Nieuwbouw woning gekocht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

romysch22

Nieuwbouw woning gekocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-24 20:00

Je handtekening zetten onder een koopcontract van een huis waar nu alleen nog grasveld te zien is.
Hetgeen dat een nieuwbouwwoning heet

Samen met mijn man hebben we recent een nieuwbouwwoning gekocht.
Als het goed is gaan ze volgend jaar april beginnen met bouwen.
We zijn natuurlijk heel enthousiast, het wordt ons eerste eigen huis.:D

Het is wel een groot project zo'n huis waarin je nog alle keuzes kunt maken.
Er zijn veel beslissingen te nemen en zoveel dingen qua bouw en afwerking van het huis waar we nog nooit overna gedacht hadden.
Dingen zoals, wat doen we met de muren en plafonds; stucen of renovlies.
We hebben al wel een keuken, badkamer en wc uitgezocht. Dus het begin is er :)

Dacht misschien kan ik hier een topic openen en wat uitwisselen met andere bokkers met een nieuwbouwwoning. Hoor graag jullie positieve en negatieve verhalen/tips etc.
Dat we elkaar wat op de hoogte kunnen houden en samen uitkijken naar een nieuw huis (of genieten van het huis als het al af is).

Noeps

Re: Nieuwbouw woning gekocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 08:28

Wat leuk, gefeliciteerd!
Er was altijd een nieuwbouw-topic maar die is -helaas- al een hele tijd inactief. Maar er staan wel een hoop goede tips in.
[LZP] Bokkers die wachten op hun nieuwbouwwoning
Op Instagram vind je ook veel accounts met nieuwbouwwoningen :)

❤️

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 08:39

Wij hebben ons huis ook nieuw laten bouwen. Dingen waar ik nu na 10 jaar nog blij mee ben.

- voldoende stopcontacten op veel plekken.
- lichtpunten op meer plekken aan en uit kunnen doen

Waar zou ik de volgende keer aan denken.
- voorbereiding voor rolluiken. Toen dachten we hoeven we niet, maar nu als we het wel zouden willen dan is het best krap tussen dan en stukje boven raam.
- vaste deurbel, klinkt gek maar niet aan gedacht. Er is veel op accu, maar die gaan ook leeg en dat merk je niet zo snel :)
- stroom en water dichter bij de parkeerplaats van de auto's. Dit is voor schoonmaken wel handig, nu een lange waterslang en haspel nodig.

Bespaar nu niet op zaken welke je niet zo snel kan vervangen. Zoals de keuken, badkamer. Wij hebben in het begin wat goedkopere raambekleding gehad, na wat sparen alles voorzien van beter spul. Dat was makkelijk te doen dan de tegels van badkamer bijvoorbeeld.

those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 08:48

Wat ik anders had gewild: gelijk een waterkraantje bij de voordeur. Dat gesleep met gieters had ik vaak geen zin in; ofwel, vaak dode planten :Y)

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 09:48

joyce83 schreef:
Wij hebben ons huis ook nieuw laten bouwen. Dingen waar ik nu na 10 jaar nog blij mee ben.

- voorbereiding voor rolluiken. Toen dachten we hoeven we niet, maar nu als we het wel zouden willen dan is het best krap tussen dan en stukje boven raam.
- vaste deurbel, klinkt gek maar niet aan gedacht. Er is veel op accu, maar die gaan ook leeg en dat merk je niet zo snel :)
- stroom en water dichter bij de parkeerplaats van de auto's. Dit is voor schoonmaken wel handig, nu een lange waterslang en haspel nodig.

Bespaar nu niet op zaken welke je niet zo snel kan vervangen. Zoals de keuken, badkamer. Wij hebben in het begin wat goedkopere raambekleding gehad, na wat sparen alles voorzien van beter spul. Dat was makkelijk te doen dan de tegels van badkamer bijvoorbeeld.

Zo hebben wij ook niet bespaard op de kasten en het werkblad van de keuken, maar wel voor goedkopere lijn apparatuur van Ikea gekozen. Met het idee; apparatuur vervangen is peanuts. En hebben we wel de voorbereiding qua stroom en water voor de quooker gedaan, maar niet meteen ook die duizend euro extra voor de daadwerkelijke quooker zelf uitgegeven. We hadden een redelijk strak budget, maar zo zijn we echt heel blij met onze keuzes.

Water bij de oprit vind ik ook fijn, net als een stroompunt voor een lamp daar. En idd voldoende stopcontacten, extra geschakelde lichtpunten, ruimte voor rolluiken, etc.

Sinds 29 april 2017 zijn wij gelukkig getrouwd :)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 19:15

Wij hadden heel veel spijt van onze zolder. Geen extra stopcontacten of loze leidingen laten plaatsen was onze grootste fout.
En ook loze leidingen in de trapkast had ik graag willen hebben.

Waar wij WEL heel blij mee waren waren de loze leidingen voor de accespoints (wifi) op de overloop. Zo'n 25 cm van het plafond af.

En goed opletten waar ze vanuit de bouw denken dat de wasmachine en droger komen. Denk dat even goed uit!

Raambekleding hadden wij van Veneta.com, die vonden wij erg fijn.

Ik zal het nooit zo durven zeggen,
Hardop denken op z'n meest, misschien heb ik het fout gedaan

De mooiste dingen komen uit een onverwachte hoek

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 21:35

Idd veel stopcontacten. Idd een stroompunt en water bij de voordeur. Ben zelf wel blij dat wij alle leidingen, water en afvoer voor de keuken op 2 punten hebben gemaakt. Mochten wij ooit de keuken willen verplaatsen naar achter. Kan dat evt ook.

Ook ben ik nog heel blij met uitstraling van de stopcontacten en lichtknoppen. Die waren wel iets duurder dan de normale. Maar vind ze nog steeds heel mooi.

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 22:40

Zelf midden in een flink renovatieproject momenteel.

1 goede tip

Zoek echt goed op internet waar je je spullen koopt.

Vraag op veel plekken offertes aan.
In ons geval. 1700 bespaard op de kranen, 1600 op badkamertegels en 7500 op nagenoeg dezelfde keuken.
Bad zit 2500 verschil in tussen duurste en goedkoopste aanbieder!!

Heb een goed adres voor sanitair gevonden.

En ik moet nog heel veel uitzoeken dus daar komen vast nog meer besparingen uit.

Is beetje mijn uitdaging geworden, is ook een leuke manier om met de bouw bezig te zijn.

O ik lees net dat je juist bovenstaande al hebt gevonden. Maar blijft nog genoeg over om keuzes in te maken

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 07:56

Oh, en kijk naar deurbeslag. De standaard waren heel erg lelijk, de "meerwerk optie" van andere (kleiner) deurbeslag viel bij ons heel erg mee en was voor ALLE deuren in het huis.
Wij hadden op de beneden verdieping alle bovenlichten dicht laten zetten. Dat was ook echt wel het geld waard.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 11:13

Tink89 schreef:
joyce83 schreef:

Zo hebben wij ook niet bespaard op de kasten en het werkblad van de keuken, maar wel voor goedkopere lijn apparatuur van Ikea gekozen. Met het idee; apparatuur vervangen is peanuts. En hebben we wel de voorbereiding qua stroom en water voor de quooker gedaan, maar niet meteen ook die duizend euro extra voor de daadwerkelijke quooker zelf uitgegeven. We hadden een redelijk strak budget, maar zo zijn we echt heel blij met onze keuzes.

Water bij de oprit vind ik ook fijn, net als een stroompunt voor een lamp daar. En idd voldoende stopcontacten, extra geschakelde lichtpunten, ruimte voor rolluiken, etc.

Hier ook zo. Uiteindelijk heeft het goedkope apparatuur het altijd blijven doen en hebben we het nooit vervangen.
- Waar ik ook blij mee ben: fundering voor een evt. uitbouw laten leggen. Niet gebruikt maar bij de verkoop was het wel een gewild 'iets' uiteindelijk. De nieuwe eigenaar van ons huis heeft daardoor flink overboden om ons huis te krijgen want zij gaat een uitbouw doen. Een huis in dezelfde straat had het niet en de biedingen waren toch wel minder.
- Dakkapel hebben wij nu gelijk laten doen (het is toch al een bende :Y) ), ook heel blij mee

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 12:03

Dakkapel hebben wij niet gedaan. Onze buren hadden na oplevering 2 dakkapellen laten plaatsen en wij hebben hun 2 dakramen overgenomen en laten plaatsen door een plaatselijke timmerman die dat "even" deed in de ochtend voor hij op vakantie ging.
Zo hebben wij voor bij elkaar iets van 700 euro 2 "praktisch nieuwe" dakramen kunnen plaatsen.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 13:18

Een dakraam is wat anders dan een dakkapel he haha.
Wij hebben trouwens ook nog dakramen 'over'. Mocht iemand interesse hebben *D

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 13:27

Leuk om alle tips te lezen! Wij wachten ook tot ze gaan starten met bouwen, erg spannend! Wij hebben wel al praktisch alles moeten doorgeven qua opties, dus hebben nu weinig meer te doen.

Tip die wij nog kregen van vrienden: kijk ook waar je verlichting wil op je gevel.

Happiness can be found even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[EJL-ITP] Gouden zonnestraaltje Isha een jaar lang ITP
[ITP] Golden Champagne Isha in de Surae

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 13:35

Als je het budget hebt;

- plaats direct de aanbouw
- plaats een dakkapel
- vervang houten kozijnen voor kunststof

Overig
- loze leidingen op iedere kamer incl aansluiting wifi
- stopcontacten heb je nooit genoeg
- mocht het een keuze zijn laat op zolder een afvoer voor wc/douche incl wateraansluiting afdoppen t.b.v. een badkamer.

Mijn tip der tippen :D hou voldoende budget over voor de tuin. Ter indicatie voor een 2 kapper met oprit 6m en achtertuin van 10x11m op kleigrond:
- afgraven voor- en achtertuin incl storten zand/grond/puinbed
- verlichting
- aanleg voor- en achtertuin en oprit
- schuttingen
Kwamen wij al op een bedrag van 15000€ en dan hebben we het echt heel simpel gehouden.

Daarnaast vergis je niet in de kosten voor de aankleding van je huis. Ik vond het altijd zo bijzonder dat verlichting en dan met name de ornamenten zo vreselijk duur zijn.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 13:39

lucifertje schreef:
Als je het budget hebt;

- plaats een dakkapel

Overig
- mocht het een keuze zijn laat op zolder een afvoer voor wc/douche incl wateraansluiting afdoppen t.b.v. een badkamer.

Mijn tip der tippen :D hou voldoende budget over voor de tuin. Ter indicatie voor een 2 kapper met oprit 6m en achtertuin van 10x11m op kleigrond:
- verlichting
- schuttingen
Kwamen wij al op een bedrag van 15000€ en dan hebben we het echt heel simpel gehouden.

Daarnaast vergis je niet in de kosten voor de aankleding van je huis. Ik vond het altijd zo bijzonder dat verlichting en dan met name de ornamenten zo vreselijk duur zijn.

Vergeet vooral niet de prijzen van de raambekleding %)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 13:56

Ik ben een complete noob wat dit betreft maar wat doen loze leidingen? Waarom zijn die handig? En wat bedoel je met wifi aansluiting?

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 14:09

Suzanne F. schreef:
Ik ben een complete noob wat dit betreft maar wat doen loze leidingen? Waarom zijn die handig? En wat bedoel je met wifi aansluiting?

Loze leidingen zijn lege buisjes die naar de meterkast gaan. Dan kan je na verloop van tijd zelf bepalen waar je ze voor gaat gebruiken.
Wellicht stroom, ethernetkabel etc.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 16:02

Autumnn schreef:
lucifertje schreef:
Als je het budget hebt;

- plaats een dakkapel

Overig

- verlichting
- schuttingen

Vergeet vooral niet de prijzen van de raambekleding %)

Ja bizar hè! Alleen heb ik daar nog het idee dat je het zo ‘goedkoop’ mogelijk kan maken als je wil en je met de tuin echt al een flink budget nodig hebt ondanks ‘zo goedkoop mogelijk’.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 16:05

Suzanne F. schreef:

Loze leidingen zijn echt top! Precies wat Mri zegt.
Loze leidingen worden in de betoncementvloer gelegd en afgedopt op de muur. Hierdoor kan je veel makkelijker kabels verleggen voor stroom of bv je tv aansluiting.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 17:06

Als aanvulling daarop: Eventueel een loze leiding naar de voorkant van het huis mocht er ooit een elektrische auto komen (en je een eigen oprit hebt).

Happiness can be found even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[EJL-ITP] Gouden zonnestraaltje Isha een jaar lang ITP
[ITP] Golden Champagne Isha in de Surae

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 19:53

En denk ook na of je electrische screens of rolluiken wil in de toekomst. Loze leidingen daarvoor zijn ook een aanrader!

romysch22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-24 20:12

Al heel veel goede en fijne tips, bedankt allemaal.

We hebben over veel dingen wel nagedacht. Zoals deuren zijn l standaard plafondhoog zonder bovenlichten, en het beslag veranderen we zeker.
Loze leidingen staan ook op het lijstje.

De keuken en badkamer zijn uitgezocht en vielen gelukkig binnen budget, we willen dat soort dingen toch wel meteen goed doen.
Maarja ergens houdt het geld natuurlijk op.

Je wordt ook zo hebberig van alle opties die er zijn, binnen de opties in het huis maar ook in dingen zoals raambekleding etc. Ik probeer toch ook echt het budget wel in de gaten te houden. Het is soms ook volgens mij het probleem dat als je overal wat teveel uitgeeft het toch aantikt.

Kijk ook heel erg uit naar de nieuwe buurt, hopelijk veel kinderen in de buurt zodat onze dochter ook in de buurt wat meer kan gaan spelen.

romysch22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-24 12:17

Wat hebben jullie met de muren gedaan? Je hoort veel verschillende verhalen. Stucen, dunpleister, renovlies (en misschien nog wel veel meer mogelijkheden). Ze lijken allemaal zn voor en nadelen te hebben.
Vind de krimpscheuren toch wel een dingetje, wil dat de muur netjes en strak is maar ook wel tegen een stootje kan ivm kinderen en speelgoed.

Wat hebben jullie en bevalt dit? Zou je dat of iets anders adviseren?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 12:44

Renovlies!
Ideaal, zeker met kleine kinderen.
Maar, mijn tip zou wel zijn om het te laten doen, en meteen te laten verven. Wij deden het verven zelf, maar de buren lieten het meteen door de "plakkers" doen.
Dat ging super snel en super netjes.
Wij waren dagen bezig met een paar vrienden erbij. Achteraf gezien waren wij (met onze duurdere verf) maar een paar 100 euro goedkoper uit dan hun. Maar kostte het ons wel veeeeeeeel tijd (na werk met beiden een FT baan, alleen avonden kunnen verven voor een week of 2).

Kortom: in die tijd hadden we veel nuttiger dingen kunnen doen en was het die paar 100 euro (ik dacht 2-3 honderd) echt wel waard geweest!

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 16:29

Hier ook super tevreden met het renovlies behang. Hier zit het er nu bijna 5 jaar op en nergens scheuren. Hebben het toen ter tijd ook door het bedrijf laten verven.