Etenstijd! Recepten zoeken/aanvragen en delen met elkaar.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cursebreaker

Etenstijd! Recepten zoeken/aanvragen en delen met elkaar.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-24 09:51

Ik ben vaak op zoek naar nieuwe recepten, en naast google/buiten bokt zoek ik ook graag binnen bokt maar ik zie door de bomen het bos niet meer met de nieuwe forum indeling en sinds VOEDERTIJD jammer genoeg verdwenen is. Dus bij deze dan toch een nieuw topic starten.

Ik weet dat er topics zijn waarin soms specifieke dingen gevraagd worden qua recepten, maar het lijkt me leuk om een centraal/algemeen topic te starten en aan te houden; een centrale plek waar je recepten kunt vragen, wat voor recepten dan ook. Specifieke recepten? Of heb je bv nog bepaalde ingrediënten liggen thuis welke je op wilt maken en je weet niet wat je ermee wilt? Heb je een verjaardag of lunch of diner met gasten en zoekt inspiratie? Vraag het Bokt en deel met elkaar je favoriete recepten <3

Afbeelding

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-24 09:51

Ik ben specifiek op zoek momenteel naar Quiche recepten, en ondanks dat ik al meerdere recepten online gevonden heb (een heel lijstje met diverse varianten bij onder andere AH nu opgeslagen), dacht ik: ik vraag Bokt.

Wat zijn jullie favoriete Quiche recepten? <3
Handig om te vermelden; ik ben geen fan van blauwe kazen of geitenkaas.
Voor de rest ben ik overal voor in :j

Charaz

Re: Etenstijd! Recepten zoeken/aanvragen en delen met elkaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 09:54

Ik lees graag mee, ben vooral gek op quiche lorraine, maar heb geen eigen recept dus suggesties probeer ik graag uit :-)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 09:56

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 10:02

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-24 10:05

Ohh leuk allemaal die recepten hierboven, hartstikke bedankt <3 Hier ga ik even induiken.

JudithO
Wat de soep betreft:

Je zou in plaats van schenkel, ander vlees kunnen gebruiken om bouillon van te trekken? Ik gebruik eigenlijk nooit standaard soepvlees of schenkel bv. Het ligt er soms net aan wat ik waar tegenkom, maar een slager lokaal heeft vaak wel enorm goed rundvlees en dan kun je ook prima zonder bot bouillon maken bv. Ik heb de laatste keren van Greenfields van AH de rib/runder lappen gebruikt om bouillon van te trekken omdat ik dat kwalitatief altijd mooi rundvlees vind. Ik doe het vlees in een soeppan met water erbij, breng het aan de kook en schep dan het schuim af. Hierna deksel op de pan en op laag vuur. Dit laat ik minimaal 3u op zacht vuur staan (met een laurierblad erbij). Erna vlees eruit halen en dan voeg ik de groenten, vermicelli toe + wat peper en peterselie wel en dan laat ik dat nog even 20minuutjes op staan tot het gaar is.

Kippensoep zou ik hetzelfde doen; kippenvlees (ik gebruik graag een hele kip of anders kipdijfilet) flink laten trekken op laag vuur minimaal 3u.

De verhoudingen zijn vaak ook belangrijk. Als je te veel water in verhouding tot het vlees hebt, blijft het flauw. Ik gebruik per 1,5-2L bijna een kg rib/runder lappen bv. Zelfde met de kip.

Ik maak van bv het rundervlees wat ik erna eruit haal, Limburgse koude schotel zodat ik het vlees dubbel kan gebruiken; ik ben als Limburgse opgegroeid met de familie recepten hiervan via mijn oma en moeder en ik vind dat altijd super lekker <3 Zo werd bij ons in de familie altijd soep gemaakt met Limburgse koude schotel hihi. Kan daar ook wel eens een recept van delen. Van de kip zou je bv nog kip ragout ofzo kunnen maken van het vlees wat je overhoud.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 10:12

Dank!
Verhouding water/vlees kan ook best nog wel eens scheef lopen, dat meet ik eigenlijk nooit af. Ik maak soep altijd in de slowcooker, die is 6 liter. Het klinkt dan erg logisch dat ik te veel water toevoeg. Ik gebruik wel altijd goed kwalitatief spul van de slager, niet het standaard pakje soepvlees wat je bij de AH kunt vinden. Het soepvlees zou ik daarna ook iets mee moeten, ik zou er eens ragout van willen maken. Precies wat jij zegt dus :D

Recept van de koude schotel is altijd welkom! Het ziet eruit als rundvleessalade, klopt dit? Daar ben ik altijd wel groot fan van!

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-24 11:44

Ik gebruik de slowcooker qua soepen alleen nog voor soepen zoals Tomatensoep e.d.

Voor echt bouillon van vlees pak ik toch altijd een normale soeppan. heb onlangs een nieuwe soeppan gekocht, van 11L, en dat ding is echt fantastisch - ik houd van batches maken en invriezen bv.

Maar ik denk dat je verhouding met water/vlees dan inderdaad wat scheef ligt. Hoeveel doe je erin qua vlees? op die 6L. En Limburgse koude schotel is inderdaad een beetje zoals rundvleessalade ja. Je hebt verschillende variaties, en vaak word het nog ‘aangekleed’ met dingen zoals tomaat, ei e.d. maar kun je zelf kijken wat je wilt. Ik heb momenteel het recept van mijn oma/moeder niet bij de hand, maar deze lijkt er heel veel op:

>> https://www.bonapetit.nu/recept/omas-li ... e_vignette
Vanaf stap 2 kun je deze volgen, als je de bouillon eenmaal gemaakt hebt en het vlees klaar is.
Hoeveelheid ingrediënten dan aanpassen aan hoeveelheid vlees.

Mijn oma en haar zussen gingen vroeger heel Zuid-Limburg door om met feesten voor mensen te koken, dan werd er buffet gemaakt en iedereen wilde altijd die koude schotel van hun erbij :') Je moet er natuurlijk van houden wel. Bij mijn moeder wisselt hij soms ook wel eens omdat het ook een beetje koken op gevoel is maar ook afhankelijk is van welk vlees je hebt soms etc. Mocht ik dat recept binnenkort toevallig bij de hand hebben, zal ik die delen maar het linkje hierboven komt eigenlijk al heel goed in de buurt :j Mijn moeder doet er naast mayo nog slasaus doorheen :')

Edit;
Gevonden haha! Een vereniging in het dorp waar ik woonde heeft ooit een kookboek laten printen en mn oma’s recept hebben ze toen erbij gedaan.

Afbeelding

Nodig:
700g soepvlees
1kg aardappelen (vast)
1 grote ui
5 augurken
1 pot zilveruitjes
peper
zout
peterselie
mayonaise
slasaus

Bereiding:
Maak het soepvlees fijn
Kook de aardappelen, giet ze af en snijd in kleine blokjes
Snipper de ui, zilveruitjes en maak de augurk klein
Meng het allemaal, breng op smaak met peper, zout en peterselie
Voeg dan mayonaise en slasaus toe en op het eind nog een scheutje van het nat van de zilveruitjes - uit de pot.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 14:16

Een favoriete quiche is deze:
https://www.libelle-lekker.be/bekijk-re ... -spekjes-1

Maar ik experimenteer ook erg graag, en dan liefst met een croissantdeeg bodem.
(Springvorm invetten en bekleden met croissantdeeg-uit-een-blikje. Bewaar evt. wat reepjes om een 'raster' te maken voor bovenop)

Lekkere combinatie voor de vulling vind ik bijvoorbeeld gebakken kipfiletstukjes met spekjes (en evt. champignons), broccoliroosjes en evt. een blikje mais.
Ik maak altijd wel een grote quiche, voor meerdere dagen :9

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 15:46

cursebreaker schreef:
Ik gebruik de slowcooker qua soepen alleen nog voor soepen zoals Tomatensoep e.d.

Voor echt bouillon van vlees pak ik toch altijd een normale soeppan. heb onlangs een nieuwe soeppan gekocht, van 11L, en dat ding is echt fantastisch - ik houd van batches maken en invriezen bv.

Maar ik denk dat je verhouding met water/vlees dan inderdaad wat scheef ligt. Hoeveel doe je erin qua vlees? op die 6L. En Limburgse koude schotel is inderdaad een beetje zoals rundvleessalade ja. Je hebt verschillende variaties, en vaak word het nog ‘aangekleed’ met dingen zoals tomaat, ei e.d. maar kun je zelf kijken wat je wilt. Ik heb momenteel het recept van mijn oma/moeder niet bij de hand, maar deze lijkt er heel veel op:

>> https://www.bonapetit.nu/recept/omas-li ... e_vignette
Vanaf stap 2 kun je deze volgen, als je de bouillon eenmaal gemaakt hebt en het vlees klaar is.
Hoeveelheid ingrediënten dan aanpassen aan hoeveelheid vlees.

Mijn oma en haar zussen gingen vroeger heel Zuid-Limburg door om met feesten voor mensen te koken, dan werd er buffet gemaakt en iedereen wilde altijd die koude schotel van hun erbij :') Je moet er natuurlijk van houden wel. Bij mijn moeder wisselt hij soms ook wel eens omdat het ook een beetje koken op gevoel is maar ook afhankelijk is van welk vlees je hebt soms etc. Mocht ik dat recept binnenkort toevallig bij de hand hebben, zal ik die delen maar het linkje hierboven komt eigenlijk al heel goed in de buurt :j Mijn moeder doet er naast mayo nog slasaus doorheen :')

Edit;
Gevonden haha! Een vereniging in het dorp waar ik woonde heeft ooit een kookboek laten printen en mn oma’s recept hebben ze toen erbij gedaan.

[ Afbeelding ]

Nodig:
700g soepvlees
1kg aardappelen (vast)
1 grote ui
5 augurken
1 pot zilveruitjes
peper
zout
peterselie
mayonaise
slasaus

Bereiding:
Maak het soepvlees fijn
Kook de aardappelen, giet ze af en snijd in kleine blokjes
Snipper de ui, zilveruitjes en maak de augurk klein
Meng het allemaal, breng op smaak met peper, zout en peterselie
Voeg dan mayonaise en slasaus toe en op het eind nog een scheutje van het nat van de zilveruitjes - uit de pot.

Hee, wat leuk dat je oma in een kookboek staat. :D

Recept klinkt lekker, ga ik zeker een keer uitproberen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 15:57

JudithO schreef:
Mijn 2 favoriete quiche recepten:
https://domainemalpaskookt.com/quiche-l ... nder-kaas/
en
https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... enroomkaas

Zelf ben ik op zoek naar hét recept om groentesoep getrokken van soepvlees met schenkel, op smaak te krijgen. Het blijft flauw en ik weet echt niet meer hoe ik dit goed moet krijgen. Ik zoek dus een recept zonder bouillonblokjes, maggi of kruidenbuiltjes.
Hetzelfde voor kippensoep!

Wat ik doe is naast vlees of vleesloos. Heel veel peterselie, bieslook, ui, tijm, zout,peper (eventueel vers) en als je hebt selderij en of prei. Als je kunt krijgen lavas of laurier erin Eventueel een heel klein beetje suiker. Dit laat ik lang in de slowcooker op smaak komen. En dat is mijn basis voor veel dingen oa soep, ragout, risotto

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 16:01

Leuk topic!

Ik heb een vraag voor de soepmakers.
Iedere winter maak ik erwtensoep. Hiervoor laat ik vlees urenlang sudderen en dat vormt de basis voor een lekkere soep.
2 keer heb ik geprobeerd verse kippensoep te maken en dat is 2 keer mislukt. Ik laat een "echte" soepkip van de poelier uren sudderen en dan ontstaat er een basis voor soep die heel vet is. Doe ik wat fout of is verse kippensoep zo vet?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-24 09:44

Zolala
Dat recept van libelle ziet er ook lekker uit, bedankt voor het delen - ook voor de tip van het croissant deeg. Die ga ik onthouden. Ik heb nu een quiche bodem met diameter van 28cm dus dat is ook een wat grotere denk ik.

pinto_1
Ja erg leuk van dat kook boekje! Is maar in beperkte oplage gemaakt en dus ook niet zo te koop. Staat vol met recepten van mensen uit het dorp/lokaal met dus ook allemaal familie recepten e.d. Mijn moeder staat er ook nog in met een recept voor mergballetjes voor in de soep haha. Heb toevallig onlangs haar boekje gekregen om te houden, erg lief & blij mee.

karuna
Heb je toevallig een recept voor ragout? Welke soort ragout maak je en dan ook met de slowcooker of een gewone pan?

Petpa
Ik vind kippen bouillon van vers vlees inderdaad altijd wel best vettig. Maar misschien helpt het als je de verhoudingen water tot vlees nog wat aanpast? Dat je het iets meer verdunt?

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 09:57

De soep verdunnen met water heb ik geprobeerd maar dat werkt niet. Ik bleef een "pan met vet" houden.

Ik heb zojuist even gegoogle-ed en kom op een tip die wellicht wel helpt.
Deze deel ik even zodat misschien meer mensen er wat aan hebben:

"De oplossing om dat laagje weg te krijgen is gelukkig heel simpel. Het enige wat je nodig hebt? Een ijsklontje. Door met een ijsklontje over de oppervlakte van de soep of saus te vegen stolt het vet aan het ijsklontje vast."
Bron: margriet.nl

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 09:59

Ragout oef dat doe ik uit het hoofd al jaren. De basis een heel goede bouillon. Ik moet die zelf maken, meestal kruiden/groentenbouillon volgens eerder geschreven recept. Dan flink olijfolie (alles melkvrij hier boter gaat fijner) in een koekenpan. Bloem bakken, ik doe altijd beetje voor beetje tot deze goed omgeven is met olie en kleurt. Dan beetje voor beetje de bouillon erbij en roeren roeren roeren. Klontjes wegwerken tot het egaal is en weer bouillon erbij. Daarmee ga ik door tot de ragout dik genoeg is en de hoeveelheid voldoende. Afhankelijk waar ik hem voor nodig heb. Bechamel voor lasagna blijft dunner en zonder verdere toevoegingen. Voor bv kroketten moet ie heel dik zijn.

Daarna voeg ik de rest toe, voorgebakken en gaar paddenstoelen/ui/vlees/erwtjes of andere groenten. Peper zout en wat citroensap naar smaak

Langer geleden kocht ik hele kippen. Van de restjes maakte ik soep. Liet ik afkoelen en schepte dan de vetlaag eraf met een schuimspaan.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 10:01

Oh wat een leuk topic!

Ik ben op zoek naar recepten voor de slowcooker. Mag echt van alles zijn!
Heb al jaren een slowcooker maar dat ding nog nooit gebruikt.. :=

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 10:03

Petpa schreef:
Leuk topic!

Ik heb een vraag voor de soepmakers.
Iedere winter maak ik erwtensoep. Hiervoor laat ik vlees urenlang sudderen en dat vormt de basis voor een lekkere soep.
2 keer heb ik geprobeerd verse kippensoep te maken en dat is 2 keer mislukt. Ik laat een "echte" soepkip van de poelier uren sudderen en dan ontstaat er een basis voor soep die heel vet is. Doe ik wat fout of is verse kippensoep zo vet?

Verse kippensoep is idd erg vet door het vet wat aan de huid zit. De huid eraf halen zou wel iet moeten schelen maar weet dus niet of dat de soep ook minder lekker maakt als je die niet mee laat trekken.
Ik haal de meeste vettigheid er inderdaad achteraf een beetje uit.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 10:04

Dit is mijn lievelings quiche recept.
Vooral omdat het zo veelzijdig is. Vervang de zalm voor kip reepjes, hamblokjes of een handje walnoten. Gooi er groente door heen. Broccoli is favoriet maar paprika kan ook.
Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 10:13

Een favoriet slowcooker recept hier is riblap of sucadelap. Langzaam draadjesrundvlees. In stukjes snijden. Iets aanbraden in een pan. Slowcooker met iets heet water vullen, peper zout iets azijn, laurier, beetje suiker en het vlees erin. Na een uur of twee gaan er kleine stukjes aardappel in en kleine sjalot uitjes en flink wat gezeefde tomaten. Dat laat ik dan net zo lang staan tot alles gaar is

Ook mijn pastasauzen gaan in de slowcooker. Wel of geen vlees ui paddestoelen andere groentes naar smaak aanbakken in een pan. Tomaten in stukjes of gezeefd uit een pak of fles. Peterselie en bieslook, peper zout beetje suiker en dan in de slowcooker rustig de tijd geven.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 10:27

JudithO schreef:
Zelf ben ik op zoek naar hét recept om groentesoep getrokken van soepvlees met schenkel, op smaak te krijgen. Het blijft flauw en ik weet echt niet meer hoe ik dit goed moet krijgen. Ik zoek dus een recept zonder bouillonblokjes, maggi of kruidenbuiltjes.
Hetzelfde voor kippensoep!

Dat is mij ook nog nooit gelukt, dus ben benieuwd of iemand hier hét recept of dé tip heeft.

Ik maak nu groentesoep als een luie huisvrouw :oo : potje runderbouillon met stukjes vlees, zak soepgroente, kant en klare soepballetjes, vermicelli en een bouillonblokje. Dat is wel erg lekker en razendsnel, maar zou wel eens helemaal zelfgetrokken soep willen kunnen maken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 10:29

Ik heb geen keuze :+ het is of zelf maken of geen soep. En ik ben gek op soep dus maak ik hem zelf met verse spullen. Al die kant en klaar dingen mag ik niet hebben :n

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-24 10:40

Petpa
Wat grappig van dat ijsklontje. Benieuwd of dat idd zo werkt.

karuna
Bedankt voor het delen. Ik wilde tzt eens zelf kip ragout gaan maken met de slowcooker bv. Nu heb ik daar wel al een recept voor gevonden, maar dacht vraag het hier ook eens haha. Het is voor mij dan echt bedoeld om te eten met ragout bakjes, dus niet voor kroketten e.d. Dus dan zou ik kip vlees erin willen en champignons. Verder ben ik dan ook fan van kerrie en petersiel oa in kip ragout- wanneer ik deze lokaal bij de slager kant en klaar koop, dan voeg ik dat zelf nog altijd toe bv.

Muurp
Oehh slowcooker! Ik heb eens een topic geopend voor recepten van slowcooker, maar dat bloedde snel dood haha. Ik heb sinds vorig jaar een Russell Hobbs multicooker en so far vooral de slowcooking functie gebruikt maar het is vaak dezelfde dingen wat ik maak. Ik wil ook nog graag meer gaan experimenteren ermee. Ik maak er nu vooral tomaten soep mee, bolognese saus voor basis voor pasta of lasagne, chili, dat soort dingen. Dan maak ik grotere hoeveelheden en dat vries ik dan in. Ik heb toevallig laatst wat recepten opgezocht welke ik nog graag wil proberen, misschien vind je die wel interessant ook:

Verder vind ik wat karuna al aangaf, draadjes/stoofvlees ook heel erg lekker al maak ik die zelf nog altijd in mijn braadpan - maar kan ook prima met slowcooker. Ik maak die volgens mijn moeders en oma’s ‘recept’ wat al generaties in de familie is. Kwalitatief mooie riblappen pak ik altijd, al gebruikt mijn moeder ook wel eens sukadelappen maar meestal rib. Dit aanbraden in een pan (ik heb ook een aanbak functie in mijn multicooker dus kan ook in principe alles in die klaarmaken), dan water erbij met vlees bouillon blokje, laurierblad, kruidnagel, nootmuskaat, tomatenpuree, peper en halve uien doe ik erbij in het ‘soepje’ en ik laat dit 3u pruttelen op laag vuur (de hoeveelheden van alles is afhankelijk van hoeveel vlees ik heb, dus dat basis recept zal ik even moeten opzoeken want dat weet ik even niet uit m’n hoofd). In de slowcooker zou ik hem wat langer erin laten zitten maar durf daar niet te zeggen hoelang want nog niet geprobeerd. In slowcooker groepen op FB e.d. zie ik wel vaker voorbij komen dat het wat lastiger is tov in een braadpan. Op gevoel zou ik zeggen dat het in de slowcooker 4-5u op laag zou moeten. Ik maak de aardappelen en groenten apart erbij; dat doe ik zelf niet in de pan bij het vlees. Het vlees is echt een opzichzelfstaand iets bij mij. Dit recept online komt er aardig bij in de buurt > https://lekkertafelen.nl/recepten/hoofd ... s-vroeger/ Ik kan die van ‘ons’ wel een keer uitschrijven ook als je wilt. Zoiets is met een slowcooker ideaal om te maken ook.

friezenfan2
Bedankt voor het delen, dat recept ziet er echt heel erg lekker uit! Die ga ik eens voor mezelf maken. Mijn man eet geen vis maar ik ben gek op quiche met zalm erin.

Ceetje_Bokt
De manier waarop ik de bouillon trek van vlees werkt hier altijd wel moet ik zeggen, wat ik eerder in het topic schreef. Het kan wel altijd qua smaak iets anders zijn, afhankelijk van de kwaliteit van het vlees op dat moment en je moet goed kijken naar de verhouding van Water - hoeveelheid vlees. Ik gebruik meestal dus rib-runderlappen van goede kwaliteit hiervoor. Dat vlees kan ik erna namelijk ook nog gebruiken om te verwerken in Limburgse koude schotel en het geeft meer dan genoeg smaak af voor een lekkere basis bouillon. Hierna gooi ik dan vermicelli, groentes naar keus en eventueel gehaktballetjes nog erbij <3 Dit is dan een bouillon op basis van vlees. Een bouillon op basis van groenten heb ik zelf nog niet eerder gemaakt behalve met kant en klare bouillon of blokjes haha, maar wil ik nog wel eens doen ook :j *ik vind bouillon op basis van rundvlees altijd het lekkerst wel tov de kant en klare groenten bouillon of blokjes :9

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 11:28

Ik eet ook geen zalm maar mijn moeder maakt het al met kip of ham.
Is een recept van mijn moeder's collega.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 18:29

Ik heb laatst vier boeken met slowcooker recepten gekocht van de happy healthy club. Ik gebruik m namelijk echt te weinig. Het recept hieronder vond ik echt erg lekker. Ik had extra nog wat kokosmelk bij gedaan. Hier hebben we drie keer van gegeten met twee personen. Invriezen ging heel goed, maar dan niet binden met maizena. Dat kan je beter doen als je het opgewarmd hebt.

Afbeelding

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 19:20

Wat een leuk topic! Ga hier zeker meelezen. :9

Ik ben zelf niet zo creatief wat eten betreft dus denk dat er vanuit mij weinig recepten komen maar vind het wel leuk om dingen te proberen dus ga zeker even kijken wat hier allemaal langskomt.

Is er iemand die nog suggesties heeft voor hapjes voor verjaardag? Naast het standaard kaas/worst etc?