mvdende schreef:En gewoon een waterkoker?
Volgens mij is een heetwater dispenser alleen nuttig als je véél heet water nodig hebt voor thee enz. Voor 2-3 keer per dag een bakkie (of een theekan) is een waterkoker echt voordeliger omdat een heet water dispenser altijd het water op temperatuur moet houden en daardoor constant aan het verwarmen is en dus stroom verbruikt.
Een waterkoker gebruikt heel even véél stroom, maar als je vervolgens bijvoorbeeld een thermoskan vult met dat hete water, dan kan je meerdere kopjes thee maken terwijl de waterkoker maar 1 keer aan heeft gestaan.
Ik heb een waterkoker met instelbare temperatuur tussen de 40°c en 100°c, wat ik echt ideaal vind als ik bijvoorbeeld wél heet water nodig heb, maar geen kokend water. Voor een emmer sop bijvoorbeeld doe ik vaak de waterkoker vullen en tot 60°c laten komen, beetje koud erbij en klaar. (Duurt hier héél lang voordat ik in de keuken warm water heb van de cv ketel)
Maar instelbare temperatuur is bijvoorbeeld ook handig voor sommige soorten thee, die officieel niet met kokend water klaargemaakt mogen worden.
Je hebt waterkokers in verschillende maten, de kleinere waterkokers hebben een minimum gelijk aan ongeveer 200ml, terwijl in een grote vaak minimaal 500ml moet.
Je kan dan ook voor een kleine kiezen als je maar af en toe een kopje heet water nodig hebt.
Een heetwaterdispenser is iets anders als bijvoorbeeld een Quooker kraan, die hebben inderdaad een reservoir.
Het voordeel van een heetwaterdispenser is dat je precies de juiste hoeveelheid water verwarmt. Nadeel is wel dat je voor diezelfde hoeveelheid meer energie nodig hebt doordat het sneller wordt opgewarmd.
Maar als je zo bij ons 3x de waterkoker aanzet en vergeet, het is een stuk voordeliger als je direct heet water hebt en dus maar 1x opwarmt.