PVC of tegels?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Happy_Hippie

PVC of tegels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-24 17:45

Hoihoi,

Ik ben bezig met mijn huisje en in november ga ik tegels of PVC (plak) nemen.
Alleen kan ik niet kiezen welke ik wil dus zoek ik naar ervaringen.

Waarom wel of juist geen tegels?

Ik ben alleen zonder kinderwens en zonder huisdieren dus er word niet super veel "geleeft".

edit, ik heb vloerverwarming
Laatst bijgewerkt door Happy_Hippie op 25-09-24 18:21, in het totaal 1 keer bewerkt

wouterpaard

Re: PVC of tegels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 17:48

Ik zou voor tegels kiezen. Ik heb sinds vorig jaar pvc en ik heb best spijt van deze keuze. Ja met vloerverwarming is het heerlijk maar er komen snel krassen op. En zwarte vegen van schoenen/ stoelpoten.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 17:49

1000% tegels. Zijn vaak duurder omdat het leggen ook geld kost en je pvc vaak zelf kan doen maar pvc geeft vaak problemen met warmte en krast snel

Ik heb dus klik ovc in de woonkamer en nog op geen enkele vloer zo snel krassen gekregen dan daarop. Nu sparen en dan komen er ook tegels net zoals in de keuken en bijkeuken
Ik heb dus geen plak maar tijdens het googlen over problemen kwam ik vaak tegen dat plak pvc bij warmte ( bv zonlicht door het raam) loslaat

Rijsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 17:53

Ik zou ook voor tegels kiezen.

Wij hadden geplakt pvc in de keuken en woonkamer. En tegels in badkamer en hal. Beide met vloerverwarming, maar het warmte verschil was echt groot tussen beide soorten. Ondanks dat de pvc die wij gekozen bekend stond om geschikt te zijn bij vloerverwarming.

En inderdaad zoals hierboven ook gezegd, pvc krast heel snel.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 19:09

Mijn tante heeft al jaren pvc en geen krassen.
Nu is ze ook wel erg voorzichtig. Met verjaardagen gaan er washandjes om de stoelpoten voor het schuiven wat mensen soms doen.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 19:17

Hier plakpvc, en totaal geen issues met zowel krassen als loslaten. Enige wat ik qua bescherming heb is een mat onder m'n bureaustoel

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 19:33

Vinyl in ons vorige huis en daar was ik erg blij mee.
Hier nu klik pvc, wat een rommel en het was een dure met goede toplaag.... zooi
Maar als jij vloerverwarming hebt en ook in de toekomst van plan bent die te blijven gebruiken zou ik voor tegels gaan

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 19:43

Ik heb gekozen voor PVC (plak) en wat ben ik daar blij mee. Hiervoor lagen er tegels en dat is simpelweg koud aan de voetjes. Dus tenzij je vloerverwarming hebt, raad ik tegels af of je moet altijd pantoffels dragen en zelfs dan kruipt het omhoog.
Tegels zijn ook schadegevoelig en je kunt het het beste laten doen. Tegels heb je een droogperiode.

Pvc kun je zelf plakken (zoals als je de lijm los hebt, dus niet van die pvc platen met een plaklaag al eronder) en is opzich echt makkelijk te doen. Makkelijk op maat te maken en als er ergens een klein verloopje inzit plak je de pvc gewoon eroverheen. Met een tegel kan dat niet. Daar moet je vloer echt helemaal egaal vlak zijn.
Een tip, zorg dat je je pakken pvc binnen legt voordat je gaat leggen. Als ze warm zijn breken ze niet en kun je ze heel makkelijk op maat maken met een goed mes.
Pvc ook minder zwaar dan tegels. En geeft een warm gevoel. Toen bij ons de vloer net geëgaliseerd was voelde het koud en kaal. Toen we de pvc in de hal hadden liggen voelde ik me al zo anders als ik snachts naar het toilet moest.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 10:32

Ik heb sinds februari PVC in een nieuwbouw huis. Ik wilde graag houtlook op de vloer en heb om budgettaire redenen gekozen voor (plak) PVC. Ik heb nu het hele huis, incl. de verdieping voorzien van PVC waar ik met keramisch parket alleen de begane grond had. En dat was dan ook een aanbieding (restvoorraad van een vloer die uit het assortiment ging) en niet mijn eerste keuze qua vloer.
Dus laat je ook goed informeren over de prijs per m2 en eventueel de kosten voor het leggen van de diverse vloeren.

Ik heb het wel professioneel laten leggen en ik heb een goed merk (mFlor). Het ziet er heel mooi uit maar het is wel krasgevoeliger dan ik had gedacht. Nou zijn het wel oppervlakkige krasjes in alleen de toplaag en die zijn er wel weer uit te poetsen.
Het is bij mij vooral doordat de kattepootjes kleikorreltjes uit de kattenbak meenemen en dat wel eens onder een stoelpoot terecht komt.

Voordeel van (deze) PVC is wel: als er een keer een beschadiging in komt dan kan de strook er met de föhn uitgehaald worden en kan er een nieuwe in. Als je zelf PVC koopt adviseer ik dan ook om een extra pak te kopen zodat je wat op voorraad hebt in dezelfde kleur/motief.

Alles verkleurd door de zon, maar een goede PVC vloer zal niet (veel) mogen verkleuren. Om verkleuring door de zon, ook van je meubels e.d., te voorkomen moet je de gordijnen/zonwering/wat dan ook dicht doen. Dit beschermt ook je vloer.
Als je vloer ook kan koelen (zoals die van mij) dan zal je sowieso met warm en zonnig weer overdag moeten voorkomen dat de zon vol op de vloer kan vallen omdat dit ten koste gaat van het koelende effect van de vloer.

Qua warmte: ik merk geen verschil tussen de ruimtes waar tegels (toilet, badkamer) of PVC (de rest van het huis) ligt. De PVC laat zich ook met ongelukjes van de katten prima schoonmaken.
Misschien dat ik over 10 jaar ofzo wel tegels in de bijkeuken laat leggen. Beetje afhankelijk van hoe de PVC zich daar de komende jaren gaat houden met kattenbakken, paardendekens en zanderige stalschoenen.

En tot slot nog een opmerking van mijn vloerenlegger: als je kiest voor klik-PVC, niet in visgraat leggen. Daar zijn de verbindingen niet sterk genoeg voor.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 10:33

daantjuhhh schreef:
Mijn tante heeft al jaren pvc en geen krassen.
Nu is ze ook wel erg voorzichtig. Met verjaardagen gaan er washandjes om de stoelpoten voor het schuiven wat mensen soms doen.

Als ik zo moet leven dan laat maar zitten.

Ik zou dus voor tegels gaan! Je hebt tegenwoordig zo'n mooie houtlook tegels etc.
Het is makkelijk met dweilen en geen krassen of zwarte vegen. Zwarte vegen zitten er zo op maar eraf krijgen ho maar, daar ga je van balen. Hoewel je in PVC ook 101 soorten hebt, plak, klik etc. En dus kwaliteitsverschil.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 12:08

Wij hebben al een aantal jaren pvc van quickstep en 0 krassen. Wij zijn er eg tevreden over, wij hebben ook vloerverwarming en een houtlook met nerf.

netjuh6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 12:13

ik zou voor PVC gaan, de plak variant kan je makkelijk vervangen bij een grote schade en ik vind het heel prettig met vloerverwarming. Wij hebben wel de wat duurdere pvc plak variant genomen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 12:15

Wij hebben inmiddels 10 jaar PCV (plak, tegellook/vorm) en op een klein plekje hier en daar na, totaal niet te zien dat er op geleefd wordt.

Wij hebben stoelen met wieltjes bij de eettafel, bureau heeft een tijd in de kamer gestaan enz, nog steeds mooi. Zou nooit meer anders willen.

Tegels vind ik te hard, pvc is aangenamer in mijn beleving aan de voeten. Wij koelen ook met de vloerverwarming, dan is tegels te koud.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 12:44

Wij hebben klikpvc en ik vind het echt helemaal prima. Geen voegen die vies worden ofzo zoals bij tegels, lekker makkelijk lego op bouwen omdat het echt helemaal glad is en ik vind de uitstraling zo veel warmer dan die van tegels. Ik heb echt geen enkele tegel gezien die ik echt mooi en warm vond. Nu dus houtlook klikpvc en supermakkelijk zelf te leggen, ligt direct op de geëgaliseerde ondervloer en is maar 4 mm dik, dus ideaal met vloerverwarming. En voor het prijsverschil vind ik het echt geen probleem om die vloer dan na een jaar 8 ofzo te vervangen, want ook dan kan ik het weer zelf en zonder breken en stof etc.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 12:49

Wij hebben PVC en ik vind het heerlijk. Fijn met vloerverwarming, ziet er mooi uit en je ziet weinig viezigheid.
Wat betreft krassen zou dat wel kunnen, maar wij hebben van die plakkers onder de stoelen dus geen last van. Ook niet van de hond.

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-24 13:19

Dankjewel allemaal :))

Voor pvc wat zijn de dingen waar ik op moet letten? Merk winkel etc?

Ik wil zo’n (antraciet) beton/tegel look.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 13:35

Hier ligt pvc en ik zou graag tegels willen vanwege onze dieren. Tegels zijn een stuk onderhoudsvriendelijker dan pvc vind ik. Echter qua beschadigingen vind ik het echt niet tegen vallen met twee honden en een kat, daarvoor zou ik het niet laten :) .

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 14:04

Happy_Hippie schreef:

Wilde wij ook. Maar uiteindelijk thuisgekomen met mooie donkerbruine houtlook brede pvc platen. En heb geen spijt gehad. Wij hebben een goed merk gekocht bij Bebo vloeren.
Hebben ze veel restpartijen en de vierkante meter prijs is gunstig. Hebben ook legservice maar die vond ik te prijzig (en toen had ik nog zin om te klussen). Goede service verder en aardige mensen. Je kunt er ook lekker een soepje of broodje krijgen tijdens het uitzoeken. Je kunt offertes vragen en wat afdingen.
En het ligt inmiddels een jaar en heb nog geen spijt. Je krijgt ook garantie.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 14:06

De problemen die ik hier lees over pvc hebben wij totaal niet. Wij hebben plak PVC over een geëgaliseerde tegelvloer en het is én nog warm door de tegels en PVC heen met de vloerverwarming én krast echt totaal niet, terwijl wij niet voorzichtig doen en er flink wordt geleefd (met inmiddels een rondhossende peuter). We hebben PVC van Ambiant Avanto met een toplaag van 0,55mm.

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 14:09

Wij hebben tegels laten plaatsen. Ik heb ook lang getwijfeld. Maar heel blij met de keuze!
Tegels geleiden de warmte beter en houden deze ook beter vast.
Daarnaast van verschillende mensen gehoord dat ze 'kwalitatief goed' PVC hadden laten leggen en toch snel krassen kregen.

Geen krassen, makkelijk in onderhoud en in de zomer lekker koel. Vloerverwarming is nog niet aan geweest, dus geen idee hoe dat gaat zijn.

We hebben wel gekozen voor een grote tegel (180x30), waardoor ook minder voegen. Aanschaf en leggen was niet goedkoop. Maar we waren beide direct verliefd op de tegel. De meeste mensen zijn verbaasd dat het een tegelvloer is.
Afbeelding

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 14:15

Wij hebben nu 5 jaar pvc liggen en zijn heel tevreden. Super makkelijk in onderhoud en geen krassen etc wat hier genoemd wordt. Als ik een stoel verschuif zie ik soms strepen staan maar als ik er met een vochtig doekje overheen ga is het meteen weg.

In ons vorige huis had ik tegels. Als het vies weer was buiten en je kwam met een beetje natte schoenen binnen zag je meteen een heel spoor.

Ik adviseer wel om de wat duurdere pvc te pakken. Wij hebben houtlook en die zijn echt veel mooier en van betere kwaliteit dan de goedkope pvd.

Wij hebben ook vloerverwarming maar het koelt prima bij ons. We hebben ook een warmtepomp waardoor het in de zomer koelt via de vloer en dat werkt ook prima.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 14:24

Ik ben zelf niet van de tegels, maar als je toch voor een tegel-look wil gaan dan zou ik zeker voor tegels gaan. Als het koud wordt, heb je toch vloerverwarming en als het heet is in de zomer ben je blij met koele tegels. Plus ze zijn makkelijk schoon te maken, beschadigen een stuk minder snel dan PVC, zijn kleurvaster, etc.

magicunicorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 14:31

los van mooi, doet de vloer ook veel met akoestiek. Met tegels is het geluid in de kamer vaak harder. Zelf ben ik heel blij met pvc, van verkleuren of strepen is bij ons geen sprake.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 14:43

Hier pvc op rol, natuursteenlook. Ligt er al 15 jaar, ziet er nog prima uit. En sommigen komen binnen en denken dat het echt is.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 15:36

Happy_Hippie schreef:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hebben wij ook, even wat foto's met verschillend licht voor je opgesnord.

De tip: neem stalen mee naar huis en kijk hoe het thuis staat, op verschillende plekken, met verschillend licht. Wij wouden eerst een lichtere versie, tot we die in huis hadden, werd veel te flets in onze beleving.