ChatGPT

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gianti

ChatGPT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-24 13:29

Ik sta er steeds meer versteld van hoeveel je ermee kan en denk dat ik van veel nog niet eens bewust ben...

Mijn vriend gebruikt het vaak om recepten te vinden met dingen die we in huis hebben..
Ik ben er nu mee aan het leren, waarbij hij volledige casussen voor mij maakt en mij helpt klinisch rederen (studie geneeskunde)

Ik ben wel benieuwd waar jullie het voor gebruiken.

Yummy

Re: ChatGPT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 13:41

Ik gebruik het veelal voor verslagen van school. Ik neem dan wel niks letterlijk over, maar stuur mijn vraag erin zodat ik mooi bij elkaar gebundelde informatie krijg en niet alles los hoef te googelen. Ideaal.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 13:51

Ik gebruik het vooral voor excelvragen, en recepten! Werkt als een tierelier!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 13:52

afscheidsspeeches voor collega's

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 13:58

Ik gebruik het enkel voor werk, niet privé.

Bij werk kun je denken aan: input voor productverrijking en landingspagina's, vertalen van teksten, aanmaken van tickets voor developers, HTML-(her)structurering etc.

Wij werken met de betaalde versie en onze GPT's zijn getraind met talloze van onze eigen voorbeelden, waardoor hij bijvoorbeeld altijd de juiste tone of voice pakt en bepaalde "jeukwoorden" vermijdt, heel handig.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 13:59

Ik kom volgen.

Vraag me vooral af wat voor invloed het heeft / zal hebben op universitaire studies.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 14:00

Ik gebruik het veel voor het verzinnen van teksten voor vanalles, en ik gebruik Firefly voor photoshop (geen chatgpt maar wel ai). Net even andere verhoudingen van de afbeelding krijgen, een randje erbij knutselen etc.

Het blijft wel goed opletten natuurlijk maar het is wel een uitkomst hoor

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 14:01

Op gebied van paarden vind ik het ook super handig!

Bijvoorbeeld voor uit te rekenen hoeveel ik van welk supplement moet voeren, of hoeveel iets me per dag nu kost, of er alternatieve producten zijn etc. etc.

Ik kan niet meer zonder :)

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 14:04

Ik gebruik het voor als ik geen inspiratie heb voor een goede mail (vaak werkgerelateerd). Dan typ ik wat ik wil zeggen/overbrengen en vraag chatgpt (of co-pilot) om het te herformuleren. Ik vraag net zo lang door totdat ik een mail heb die past bij mijn schrijfstijl.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 14:09

Ik heb het wel eens geraadpleegd voor bronnenonderzoek of statistieken, maar een docente van mij wees mij op een onderzoek van de hanzehogeschool. ChatGTP blijkt weinig voorwaarden op het gebied van privacy te hebben. Daarom is het in landen als China verboden.
Microsoft heeft bijvoorbeeld copilot, welke wel voldoet aan de privacy wetgeving. Wel iets om je bewust van te zijn dus. Echt ALLES van Chatgtp wordt opgeslagen :j

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 14:15

De niet betaalde versie van Copilot slaat ook alles op ;-)

Als je wilt dat je je trainingsdata niet wordt gebruikt, dan moet je dat of even aanvinken, of het groot taalmodel van duckduckgo gebruiken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 14:18

Gianti schreef:
Ik ben er nu mee aan het leren, waarbij hij volledige casussen voor mij maakt en mij helpt klinisch rederen (studie geneeskunde)

Dit klinkt als zo'n onvoorstelbaar slecht plan... Het is onbetrouwbaar en met regelmaat fout, dat is toch gevaarlijk?

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 14:21

Ik gebruik het op mijn werk nog wel eens.
Als ik offertes maak en de zin loopt niet lekker.
Of ik moet een technische zin vertalen.

ChatGPT vertaald beter van Nederlands naar een andere taal dan dat Google translate.

Keldeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 14:40

Vertrouw niet te veel op chatgpt, deze verzint namelijk zijn eigen bronnen :D Ik vind medische casussen laten verzinnen niet echt getuigen van genoeg kennis om chatgpt te gebruiken. Ontzettend gevaarlijk en eigenlijk vind ik het ook dom.

Ik gebruik chatgpt alleen om mijn code te commenten als ik daar zelf geen zin in heb.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 14:49

Ik lees een beetje mee. Meestal vergeet ik dat ChatGPT bestaat. Ik vroeg 'm laatst om een recept voor een taartvulling en het resultaat was zo bedroevend dat ik liever zelf iets improviseer. Maar goed, smaken verschillen natuurlijk.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 14:59

Keldeo schreef:
Vertrouw niet te veel op chatgpt, deze verzint namelijk zijn eigen bronnen :D Ik vind medische casussen laten verzinnen niet echt getuigen van genoeg kennis om chatgpt te gebruiken. Ontzettend gevaarlijk en eigenlijk vind ik het ook dom.

Ik gebruik chatgpt alleen om mijn code te commenten als ik daar zelf geen zin in heb.

Ik bespreek altijd een bepaalde opdracht met de coassistenten. Degene die dat met ChatGPT heeft gedaan valt vrijwel altijd direct door de mand :+

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 15:06

Yummy schreef:
Ik gebruik het veelal voor verslagen van school. Ik neem dan wel niks letterlijk over, maar stuur mijn vraag erin zodat ik mooi bij elkaar gebundelde informatie krijg en niet alles los hoef te googelen. Ideaal.

En hoe weet je dat deze informatie klopt? En is het niet juist het doel van schoolopdrachten dat je zelf leert om informatie op te zoeken en te beoordelen op bruikbaarheid/juistheid?

Ik lees ook mee, ik schrik er echt van hoeveel mensen weglopen met ChatGPT :=

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 15:09

Ik gebruik het als ik er even niet uit kom hoe ik een mail moet formuleren op een duidelijke manier. Ik pak het dan wel niet letterlijk over, maar gebruik het als inspiratie.

En voor sinterklaasgedichten :+

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 15:13

Foaly schreef:
Yummy schreef:

En hoe weet je dat deze informatie klopt? En is het niet juist het doel van schoolopdrachten dat je zelf leert om informatie op te zoeken en te beoordelen op bruikbaarheid/juistheid?

Ik lees ook mee, ik schrik er echt van hoeveel mensen weglopen met ChatGPT :=

Ik denk dat je wel moet leren om het te gebruiken. In bedrijven komt het meer en meer voor, dus skills rondom AI is belangrijk om te verkrijgen. Maar ook bekend te zijn met de valkuilen en limitaties.

Toen ik bij mijn huidige functie begon (strateeg in de reclame) was er eigenlijk nog niet echt ChatGPT oid in gebruik, inmiddels gebruik ik het bij elke opdracht en gebruikt creatie veelvuldig ook AI als Midjourney etc. Ikzelf gebruik het eigenlijk als een junior –ChatGPT maakt de basis en dan ga ik dmv vragen, aanwijzingen en mijn eigen idee & kennis datgene aanscherpen. Eigen kennis en kunde blijft dus zeker belangrijk, maar het scheelt behoorlijk wat tijd in het schrijven van een eerste aanzet.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 15:16

Het wordt hier gebruikt om te programmeren in Python. Het formuleren van wat de bedoeling is kost soms even tijd, maar het werkt prima volgens huisgenoot.
Zelf gebruik ik het om leuke uitnodigingen etc te maken. Maar er kan zoveel meer mee.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 15:22

Ik (student) gebruik het voor spellings en grammatica controle voor schoolopdrachten behalve uiteraard als er eventueel bedrijfsgevoelige informatie in de tekst staat, of voor informatie welke ik nodig heb, wel vraag ik altijd om de link naar de bron zodat ik kan beoordelen of dit correct is en ikzelf de volledige bron kan leze, verwoorden ect
ik laat oefentoetsen genereren met de door mij ingevoerde lesstof
Ook voor recepten inderdaad

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 15:24

IMANDRA schreef:
Ik denk dat je wel moet leren om het te gebruiken. In bedrijven komt het meer en meer voor, dus skills rondom AI is belangrijk om te verkrijgen.

Wat voor 'skills' heb je uberhaupt nodig voor het 'omgaan' met AI?

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 15:28

Hier gebruik ik het voornamelijk om opdrachten uit te leggen en het skelet van een essay weer te geven. De rest doe ik dan zelf.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 15:29

Shadow0 schreef:
IMANDRA schreef:
Ik denk dat je wel moet leren om het te gebruiken. In bedrijven komt het meer en meer voor, dus skills rondom AI is belangrijk om te verkrijgen.

Wat voor 'skills' heb je uberhaupt nodig voor het 'omgaan' met AI?

Je hoeft niet denigrerend te doen hoor.

Weten hoe je er iets nuttigs uitkrijgt (afhankelijk van je vakgebied en welke AI je gebruikt kan dat nog best lastig zijn), weten dat je er nooit blind op moet vertrouwen dus je moet sowieso een goede kritische blik hebben bij het inzetten van AI. Weten wat er allemaal in mogelijk is en waar het in jouw vakgebied naartoe ontwikkelt etcetera.

Ik denk dat het heel goed is als scholen er aandacht aan gaan besteden. Sommigen doen dat al. Het is een tool, net als een rekenmachine. Je moet er wel mee om leren gaan.

Het is lang niet altijd zo simpel als het invoeren van een prompt en het direct kunnen gebruiken van de output. Het is niet voor niks een eigen vakgebied in sommige bedrijfstakken.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 15:42

Ik gebruik het niet. Vind het rete-eng :')