Welk vlinder / bijen bloemen mengsel naast de wei? Ook vogels e.d.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Welk vlinder / bijen bloemen mengsel naast de wei? Ook vogels e.d.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-24 09:10

Ik wil graag zo'n 150m2 inzaaien met een bloemen mengsel voor vlinders en bijen enzo :)

Ben al een poos aan het rondkijken maar weet niet zo goed wat de beste keuze is.
Sowieso iets dat niet giftig is voor paarden en andere weidedieren.

Iets dat liefst niet al teveel uitzaait op moestuintje.
En het lijkt me voor de zoemers ook wel fijn als het zoveel mogelijk gespreid is wat er bloeit, zodat ze op moeilijke momenten in het jaar, (ook) al of nog bij deze bloemen terecht kunnen omdat daar altijd wel iets bloeit :)

Heeft iemand de gouden tip voor een praktisch en betaalbaar bloemen mengsel om te zaaien?

Ik wil ook een randje zonnebloemen doen voor de vogels enzo. Maar daarvoor wilde ik eigenlijk gewoon een zak vogelvoer zonnepitten kopen en die zaaien. Als ik zie hoe hier in de tuin onder het vogelvoerding spontaan zonnebloemen e.d. opkomen dan zou dat ook wel moeten werken denk ik :=

mysa

Re: Welk vlinder / bijen bloemen mengsel naast de wei? Ook vogels e.d.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 09:18

Ik zou in elk geval gifvrij zaad kopen, Cruydt-hoek en Bolderik hebben die mengsels.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 09:22

Per 1 januari ga ik bloemenmengsels verkopen via Equinoji (zie onderschrift). Zaad van biologische telers, zorgvuldig samengesteld en gemengd, voor diverse bodemsoorten, bakken en borders.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-24 09:24

Ja sowieso gifvrij :j

Het is alleen niet de bedoeling dat er paarden of andere dieren van gaan eten.
Echt een paar stukken afgezet voor de wilde diertjes waar verder geen grazers bij komen :)

We hebben zwaluwen die nestjes maken, een fazanten familie, wat konijnen / hazen, af en toe een egel en dat soort gepeupel. Regelmatig een roofvogel en andere gevogelte natuurlijk. Een paar hoekjes met struiken / hoog gras waar ik dan ook de bladeren van de grote bomen (die elders weg moeten) onder leg zodat ze daar lekker mee kunnen nestelen.

Wil de vlinders en bijen ook wat extra helpen.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 25-10-24 09:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 09:27

Mooi plan <3
Mijn mengsels zijn niet giftig, eetbaar, maar vooral ook goed voor de biodiversiteit :j
En dan geeft het niet als het eens in de wei opkomt na uitzaaien inderdaad.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-24 09:28

Ja precies :j

Ik ben wel benieuwd. Gaat dat een vermogen kosten voor zo'n 150m2 denk je....? :=

Kan wellicht natuurlijk ook gewoon beginnen met een smal randje en dat dan zichzelf wat breder uit laten zaaien :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 09:50

Slechte marketing, maar ik oogst zelf uit mijn bloemen, die ik dan het jaar daar op weer zaai :+
Cosmea, goudsbloem en zonnebloem zijn heel makkelijk zelf te oogsten. Die zaden zie je duidelijk zitten en kun je zo los halen. 1 grote zonnebloem is goed voor zo'n 100 zaadjes. Per goudsbloem en cosmea tussen de 10 en 15 zaden per bloem.

Ik hanteer 1 gram zaad voor 2-3m2. Niet te dicht op elkaar, want dan krijg je een massa planten die elkaar beconcurreert. Met iets meer afstand zaaien zorgt voor een mooi verspreid bloembed die ruimte geeft aan de grotere planten (cosmea, zonnebloem) en kleinere soorten (goudsbloem, kamille).
Dus je zou iets van 50-100 gram nodig hebben. Ik weet niet wat je budget is, maar bij mij zal de prijs van 50 gram rond de 30/35 euro gaan liggen. In de bloemenmengsels zitten 12 soorten bloemen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-24 10:34

Nou dat lijkt me prima te doen :) Goudsbloemen kwamen hier spontaan op en daar heb ik het zaad ook van geoogst. Heb ook nog een zak zonnepitten staan voor de vogeltjes. Nog wat zaadjes van een oost-indische kers en hier en daar wat restjes zaad. Maar voor de rest heb ik niet echt bloemenzaden.

Vraag me ook af of ik nog iets van lavendel of waardplanten zal doen.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 10:46

Ik heb ooit geïnvesteerd in een aantal zakjes van Cruydthoeck (deze past bij onze ondergrond: https://www.cruydthoeck.nl/g1-bloemrijk ... se-grammen) en die op open plekken, molshopen, oude mierenhopen, in ons weiland van 6.000m2 (niet begraasde) gezaaid. Van uitgebloeide bloemen oogst ik zaden die ik weer uitzaai op nieuwe open plekken en zo wordt het steeds bloemrijker. Wel flink maaien en niet bemesten voor een blijvend resultaat.

Ik vind het belangrijk om zaden van planten te gebruiken waar de lokale fauna echt behoefte aan heeft en daar niet te generiek in te zijn.

Ik zie dat ze nu ook streekeigen mengsel hebben, misschien zit daar ook iets voor je bij: https://www.cruydthoeck.nl/webshop/prod ... nmengsels/

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 10:47

Lavendel kan wel, maar die zou ik niet zaaien. Of voorzaaien binnen en dan overpotten als het een plantje is. Dat is een ontzettend lastige plant om vanuit zaad in de volle grond te kweken. Die kun je natuurlijk wel in pot kopen en dan in de grond zetten. Dan heb je meer kans van slagen.

Ik heb in mijn mengsel ook een aantal tweejarige en een aantal vaste planten zitten, zoals stokroos, hyssop, groot kaasjeskruid en oost-indische kers. Juist om ze terug te laten komen en niet ieder jaar volledig opnieuw te hoeven zaaien. Stokroos is bijvoorbeeld tweejarig, maar zaait weer makkelijk uit (of kun je makkelijk oogsten), waardoor die ook duurzamer is.
Maar ook wat eenjarig spul dat snel groeit, zoals margriet, goudsbloem en phacelia.

Ik heb trouwens een samenwerking met De Bolster en de Cruydt-Hoek voor mijn mengsels :D

De stokroos is trouwens echt een hommelbloem. Die heeft zoveel stuifmeel, zo leuk.
Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-24 11:39

Kaka schreef:
Ik heb ooit geïnvesteerd in een aantal zakjes van Cruydthoeck (deze past bij onze ondergrond: https://www.cruydthoeck.nl/g1-bloemrijk ... se-grammen) en die op open plekken, molshopen, oude mierenhopen, in ons weiland van 6.000m2 (niet begraasde) gezaaid. Van uitgebloeide bloemen oogst ik zaden die ik weer uitzaai op nieuwe open plekken en zo wordt het steeds bloemrijker. Wel flink maaien en niet bemesten voor een blijvend resultaat.

Ik vind het belangrijk om zaden van planten te gebruiken waar de lokale fauna echt behoefte aan heeft en daar niet te generiek in te zijn.

Ik zie dat ze nu ook streekeigen mengsel hebben, misschien zit daar ook iets voor je bij: https://www.cruydthoeck.nl/webshop/prod ... nmengsels/

Wat een leuk idee van dat bedrijf +:)+

Als ik kijk op onze regio dan zit er in het zaaimengsel wel o.a. boterbloem en klaver, daar hebben we wel zat van := Ook 1 en ander aan andere spul dat gewoon spontaan opkomt hier, dus dat streek-eigen klopt wel :)

Ach gut, die hommel onder het stuifmeel :+:

Met 1-jarigen hè, dat hoeft toch helemaal niet elk jaar opnieuw gezaaid te worden zou je denken, als je het gewoon zaad laat vormen...?

Sowieso vraag ik me wel af of het okee zal zijn om het bovenste laagje dikke klei los te trekken en te verkruimelen met ons mini-trekkertje, en dan gewoon wat zaad er doorheen te harken. Of dat het gras het dan toch weer gaat winnen :=
Laatst bijgewerkt door pmarena op 25-10-24 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 11:41

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 12:05

pmarena schreef:
Als ik kijk op onze regio dan zit er in het zaaimengsel wel o.a. boterbloem en klaver, daar hebben we wel zat van := Ook 1 en ander aan andere spul dat gewoon spontaan opkomt hier, dus dat streek-eigen klopt wel :)

Dan zou je ook losse zaden kunnen kopen van de soorten die je niet of nauwelijks hebt en die zaaien.

Je voorkomt dat gras wint door maaibeleid en niet te bemesten. Gras houdt van voeding, de meeste inheemse soorten niet.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 12:05

Kaka schreef:
pmarena schreef:

Dan zou je ook losse zaden kunnen kopen van de soorten uit dat streekeigen mengsel die je niet of nauwelijks hebt en die zaaien.

Je voorkomt dat gras wint door maaibeleid en niet te bemesten. Gras houdt van voeding, de meeste inheemse soorten niet.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 12:59

Daihyo ik zie dat ze zelf ook al heeft gereageerd gaat hele mooie mengsels verkopen en echt niet duur vind ik.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 14:04

Gebaseerd op je titel: als je ook voor wilde vogels wat wilt zaaien en jaarrond (incl de winter dus) plezier van je biodiversiteitsstrookjes wilt hebben, kun je ook eens denken aan een stukje akker(on)kruiden met een wintergraan. En dan vooral je graan laten staan voor zaadetende vogels in de winter. Ik ken hier in de omgeving iemand die vogelakkers inzaait voor de winter en daar komt zoveel leven op af! Ook zoogdiertjes en insecten profiteren er van. Bij hem scharrelen er zelfs dassen door het graan. Gewoon een ideetje om over na te denken :D

Aife

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 14:05

Ik vond nooit mijn ding tussen al die mengsels en ben zelf verschillende soorten gaan bestellen om dan te mengen.

Ik heb dit jaar volgende bloemen gehad: Kamille, zonnebloemen (verschillende soorten), korenbloemen (verschillende soorten), goudsbloemen (verschillende soorten), duizendblad, kaasjeskruid, lucerne, ... En doordat ik op verschillende moment heb bijgezaaid, heb ik zelf nu nog bloemen.

Ik heb heel veel zaden kunnen oogsten waardoor ik volgend jaar bijna geen zaden moet bestellen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 14:07

Eelmo schreef:
Gebaseerd op je titel: als je ook voor wilde vogels wat wilt zaaien en jaarrond (incl de winter dus) plezier van je biodiversiteitsstrookjes wilt hebben, kun je ook eens denken aan een stukje akker(on)kruiden met een wintergraan. En dan vooral je graan laten staan voor zaadetende vogels in de winter. Ik ken hier in de omgeving iemand die vogelakkers inzaait voor de winter en daar komt zoveel leven op af! Ook zoogdiertjes en insecten profiteren er van. Bij hem scharrelen er zelfs dassen door het graan. Gewoon een ideetje om over na te denken :D

Interessant :j

Wat ook leuk is om elke 2 weken een stukje strook of border te zaaien van april t/m juli. Dan heb je ook echt nog laat bloemen. Hier staan de cosmea en zonnebloemen nog steeds te bloeien <3

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 14:24

Daihyo schreef:
Eelmo schreef:

Interessant :j

Wat ook leuk is om elke 2 weken een stukje strook of border te zaaien van april t/m juli. Dan heb je ook echt nog laat bloemen. Hier staan de cosmea en zonnebloemen nog steeds te bloeien <3

Ik heb alleen 0 verstand van beheer en dat is natuurlijk wel cruciaal :+ maar veel akkerkruiden staan op de rode lijst en zijn afhankelijk van echt ouderwetse graanakkers en bijbehorend beheer. Dus je zou echt een win-win-win situatie kunnen creëren met wintergraan. Vraag me alleen niet hoe :')

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 14:31

Korenbloemen geven ook veel zaad en verspreiden zichzelf wel (en zijn ook wel weer makkelijk uit te roeien).

Waar ook absurd veel insecten op af komen zijn bloeiende prei en bloeiende munt. Ik vind munt zelf ook erg lekker om er thee van te maken, en krijg niet alles op, dus dat gaat dan bloeien. Ik heb diverse soorten munt in de tuin, weet dus even niet welke zo goed bloeit voor de insecten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-24 14:31

Ja als je bvb. haver zaait ofzo is dat ook fijn voor allerlei diertjes. Ik weet alleen niet zo goed of dat nou heel verstandig is zo vlak bij huis gezien de muizen die er dan ook op af zullen komen :=

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 14:33

Als je het insectenstrookje tot het stuk dat je in gedacht hebt wilt beperken zou ik geen munt planten/zaaien, just saying :')

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 17:41

Eelmo schreef:
Ik heb alleen 0 verstand van beheer en dat is natuurlijk wel cruciaal :+ maar veel akkerkruiden staan op de rode lijst en zijn afhankelijk van echt ouderwetse graanakkers en bijbehorend beheer. Dus je zou echt een win-win-win situatie kunnen creëren met wintergraan. Vraag me alleen niet hoe :')

Ik ook niet. Bloemen en kruiden zaaien is niet zo ingewikkeld. Maar winterspul is anders :j
Maar dat zal vast wel te googlen zijn :D
Graan groeit hier sowieso al. De paarden krijgen stro en daar zitten echt wel verdwaalde korrels in die links en rechts op komen. Maar dat is vooral in de lente/zomer.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 21:23

In overleg met de topicstarter verplaats ik dit topic naar Leven zonder paarden.