Waterdichte broek voor wandelen, tips gezocht!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sellyxx

Waterdichte broek voor wandelen, tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-24 20:38

Hoi allemaal!

Aanstaande woensdag vertrek ik naar Schotland! <3 Ik ben al even bezig met voorbereidingen waaronder natuurlijk het aanschaffen van goede waterdichte kleding. Dat is gelukt, behalve dat ik nog op zoek ben ik nog op zoek naar een goede écht waterdichte broek.

Ik heb al twee hele mooie en fijne slim fit broeken met een enorm fijne pasvorm , met een waterdichtheid van 3/5:
https://www.revolutionrace.nl/dames/bro ... Color=2001

Nu had ik voor de zekerheid nog een Revolution Race broek met een hogere waterdichtheid besteld, blijkt de maat die ik echt áltijd heb met broeken te groot te zijn. Daar had ik dus niet op gerekend en balen, omdat ik niet meer op tijd ben om opnieuw te bestellen.

Ik heb niet veel ervaring met waterdichte broeken, een verkoper bij de Decathlon zei dat hun broeken enkel waterafstotend zijn omdat echt waterdichte broeken niet fijn zijn om te dragen tijdens het wandelen ivm zweten etc. Maar toch had ik het idee dat Revolution Race wel degelijk zulke broeken verkocht. Ik zie ook dat je soft shell broeken hebt, maar daarbij vraag ik me weer af hoe waterdicht dat is. En bij broeken die bijv. gebruikt worden voor echte winteractiviteiten zoals skiën vraag ik me weer af weer of deze wel geschikt zijn voor wandelen. Ik kan natuurlijk ook gewoon een regenbroek meenemen voor de echt zware buien, maar toch probeer ik nog iets anders te vinden.

Aangezien wij woensdag al weggaan zoek ik óf een broek met een korte levertijd óf een broek die ik a.s. maandag of dinsdag bij een fysieke winkel kan kopen.

Bokt is echt goud waard qua tips dus ik ben benieuwd of jullie mij verder kunnen helpen en of jullie ervaring hebben met de waterdichtheid van broeken, het lijkt wel alsof mijn zoekmachine overvraagd is want ik kom elke keer dezelfde broeken tegen. :')

Storm

Re: Waterdichte broek voor wandelen, tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 20:42

Zou een dunne skibroek misschien iets zijn?

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 20:50

Wat staat er op de planning voor Schotland? Veel buitenactiviteiten denk ik gezien je vraag?

Ik heb namelijk voor IJsland wel een waterafstotende broek gehaald. Kan prima wat hebben, maar je moet niet op bijvoorbeeld een natte bank (of in de sneeuw) gaan zitten en blijven zitten. Maar voor mijn vakantie was waterafstotend voldoende. Ook omdat we bij de echte buitenactiviteiten nog een overal kregen.

Andere optie is om te kijken naar skikleding. Waterkolom van 10k (10.000 mm) is waterdicht. Minstens 15k is aan te raden. Daarboven (20k en hoger) zijn erg goed. Is wel te vinden in de gegevens van de broek. Wellicht dat je bij een sportzaak iets passends kunt vinden ;) Skikleding, wandelbroeken...
Mijn jas komt bij Dope (online winkel) vandaan en is erg fijn. Is een wintersportjas.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 21:06

Is een simpele overtrek regenbroek geen idee? Die zijn heel klein op te vouwen, en draag je alleen even als het flink regent.
Ik draag die op de boot als het regent, en zelfs bij zware stortbuien blijf ik droog, maar je merkt nauwelijks dat je hem aan hebt.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 21:59

Ik zou bij Decathlon kijken voor een lichtgewicht overbroek welke een hoge waterkolom heeft. Ik heb in mijn wandeltas altijd een super lichte broek mee die bij de Decathlon vandaan komt. Is geschikt voor trekking, redelijk ademend en ik doe hem uit als het weer droog is. Klein bundeltje dus ideaal.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 22:29

Langs de Bever voor een goede overbroek is mijn advies. Laat je goed voorlichten.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 08:43

Met wandelen is een echt waterdichte broek al snel te warm omdat het ademende vermogen lager is dan je vochtproductie. Zou of een dunne regenbroek kiezen en aan doen bij dikke bui, die heb je trouwens ook met ritsen in de zijkant. Of een lange poncho mee, dan blijf je wel droog maar is wel luchtiger en is klein op te vouwen en licht. Je kan er ook op zitten
Veel plezier

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 08:47

Ik heb van de decathlon van het merk Regatta een waterdichte wandelbroek die echt super waterdicht is op wandelingen van minimaal 2 uur in stromende regen.
Zoeken op 10.000mm waterkolom en dan is het echt goed water afstotend.

Skibroeken zou ik niet aan beginnen, die hebben die waterafstotendheid niet. Sneeuw vraagt een hele andere waterafstotende dan stromende regen.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 09:15

wat leuk Ts, wij gaan dinadagavond richting schotland en ik zit wat met hetzelfde probleem.

vriendinnen hebben ook de broek van de decathlon. maar we hebben vooral allemaal een lange poncho. als die al over de knieën gaat ben je al een heel eind.

gezien de tips hierboven hoop ik vansaag nog even een overbroek bij de decathlon te halen of ewn regenpak bij de action

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 09:56

Ik fiets en wandel graag in m'n Le Mieux stormsure broek. Absoluut waterdicht en het enige kledingstuk die het vorig jaar droog hield bij continue regen. Lekker licht en ook om de taille erg comfortabel wanneer je lang wandelt.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 10:05

Ja! De Jack Wolfskin Parana. Kost wat, heb je ook wat. Valt groot. Ik heb hem nu een jaar, ik wandel en fiets ermee in absolute hoosbuien. Doen!

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 10:09

MarliesV schreef:
Langs de Bever voor een goede overbroek is mijn advies. Laat je goed voorlichten.

Dit, of uiteraard een andere buitensportwinkel (bijv. Zwerfkei, Soellaard).

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 10:14

Poncho’s niet aan beginnen in Schotland (of welk land waar het ook maar een beetje waait), voor je het weet ben je een soort vliegend tapijt en waait alles er alsnog onderdoor.

Ik loop bij regen het liefst in een goretex overbroek die van onder naar boven open te ritsen is. Dan kan ik hem aan en uit trekken zodra dat nodig is.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-24 19:02

Bedankt voor jullie reacties! en n.a.v. de post over het opletten met de waterkolom heb ik dit nog een x gecheckt bij mijn jas en heb ik voor de zekerheid toch nog een betere andere jas gekozen gekomen (mijn andere was nog retourneerbaar). Better be safe than sorry :)

Eapy schreef:
Ja! De Jack Wolfskin Parana. Kost wat, heb je ook wat. Valt groot. Ik heb hem nu een jaar, ik wandel en fiets ermee in absolute hoosbuien. Doen!

Morgen ga ik langs bij zowel de Decathlon als de Bever, bij 1 van de 2 zal ik zeker wel slagen denk ik. :)

Even voor de zekerheid @Eapy, heb jij deze? De Parana Texapore? Ik twijfel namelijk of een gevoerde winterbroek echt nodig is, ik heb het juist vrij snel warm.

https://www.bever.nl/p/jack-wolfskin-pa ... ozEALw_wcB

Zelf vond ik deze er nog wel fijn uit zien, waterkolom 15.000 en het lijkt vooral ook een fijne lichtgewicht broek, met een iets ander soort stofje dan echt een regenbroekstof:

https://www.bever.nl/p/ayacucho-mountai ... Es1oz_-CW7

Of deze, geschikt voor fietsen, dus hopelijk even te passen morgen in de winkel om te kijken of ik er ook soepel in zou kan lopen :)

https://www.bever.nl/p/ayacucho-canopy- ... olour=4168

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 19:21

Ik heb deze aangehad met wandelen op Shetland, maar het heeft alleen tijdens onze vakantie nauwelijks geregend….wat wel fijn is aan deze broek is dat je de zijritsen open kunt doen voor ventilatie (als het niet regent…)
https://www.bever.nl/p/vaude-yara-s-rai ... Es1oz_-CW7

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 08:54

De onderste van jouw link heb ik (van een ander merk), 3 laags is fijn voor fietsen, anders ben je binnen no time nat omdat de stof niet bestand is tegen het schuren van het zadel.

Ik gebruik hem ook bij het wandelen en vind hem echt prima zitten. Voordeel is dat die van mij 2 drukknopen onderaan heeft, en daarmee netjes op je schoen blijft zitten en je er niet mee sloft zeg maar.

Fysiek naar de winkel is echt aan te raden, blij dat je dat doet.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 09:16

Je eigen broeken wassen met Harmisol of een ander impregneermiddel voor paardendekens.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 09:59

Voor echte waterdichtheid trek ik een zeilbroek (van de Decathlon) over een gewone broek of legging aan.