Reizen met de trein en tram

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Linnie050

Reizen met de trein en tram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-24 18:21

Voor mij is het al meer dan 30 jaar geleden....

Hoe gaat het reizen met de trein?

Mijn dochter van 7 jaar wil heel graag met de trein weg.

Ik zat te denken om naar Amsterdam te gaan en daar bv een rondvaart te gaan doen en verder nog geen idee.

Richting Amsterdam daar zit ook een overstap bij (ik denk Amersfoort)

Wij komen uit Putten (midden nederland)

Kan je nog ergens kortingskaarten kopen?

Heb je een ov pas nodig of kan ik online kaartjes kopen.

Oma gaat waarschijnlijk ook mee en dan moet elk persoon een eigen chipkaart hebben?

En hoe werkt het in de tram....?

Amber_anne

Re: Reizen met de trein en tram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 18:25

Als je de app van de na downloadt dan kun je alles goed en overzichtelijk zien.

Je kunt op het station kaartjes kopen, je kunt met een ov chipkaart inchecken (dan moet je voor de trein wel minstens 20 euro erop hebben) maar ook met je bankpas, je kunt ook op internet kaartjes kopen of in de ns app

In de tram kun je ook weer een los kaartje kopen of je kunt inchecken met een ov kaart of je bankpas

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 18:31

Echt goedkope treinkaartjes bestaan helaas niet meer. Je kan wel op spoordeelwinkel.nl kijken of er iets leuks in Amsterdam opstaat.

Reizen in Nederland is het goedkoopste met een ovchipkaart. Deze hoeft niet persoonlijk, kan ook anoniem. Wel heeft iedereen zijn eigen kaart nodig. Met deze kaart kan je in de bus, metro,tram,en trein reizen. Als je een anonieme kaart hebt, moet je er voldoende saldo opzetten. Hou ook rekening met "instaptarief" zo betaal je voor de trein meen ik (weet ik niet zeker) €20,00 borg, wat later terug gestort wordt en in de tram €4,00. Op ns.nl vindt je meer info en ook als je googelt op ov chipkaart.

Als je uit Putten komt, heb je alleen met NS te maken, dat is makkelijk. Je checkt bij Putten in (je ziet de palen duidelijk staan) en checkt in Amsterdam pas uit. Daar moet je door poortje heen, dus die kan ie niet mis lopen. In Amersfoort stap je idd over maar daar hoef je niets te doen qua in of uitchecken.

De tram heeft tegenwoordig in en uitgangen. Uitgangen zijn te herkennen aan het een richtings verkeersbod. Hier kan je dus niet naar binnen. Kies een andere deur. Daar vindt je doorgaands zowel rechts als links van de deur een paal waar je kan inchecken. Als je de tram verlaat check je bij zo,n paal weer uit.

Het klinkt heel ingewikkeld maar het valt echt reuze mee. Als je meer vragen hebt staat mijn pb open of stel ze in dit topic.

Edit: vergeten! Je hoeft helemaal geen ovchip meer te hebben, kan ook met je bankpas tegenwoordig. Maar weet niet of dat met de tram ook kan.losse kaartjes kopen zoals hier boven staat kan NIET meer!! Verhaal van in en uitchecken blijft hetzelfde. En ook dat iedereen een aparte pas moet hebben.
Laatst bijgewerkt door fohadie op 18-10-24 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 18:33

Ik reis doordeweeks dagelijks met de trein en werk er ook mee, je mag me eventueel ook een pb sturen want er zijn best wat opties om korting te krijgen, afhankelijk van wanneer je van waar naar waar wil reizen :)

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 18:36

Je kan ook online bij ns.nl een kaartje voor de trein kopen, dan kan je korting krijgen. Dit geldt alleen voor de trein. Ook met dit kaartje kan je in en uitchecken. Tip als je online een kaartje koopt: let op Amstersdam heel goed op de uitcheckpoortjes dat je een qrcode ziet. Alleen daar kan je met een onlinekaartje uitchecken. Anders gaat het poortje niet open.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 18:49

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 19:04

Ik wilde het uitleggen, maar ik ben nu zelf ook lichtelijk wanhopig, dit is toch niet te doen?? ;(

Het reizen met de trein kan inmiddels op een paar manieren:
- je kunt in- en uitchecken met een ov-chipkaart of een bankpas,
- je kunt e-tickets kopen die je in de app moet tonen of uit moet printen, hier kun je soms wel meerdere mensen op 1 ticket zetten, en volgens mij zijn de meeste kortingstickets vooral als e-ticket
- en er zijn kaartjesautomaten. (En er bestaan op sommige plekken ook nog loketten, maar op de meeste kleine stations allang niet meer.)

Het inchecken met een bankpas of ov-chipkaart moet per persoon: iedereen moet een eigen kaart hebben om op in te checken. Als investering in de toekomst zou je voor je dochter een persoonlijke ov-chip aan kunnen schaffen. Dan kun je daar leeftijdgebonden korting op krijgen en vrij in de trein meereizen via het kids-vrij-abonnement van de NS. Dat is bij aanschaf iets duurder dan een railrunner-kaartje (ov-chip is 7,50, railrunner is 2,50 digitaal en 3,50 bij de kaartjesautomaat) maar het komt vast nog wel eens van pas.

Zelf kun je dan in- en uitchecken met je bankpas. Maar dat is vol tarief.

Er zijn blijkbaar ook manieren om aanbiedingen te krijgen en te reizen met voordeelkaartjes op rustige tijdstippen. Maar hier ben ik helaas het spoor bijster geraakt: ik snap niet hoe je ze kunt vinden. (Daarnaast is mijn persoonlijke ervaring dat het vastleggen van je treintijden heel erg irritant is.)

Nou ja: dan het deels goede nieuws: het reizen zelf met een chipkaart op vol tarief is verder wel heel makkelijk. Je bliept in en je bliept uit, dat is het. De overstap is makkelijk.

(Maar verder ben ik verbaasd dat we een systeem hebben weten te creeren dat nog vele malen ingewikkelder te volgen is dan toen we strippenkaarten en kaartjesautomaten hadden.)

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 19:09

Als je lang van te voren een trein reis bekijkt op de ns app kun je ook op de ns app met korting een kaartje kopen

Afbeelding
Afbeelding

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 19:14

Amber_anne schreef:
Als je lang van te voren een trein reis bekijkt op de ns app kun je ook op de ns app met korting een kaartje kopen

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Dit is alleen omdat het dan rustig is in de trein, niet een soort ‘vroegboekkorting’

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 19:15

Amber_anne schreef:

Maar het willekeurig uitproberen van reisdagen en -tijden in de hoop dat je een keer een aanbieding vindt is toch geen zinvolle manier om een uitje te plannen?

(En het vantevoren kopen maakt alleen maar dat de kans dat het geld verspild is groter: rotweer of een griepje en je kunt je uitje niet meer verzetten.)

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 19:24

Het is inderdaad op de rustige tijden maar het scheelt wel hoever je het van tevoren koopt. Dat kan je ook zien op de screenshot

@shadow als je weet dat je over twee weken wilt gaan dan kun je toch beter nu een kaartje met korting kopen dan de dag zelf. Overigens is het zoeken niet moeilijk je ziet in de app alle tijden en de korting staan

Geldverspilling heb je zelf in de hand. Ik snap je negatieve reactie ook niet, het is een prima systeem

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 19:27

Amber_anne schreef:
https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen ... maten.html

Hier staat zeker dat je nog wel een los kaartje kunt kopen bij een automaat.

https://www.gvb.nl/betaalmogelijkheden
En in de tram bij de conducteur

Misschien ben ik scheel, maar waar zie je staan dat je bij de conducteur kan kopen? Laatste keer dat ik met mijn ouders reisden werden we echt niet toegelaten omdat mijn ouders geen kaartje hadden. In automaat kan idd wel, maar dat is duurder.

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 19:28

De tips om te reizen zijn wel gegeven. Maar als je naar amsterdam gaat is Nemo misschien wel leuk om te doen? Mijn kinderen vinden het daar in ieder geval fantastisch.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 19:32

fohadie schreef:
Amber_anne schreef:
https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen ... maten.html

Hier staat zeker dat je nog wel een los kaartje kunt kopen bij een automaat.

https://www.gvb.nl/betaalmogelijkheden
En in de tram bij de conducteur

Misschien ben ik scheel, maar waar zie je staan dat je bij de conducteur kan kopen? Laatste keer dat ik met mijn ouders reisden werden we echt niet toegelaten omdat mijn ouders geen kaartje hadden. In automaat kan idd wel, maar dat is duurder.

In de tram kun je bij de conducteur kopen, in de trein kan dat inderdaad niet daar moet je hem uit een automaat halen

Afbeelding

Afbeelding

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 19:38

Raar dat de tram waar wij inzaten geen kaartjes verkocht op Amsterdam centraal. Nouja, ik zal het er niet op gokken, TS maar gewoon met je bankkaart in en uitchecken. Of een ov chipkaart kopen maar dan ben je nog duurder uit.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 19:42

Amber_anne schreef:

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Bij deze overstap moet je even op het volgende letten, TS.

Perron 6/7 is een ander perron dan perron 3/5. Je moet in Amersfoort dus even met de trap, roltrap of lift naar boven en via de loopbrug naar de trap/roltrap/lift naar perron 5. Je staat dan op 5B. Op perron 5 heb je, net als op andere perrons, een gedeelte A en een gedeelte B. Het A- stuk is waar de trein waar je uit kwam naartoe rijdt en de B-kant is de kant waar je trein uit Putten vandaan kwam (ezelsbrug: A is aan de kant van Amsterdam, B is aan de kant van het binnenland). Het listige aan perron 5A in Amersfoort is dat je het niet goed kunt zien vanwege een bouwwerk wat daar op het perron staat. Je kunt daar wel op het perron lopen maar het is er smal. En dat de trein naar Amsterdam niet bij die trap stopt maar een stuk verder naar voren, je moet daar dus een stuk over het perron lopen voor de trein naar Amsterdam.

In Amersfoort zijn de trappen en roltrappen al maanden een ramp, het kan dat de roltrappen niet niet doen, dat er bouwhekken staan enz.
Laatst bijgewerkt door Koper op 18-10-24 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 19:48

Amber_anne schreef:
@shadow als je weet dat je over twee weken wilt gaan dan kun je toch beter nu een kaartje met korting kopen dan de dag zelf.

Maar je weet toch niet of je over twee weken ook werkelijk kunt gaan? Hoe weet je nou dat er niemand die dag met koorts op bed ligt? Dan ben je wel je geld kwijt. Normaal gesproken is dat simpel: dan doe je je uitje een paar dagen of een week later. Of in de volgende vakantie. Maar nu kost dat dus wel je budget.

En zo ontzettend onvoorstelbaar is dat nou ook weer niet in de herfst.

Citaat:
Overigens is het zoeken niet moeilijk je ziet in de app alle tijden en de korting staan

Ik zie dat op de site niet. En dan geeft het dus al een flinke drempel, want informatie die op mijn laptop niet te bereiken is, is toch gek?

Citaat:
Geldverspilling heb je zelf in de hand. Ik snap je negatieve reactie ook niet, het is een prima systeem

Het is zo gecompliceerd dat ik het niet in een eenvoudige post krijg uitgelegd, en of de korting uiteindelijk goed uitpakt is meer een kwestie van gokken en geluk hebben.

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 19:54

Ik ben dit avontuur een paar weken geleden aan gegaan met mijn dochter. Wij kochten op de dag zelf uit de automaat op het treinstation een railrunner en gewone ticket. Je betaald dan wel 1 euro toeslag per ticket maar het geeft wel rust dat dat gewoon geregeld is.
De tram hebben we via onze bankpassen gedaan en dat lukt goed , wel een dingetje hoor dat in en uitchecken maar kwam uiteindelijk goed.
We hebben een leuke dag gehad en het is voor ons voor herhaling vatbaar.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 20:01

Shadow ik snap het probleem echt niet. Als je het niet wilt gebruiken prima dan doe je het niet

Ik heb het meerdere keren gebruikt en vind het een fijn systeem om nog wat korting te krijgen. Misschien is er iemand anders in dit topic die er ook wat aan heeft.

Ik heb het over de ns app niet de website. Ik gebruik nooit een laptop dus geen idee hoe die site eruit ziet. Of dat gek is dat je het op de website niet ziet, geen idee, dat zal wel een bewuste keuze van de ns zijn.

Er zijn zat dingen waar je van te voren een kaartje voor moet kopen, allemaal dingen die je dus moet plannen

Wistaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 20:31

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 21:06

Inchecken kan tegenwoordig met bankpas, railrunner kopen voor je dochter.

Treinreizen is niet echt goedkoop tegenwoordig trouwens. Als je met meerdere reist, kun je ook nog overwegen via auto naar bv weesp te gaan en daar trein te pakken. Gratis parkeren en gaan er meerdere per uur geloof ik.

Ns reisplanner app kan je meehelpen perron/ trein te vinden. Daarin kun je ook kaartjes digitaal kopen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 21:10

En er is een leuke bonus als je een NS abonnement zou nemen: gratis toegang tot OV fiets.
(Per dag betaal je wel iets.)

Ik heb een dal-uren kaart voor de NS en andere treinen (arriva, de gelderlandlijn)
en een OV chipkaart voor de bus.

Saskiafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 21:11

Meermanskaart is voordelig voor de trein, kinderen is de railrunner ook voordelig voor. Ik heb een persoonlijke ov chipkaart en daar neem ik soms een weekend vrij abonnement. Voor 35 euro een maand lang elk weekend vrij reizen. Het is even uitzoeken, maar goedkoop met de trein kan nog altijd.

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 21:14

Misschien fijner om eerst met een wat kleinere rit te beginnen? De overstap op Amersfoort is ook vrij krap en ik geloof daarna 30 min wachten op een volgende.

Je kan ook vanaf Putten de trein naar Zwolle nemen of Utrecht. Geen overstap en in Zwolle/Utrecht heb je dan wel geen tram maar genoeg bussen en ook rondvaarten. In Utrecht kan je altijd nog wel de sneltram pakken maar dan voor een heen en weertje - niet een heel spannend rondje.

En als dat bevalt volgende keer richting een Amsterdam.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 21:22

Negen minuten om een paar honderd meter af te leggen zou ik nou niet heel krap willen noemen.