[VOLG] Van oma's huis naar ons huis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Capriootje

[VOLG] Van oma's huis naar ons huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-24 10:13

Hi, leuk dat je komt kijken!

Omdat het mij leuk lijkt om later terug te kijken en het avontuur van verbouwen een beetje bij te houden maak ik dit topic. Leuk als je ons komt volgen!

Half april is mijn lieve oma overleden na een ziekte bed van een aantal weken. Samen met mijn tante heb ik intensief mantelzorg verleend en dit was heel mooi en dankbaar om te doen <3
Al jaren roepen mijn vriend en ik dat we gek zijn van haar huis en oma's wens was dan ook dat na haar overlijden het huis naar ons zou gaan. Dit had wat voeten in de aarde met de andere kant van de familie maar uiteindelijk is het gelukt en kregen wij in augustus groen licht op de hypotheek *\o/*

Wat geschiedenis; Mijn opa en oma hebben het huis nieuwbouw gekocht in 1964 en hebben er dus hun hele leven gewoond. In de jaren '80 is het uitgebouwd maar verder is er niet veel aan gedaan. Opa is al 12 jaar dood en het achterstallige onderhoud is dus ook aardig opgelopen. Mijn vriend en ik zijn handig en ook mijn vader heeft 2 rechterhanden dus voor ons was dit geen probleem.

De link van Funda geeft een goed beeld van de huidige staat, hier al 2x 20m3 aan spullen en rommel eruit :')
https://www.funda.nl/detail/koop/verkocht/sassenheim/huis-grebbehove-3/43504908/
Dat het huis op Funda heeft gestaan heeft zijn redenen maar was wat ons betreft natuurlijk nooit nodig geweest.

Ondertussen zijn wij begonnen aan de sloopwerkzaamheden en langzaam weer aan het opbouwen. Hier zal ik per bericht even wat info en foto's van delen en jullie verder meenemen in ons avontuur.

Hier een klein overzicht wat we ongeveer van plan zijn, ik vergeet vast nog wat.
1e verdieping
- Nieuwe badkamer maken in kleine slaapkamer
- Oude badkamer zal toilet en waskamer worden
- Buiten kozijnen herstellen en nieuwe draaiende delen
- Enkelglas vernieuwen voor HR++ glas
- Gevel isolatie aanbrengen
- Nieuwe deur kozijnen (ook bredere maat)
- Nieuwe plafonds
- Alles stucen
- Vloer isolatie en vloerverwarming aanbrengen
- Alle elektra en CV/W leidingen nieuw

Begane grond
- Houten vloer vervangen voor beton (balken broodjes vloer) incl. nieuwe vloerafwerking :+
- Nieuwe keuken
- Nieuwe achter pui
- Toilet vernieuwen
- Nieuwe meterkast + alle bedrading en CV/W leidingen

Op zolder doen we voorlopig weinig. Dit is nu wel gesloopt, maar we moeten soms keuzes maken qua geld en tijd. De ruimte hebben wij absoluut nog niet nodig dus volgend jaar bijv. dit opknappen is ook prima. :Y)

Vragen, opmerkingen, tips etc. allemaal welkom! :D

Afbeelding

Imre

Re: [VOLG] Van oma's huis naar ons huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 10:18

Ooh ik vind de keuken zo op de foto juist heel tof! Maar het moet wel je smaak zijn natuurlijk.

Heel veel succes met dit project! Wat goed dat het gelukt is om het te kopen!

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 10:29

Oh ja ik wil volgen. Ik vind dit altijd zulke leuk topic's.

Wat fijn dat jullie groen licht hebben gekregen dat jullie oma's wens (en die van jullie) in vervullen kunnen laten gaan.

Heel veel succes met dit project en ik ben benieuwd wat het eindresultaat wordt.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-24 10:37

Imre schreef:
Ooh ik vind de keuken zo op de foto juist heel tof! Maar het moet wel je smaak zijn natuurlijk.

Heel veel succes met dit project! Wat goed dat het gelukt is om het te kopen!

De keuken was ook wel tof hoor! Ooit zelf gebouwd door opa maar dus al wel 40 jaar oud en echt gammel en kapot. Bovendien is er 60 jaar flink binnen gerookt in het huis dus is echt alles plakkerig, vergeeld etc. dus de keuze om toch álles eruit te slopen was niet heel moeilijk :')

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 10:39

Wat een leuk huis, heeft toffe elementen. Succes met verbouwen!

Mag ik vragen waarom de telefoon in het midden van de bovenste keukenkasten is gemonteerd?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 10:39

Wat leuk zeg, je het huis van je opa en oma <3
Het is een flink huis zeg waar je best een kluif werk aan gaat krijgen maar dan heb je ook een paleisje!
Heel veel succes met de verbouwing en ben benieuwd naar het resultaat.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 10:41

Wauw dat is echt een heel leuk, ruim opgezet huis met een hele fijne open sfeer, ook die tuin zo en het rustige plekje zo in dat hoekje van het straatje.... wat een mazzel dat jullie het konden overnemen!

Ik had bij het kijken van de plattegrond ook meteen dat kleine slaapkamertje op de korrel om daar een badkamer in te maken :))

Vooral het plafond ziet er slecht uit. Is de vloer ook slecht / versleten plavuizen? Of is het meer dat je het gewoon wilt moderniseren? Laten jullie het plateau met haardje wel zitten? Ik vind dat toch altijd wel sfeervol en karakteristiek :)

Leuk tuinhekje ook zeg!

Ga je proberen wat dingen te bewaren en hergebruiken, zoals die toch best wel leuke tegeltjes in de baskamer?
Laatst bijgewerkt door pmarena op 27-09-24 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-24 10:43

Bedankt allemaal, super lieve reacties! Wij zijn er ook echt heel erg blij mee en soms voelt het nog een beetje onwerkelijk dat we er straks echt zullen wonen en het 'ons' plekje is.

@Foxy80; Héle goede vraag en ik heb eigenlijk echt geen idee :? Hij staat daar al zolang ik mij kan herinneren en kom hier dus al 30 jaar. Blijkbaar vonden ze dat een handige plek. Oma leefde wel echt in de keuken/achter kamer op de foto's is de tafel er al uit maar daar kon je haar wel echt uittekenen met haar kopje koffie en sigaretje. Waar nu de 2 schommelstoelen staan op de foto's zeg maar stond een grote antieke tafel. Heel wat gezellige familie etentjes ook gehad hier en dat is wel echt bijzonder.

Ik heb zoveel leuke en fijne herinneringen in dit huis en ook altijd een goede band gehad met opa en oma. Ik denk dat ze zitten te genieten boven :j

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 10:44

Oooooh zeg me alsjeblieft dat je die fantastische badkamer(tegels) houdt? Toe?

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 10:44

Oef, ik kon het huis al ruiken vanaf de Funda foto's inderdaad _O- Wel heel tof dat het gelukt is om het te kopen, ik ben heel benieuwd hoe het gaat worden :D

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-24 10:45

pmarena schreef:
Wauw dat is echt een heel leuk, ruim opgezet huis met een hele fijne open sfeer, ook die tuin zo en het rustige plekje zo in dat hoekje van het straatje.... wat een mazzel dat jullie het konden overnemen!

Ik had bij het kijken van de plattegrond ook meteen dat kleine slaapkamertje op de korrel om daar een badkamer in te maken :))

Vooral het plafond ziet er slecht uit. Is de vloer ook slecht / versleten plavuizen? Of is het meer dat je het gewoon wilt moderniseren? Laten jullie het plateau met haardje wel zitten? Ik vind dat toch altijd wel sfeervol en karakteristiek :)

De houten vloer eronder is slecht helaas, de balken zijn echt verrot voor zover ik nu heb kunnen zien via de kruipruimte. Dit betekend dan ook dat de openhaard eruit moet om de vloer aan te kunnen pakken. Anders had ik hem wel willen behouden met een andere kleur/tegeltje oid. Maar we willen zeker wel weer een openhaard of houtkacheltje terugplaatsen voor de sfeer en om die ellendig lange muur te breken.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-24 10:52

Ik zag nog iets over de tuin hekken, die zijn ook heel tof! En komen uit Italië, waar opa en oma elk jaar 4 weken naar dezelfde camping en vrienden toe gingen. Dus ze hebben ook emotionele waarde en verhalen. We willen ze graag opknappen en behouden :j

De badkamer is wel een grappig verhaal ook want die hebben we eind vorig jaar dus verbouwd voor oma. Ze had nog een (heel klein) bad maar daar kon ze niet meer in en uit stappen dus de inloop douche is echt pas paar maanden oud maar ze vond het zonde om alles opnieuw te tegelen :') Op dat moment was er ook nog 0 indicatie dat oma zo snel achteruit zou gaan en binnen enkele maanden zou komen te overlijden.
We hebben erover gedacht om dit nog even zo te houden en over een paar jaar de badkamer te verplaatsen maar nu toch gekozen om 1x in de rotzooi te zitten en de grote dingen meteen goed aan te pakken.

Qua budget was dit even creatief zijn maar dankzij lieve ouders die wat extra bouwdepot ter beschikking stellen kunnen we dit nu ook doen <3

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 11:06

Ik ben heel benieuwd wat jullie hiervan gaan maken, dus leuk om te volgen! En heel veel succes met klussen!!

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 11:16

Wat een giga keuken zeg!
En de woning straalt echt rust uit, ook zo met die tuin.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 11:21

Leuk om jullie te volgen :D! :knuffel:

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 11:58

Wat ontzettend gaaf dat jullie dit zo kunnen doen! Hele klus, maar wat bijzonder om zo in het huis van je oma te kunnen blijven wonen. Leuk om dit te kunnen volgen :j

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 11:58

Wat een gaaf huis, groot ook, tja, ik vind ook die keuken wel heel gaaf, en die kasten die erin staan <3 , die hou je toch wel?

Ik vind dat hout ook heel leuk allemaal.. Ben benieuwd hoe jullie dit gaan verbouwen..

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-24 12:09

Gezellig, welkom allemaal!

De nicotine sporen en lucht is inderdaad écht te bizar voor woorden. :x Vooral met het behang stomen was het echt te goor voor woorden.

De inboedel en dus ook de kasten zijn eruit gehaald door de familie dus deze konden we helaas niet houden nee. Ze zien er op de foto's beter uit dan ze waren maar met een opknap beurt had ik er zeker één willen houden in ieder geval. Maar mijn vriend vond ze wel echt verschrikkelijk dus weet niet of dat dan gelukt was ook :Y)

Onze keuken krijgt een kookeiland dus nu ben ik ook wel weer blij met meer ruimte aan die muur. Die tekening/foto's zal ik later delen. Beetje op chronologische volgorde proberen te houden.
Ik zal zo de eerste week even maken voor jullie :D

Krtek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 12:46

Leuk, weer en verbouw topic om te volgen *\o/*

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 12:49

wat een leuk project!! heel veel succes. Ik ga je zeker volgen.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-24 12:55

Hier alvast de eerste update!

Wij konden natuurlijk niet wachten om te beginnen dus op donderdag groen licht van de bank betekende vrijdagochtend met gereedschap, PBM's, puinzakken en alles om te overleven richting het huis. :Y) We hadden afgesproken en opgenomen in het koopcontract dat we al mochten starten met de verbouwing zodra de hypotheek rond was. Dit geeft ons wat meer tijd en lucht om het bewoonbaar te maken voor 10 januari. Dan moeten wij namelijk uit ons huur appartement uit zijn dus super fijn dat dit zo geregeld kon worden.

Mijn vader en mijn schoonmoeder helpen ontzettend veel, mega dankbaar voor natuurlijk. Dus we begonnen aan de sloop met een ploeg van 4 mensen. Mijn moeder kan lichamelijk niet zoveel helpen maar die regelt wel weer regelmatig lunch of haalt even wat spullen/boodschappen. Ook belangrijk :j

Foto's zeggen meer dan woorden;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dat schrootjes plafond was ook niet helemaal meer van deze tijd maar een roze plafond was wel het laatste wat we verwachtte tegen te komen :')

Afbeelding

Ook de openhaard moest eraan geloven i.v.m. de nieuwe beton vloer.

Afbeelding

Mijn armen vielen eraf na steen strips en stucwerk afhakken maar we zijn stoer :')

Afbeelding

Een goede start, moe maar voldaan gingen wij weer aan het werk. Dit was namelijk in onze laatste week bouwvak vakantie. -O- Liever hadden we nog even doorgegaan natuurlijk maar het komt nu aan op avonden en weekenden.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 13:48

zo, daar is al veel gebeurd! mooi om te zien.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 14:41

Mooi huis.
Benieuwd hoe het straks eruit gaat zien als het af is.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 14:53

Wat een gaaf project! Ik vind het leuk om het te volgen. Veel succes!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 15:19

Wauw als je zo die eerste foto ziet die je hierboven plaatst, van het plateautje van de haard, dan ziet die ruimte er toch een heel stuk minder indrukwekkend uit dan op de verkoopfoto van dezelfde plek. Dat zijn wel echt hele goede, ruimtelijke, lichte foto's geweest :j

Op jouw foto denk ik ook van dat is wel fijn om de boel daar wat ruimer te maken, dat je helemaal opnieuw de boel in kan delen.

Was het lastig om de haard / schouw weg te halen...?
Hier moesten we het helaas weghalen toen we een uitbouw gingen maken.
Maar er lag wel een draagbalk bovenop de haard / gemetselde schouw dus dat was nog wel een gedoetje.