Is verhuurder verantwoordelijk voor overlast feestzaal?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Is verhuurder verantwoordelijk voor overlast feestzaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-24 14:55

Vanmorgen een discussie gehad met de verhuurder van een feestlocatie die heel veel geluidsoverlast veroorzaakt. Na daar de zoveelste slapeloze nacht met wegstuiteren door snoeiharde bas troffen we vanmorgen de verhuurder die de zooi van vannacht aan het opruimen was.

Zij vinden zichzelf niet verantwoordelijk voor de overlast. Want ze laten tekenen dat het 2200 stil moet zijn en dat was het. Zij voelen niet de noodzaak controle te doen hoewel ze dat lopend kunnen doen. Of de huurders na klachten er op aanspreken. Vannacht was er met vuurwerk ook al bijna Brand in de rietkap van een molen.

Nadat we stapelgek lagen te trillen door de bas zijn we om 4.30 en 5.15 erheen gegaan of het zachter kon. Anderen bleken al eerder gevraagd te hebben. Maar straal bezopen, blowen en jong is kansloze reactie. Er werd doodleuk gezegd hochzeit is geen regels.

Het is daar nu de derde keer dus daar komen we niet meer. Maar iets dergelijks hebben we ook al eens op een campingzaal gehad wat tot 5 uur in de morgen doorstampte.

Wij vragen ons nu af ben je als verhuurder werkelijk af van verantwoordelijkheid als je huurders ieder weekend anderen tot wanhoop drijven. Zij zeggen dan ga je maar weg midden in de nacht.

Goof

Re: Is verhuurder verantwoordelijk voor overlast feestzaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 15:08

Waarom bel je de politie niet bij overlast van de buurlocatie?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 15:13

politie bellen die maakt meer indruk

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 15:18

Dit is inderdaad heel erg vervelend. Ik denk ook dat je gewoon de politie moet bellen want geluidsoverlast veroorzaken is niet toegestaan.Die geven dan een waarschuwing, en als ze dezelfde nacht weer moeten terugkomen, nemen ze de geluidsapparatuur in beslag. Wel loop je kans op ruzie, maar je kunt ook niet over je laten lopen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 15:20

Politie bellen inderdaad als het na middernacht nog steeds zo’n herrie is. Hier hebben we een dorpshuis wat feesten mag hebben tot 00.00 uur. Dan is het afgelopen. Het is daarna wel vechten enzo, maar ja dat is jong en alcohol. Maar de muziek gaat uit om middernacht.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 15:23

Niet alleen de politie bellen, maar ook een klacht indienen bij de gemeente of de omgevingsdienst. Horeca moet aan geluidseisen uit het Omgevingsplan van de gemeente voldoen. Als klagen niet helpt, kun je een handhavingsverzoek indienen. Ook bij de gemeente.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-24 15:27

We komen daar gewoon niet meer maar los van politie bellen is mijn vraag vooral kunnen verhuurders zich zo gemakkelijk verschuilen achter getekend dus niet meer onze verantwoordelijkheid. Het schijnt nu nagenoeg al een jaar lang vrijdag en zaterdag herrie te zijn dat weten ze maar ja wij zijn niet verantwoordelijk

Ik ben juridisch daarna niet bekend vandaar het topic. Hoe zit zoiets nu precies?

Het is geen horeca maar een gebouw waar ze het gebouw huren en verder moet de huurder voor alles zorgen

Goddank komen we er niet wekelijks maar moeten wel regelmatig in die hoek zijn en het is net tever voor ook weer terugrijden. En slapen we daar

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 15:32

karuna schreef:
We komen daar gewoon niet meer

Goddank komen we er niet wekelijks maar moeten wel regelmatig in die hoek zijn en het is net tever voor ook weer terugrijden. En slapen we daar

Kom je er nu wel of niet?
Ik heb geen juridische kennis, maar als je daar niet woont, zou ik een andere plek zoeken voor overnachting als je er toch moet zijn.
En dus de politie bellen bij overlast. Die grijpen namelijk gewoon in.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 15:37

Ik lees hochzeit en in een ander topic las ik dat je in NW Dld bent. Misschien gelden er in Dld wel andere regels. Mogelijk kan een in Duitsland woonachtige Bokker daar meer over zeggen?

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 15:38

Slapen jullie in een huis of bedrijfsgebouw/industrieterrein waar eigenlijk geen woonbestemming is? Het verhaal is mij niet duidelijk, maar politie bellen lijkt me stap 1.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 15:57

Als eerste was ik al veel eerder gaan klagen dan 4.30 uur, wat heeft het dan nog voor zin om te vragen of het zachter kan? Als de verhuurder heeft gezegd dat het om 22.00 uur stil moet zijn en dat wordt het niet, dan ga je tegen 23.00 uur klagen en als het na een half uur nog niet stil(ler) is, bel je de politie.

Of een verhuurder ook echt verantwoordelijk kan worden gehouden voor het gedrag van een huurder, geen idee. Maar politie is in dit soort gevallen echt de kortste klap.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 16:24

Of de verhuurder nou wat moet doen of niet, met die instelling ga je toch:

1. Er veel eerder iets mee doen dan om 4.30
2. Als niemand iets doet de politie bellen

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 06:06

Eens met voorgangers. Klagen om 22.3 en police bellen om 23. Stel aso's.
Ik zou me ook verdiepen in de gemeente regels

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 08:39

Je woont in duitsland?

Naar mijn weten zijn feestjes daar best "heilig"
Dus dan kun je nog zo vaak de politie bellen.

Op het land komen ze zo goed als nooit

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 08:52

Het lijkt me niet dat je een verhuurder verantwoordelijk kunt houden voor overlast van de huurder. Zijn twee losstaande zaken. Zou wel raar zijn dan gaat niemand nog wat verhuren.
Als de vergunningen op orde zijn en de activiteiten zijn toegestaan door verhuurder houdt het verder op.
Dan heb je te maken met gemeente, politie, handhavers.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 07:28

Hmmm ja en nee.
In nl wetgeving ben je als huurder verplicht je als "goede huurder" te gedragen. Daar hoort dus geen overlast bij.
Als verhuurder wordt dus verwacht dat je daarop ingrijpt als verhuurder overlast veroorzaakt.

Bij een feestlocatie verhuren is dat lastiger omdat het steeds andere groepen zijn. Echter,als blijkt dat er een structureel probleem is kun je daar als verhuurder wel degelijk op worden aangekeken.

De Duitse wetgeving ken ik niet dus of daar dezelfde regels gelden is me niet duidelijk.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 07:45

secricible schreef:
Hmmm ja en nee.
In nl wetgeving ben je als huurder verplicht je als "goede huurder" te gedragen. Daar hoort dus geen overlast bij.
Als verhuurder wordt dus verwacht dat je daarop ingrijpt als verhuurder overlast veroorzaakt.

Bij een feestlocatie verhuren is dat lastiger omdat het steeds andere groepen zijn. Echter,als blijkt dat er een structureel probleem is kun je daar als verhuurder wel degelijk op worden aangekeken.

De Duitse wetgeving ken ik niet dus of daar dezelfde regels gelden is me niet duidelijk.

Geen kwestie van officiele regels, maar 'Sonntagsruhe' is, zeker in de wat landelijkere omgeving, heilig in Duitsland. Er zijn genoeg plekken in de grensstreek waar je het echt niet in je hoofd moet halen om bijvoorbeeld op zondag je gazon te gaan maaien of je heg te gaan snoeien. Dan komen je buren heel snel naar buiten voor een 'goed gesprek'.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-24 14:20

Scredible ja zoiets dacht ik ook, ik vind het zelf erg gemakkelijk gedacht van een verhuurder. Zij hebben de centjes gekregen en de rest heeft pech. -O-

Hagelslag nee ik woon half half frankrijk/nederland maar zit vaak in de noordwest hoek van duitsland ivm te ver om in een keer terug te rijden. Tot pakweg 1,5 jaar geleden nooit iets daar maar de laatste 1,5 jaar is het eigenlijk iedere vrijdag/zaterdag mis kwa geluidsoverlast. Je leest de recenties, spreekt mensen die daar om meerdere redenen ook vaker verblijven een nacht in het weekend. Erge geluidsoverlast door bas tot de vroege ochtend. Meer mensen die de feestgangers er op aanspreken zonder enig effect trouwens.

Wat we begrijpen van de verhuurder deden ze eerst alleen verhuren voor 40 jaar en ouder als hoofdhuurder. En sinds 1,5 jaar ook aan bruiloften en dus jonger dan dat. Waar de oudere feestjes nog soort van te sturen zijn al gaan die sinds een jaar ook steeds harder en harder zijn het de bruiloften waar het altijd mis gaat. Vandaar ook dat iemand die er ook vaker staat zich met ons afvroeg kun je uiteindelijk de verhuurder aansprakelijk houden voor de erge overlast voor de slapers op de parkeerplaats en de omwonenden aan de deurkant van de zaal. Ook zij worden er zo onderhand kriegel van maar oudere mensen die niets durven te zeggen.

Wij kunnen nog kiezen dan maar ergens op een niet officiele plek te gaan staan, die oudjes kunnen gewoon geen kant op. :knuffel:

Maar ook op andere plekken kom ik nog al eens op campings of kamperplekken naast gemeentedingen in binnen en buitenland en eigenlijk steevast als er een bruiloft is in een feestzaal is het 100% garantie op slapeloze nacht en wegstuiteren op de idioot harde bas die doordreunt.

Het ergste was een gemeente camping die voor de inkomsten besloot de kantine te verhuren. Nou de eerste bruiloft was dusdanig drama dat ze geen verhuur meer besloten te doen. Gevolg de campinggasten slapeloos, ik zo in de kreukels kwa pijn (bas en zenuwpijn is geen fijne combinatie) maar hee de bruiloftsgasten hadden lol tot 7 uur de volgende ochtend toen de boel werd gestopt door de politie. -O- ook daar als je erheen ging om te vragen of het iets zachter kon (ook door de campingbeheerder trouwens) ja maar bruiloft dan mag dat 8)7

De andere was een hotel waar 80% was afgehuurd in verband met een meerdaags bruiloftsfeest wat de eerste "rustige" nacht al zo erg was dat wij met veel pijn en moeite net met een ander stel van dezelfde reis de hele reis hebben kunnen opschuiven omdat een tweede nacht daar gewoon geen doen was. :n de overige niet bruiloftgasten hebben allemaal uitgecheckt die ochtend met een boos slaperig hoofd. Ook hier dezelfde reactie van de straalbezopen herrie gasten die het op een gegeven moment "grappig" vonden op hoteldeuren te gaan bonken. (En het hotel heel stom reageerde tjsa morgen zal het erger zijn dan is de echte bruiloft. De laatste paar kamers hadden ze al eerder reservering staan en daar niets tegen gezegd van de bruiloft. ) Maar bruiloft dan mag dat. _-:(

Vandaar dat de vraag dan opkomt in hoeverre een verhuurder aan te spreken is op het wangedrag van hun huurders.waarschijnlijk hebben we dan steeds pech :') daar te zijn waar de onfatsoenlijke herrie is die veel te lang doorgaat.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 14:55

In Nederland is de verhuurder de vergunninghouder en daarmee ook de eindverantwoordelijke. En bij overtredingen degene die aangesproken zal worden door de handhaving.

Ik kan mij niet voorstellen dat het stelsel in Duitsland heel anders zal zijn. De vraag is dan alleen wat er qua vergunning toegestaan is op die locatie qua geluid en tijdstippen.

Maar goed, ik begrijp dat jij (meestal) met een camper bent? Dan zou ik gewoon inpakken en wegwezen en een andere plek in die omgeving opzoeken waar het wel rustig is.
De rest van je betoog over oudjes enz enz is niet terzake. Je kan niet de lasten van de hele wereld op je schouders nemen.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 16:58

Mooie van een camper, gas erop als het niet bevalt, nog nooit meegemaakt ook.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-24 17:05

Een nadeel van die plek. Er is geen legale veilige plek om te staan in pakweg 8 km waar je midden in de nacht of s avonds laat terecht kunt. Daarom staan we daar ook. En om midden in de nacht te gaan rondrijden naar geen idee waar is een slecht plan met een zeer been.

Maar de vraag was vooral of een verhuurder uiteindelijk ook verantwoordelijk is voor de overlast van zijn huurders. In geval van een hotel of camping kun je niet zo even vertrekken in de nacht.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 17:10

Dan kijk je nu toch vooraf voor je er weer heen gaat vast uit naar een andere plek in de buurt?
Maar ver genoeg van de herrie af?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-24 17:15

Die is er dus niet -O- niet in een vrij kleine straal of te ver duitsland in en veel extra kilometers terug. Aan de nederlandse kant is er een plek maar die is eh hoe zal ik het zeggen niet echt goedkoop en niet echt veilig of zeker niet rustig. Been there done that en midden in de nacht letterlijk gevlucht wegens autoracerij pal voor de deur met heel veel bonkende auto bassen. %)

Maar dat was dus niet mijn vraag :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 18:40

Vergunninghouder moet zich aan de afspraken mbt tot zijn/haar vergunning houden.
Ga naar de Gemeente en dien daar klacht mbt geluidsoverlast in.

Gee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 18:53

Ik heb het even voor je opgezocht via Google, waarbij diverse sites dezelfde soort info geven:

"Gehe es in und vor der Gaststätte in der Nacht hoch her, könnten Mieter die Polizei rufen. Bei erheblichen Lärmbelästigungen sollten sie sich zudem an das Ordnungsamt wenden. Es könne eingreifen, denn eine Gaststätte erhalte nur eine Betriebserlaubnis, wenn sie die Vorgaben zum Lärm- und Schallschutz erfüllt."

Oftewel: politie bellen en Handhaving (Ordnungsamt) van de gemeente. De verhuurder heeft nl o.a. alleen een exploitatievergunning als hij zich aan de regels v.w.b. geluidsoverlast houdt. En die vergunning kan na meerdere klachten dan ook gewoon ingetrokken worden.
Ergens anders las ik dat je ook bij een bruiloftsfeest mag verwachten dat de herrie na middernacht niet meer dan 55dB mag overschrijden. (maar dat kan per Bundesland verschillend zijn, dat weet ik niet)