Show je mini-ecosysteem

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Show je mini-ecosysteem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-24 13:13

Jullie kennen hem vast wel; met deze foto begon mijn interesse in mini-ecosystemen jaren geleden <3
Al ruim 50 jaar leeft dat ecosysteem zonder enige voeding of lucht of water van buitenaf. Fascinerend!
Afbeelding

Anyway, een paar jaar geleden ben ik zelf mijn eerste ecosystemen gaan opstarten. Sommige doen het direct heel goed, andere moeten even op gang komen, maar het is zo leuk om te doen <3
Ik ben benieuwd of er meer bokkers zijn met dezelfde hobby.

Een tijd geleden kwam ik weer een heel mooie pot tegen bij de kringloop, voor een paar euro. En afgelopen weekend had ik eindelijk tijd om hem in te richten.
Ik ben benieuwd hoe deze uitgroeit!

Afbeelding

Afbeelding

Een paar van mijn oudere potten:

Hier heb ik verlichting in gemaakt, maar de tillansia plantjes die boven op de stok zaten hebben het helaas niet overleefd, dus ik wil eigenlijk nog wat mos toevoegen binnenkort, en alles weer een beetje netjes scapen.
Afbeelding

Afbeelding

En dan heb ik nog wat potten die al ver dichtgegroeid zijn, en het goed doen.
Afbeelding

Afbeelding

Ik ben benieuwd naar jullie potten en projecten!

Welke planten gebruiken jullie graag?

WowAmigo

Re: Show je mini-ecosysteem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 13:20

Oh wat gaaf! Ik volg dit, ik vind planten super, maar heb geen groene vingers, dit zou echt iets voor mij zijn :-)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-24 13:39

Haha, herkenbaar! Ik ben vreselijk met water geven :+ En dat hoeft hier dus helemaal niet, echt ideaal!

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 14:28

Ik heb er een gekregen, een hele grote, hij leeft al een paar jaar inmiddels. Ik denk zo'n 4 jaar? Ik doe er nooit wat mee, hij is ook wat overwoekerd maar eerlijk is eerlijk hij blijft groen.

Afbeelding

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 14:31

Fascinerend altijd deze dingen!

Annemiek, jij maakt ze dus zelf? Hoe besluit je welke planten je er in zet? En wat stop je er nog meer voor spul in?

Madelief, groene chaos <3

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 14:43

Ik volg even, dit ziet er namelijk katbestendig uit! Ik ben benieuwd hoe je dit maakt!

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 14:45

Leuk dit! Ik heb er twee keer een gekocht bij de Intratuin met zo'n kaartje op welke datum je de pot dicht moet maken, dummyproof zou je zeggen maar helaas twee keer helemaal overgenomen door de schimmel. Ik kom eens even meelezen, misschien durf ik het nog wel een keer aan :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-24 14:46

Oh die is gaaf, madelief! Zo te zien hebben de planten het er prima naar hun zin <3

Indy_Mouse, ik maak ze inderdaad zelf.
Je kan er inderdaad niet zomaar elke plant in zetten. De planten moeten niet te hard groeien, en goed tegen het klimaat in de fles kunnen, dus moeten oa tegen schaduw kunnen, en vochtige lucht.
Het mos haal ik gewoon uit het bos of uit de tuin. Mini-sierasperge planten vind ik ideaal (dat zijn die fijne, zachte plantjes die je op mijn foto's ziet), fittonia's zijn ook leuk en geven wat kleur (en je kan ze gewoon vermeerderen door een takje af te knippen en in de grond te duwen, dus ideaal als je nieuwe ecosystemen gaat bouwen), en ik heb nog een calathea. Ik wil ook nog graag eens een nephrolepis in een volgende fles zetten, die doen het ook altijd goed in een ecosysteem.

De bodem moet je altijd opbouwen met een substraat, bijvoorbeeld steentjes of lava of hydrokorrels, waar het teveel aan water tussen kan kruipen. Dan een gaasje of wol of iets anders wat de aarde scheidt van het substraat, en op het gaas doe ik turf gemengd met actieve koolstof en houtsnippers. En dan kun je de pot gaan aankleden met hout (eventueel gekookt om schimmels te voorkomen) en stenen.
Ik heb nog wat straalzand gebruikt om een 'riviertje' te maken.

Het vochtgehalte in de pot moet inderdaad wel kloppen. Als alles té nat is gaat het schimmelen. De truc is om te kijken naar de condens op het glas. Als het hele glas overdag vol condens zit dan moet je de pot wat langer open laten om het te laten verdampen. Op warme dagen mag er meer condens zitten. Maar op een normale dag wil je eigenlijk alleen wat vocht op het glas zien zitten waar de planten het glas raken.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 15:32

Leuk! Ik wil er ook nog steeds eentje zelf maken.

Ik heb er nu 2. Een middelmaatje (nu 4 jaar dicht en een keer verhuisd) en een iets kleinere (denk nu 2 jaar dicht, die staat op m'n bureau op werk).
Het zijn de planten die ik het beste in leven kan houden haha.

Laatst stond er een grote pot die waarschijnlijk al erg lang dicht was bij de kringloop, twijfelde om die mee te nemen. Die was net zoals die van Madeliefw helemaal vol.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 17:15

Ik heb het ook al een tijdje op de planning staan. Een YouTuber die ik volg (Leafy Street) is veel aan de gang met bioactieve reptielenverblijven, maar hij maakt soms ook dit soort ecosystemen. Ik moet alleen nog beginnen bij stap 1: een leuke pot vinden in de kringloop. :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-24 20:07

Wat leuk dat je er al een paar hebt, kosseh! Heb je die ook zelf gemaakt?
Wat gaaf dat er een mooie bij de kringloop stond!

Ik moet echt eens wat vaker daar binnen lopen :D

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 20:16

Wat leuk! Hier ga ik ook naar kijken. Ik heb nog wel potten staan, maar zou niet weten hoe je hiermee start :')

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 20:25

Ik heb er een aantal jaren geleden eentje gekocht bij flessentuin. Hij doet het onwijs goed! Zal morgen wel even een foto maken

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 21:13

8nnemiek schreef:
Wat leuk dat je er al een paar hebt, kosseh! Heb je die ook zelf gemaakt?
Wat gaaf dat er een mooie bij de kringloop stond!

Ik moet echt eens wat vaker daar binnen lopen :D

Nee, die ik nu heb komen bij de intratuin vandaan. Wel nog zelf dicht gedaan.

Ik wil er heel graag een zelf maken, o dan ook gelijk een kleintje voor een collega. Elke keer als die collega binnen komt op de kamer waar ik zit zegt ze hoe leuk zo een pot is, wil er haar eentje cadeau geven

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 21:54

Super leuk. Ik zal van de week even een keer bij daglicht een foto maken van die van mij.

De eerste planten die er in zaten waren toch niet heel blij. Later opnieuw zelf opgebouwd en nu echt een mooi groene pot.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 16:45

Naar aanleiding van dit topic (verslaafd aan planten was ik al := ) heb ik vanmorgen een grote glazen pot met deksel gekocht en planten + benodigdheden := :))

Ik ben nu alleen te moe om er mee aan de slag te gaan, wellicht vanavond, maar ik zal het resultaat hier laten zien als dat mag!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 17:07

Leuk Karlijn! Ben heel benieuwd

Dit is de mijne Afbeelding
Afbeelding

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 18:19

Vorige week was ik bij de kringloop voor een vaas, die niet gevonden maar wel een mooie pot met kurk.

Plantjes, kiezels en mos gehaald en vandaag alles er in gedaan. Ik ben benieuwd of de pot het gaat doen :D

Voor de eerste keer een mini ecosysteem zelf maken was het een erg fijne pot. De opening was net groot genoeg om er met m'n hand in te gaan.

Zo is het geworden

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb nog mos over, waardoor het kriebelt om er nog eentje te maken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-24 19:50

Ohh die is mooi geworden, en wat een gave pot ook!

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 21:30

Gister heb ik de dop dicht gedaan, ben benieuwd hoe die het gaat doen! Toch spannend zo een eerste eigen.

Het smaakt wel naar meer! Wil al weer de kringlopen afgaan voor een mooie pot. Online vind ik ze best duur

Zou het ook in een weckpod kunnen?

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 21:44

Tof, ik ga meelezen :j Ik heb op het moment geen meer staan, maar wel gehad. Op het moment ben ik meer bezig met bioactieve terraria, maar misschien komt hier nog leuke inspiratie voorbij daarvoor.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 12:46

Wat een leuk topic, ik volg mee. Ik denk er wel eens aan om ook zoiets te starten.

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 14:05

ik kijk hiernaar met grote fascinatie. ik kende dit dus helemaal niet. ik heb het geloof ik wel eens ergens in een winkel zien staan, maar er niet bij nagedacht dat dit lang blijft. in mijn hoofd is het namelijk: geen zuurstof van buitenaf, geen leven. maar zo te zien in dat helemaal niet zo.

ik begrijp nog niet hoe het werkt, maar het is wel heel gaaf!

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 21:53

Dit wil ik ook zo graag! Dus ik volg even :D

Vraagje alvast, op welke temperatuur houden jullie het ecosysteem?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 21:58

LvdO schreef:
ik kijk hiernaar met grote fascinatie. ik kende dit dus helemaal niet. ik heb het geloof ik wel eens ergens in een winkel zien staan, maar er niet bij nagedacht dat dit lang blijft. in mijn hoofd is het namelijk: geen zuurstof van buitenaf, geen leven. maar zo te zien in dat helemaal niet zo.

ik begrijp nog niet hoe het werkt, maar het is wel heel gaaf!

Simpel gezegd: overdag ademt de plant zuurstof uit (en ademt koolzuur in), 's nachts produceert de plant koolzuur, en zo blijft het in evenwicht.