Huurwoning toegewezen gekregen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Aanoniemm

Huurwoning toegewezen gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-24 18:51

Dit is een goedgekeurd schaduw account.

Durf te vragen. Wat is handig in deze situatie.
Ik ben op het moment thuiswonend maar het gaat niet echt goed tussen mijn ouder en mij.
Ze heeft een beperking en het is soms heel lastig om in haar situaties te handelen als kind zijnde ik ben haar schreeuw paal als ze zich weer eens slecht voelt.
Ik voel me als een mantelzorger voor haar , en de situatie thuis heeft er voor gezorgd dat ik veel dingen in het leven gemist heb als jonger iemand. En ook vaak ziek was.
Op dit moment heb ik mij zo goed als herpakt, ik heb na 6 jaar mijn opleiding herpakt.
Af en toe hier en daar wat bijverdient met werk, maar door energie te kort vanuit huis hielt ik weinig vol.

De opleiding is afgerond, ik ben vorige maand voor een hele leuke baan aangenomen!
Waar ik begin volgende maand met plezier ga starten.
Op dit moment speelt er weer wat in huis en ik trek het niet meer, ik ben zo toe aan een plekje voor mezelf dan elke keer tussen 2 volwassen mensen te moeten staan terwijl ik het kind in dit verhaal ben en mij niet met een anders relatie wil bemoeien.

Ik heb een vriend , en hij en zijn ouders zien dat ik weer achteruit ga door deze situatie..
Ik loop mezelf voorbij doordat ik alleen maar voor een ander aan het zorgen ben.
De start van mijn nieuwe werk komt dichterbij, ik heb er zoveel zin in! Maar ik zit niet te wachten straks dat ik weer voor de zoveelste keer het niet aankan meer vanwege een burnout door mijn situatie thuis.

Mijn vriend en ik willen uiteindelijk graag samen wonen, maar eerst zoek ik een plekje voor mijzelf.
En blijkbaar stond ik nog ingeschreven bij meerdere sociale huur corporaties in de regio.
Goed nieuws , ik stond bij een leuk huisje op plek 3 en vandaag ben ik daar op plek 1 gekomen!
Ik ben er langs gereden en het is een leuk huisje.

Na aanleiding hoe het verder ging had ik nog wat vragen aan de coöperatie.
De sociale coöperatie vertelt dat ze kijken naar wat de belastingsdienst opgeeft qua wat je verdient hebt in 2023/2022.
Op hun website heb ik mijn inkomen ingevuld wat ik in 2025 ga verdienen. (Start met een contract 32 uur en in het nieuwe jaar 38 uur.)

Ik heb haast helemaal niks verdient vanwege een opleiding voorgaande 2 jaar.. van die inkomen heb ik geen recht op de woning geeft ze aan.
Waarop ik aangeef maar ik ga dus nu fulltime werken, waarop ze daar aangeeft dat ze daar niet naar mogen kijken . Soms met enige uitzondering. Maar die uitzondering worden maar zovaak gedaan en door dat aantal zijn ze heen.
Ik maak dus naar mijn gevoel geen kans op de woning.

Kan ik hierin nog iets. Kan ik iets voorbereiden en mijn werk vragen iets op papier te zetten?
Ik wil zo graag het huis uit..
Helaas kan ik vanwege mijn huisdier niet bij mijn vriend en zijn ouders in trekken.

En stel ik betrek nu mijn vriend erbij is ons inkomen samen te hoog voor sociale huur...

Ik vind het zo lastig allemaal..

Edit, nu bedacht ik mij overigens net het onderstaande.
Als ze echt uitgaan van het inkomen wat de belastingsdienst opgeeft van 2022/2023..
Dan is mijn inkomen die tijd te laag ivm studie..
Maar, stel ik zal mijn vriend ook op mijn profiel toevoegen.
Kijken ze dan ook naar zijn inkomen van deze jaren (22/23)
Want dan betekend wel dat we het huisje zouden kunnen huren.

Alleen als ze dan in eenkeer wel naar het gezamenlijk inkomen gaan kijken van dit aankomende jaar dan zitten we samen over de huurgrens.
Hoe zit dit?

Maak ik dan toch wel kans ?
Ik heb bij de corporatie niet verteld dat ik een vriend heb.

BigOne

Re: Huurwoning toegewezen gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 18:57

Zou een gesprek aangaan met de coöperatie en uitleggen hoe de vork in de steel zit. Misschien kunnen ze dan nog iets voor je betekenen. Wat betreft thuissituatie, helaas geen tips behalve dat ze het maar uit moeten vechten zonder jou. Indien mogelijk terugtrekken naar je eigen kamer wanneer het weer fout loopt een optie?

Aanoniemm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-24 19:02

BigOne schreef:
Zou een gesprek aangaan met de coöperatie en uitleggen hoe de vork in de steel zit. Misschien kunnen ze dan nog iets voor je betekenen. Wat betreft thuissituatie, helaas geen tips behalve dat ze het maar uit moeten vechten zonder jou. Indien mogelijk terugtrekken naar je eigen kamer wanneer het weer fout loopt een optie?

Ik wil er zeker open over zijn, maar ik ben bang dat ik mijn eigen glazen ingooi door te eerlijk te zijn.

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 19:03

Zou je werkgever hier misschien ook nog iets kunnen betekenen, als in een werkgevers verklaring? Waarmee je naar de coöperatie kan, zodat je kan aantonen de huur te kunnen opbrengen?

Aanoniemm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-24 19:17

Kobus17 schreef:
Zou je werkgever hier misschien ook nog iets kunnen betekenen, als in een werkgevers verklaring? Waarmee je naar de coöperatie kan, zodat je kan aantonen de huur te kunnen opbrengen?

Dat zou kunnen, ik zou er zeker eens achteraan gaan, alleen geven ze aan dat ze dus enkel nu waarschijnlijk naar de afgelopen 2 jaar kijken.

Ik ben dus vooral ook benieuwd hoe dat zit met het laagste stukje in mijn verhaal na de 'edit'

Edit:
Stukje hieronder nog een keer getypt . :)
Laatst bijgewerkt door Aanoniemm op 26-10-24 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 19:20

Heb je de opleiding helemaal zelf bekostigd of ook Stufi gekregen? Wat dit is nl ook inkomen.

Aanoniemm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-24 19:21

Mijn vriend en ik hadden nog geen plannen om samen te wonen vanwege het gezamelijk inkomen dat boven de huurgrens komt.. het plan was dat we na een half jaar samen kwamen wonen zodat ik ook de tijd even heb voor het resetten qua situatie.
Dus sta ik alleen op mijn inschrijving.

Per 31 oktober begin ik met een leuke baan,dit jaar nog afmaken met 32 uur, en per 2025 met een 38 uurs contract.
In mijn profiel heb ik mijn jaar salaris ingevuld op basis van mijn 38 uurs contract.
Daardoor kon ik op de woning reageren.

Nu de woning bezichtigt en de corperatie een bericht gestuurd vrijdag met de vragen hoe nu verder.

Ze gaven dus aan dat ze geen uitzonderingen meer hebben om naar het heden te kijken door middag van een werkgevers verklaring omtrent huidige loon. Maar dit ging ze overleggen en hoor ik maandag .
Verder zei ze dus dat er gekeken wordt naar mijn inkomen uit 22/23.
En ik dus geen recht heb op deze woning vanwege bijbaan inkomen niet hoog..

Nu bedacht ik mezelf dat als ze uit gaan van deze jaren dat ik dan wellicht wel mijn vriend hierin mee kan betrekken, zijn inkomen in dat jaar samen met mijn inkomen zit onder de max..
Maar feitelijk gezien zitten we nu in het heden wel hoger dan de grens..
Mogen ze dan wel in het heden kijken?

Terwijl als ik alleen zou willen huren ze mij afwijzen vanwege die regel..

Aanoniemm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-24 19:21

DubbelFun schreef:
Heb je de opleiding helemaal zelf bekostigd of ook Stufi gekregen? Wat dit is nl ook inkomen.

.

Studie financiering. Opleiding daarvan betaald

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 19:25

Studiefinanciering (basisbeurs, aanvullende beurs en lening) telt mee als inkomen.
https://www.derbg.nl/veelgestelde-vrage ... 0en,lening)%20telt%20mee%20als%20inkomen.
Als je hierbij je losse baantjes optelt heb je een mooi 'starterssalaris' om te laten zien aan de woningbouw.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 19:26

Je kan iets aanvragen als je inkomen dit jaar aanzienlijk anders is dan het toetsingsjaar. Ik kan er alleen even niet op komen hoe je dat noemt. Er is hier iemand vast wel iemand die weet hoe dat heet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 19:27

Aanoniemm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-24 19:33

DubbelFun schreef:
Studiefinanciering (basisbeurs, aanvullende beurs en lening) telt mee als inkomen.
https://www.derbg.nl/veelgestelde-vrage ... 0en,lening)%20telt%20mee%20als%20inkomen.
Als je hierbij je losse baantjes optelt heb je een mooi 'starterssalaris' om te laten zien aan de woningbouw.

Maar dat staat dan ook bij de jaaropgave van de belastingsdienst volgensmij.
En dit was niet hoog genoeg.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 19:34

zonnebloem18 schreef:
Je kan iets aanvragen als je inkomen dit jaar aanzienlijk anders is dan het toetsingsjaar. Ik kan er alleen even niet op komen hoe je dat noemt. Er is hier iemand vast wel iemand die weet hoe dat heet.

Peiljaarverlegging

Aanoniemm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-24 19:36

Ik ben vooral benieuwd dat stel het zou niet kunnen omdat ze uitgaan van mijn inkomen van 22/23 hoe dat zit ontrent als ik toch samen zou gaan wonen dan kunnen we samen huren.

Maar hoe denkt een huurcorperatie daarover ?
Hoe moet je zoiets aanpakken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 19:41

Jullie zijn geen fiscale partners, je vriend heeft zich niet op die woning ingeschreven, jij hebt dat, zijn inkomen telt niet als jouw inkomen. Dus dat lijkt me kansloos.

Overigens zijn dit allemaal vragen die je de woningstichting zou moeten stellen. Peiljaar verlegging zou ik op mikken.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 26-10-24 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Aanoniemm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-24 19:43

_San87_ schreef:
Jullie zijn geen fiscale partners, je vriend heeft zich niet op die woning ingeschreven, jij hebt dat, zijn inkomen telt niet als jouw inkomen. Dus dat lijkt me kansloos.

Overigens zijn dit allemaal vragen die je de woningstichting zou moeten stellen. Pijljaar verlegging zou ik op mikken.

Ga ik mij in verdiepen!

En wat betekend de optie in mijn profiel 2de aanvrager toevoegen? Want ik kan nog een persoon toevoegen namelijk. Vandaar dat ik zo dacht.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 19:45

Aanoniemm schreef:
_San87_ schreef:

Overigens zijn dit allemaal vragen die je de woningstichting zou moeten stellen. Pijljaar verlegging zou ik op mikken.

Ga ik mij in verdiepen!

En wat betekend de optie in mijn profiel 2de aanvrager toevoegen? Want ik kan nog een persoon toevoegen namelijk. Vandaar dat ik zo dacht.

Geen flauw idee, iedere corporatie houdt er zo zijn eigen regels op na. Nogmaals, allemaal vragen die je de woningcorporatie moet stellen.

Misschien is 'garant staan' nog een optie die je bij de woningstichting kunt voorstellen. Mits er iemand is die garant wil staan voor je.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 26-10-24 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 19:47

Ik snap wel dat je niet alles aan hun zelf wilt vragen hoor. Zou je inderdaad je eigen ruiten mee in kunnen gooien als je net de verkeerde persoon treft.

2de aanvrager kan inderdaad gewoon je vriend zijn, hoef je verder geen officiële binding voor te hebben. Dan moet je alleen dus wel dit jaar nog iets krijgen want met 2 inkomens kom je al snel op hogere huur uit, en dus andere huizen.

Die je nu aangeboden hebt gekregen mag je wel in met 2 personen?

Aanoniemm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-24 19:48

Op hun website staat
U staat alleen ingeschreven en u wilt samen ingeschreven staan?

U voegt deze persoon
na de inlog
als tweede aanvrager toe. U kunt uw zoon of dochter niet als tweede aanvragen toevoegen. Uw kinderen zijn meeverhuizende personen.

Ik wil gewoon voorzichtig zijn..

Aanoniemm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-24 19:49

nevica schreef:
Ik snap wel dat je niet alles aan hun zelf wilt vragen hoor. Zou je inderdaad je eigen ruiten mee in kunnen gooien als je net de verkeerde persoon treft.

2de aanvrager kan inderdaad gewoon je vriend zijn, hoef je verder geen officiële binding voor te hebben. Dan moet je alleen dus wel dit jaar nog iets krijgen want met 2 inkomens kom je al snel op hogere huur uit, en dus andere huizen.

Ja! Het is een grote woning.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 19:49

Aanoniemm schreef:
Op hun website staat
U staat alleen ingeschreven en u wilt samen ingeschreven staan?

U voegt deze persoon
na de inlog
als tweede aanvrager toe. U kunt uw zoon of dochter niet als tweede aanvragen toevoegen. Uw kinderen zijn meeverhuizende personen.

Ik wil gewoon voorzichtig zijn..

Oh, dan is het heel simpel, dan voeg je je vriend toe en telt zijn inkomen ook mee.

Wist niet dat dat zo makkelijk kan, beter +:)+.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 19:51

Suzanne F. schreef:
zonnebloem18 schreef:

Peiljaarverlegging

Dank je, die bedoelde ik.

Je vriend als tweede aanvragen inschrijven kan, maar dan moet je daarna dus wel samenwonen terwijl ik uit jouw tekst begrijp dat je dat in eerste instantie nog niet wil.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 19:52

Aanoniemm schreef:
nevica schreef:

Ja! Het is een grote woning.

Dan kun je je vriend inderdaad toevoegen hoor. Je vriend moet dan wel ook echt op dat nieuwe huis ingeschreven komen te staan, want alleen mag jij het dus niet huren. Dat kun je ook wel iets omzeilen als je echt nog niet wilt samenwonen natuurlijk.
Alleen als jullie inkomen van 23/24 dan wel veel hoger is dan kun je wel uitkomen op veel hogere huur (als je volgend jaar pas een huis krijgt), dus daar moet je wel even naar kijken. :j

Aanoniemm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-24 19:54

zonnebloem18 schreef:

Peiljaarverlegging[/quote]
Dank je, die bedoelde ik.

Je vriend als tweede aanvragen inschrijven kan, maar dan moet je daarna dus wel samenwonen terwijl ik uit jouw tekst begrijp dat je dat in eerste instantie nog niet wil.[/quote]

Het liefste woon ik natuurlijk wel samen met hem, maar aangezien ik het bij hun nog niet over mijn vriend heb gehad ben ik daar voorzichtig mee.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 19:58

Is het niet zo dat je op het moment van aanbieding allebei loonstroken/inkomensverklaringen van 2022/2023 moet kunnen overleggen?
Dus dan ga jij en je vriend naar de bezichtiging en overleg je allebei de inkomensverklaringen.
Hou er wel rekening mee dat de wb vereniging kan vragen om in te loggen via DigiD, dat doen ze in regio Den haag tenminste wel volgens mij.