Duizendknoop verwijderen of ervaring mee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

moonsparkle

Duizendknoop verwijderen of ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-24 13:28

Goedemiddag,

Wie heeft er duizendknoop en hoe hou je het onder controle of hoe kom je er van af? Ik ben een beetje naar huizen aan het kijken en in de vragenlijsten staat letterlijk de vraag of er duizendknoop aanwezig is, hierbij zie ook ook regelmatig een ja voorbij komen. Gaat dit het woongenot verpesten? Ik weet dat het een lastige plant is om vanaf te komen, maar is het mogelijk zonder je hele bodem te verpesten of zou dit al een reden kunnen zijn om echt af te knappen op een huis?

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 13:38

moonsparkle schreef:
Goedemiddag,

Wie heeft er duizendknoop en hoe hou je het onder controle of hoe kom je er van af? Ik ben een beetje naar huizen aan het kijken en in de vragenlijsten staat letterlijk de vraag of er duizendknoop aanwezig is, hierbij zie ook ook regelmatig een ja voorbij komen. Gaat dit het woongenot verpesten? Ik weet dat het een lastige plant is om vanaf te komen, maar is het mogelijk zonder je hele bodem te verpesten of zou dit al een reden kunnen zijn om echt af te knappen op een huis?

Je komt er bijna nooit weer vanaf, is een woeker plant die muren kapot kan drukken en op dit moment een serieus probleem in Nederland :o

- Mellow (Haflinger 1.37m)
Dressuur (bij de paarden) B+12, L1+13, L2+11, M1+8/ Endurance klasse 1/ Springen 0.50m+2/ W1
- Fred (Fjord 1.37m) In training voor endurance klasse impuls kort

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-24 13:39

Ja dat weet ik inderdaad, maar daarom zocht ik eigenlijk naar mensen die echt ervaring hebben met deze tuin in de plant, is het echt een reden om een huis ook niet te kopen als er duizendknoop in de tuin groeit? Hoe snel woekert het? En kun je het in bedwang houden?

In de buurt ik een park waar ik nu woon groeit het sinds vorig jaar ook dus vraag ik me ook een beetje af heb je niet op heel veel plekken kans dat je ermee te maken gaat krijgen?

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 13:41

moonsparkle schreef:
Ja dat weet ik inderdaad, maar daarom zocht ik eigenlijk naar mensen die echt ervaring hebben met deze tuin in de plant, is het echt een reden om een huis ook niet te kopen als er duizendknoop in de tuin groeit? Hoe snel woekert het? En kun je het in bedwang houden?

Mijn ouders hadden hem ruim 20 jaar terug al in de tuin, met goed en lang gif spuiten zijn ze er vanaf gekomen. Wel een klus met lange adem. Hangt er ook beetje vanaf hoe erg het is lijkt mij

- Mellow (Haflinger 1.37m)
Dressuur (bij de paarden) B+12, L1+13, L2+11, M1+8/ Endurance klasse 1/ Springen 0.50m+2/ W1
- Fred (Fjord 1.37m) In training voor endurance klasse impuls kort

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-24 13:43

SandraWierda schreef:
moonsparkle schreef:

Mijn ouders hadden hem ruim 20 jaar terug al in de tuin, met goed en lang gif spuiten zijn ze er vanaf gekomen. Wel een klus met lange adem. Hangt er ook beetje vanaf hoe erg het is lijkt mij

Maar ze zijn er dus wel uiteindelijk helemaal vanaf gekomen? Gaan denk ik wel veel kosten in zitten gezien er denk ik wel een Professional bij nodig is ivm het gif? Vraag me ook af of dat invloed heeft op je eigen gezondheid en de rest van je tuin
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 27-09-24 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Irene793

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 13:43

Wij hebben/hadden japanse duizendknoop. Hij was hier behoorlijk groot, maar na 5 jaar trekken, heb ik hem dit jaar eigenlijk niet echt meer gezien. We hebben in de zomer wel iedere week de planten verwijderd, met zo veel mogelijk wortel. De plant staat hier ook wel een eindje van het huis, dus dat gevaar is er nooit geweest.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-24 13:45

Irene793 schreef:
Wij hebben/hadden japanse duizendknoop. Hij was hier behoorlijk groot, maar na 5 jaar trekken, heb ik hem dit jaar eigenlijk niet echt meer gezien. We hebben in de zomer wel iedere week de planten verwijderd, met zo veel mogelijk wortel. De plant staat hier ook wel een eindje van het huis, dus dat gevaar is er nooit geweest.

Maar blijven er dan niet stukken wortel in de grond zitten die gewoon weer uitgroeien? Of wortelt de duizendknoop niet heel diep waardoor je deze weer wel makkelijk uit kunt trekken?

magicmist

Re: Duizendknoop verwijderen of ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 13:47

Wij hebben hem ook..trekken alles er uit..en voeren af via restafval.
Het wordt steeds minder maar je hebt een lange adem nodig.

birth, age, death. The sudden realization of aging and attempts to hide from time. Time is crucial yet essential. For ever or never, life lies between them

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-24 13:48

magicmist schreef:
Wij hebben hem ook..trekken alles er uit..en voeren af via restafval.
Het wordt steeds minder maar je hebt een lange adem nodig.

Hoeveel jaar ben je al bezig? En hoe regelmatig doe je het?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 13:49

Goede vriend van mij heeft/had Japanse Duizendknoop. We zijn 5 a 6 jaar bezig geweest om m te vermoorden.
Elke 4 weken sjorren en alles bij het restafval.

Matheno

Laatst bijgewerkt door Matheno op 27-09-24 13:50, in het totaal 2 keer bewerkt

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

Ibbel

Duizendknoop wortelt heel diep, soms wordt grond 3 meter diep uitgespit en gezeefd om het schoon te krijgen. Dat zijn wel echt uitzonderingen.

Wij hebben hier 30 jaar geleden gespoten met gif dat toen nog mocht en vrij verkrijgbaar was. Daarmee hadden we het in 2 seizoenen weg. Maar ja, helaas, mag niet meer.

Wat effect lijkt te hebben is een combi van stomen, liefst ook gif (glyfosaat) en uitsteken/afmaaien. Stomen en gif is werk voor professionals, maaien/uittrekken kan je uiteraard zelf. Hier staat het in de berm naast ons, gemeente is redelijk goed bezig met stomen nu, en wat er onze kant op komt kruipen spitten we direct weg.

Lucia88

Re: Duizendknoop verwijderen of ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 14:53

Hierboven ook gezegd, maar misschien met varkens te bestrijden? Kan je misschien een speciale scharrelvarken-boer voor vragen? Die eten de wortels vast ook wel

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-24 15:00

Hm de huizen die binnen mijn budget vallen zijn ook weer niet zo groot om een stuk voor varkens te maken vind ik :P

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 15:07

Als je het van tevoren weet, zou ik dat risico voor lief nemen. Het is een extra klus, maar geen verrassing. Doet misschien ook nog wat met de prijs.
Tot nu toe zijn er in nl. geen huizen onbewoonbaar verklaard vanwege duizendknoop.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

kies_naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 15:08

Het is inderdaad een erg invasieve soort. De nieuwste methode die ik ken om het te bestrijden is met electra. Een paar jaar geleden zijn er door gemeenten proeven mee gedaan ik weet niet of dat uiteindelijk ook succesvol gebleken is. Er hoeft dan niet gegraven te worden, het moet wel meerdere keren herhaald worden en je kunt het niet zelf doen.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 15:10

Duizendknoop woekert ontzettend kan door je betonnen funderingen heen gaan en door pijpleidingen…

Ieder miezerig klein stukje plant wat in de grond blijft wordt een nieuwe plant… groot probleem dus…

Het enige wag echt helpt is afgraven grond zeven en plant resten in het restafval gooien…

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 15:11

Die wortels kunnen heel diep zitten, waar een varken ( tenzij uitgerust met dieplepel) niet bij kan komen. Het huis incl. duizendknoop zou voor mij zeker geen aanbeveling zijn. Of de prijs moet daarop aangepast zijn. ( in ruil voor het extra werk). In de UK kan je een huis en een tuin met duizend knoop niet meer aanbieden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 15:33

nikkel schreef:
Die wortels kunnen heel diep zitten, waar een varken ( tenzij uitgerust met dieplepel) niet bij kan komen. Het huis incl. duizendknoop zou voor mij zeker geen aanbeveling zijn. Of de prijs moet daarop aangepast zijn. ( in ruil voor het extra werk). In de UK kan je een huis en een tuin met duizend knoop niet meer aanbieden.

Mogen ze hier ook gaan doen, gezien de kosten die gemoeid zijn met het opruimen van de duizendknoop.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-24 15:39

nikkel schreef:

Oef dan is het wel heel erg gesteld met die plant, misschien dan toch maar geen risico nemen en de huizen met duizendplant afschrijven

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 16:46

Het ligt eraan hoe diep de wortels zitten. Op het moment dat je een haarwortel laat zitten begint het proces weer van voren af aan opnieuw. Het kost gewoon jaren om de plant uit te roeien.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie