Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Ibbel schreef:Andere tip/waarschuwing: er is steeds meer politiek gepraat over verbieden van houtstook ivm fijnstof. Sommige steden hebben dat al ingevoerd - nu nog alleen op basis van stookalerts, 5-6 keer per jaar, en met uitsluiting van hout als hoofdverwarming.
Informeer dus of er nu al filtersystemen zijn of dat je schoorsteen of de kachel die je aanschaft daar geschikt voor is/gemaakt kan worden.
Ik heb geen idee hoe hard deze ontwikkeling zou kunnen gaan, maar het zou zonde zijn als je 10k investeert en over 10 jaar mag je uberhaupt niet meer stoken. Of dat tegen die tijd openhaardhout onbetaalbaar is.
cissy schreef:Ik werk bij een bedrijf dat naast rietdekken ook een schoorsteen tak heeft.
Wij zijn dealer van Havé kachels https://www.haveverwarming.nl/ en wij leggen complete rookkanalen aan incl kachel installatie.
Alleen zitten we midden in NL, kachel leveren is geen probleem maar de installatie wordt wat lastig.
Urona447 schreef:Wij hebben onze kachel rechtstreeks uit Polen geïmporteerd en aan laten sluiten door een bedrijf uit de buurt. Heeft ons 8000 euro gescheeld.
pien_2010 schreef:Koop een economische houtkachel is mijn tip. Mijn vriendin lachtte me uit. Maar ook zij zag het enorme verschil in hout gebruik tussen haar en ons. Toen heeft ze haar kachel vervangen voor dezelfde als die van ons. Wij hadden alleen een houtkachel die het hele huis verwarmde. In het nieuwe huis waar we nu wonen is het anders geregeld.
Over Nederlandse bedrijven kan ik je niet adviseren.