Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
ivy_power89 schreef:Je vraagt naar fotograven of bokkers met andere bedrijven.
Ik ben geen fotograaf, maar wij hebben een dierenspeciaalzaak, online en fysiek.
Zelf doe ik nauwelijks nog wat, en als het al wat is, is het puur "therapeutisch" omdat ik door ernstig astma en heel veel ziekenhuisopnames 100% afgekeurd ben.
Wat ik wel in mijn omgeving zie, is dat er veel fotograven heel enthousiast zich inschrijven bij de KVK en dat het in de loop der tijd toch echt tegenvalt. Zeker binnen de dierenfotografie zijn er echt bijzonder veel kandidaten, de keuze voor de klant is reuze.
Ik weet niet in welke richting je zou willen werken, dieren, mensen, gebouwen etc?
Want eerlijk is eerlijk, een eigen bedrijf is knetter hard werken, en zeker als je er een goed inkomen uit wil halen zul je jezelf écht moeten onderscheiden.
Als ik naar ons bedrijf kijk, is het niet simpel smorgens deurtje open, eind van de middag deurtje dicht en mn eurootjes tellen. Er zit zoveel meer achter, marketing is the key!
Dus naast het algemene werk gaat er veel tijd zitten in online marketing, plannen bedenken, opzetten en uitvoeren, tussentijds evalueren en bijsturen. En dan hebben wij (ja sorry, ondanks dat ik niet meer werk blijf ik wel nog steeds in wij vorm praten haha) een vaste klantenkring en niet afhankelijk van opdrachten die we maandelijks moeten binnenharken.
Ondernemen klinkt zo mooi en romantisch bijna, maar het moet je wel écht liggen.
Je moet bereid zijn meer energie in je bedrijf maar óók jezelf te steken dan dat je in loondienst zit.
En daarbij het risico nemen, wat gebeurd er bijv als je ziek wordt of geblesseerd raakt? Ben je er echt helemaal afhankelijk van of heb je een partner waar je op terug kunt vallen?
Ik zou in jouw geval TS, eerder eens rustig gaan kijken naar je huidige situatie.
Ben je ongelukkig op je werk omdat je het werk niet leuk vind of omdat je de werksfeer niet leuk vind?
Want zou je bijv ook weer happy worden als je bij een ander bedrijf in dienst komt waar je wel weer een lekker gevoel zou hebben?
Wat zijn je ideen bij het ondernemerschap zijn? Denk je dat je ongelukkig wordt van het in loondienst zijn en voor het werken voor een baas? Want als dat het geval is, is het de moeite waard uit te zoeken hoe je het ondernemerschap zou willen en kunnen invullen!
Zoals je ziet ben ik misschien van de geplaatste berichten de wat zeikerige in dit geval.
Maar dat is meer ook om iemand een spiegel voor te houden, zodat het niet een teleurstelling wordt.
Er wordt vaak (dus niet altijd!) heel romantisch gesproken over het ondernemen, ja moet je doen!! maar er komt zoveel meer bij kijken.
Bellatrix schreef:Ik heb het geprobeerd maar mij lukte het niet om van rond te komen. Je moet echt wel iets bijzonders kunnen bieden. Er zijn zoveel paardenfotografen. Of wil je wat anders gaan fotograferen?
siskeh schreef:Al gedacht om dit werk als zzp-er te gaan doen? Vanuit pgb
Ik denk ook heel goed te combineren met je fotografie!
Keell94 schreef:Ik ben paardenfotograaf, begonnen vanuit hobby 10 jaar geleden en nu 4 jaar voor mezelf als echt bedrijf.
Ik werk er nog 3 dagen naast, ervan rondkomen is gewoon niet te doen en kan nou niet zeggen dat mijn bedrijf slecht loopt. Heb elke week meerdere shoots staan maar het is gewoon heel onzeker.
Juist omdat je zegt er zijn er al zoveel, is niet erg maar dat maakt het wel moeilijker om ertussen te komen helemaal als je gewoon rieele prijzen vraagt (je zal wel moeten want anders verdien je er niks op met al die belastingen die je betaald) voor €50 per shoot ga je het namelijk niet redden.
Houd er ook rekening mee dat het waarschijnlijk een jarenplan is, velen denken oh ik heb een camera en wordt paardenfotograaf maar dat is helaas niet hoe het werkt.
Je zal in het begin heel veel moeten investeren en naamsbekendheid opbouwen als je nu vanaf 0 begint.
Heb je al enige kennis wat betreft (paarden)fotografie? of begin je echt vanaf 0?
Mocht je vragen hebben mag je me altijd een pb sturen, ik wil je zeker niet ontmoedigen want als je die droom hebt ga er dan zeker voor maar wil wel rieeel zijn dat het dus niet makkelijk is.
Ik heb een ebook geschreven voor paarden fotografen die dus een bedrijf willen opzetten met waar je allemaal rekening mee moet houden, ik mag hier geen reclame maken dus mocht je interesse hebben stuur me dan even een pb dan stuur ik je de link
8nnemiek schreef:Yes, ik doe vooral videografie, maar de laatste jaren ook steeds meer fotografie.
Ik ben in 2017/2018 voor mezelf begonnen, en kan er netjes van rondkomen zonder me een burnout te hoeven werken.
Ik doe zelf nagenoeg alleen bruiloften. Dat is best spannend en zwaar, maar ook heel erg leuk.
Ik heb zelf een vierjarige opleiding gedaan in foto/videografie en design, met ook oa marketing lessen, dus dat helpt wel flink.
Flux schreef:Ik wilde ook graag dierfotografe worden en schreef me in 2020 ook in bij de KvK. Maakte een website, ging portfolios doen, investeerde in meer kennis en kunde en leerde ook heel veel andere fotografen kennen. Het was top, en ik had er veel plezier in, maar uiteindelijk heb ik besloten om het bij een hobby te houden.
Met name het continue verkopen van jezelf om naamsbekendheid en zo steeds nieuwe klanten binnen te krijgen vond ik te slopend. Ik bleek meer een persoon te zijn voor langdurigere klantrelaties dan voor "losse flodders" so to speak. Tevens begon het dag in dag uit selecteren en bewerken van foto's me tegen te staan en zoog het "moeten" al de lol eruit haha.
Ik ben wel ondernemer en dus eigen baas gebleven maar run nu een honden dagopvang met een vast klantenbestand waarmee ik dus een langdurige klantrelatie mee heb. Dat past me echt veel beter en ben echt blij dat ik de switch heb gemaakt
Mijn hond heeft nu gewoon een prof prive fotograaf
[ Afbeelding ]
Overigens zou ik nog wel een studio willen inbouwen in mn dagopvang. Dat zou echt best of both worlds zijn!
[ Afbeelding ]
ivy_power89 schreef:Je vraagt naar fotograven of bokkers met andere bedrijven.
Ik ben geen fotograaf, maar wij hebben een dierenspeciaalzaak, online en fysiek.
Zelf doe ik nauwelijks nog wat, en als het al wat is, is het puur "therapeutisch" omdat ik door ernstig astma en heel veel ziekenhuisopnames 100% afgekeurd ben.
Wat ik wel in mijn omgeving zie, is dat er veel fotograven heel enthousiast zich inschrijven bij de KVK en dat het in de loop der tijd toch echt tegenvalt. Zeker binnen de dierenfotografie zijn er echt bijzonder veel kandidaten, de keuze voor de klant is reuze.
Ik weet niet in welke richting je zou willen werken, dieren, mensen, gebouwen etc?
Want eerlijk is eerlijk, een eigen bedrijf is knetter hard werken, en zeker als je er een goed inkomen uit wil halen zul je jezelf écht moeten onderscheiden.
Als ik naar ons bedrijf kijk, is het niet simpel smorgens deurtje open, eind van de middag deurtje dicht en mn eurootjes tellen. Er zit zoveel meer achter, marketing is the key!
Dus naast het algemene werk gaat er veel tijd zitten in online marketing, plannen bedenken, opzetten en uitvoeren, tussentijds evalueren en bijsturen. En dan hebben wij (ja sorry, ondanks dat ik niet meer werk blijf ik wel nog steeds in wij vorm praten haha) een vaste klantenkring en niet afhankelijk van opdrachten die we maandelijks moeten binnenharken.
Ondernemen klinkt zo mooi en romantisch bijna, maar het moet je wel écht liggen.
Je moet bereid zijn meer energie in je bedrijf maar óók jezelf te steken dan dat je in loondienst zit.
En daarbij het risico nemen, wat gebeurd er bijv als je ziek wordt of geblesseerd raakt? Ben je er echt helemaal afhankelijk van of heb je een partner waar je op terug kunt vallen?
Ik zou in jouw geval TS, eerder eens rustig gaan kijken naar je huidige situatie.
Ben je ongelukkig op je werk omdat je het werk niet leuk vind of omdat je de werksfeer niet leuk vind?
Want zou je bijv ook weer happy worden als je bij een ander bedrijf in dienst komt waar je wel weer een lekker gevoel zou hebben?
Wat zijn je ideen bij het ondernemerschap zijn? Denk je dat je ongelukkig wordt van het in loondienst zijn en voor het werken voor een baas? Want als dat het geval is, is het de moeite waard uit te zoeken hoe je het ondernemerschap zou willen en kunnen invullen!
Zoals je ziet ben ik misschien van de geplaatste berichten de wat zeikerige in dit geval.
Maar dat is meer ook om iemand een spiegel voor te houden, zodat het niet een teleurstelling wordt.
Er wordt vaak (dus niet altijd!) heel romantisch gesproken over het ondernemen, ja moet je doen!! maar er komt zoveel meer bij kijken.
Cayenne schreef:Ik denk ook dat een goed plan is om een paar weken met een fotograaf mee te lopen.
De markt is al enorm verzadigd op het gebied van fotografen, dus ik ben bang dat je het beeld een beetje romantiseert
Tenzij je echt iets heel bijzonders kunt aanbieden en ook uitzonderlijke kwaliteit levert, is het gewoon bijna niet te doen om van rond te komen.
Ik vind het wel heel stoer van je dat je je horizon wilt gaan verbreden en op zoek gaat naar je passie!