uur.
Mijn bovenbuurman doet dat ook nooit,dus hou ik daar rekening mee.
Maar ben sowieso eigenlijk het type dat op zondag liefst geen lawaai maakt( toch iets met rustdag) en op zaterdag niet te vroeg. Geld ook voor grasmaaien of lawaai klussen buitenshuis :j

Als je in de Bible-belt zou wonen dan denk ik dat je buren het zouden waarderen als je op zondag helemaal geen lawaaierige dingen gaat doen. Je kunt het ze het beste vragen! Dit als antwoord op de vraag van ts! En op zaterdag liefst niet al te vroeg omdat velen dan willen uitslapen. Het ligt er aan waar en naast wie je woont. :z

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 18:53

Mijn stofzuiger is behoorlijk stil, dus heb me nooit gerealiseerd dat dat niet 's morgens vroeg of 's avonds laat zou kunnen.

De wasmachine draaide hier vaak in de nacht vanwege de dalstroom.
Nu met de zonnepanelen draait die vaak wel overdag, want dat zijn momenten dat ik stroom over heb.
Maar als ik de bijkeukendeur dicht heb, hoor ik in de woonkamer de wasmachine al nagenoeg niet, dus ga er vanuit dat de buren die ook niet horen.
Ik hoor bij hen ook nooit een stofzuiger of wasmachine draaien trouwens, ook niet als ik hele dagen thuis ben om wat voor reden dan ook.

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 19:18

Op Zaterdag niet eerder als 9:00 en Zondag een uurtje later. Soms willen mensen op Zondag uitslapen. Hoeven ze er geen last van te hebben dat ik een vroege vogel ben.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 19:30

Ik hou zelf qua geluid aan niet voor 10 uur 's ochtends en niet na 10 uur 's avonds.
Het is hier vrij gehorig dus ik probeer zaken als stofzuigen en wasmachine tussen die tijden te doen.
Voor mij een kleine moeite.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 19:33

Ja wel is het altijd echt heel jammer dat mijn achterburen daar **** aan hebben en rustig om 10 uur gaan grasmaaien, of hout zagen :+

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 19:34

Ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat ze het niet horen. Ik hoor mijn buren soms ook op vreemde tijden stofzuigen maar dat betekent niet dat ik dat gelijk ga melden. Niet al het geluid wat je hoort is direct overlast en daarmee reden om te melden.

Persoonlijk vind ik 8 of 9 uur sochtends in het weekend erg vroeg. Niet iedereen heeft verplichtingen en staat dan al vroeg naast bed. Ik zou het daarom zeker niet voor 10 uur doen. Maar als ze het idd niet blijken te horen, of er geen last van hebben, dan is er geen probleem lijkt mij.