Houtkachels & installatie - ervaringen gezocht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hevonen

Houtkachels & installatie - ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-24 22:23

Lieve Bokkers,

Ik ben op zoek naar een vrijstaande houtkachel (géén palletkachel) voor in mijn woonkamer, een vrijstaand model met een vermogen van ongeveer 6 KW. Ik dacht aan een systeem dat ook lucht van buiten aantrekt, zodat de lucht in de kamer niet wordt weggetrokken. Er is een bestaand schoorsteenkanaal, maar daarin moet een binnenbuis worden geplaatst.

Ik wil de installatie laten doen, en ben vooral op zoek naar een echt goed en betrouwbaar bedrijf met redelijke prijzen. Ik woon in de provincie Groningen.

Bokt weet alles, dus kom maar op!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 22:45

Koop een economische houtkachel is mijn tip. Mijn vriendin lachtte me uit. Maar ook zij zag het enorme verschil in hout gebruik tussen haar en ons. Toen heeft ze haar kachel vervangen voor dezelfde als die van ons. Wij hadden alleen een houtkachel die het hele huis verwarmde. In het nieuwe huis waar we nu wonen is het anders geregeld.

Over Nederlandse bedrijven kan ik je niet adviseren.

beenjesshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 23:57

Weet alleen een bedrijf voor advies , inkoop, verkoop , plaatsen nieuwe rookkanalen, onderhoud, schoorsteen renovatie en alles wat er nog meer bij hoort

Je mag me altijd een berichtje sturen dan kan ik de site doorgeven

Werken door heel Nederland , zitten bovenin Groningen gevestigd

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 02:10

Hier goede ervaring met https://www.kusk.nl/
Hebben hier supernetjes een vrijstaande (gas)kachel geplaatst met dubbelwandige pijp voor de aan- en afvoer, aangepaste woodstacker en een prachtige schouw (promatect). Op de plek van de oude open haard en waar de bestaande schoorsteen zat. Doen ook tweejaarlijks onderhoud. :)

superpony

Re: Houtkachels & installatie - ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 02:43

Wij twijfelen nog. Er stond ene gaskachel. Dat is weg en afgesloten en de schoorsteen is oud, maar we zouden bijna zelfvoorzienend kunnen zijn qua hout, dus dan moet er een pijp in.

Wij zijn in 2e Mond wezen kijken. Best groot bedrijf en veel keus. De speksteen kachel leek het meest interessant. Wij hebben in de slaapkamers en badkamer elektrische verwarming, dus gaat echt alleen om de woonkamer.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 06:29

Wij hebben een houtkachel die is aangesloten op het cv netwerk en alle radiatoren in huis verwarmd mbv een warmtewisselaar. Kachel heeft een hoog rendement qua stoken.
Bij ons hebben ze een compleet rookkanaal moeten aanleggen.
Wij zijn er erg blij mee.
Bedrijf zit in Emmen, haardenspeciaalzaak Henk Moes.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 08:23

Andere tip/waarschuwing: er is steeds meer politiek gepraat over verbieden van houtstook ivm fijnstof. Sommige steden hebben dat al ingevoerd - nu nog alleen op basis van stookalerts, 5-6 keer per jaar, en met uitsluiting van hout als hoofdverwarming.

Informeer dus of er nu al filtersystemen zijn of dat je schoorsteen of de kachel die je aanschaft daar geschikt voor is/gemaakt kan worden.

Ik heb geen idee hoe hard deze ontwikkeling zou kunnen gaan, maar het zou zonde zijn als je 10k investeert en over 10 jaar mag je uberhaupt niet meer stoken. Of dat tegen die tijd openhaardhout onbetaalbaar is.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 08:42

Je zou eens contact kunnen opnemen met BlueSolid, zitten in Tolbert. Ik ben uiteindelijk wel voor een pelletkachel gegaan met houtlook ivm uitstoot en veel voordeliger stoken. Ze hebben hier de volledige installatie gedaan incl aanleggen dubbelwandig nieuw rookkanaal met dakuitvoer.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-24 08:59

Ibbel schreef:
Andere tip/waarschuwing: er is steeds meer politiek gepraat over verbieden van houtstook ivm fijnstof. Sommige steden hebben dat al ingevoerd - nu nog alleen op basis van stookalerts, 5-6 keer per jaar, en met uitsluiting van hout als hoofdverwarming.

Informeer dus of er nu al filtersystemen zijn of dat je schoorsteen of de kachel die je aanschaft daar geschikt voor is/gemaakt kan worden.

Ik heb geen idee hoe hard deze ontwikkeling zou kunnen gaan, maar het zou zonde zijn als je 10k investeert en over 10 jaar mag je uberhaupt niet meer stoken. Of dat tegen die tijd openhaardhout onbetaalbaar is.

Dat was ik inderdaad van plan. Ik woon overigens op het platteland, maar wilde wel informeren.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-24 09:01

Dankzij jullie weer wat adressen erbij. Ik ga vandaag bij twee ervan kijken. Maar meer tips over goede bedrijven zijn nog altijd zeer welkom.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 13:33

Ik werk bij een bedrijf dat naast rietdekken ook een schoorsteen tak heeft.
Wij zijn dealer van Havé kachels https://www.haveverwarming.nl/ en wij leggen complete rookkanalen aan incl kachel installatie.
Alleen zitten we midden in NL, kachel leveren is geen probleem maar de installatie wordt wat lastig.

SCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 15:51

Wij hebben zelf een houtkachel aangeschaft via marktplaats. Maar het kanaal hebben we laten installeren door een lokale ondernemer. (https://www.wijmahaarden.nl)
Ze kunnen alles voor je regelen vanaf A tot Z inclusief nieuwe kachels mocht je voorkeur hier naar uitgaan

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 16:04

123kaminofen. Hier hebben wij de houtkachel weg, zit in Duitsland. Scheelde enorm in prijs vergeleken met Nederland. Praat ik wel over 10 jaar geleden.

Volgens mij installeren zij ook.

Wij hebben het echter destijds zelf gedaan.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-24 17:27

Alleemaal interessant, ik ga er straks eens even naar kijken. Alvast veel dank!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 17:55

cissy schreef:
Ik werk bij een bedrijf dat naast rietdekken ook een schoorsteen tak heeft.
Wij zijn dealer van Havé kachels https://www.haveverwarming.nl/ en wij leggen complete rookkanalen aan incl kachel installatie.
Alleen zitten we midden in NL, kachel leveren is geen probleem maar de installatie wordt wat lastig.

Daar hebben wij onze kachel gekocht.
Zo fijn daar alles te zien.

Installatie idd iemand in de buurt

beenjesshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 23:22

Woodstoves.eu

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 23:30

Ook handig om in de gaten te houden, de luchtkwaliteit, te vinden in de stookwijzer:
https://www.atlasleefomgeving.nl/stookwijzer

Het is de bedoeling dat mensen niet stoken als hun woonplaats rood is.
De algemene regels bij stoken: 1 Stook niet bij een stookalert, windstil of mistig weer: check eerst Stookwijzer.nu. 2 Gebruik alleen droog en schoon hout, dus niet nat, geïmpregneerd of geverfd. 4 Volg de instructies bij de kachel voor het aansteken van het houtvuur. 5 Zorg voor volledige luchttoevoer en laat het vuur vanzelf uitbranden. (Hoe stookwijzer gebruiken Google.com)

Op dit moment is de kaart al behoorlijk rood op veel plaatsen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 23:51

Het Stokertje uit Orvelte?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 07:31

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 09:02

Wij hebben onze kachel rechtstreeks uit Polen geïmporteerd en aan laten sluiten door een bedrijf uit de buurt. Heeft ons 8000 euro gescheeld.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 16:38

Urona447 schreef:
Wij hebben onze kachel rechtstreeks uit Polen geïmporteerd en aan laten sluiten door een bedrijf uit de buurt. Heeft ons 8000 euro gescheeld.

Wij waren voor 1800 ongeveer klaar. Hadden we alles in Nederland gedaan dan waren we bijna het dubbele kwijt.

Dus het loont wel om even te kijken naar prijzen over de grens.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 17:09

pien_2010 schreef:
Koop een economische houtkachel is mijn tip. Mijn vriendin lachtte me uit. Maar ook zij zag het enorme verschil in hout gebruik tussen haar en ons. Toen heeft ze haar kachel vervangen voor dezelfde als die van ons. Wij hadden alleen een houtkachel die het hele huis verwarmde. In het nieuwe huis waar we nu wonen is het anders geregeld.

Over Nederlandse bedrijven kan ik je niet adviseren.

Welke houtkachel heb jij dan?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 17:32