Welke paddenstoel is dit en is die giftig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mri

Welke paddenstoel is dit en is die giftig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-24 11:57

Dit weekend waren mijn ouders op visite bij ons. In de achtertuin schieten de paddenstoelen letterlijk uit de grond. Mijn moeder kwam met de vraag: zijn die paddenstoelen in de tuin eetbaar?

Ik heb geen flauw idee.
Paddenstoelen identificatie appstore zeggen dat dit een honingzwam (of sombere honingzwam) is.
Maar in die beschrijving staat dat ze op dode bomen groeien... en bij ons groeien ze juist (midden) op het grasveld.

Is er iemand die weer wat voor paddenstoelen het zijn/zouden kunnen zijn?
En wat is het advies ermee te doen... onze achtertuin is de speelruimte van onze kinderen (4 en 6). Als ze giftig zijn dan pluk ik ze liever weg....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wie heeft her verlossende antwoord?

Ik heb op meerdere plekken in de tuin paddenstoelen, maar dit hierboven is het grootste deel

Maar verder staat er dus ook nog dit:

Ik denk dat dit dezelfde is
Afbeelding

En deze

Afbeelding

En deze met schattige dopjes die veel geler zijn en vanuit 1 plek groeien

Afbeelding

En deze met andere kleurtjes

Afbeelding

En een echte "rood met witte stippen" die al bijna op zn einde is

Afbeelding

(Er is dus best wel wat diversiteit in de tuin := )

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 12:01

Zijn volgens mij idd honingzwammetjes. En die zijn eetbaar, onder voorwaarde dat ze goed doorgekookt worden.
Heeft er ooit een boom gestaan? Dan zitten ze op de nog in de grond zittende dode wortels.
Staat er een nog levende grote boom aan de rand? Dan zitten ze op de wortels van die boom. Teken dat de boom ziek is/ten dode is opgeschreven. Honingzwam leeft ook op nog levend hout - dat daarna dus wel dood gaat.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-24 12:11

Ibbel schreef:
Zijn volgens mij idd honingzwammetjes. En die zijn eetbaar, onder voorwaarde dat ze goed doorgekookt worden.
Heeft er ooit een boom gestaan? Dan zitten ze op de nog in de grond zittende dode wortels.
Staat er een nog levende grote boom aan de rand? Dan zitten ze op de wortels van die boom. Teken dat de boom ziek is/ten dode is opgeschreven. Honingzwam leeft ook op nog levend hout - dat daarna dus wel dood gaat.

Er heeft daar een stronk gestaan van een beuk met een doorsnede van 1.5 meter.
De vorige bewoners hadden de boom gekapt (te dicht bij het huis) maar de stronk laten zitten. Die hebben wij een ruim jaar geleden verwijderd.
Nu staan er geen bomen meer "in de buurt"

Rechts van mij en achter mij is ons huis
Afbeelding

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 12:19

Honing zwammen(ook foto 5), foto 6 zou ik meer foto's van willen zien om te determineren maar lijkt me een reuzenzwam, dan de gelige dat zijn gewone zwavelkopjes en een vliegenzwam.

Honingzwammen zijn rauw giftig. Deze variant van zwavelkopjes zijn giftig. Vliegenzwam beschouw ik zelf ook als giftig, hoewel deze door sommige voor bepaalde stoffen wordt gebruikt.

Het is je eigen tuin dus je kan doen wat je wil, onder juiste omstandigheden zie je ze mogelijk volgend jaar weer terug :D als je ze weg plukt wordt het mycelium (de schimmeldraden) namelijk niet veel aangetast en zal gewoon doorleven onder de grond. Het plukken zal dus ook niet zorgen dat een honingzwam een boom minder zal dood maken/afbreken...

Met plukken zorg je alleen dat de sporen niet meer kunnen verspreiden, maar je hebt geen zeldzame soorten.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 22-10-24 12:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 12:39

Mri schreef:
Ibbel schreef:

Er heeft daar een stronk gestaan van een beuk met een doorsnede van 1.5 meter.
De vorige bewoners hadden de boom gekapt (te dicht bij het huis) maar de stronk laten zitten. Die hebben wij een ruim jaar geleden verwijderd.
Nu staan er geen bomen meer "in de buurt"

Rechts van mij en achter mij is ons huis
[ Afbeelding ]

Ze groeien dan op de dode wortels die in de grond zijn blijven zitten, neem aan dat jullie niet alles hebben open gegraven ;)

Zijn idd honingzwammen, rauw licht giftig (meer niveau evt explosieve diarree dan levensgevaarlijk zeg maar) en gekookt prima te eten. De rest, zwavelkopjes enz, zijn wel giftig.

Zwavelkopjes zijn wel ongelooflijk bitter van smaak dus zou bijna knap zijn om er genoeg van op te krijgen om jezelf een vergiftiging te bezorgen :P

Zoolgangster

Re: Welke paddenstoel is dit en is die giftig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 12:57

Een kind van 6 kun je trouwens prima duidelijk maken dat het niets uit de tuin mag eten, en waarom dat is, met een kind van 4 kan het lastiger zijn, vooral als je ergens in de tuin bijvoorbeeld eetbare bramen hebt die wel geplukt mogen worden... dan kan zo'n ukkie denken dat eten van planten normaal is. Meegemaakt met een minder giftige plant. (Spirea)

Gombal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 13:32

Mijn opa zei altijd ,
Je kan alle paddenstoelen stoelen eten kind,
Alleen sommige soorten maar 1x :+

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 13:44

Is die laatste niet gewoon een vliegenzwam?

Kinderen voelen intuïtief wel aan dat ze dat niet mogen opeten, zeker als je ze het uitlegt. Vroeger werden i.i.g. nooit paddenstoelen verwijderd waar kinderen gingen buitenspelen. Geeft net een prachtig herfstbeeld!

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 13:46

Gombal schreef:
Mijn opa zei altijd ,
Je kan alle paddenstoelen stoelen eten kind,
Alleen sommige soorten maar 1x :+

Dat is hier ook een bekende uitspraak _O-

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-24 21:07

Zoolgangster schreef:
Een kind van 6 kun je trouwens prima duidelijk maken dat het niets uit de tuin mag eten, en waarom dat is, met een kind van 4 kan het lastiger zijn, vooral als je ergens in de tuin bijvoorbeeld eetbare bramen hebt die wel geplukt mogen worden... dan kan zo'n ukkie denken dat eten van planten normaal is. Meegemaakt met een minder giftige plant. (Spirea)

Mijn beide kinderen zullen geen paddenstoel in hun mond stoppen. Maar hun vriendinnetjes en/of vriendjes, daar maak ik mij eerder zorgen om. Frambozen staan in de voortuin en plukt en eet de oudste wel (en in de zomer ook pruimen).
Mijn dochters zullen er ook niet op gaan staan en pakken alleen speelgoed wat de paddenstoelen niet zou beschadigen (mega voetbal, zo noemen ze het rond schoppen van een fitnes bal, mag van hun niet meer gespeeld worden in de tuin vanwege de paddenstoelen).

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-24 21:11

moonsparkle schreef:
Honing zwammen(ook foto 5), foto 6 zou ik meer foto's van willen zien om te determineren maar lijkt me een reuzenzwam, dan de gelige dat zijn gewone zwavelkopjes en een vliegenzwam.

Honingzwammen zijn rauw giftig. Deze variant van zwavelkopjes zijn giftig. Vliegenzwam beschouw ik zelf ook als giftig, hoewel deze door sommige voor bepaalde stoffen wordt gebruikt.

Het is je eigen tuin dus je kan doen wat je wil, onder juiste omstandigheden zie je ze mogelijk volgend jaar weer terug :D als je ze weg plukt wordt het mycelium (de schimmeldraden) namelijk niet veel aangetast en zal gewoon doorleven onder de grond. Het plukken zal dus ook niet zorgen dat een honingzwam een boom minder zal dood maken/afbreken...

Met plukken zorg je alleen dat de sporen niet meer kunnen verspreiden, maar je hebt geen zeldzame soorten.

Dan kan ik ze met een gerust hart lekker buiten laten en alleen de zwavelkopjes plukken om te voorkomen dat vriendinnetjes ze wel in hun mond steken.

Als je het leuk vind om te determineren wil ik met liefde meer foto's maken van die grote onder het klimrek. K vind hem wel wel heel gaaf eruit zien en hij zit op ene beschutte plek waar die niet omver gelopen kan worden.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 21:33

Er zijn er dus meer als giftig te beschouwen dan de gewone zwavelkopjes, zie alinea 2 :P

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-24 21:38

moonsparkle schreef:
Er zijn er dus meer als giftig te beschouwen dan de gewone zwavelkopjes, zie alinea 2 :P

Dat zag ik. Maar de zwavelkopjes staan in de achtertuin. Net als de honingzwam (licht giftig).
Dan moet de melding "blijf er van af" genoeg zijn. En van aanraken en dan mogelijk niet veel later met de vingers in de mond zitten zullen ze niet (erg) ziek worden.

Die grote zwam staat op een beschutte plek waar ze niet snel bij kunnen. En de grote meute zwavelkopjes en de vliegenzwam (rood met witte stippen, als ik het goed onthouden heb) staan in de voortuin.

Er staan een paar zwavelkopjes in de achtertuin. Die pluk ik dan wel even weg.

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 22:57

het is heel simpel, als ze niet bij Albert Heijn in het schap liggen, dan zijn ze giftig.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 14:47

Dat is wel erg kort door de bocht.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 15:00

Horsa schreef:
het is heel simpel, als ze niet bij Albert Heijn in het schap liggen, dan zijn ze giftig.

Zo simpel is het niet. :') Genoeg (lekkere) eetbare paddestoelen in de natuur te vinden, die door vele generaties al heel lang gegeten worden, maar die je never nooit bij de albert heijn zult spotten. Zoals berkenboleet, eekhoorntjesbrood, parasolzwam, reuzenbovist, etcetera.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 15:32

Suliko schreef:
Horsa schreef:

Zo simpel is het niet. :') Genoeg (lekkere) eetbare paddestoelen in de natuur te vinden, die door vele generaties al heel lang gegeten worden, maar die je never nooit bij de albert heijn zult spotten. Zoals berkenboleet, eekhoorntjesbrood, parasolzwam, reuzenbovist, etcetera.

Ligt eraan welke parasolzwam :P