Mijn telefoonnummer wordt gebruikt om te bellen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_suus19_

Mijn telefoonnummer wordt gebruikt om te bellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-24 15:08

Is iemand hier bekend mee of weet wat ik kan doen om dit te stoppen?

Ik wordt steeds gebeld door mobiele Nederlandse nummers. Als ik terugbel geven ze aan dat ze mij niet gebeld hebben. De meesten hebben dit vaker en geven aan dat ze heel vaak teruggebeld worden door mensen met hetzelfde verhaal terwijl zij niemand gebeld hebben.

Ik word ook soms teruggebeld door mensen die zeggen dat ik ze gebeld heb. Dit is dus ook niet zo.

Hoe komt dit? Wat heeft iemand hieraan? En is er een manier om mijn nummer hiervoor af te schermen?

fleurtjeuh

Re: Mijn telefoonnummer wordt gebruikt om te bellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 15:14

Dit heet 'spoofing'
Malafide bedrijven doen alsof ze vanuit jouw nummer bellen, terwijl je dit niet hebt gedaan.
Hier is helaas niks tegen te doen

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 15:17

Idd spoofing, ik heb het ook een hele tijd gehad. De rit uitzitten of een ander nummer nemen is helaas de enige mogelijkheid :(
Bij mij heeft het ongeveer een half jaar geduurd voor het stopte, dikke ellende.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-24 15:17

Hmm wat vreemd want er is nooit iemand die me iets probeert te verkopen ofzo. Enkel mensen aan de telefoon gehad die er ook niets van begrijpen en helemaal gek worden.
Ik snap niet wat iemand hieraan heeft zeg maar.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 15:18

Ik volg even.
Vriendin van mij had laatst mijn telefoonnummer opgeslagen in haar telefoon.
Vervolgens liggen beide telefoons op tafel en werd zij gebeld, door mijn nummer (en dus naam) :?.
Ik heb meteen gekeken, maar ik was haar dus absoluut niet aan het bellen.
Zag laatst wel ook een bericht voorbij komen over telefonische oplichting met bekende nummers en AI stem klonen.
Daar doet dit mij dus wel aan denken, maar ik weet er het fijne niet van.

dimmelim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 15:19

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 15:30

oohhh ik word ook gebeld door Nlse mobiele nummers, maar dan door iemand die mijn crypto portefuille heeft en dat soort dingen. En geen bandje, maar gewoon mensen, twee keer een meneer, en 1x een mevrouw. Als ik dan (anoniem) terugbel, dan krijg ik inderdaad een heel verbaast iemand aan de lijn..

Godsarrie, het wordt steeds irritanter..
Helemaal als ze blijkbaar gedeelde contacten gaan bellen. Ga dat maar uitleggen aan oma 'ja het is wel mijn nummer, maar ik ben het niet hoor'..

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 15:36

Hier helaas ook 'slachtoffer", niks verder aan te doen. Ene periode is het meer als de andere. Erg vervelend wel.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 15:53

Ik heb er ook last van helaas, maar dan andersom. Ik word regelmatig gebeld door mensen die zeggen dat ze mij terugbellen omdat ik hun gebeld zou hebben (wat dus niet zo is). Bijzonder irritant, zowel voor de andere persoon als voor mij. Zoals anderen al aangeven kun je er helaas niet zoveel tegen doen. Ook met een ander telefoonnummer kan dit je weer overkomen.

Ik neem onbekende nummers hierdoor liever ook niet meer op. Alle belangrijke personen staan toch wel in mijn mobiel. Maar je houdt toch die angst: wat als er met mijn ouders/opa en oma/[vul maar in] wat gebeurt en een onbekende op straat belt mij, dan wil ik wel opnemen. Dus uiteindelijk neem je dan toch maar op en moet je weer uitleggen dat jij níét gebeld hebt :\

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 16:15

Ook mijn nummer wordt gebruikt om te bellen, echt super irritant. Een ander nummer wil ik niet, deze heb ik al 23 jaar en het is echt 'mijn nummer' met mijn geboortedag erin :(

Yummy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 17:38

Komt heel veel voor. Heb het ook een tijdje gehad, werd soms wel 10x per dag gebeld met de mededeling dat ik hun gebeld had. Na een paar dagen hield het geluk vanzelf op.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 17:40

Oh is dat de reden waarom ik steeds boze mensen aan de telefoon krijg en rare berichten? Of ik de poort wil opendoen want ze komen een nieuwe deur brengen? Tot drie keer toe op dezelfde dag. Van de week een bedrijf dat zeker wist dat ik een nieuw slot had besteld en dat hij een afspraak wilde maken? Hij werd echt boos toen ik zei dat ik echt niets had besteld -O-

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-24 21:26

Ik ben blij dat ik niet de enige ben en dit vaak voor komt. Bij mij gelukkig alleen nog met vreemden, niet met mensen uit mijn contactenlijst.
Super irritant is het wel. Ik wil ook geen ander nummer, maar dit houdt nu al maanden aan en lijkt ook niet minder te worden…

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 22:01

Luister eens de podcast Het Habbo mysterie.
Daarin leggen ze de hele wereld eromheen uit.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 22:44

_suus19_ schreef:
Hmm wat vreemd want er is nooit iemand die me iets probeert te verkopen ofzo. Enkel mensen aan de telefoon gehad die er ook niets van begrijpen en helemaal gek worden.
Ik snap niet wat iemand hieraan heeft zeg maar.

Dat klopt. Dat zijn gewone mensen maar hun nummer is gebruikt door scammers.
Als je in eerste instantie had opgenomen had je een van de bekende verhalen gehad om je geld afhandig te maken.

Politie ( Engelssprekend) iets met fraude
Een crypto investering
Je bank die jouw wil helpen omdat iemand je rekening heeft gehackt
Etc.

Als je niet opneemt en je belt terug, dan bel je dus naar het echt nummer en krijg je een verbaasd mens aan de telefoon.

Mijn nummer is ook een flinke tijd gebruikt hiervoor. Ik legde elke keer netjes uit waar mijn nummer helaas voor gebruikt werd. Daar heb ik een aantal mensen voor erger mee behoed omdat ze dit soort scams niet kenden.
Afgelopen maanden is het gelukkig opgehouden.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 01:01

loulou schreef:

Bedoel je niet een andere podcast? Het Habbo mysterie gaat (met name) over de (verdwijning van) een vrouw en al het gedoe daaromheen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 06:34

Het is inderdaad niet het hoofdonderwerp, maar dit komt ook mooi aan de orde

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 07:17

Ik heb vrij recent heel de podcast geluisterd maar dit compleet gemist :')

Maar goed, buiten ervaringen met buitenlandse bellers hier geen ervaringen mee.. lijkt me heel naar.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 07:34

Hier ook meegemaakt echt bloed irritant en uiteindelijk is het vanzelf gestopt.
Ik smste degene die mij had gebeld altijd terug met een net sms dat mijn telefoonnummer gebruikt werd voor spoofing en of zijn mijn nummer wilde blokeren en als ik ze aan de telefoon had legde ik t uit en dat werkte goed blijkbaar.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 08:12

Douce schreef:
loulou schreef:

Bedoel je niet een andere podcast? Het Habbo mysterie gaat (met name) over de (verdwijning van) een vrouw en al het gedoe daaromheen.

Gestolen gezicht denk ik :) https://www.nporadio1.nl/podcasts/opvli ... oplichting

Daar wordt het hele verhaal omtrent spoofing inderdaad uitgelegd.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 19:10