Fijne daypack

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ElSea

Fijne daypack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-24 09:33

Hoi bokkers!

Ik hoop hier fervent reizigers/wandelaars te treffen die mij met het volgende willen helpen.
Ik heb vorig jaar met de daypack van mijn vriend gereisd ( https://www.decathlon.nl/p/rugzak-voor- ... WART_GRIJS ). Deze vond ik erg prettig, voornamelijk vanwege hoe makkelijk je bij je spullen kan (twee grote zijritsen), de situatie met hoe hij op je rug zit (mesh, stevig frame er in) en de opbergzakjes op je heupen.

Echter gaan we dit jaar samen reizen, dus hij neemt zijn daypack mee en ik wil een nieuwe kopen. Deze voldeed qua specificaties prima, maar ik zit met twee dingen: hij mag qua maat als handbagage eigenlijk niet in een vliegtuig gok ik? Hij is vrij lang, en ik zag net ook bij reviews staan dat ze hem officieel mogen weigeren. Ik heb hier toen geen last van gehad, maar dat was een enkele retourvlucht naar Sri Lanka. Dit jaar ga ik via Maleisie naar Indonesie, naar Vietnam en daarna weer terug naar Amsterdam. Ik wil dus eigenlijk niet het risico lopen dat ik moet bijbetalen omdat hij in het ruim moet. Verder ben ik benieuwd naar de kwaliteit van de Decathlon, want mijn idee is dat die niet al te best is? Ik wil eigenlijk een rugzak kopen die wel wat langer meegaat.

Hebben jullie passende alternatieven of zeggen jullie gewoon doen? Ik loop er ook tegenaan dat ik online niet goed kan zien of hij die zijritsen heeft om het grote vak te kunnen openen, en dat is wel een must. Budget is max 150 euro.

Groetjes!
Laatst bijgewerkt door ElSea op 19-09-24 09:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 09:36

Deze mag officieel mee, dit staat er in de link die je deelde:

HANDBAGAGE

Als je met het vliegtuig reist, is 55 x 35 x 25 cm³ de maximaal toegelaten afmeting voor handbagage (opgelet, dat kan variëren afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij).
Deze rugzak is dus toegelaten als handbagage, op voorwaarde dat je het dekselvak niet te vol stopt.

ETA: wij hebben veel spullen van de decathlon, en de kwaliteit is prima! Sommige dingen kun je inderdaad beter wat duurder kopen, maar we hebben bijvoorbeeld al jaren een tent van decathlon die het perfect doet.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-24 09:41

Eapy schreef:
Deze mag officieel mee, dit staat er in de link die je deelde:

HANDBAGAGE

Als je met het vliegtuig reist, is 55 x 35 x 25 cm³ de maximaal toegelaten afmeting voor handbagage (opgelet, dat kan variëren afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij).
Deze rugzak is dus toegelaten als handbagage, op voorwaarde dat je het dekselvak niet te vol stopt.

ETA: wij hebben veel spullen van de decathlon, en de kwaliteit is prima! Sommige dingen kun je inderdaad beter wat duurder kopen, maar we hebben bijvoorbeeld al jaren een tent van decathlon die het perfect doet.

Ja er staat dat hij geschikt is als handbagage, maar hij is ruim 60 centimeter lang en in een review gaf een medewerker van de Decathlon aan dat het per maatschappij afhankelijk is... en 60 centimeter lengte is bij de meeste maatschappijen wel te lang voor handbagage.

Overigens zie ik die review nu nergens meer staan, ga nog even zoeken.

Edit: gevonden, dat is bij deze rugzak en die is wel 3 cm langer, maar beide overschrijden ze de 55cm dus zou dat dan niet hetzelfde zijn? https://www.decathlon.nl/p/rugzak-voor- ... RIJS_GROEN

black_kelpie

Re: Fijne daypack

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 09:58

Ik heb een Osprey daypack, maar die heeft hetzelfde probleem, is te lang voor handbagage. Wel een heel fijne rugzak. Osprey heeft wel een lijn travel packs waarvan er een aantal volgens mij precies aan de handbagage specs voldoen.

Decathlon is overigens niks mis mee, ik heb er best veel van en het is doorgaans prima kwaliteit.

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 10:21

Mijn travel companion heet Gregory, hij is een Gregory Sula 24 en ik vind hem geweldig als wandel en reis rugtas.
Ook met mesh en een stevig frame (fijn in warme landen, er zit wat ventilatieruimte op je rug tussen de mesh en de rest van de rugtas). Al een jaar of 8 gaat hij mee op iedere vakantie en altijd als handbagage. Heb het opgezocht, hij valt binnen de maximale afmetingen van handbagage en ik heb inderdaad ook nog nooit vragen gehad. Zowel mijn rug als mijn schouder is slecht, waardoor ik eigenlijk geen rugtassen mag gebruiken, maar deze kan ik rustig de hele dag op.
Maar mijn tip zou vooral zijn om eens bijvoorbeeld bij de bever te kijken naar wat voor jou fijn past, veel tassen dragen net weer anders en wat voor mij werkt hoeft dat voor jou niet te doen, waardoor goed advies best helpend kan zijn.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-24 10:33

Dank voor de tips! Ik wilde inderdaad binnenkort even langs de Bever, maar vind het wel fijn om zelf alvast een selectie te hebben zodat je een richting mee kan geven aan de verkoper.

Heeft Osprey en Gregory zo'n zijrits? Ik zie dat niet terug op de website.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 10:41

Zachte tassen krijg je wel mee als handbagage als ze niet vol zitten en je ze dus in het vakje kan 'proppen'. Met een harde koffer maakt het niet uit hoe vol die zit, die blijft altijd even groot. Een zachte tas kan je samendrukken zo kleiner maken ;)

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 10:45

Deze bedoel ik. Bij de foto's staat ook hoe hij open ritst, hij kan volledig open.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 10:46

Bowo schreef:
Zachte tassen krijg je wel mee als handbagage als ze niet vol zitten en je ze dus in het vakje kan 'proppen'. Met een harde koffer maakt het niet uit hoe vol die zit, die blijft altijd even groot. Een zachte tas kan je samendrukken zo kleiner maken ;)

Dit precies :D Alles indrukken en evt verstellen met de bandjes die om de tas zitten. Kun je veel mee inperken in ruimte.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-24 10:56

Winged schreef:
Bowo schreef:

Dit precies :D Alles indrukken en evt verstellen met de bandjes die om de tas zitten. Kun je veel mee inperken in ruimte.

Ja dat is ook wel zo, alleen het rugframe wat er bij sommige in zit kan je natuurlijk niet indeuken. Vandaar dat ik ook benieuwd was naar ervaringen :)

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-24 10:56

black_kelpie schreef:
Deze bedoel ik. Bij de foto's staat ook hoe hij open ritst, hij kan volledig open.

Dankje!

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 11:01

Het klinkt alsof je best heldere eisen hebt waar de tas voor jou aan moet voldoen.

Gregory heeft een lange tweewegrits die redelijk diep komt aan de zijkanten, waarmee je selectief een stuk open kan ritsen. Heel handig vind ik vooral het binnenvakje boven in het grote vak, daar doe ik altijd dingen als sleutels en portemonnee in, veilig weggeborgen maar wel makkelijk te pakken voor mij.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 11:23

Ik heb ook een Osprey en die heeft een rugframe met verstevigd heupdeel.
Loopt fantastisch, maar zal officieel ook te groot zijn voor handbagage en is door die verstevigingen ook niet samen drukbaar tot het juiste formaat.

Maar ik ben er wel heel blij mee.
Heeft geen zijrits, wel een dubbele rits die ver naar beneden en dus aan de zijkant open kan.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 11:35

Ik gebruik als dagrugzak/handbagage/Wandelrugzak al sinds 2018 een deuter compact exp 12. Makkelijk compacter of ruimer te maken, handig organisatie vak vooraan, kleine vakjes aan de zijkant, vak voor een waterzak, heel aangenaam dragen en kwalitatief top. In vergelijking met hetgeen je nu hebt (20l) zal de 12l misschien wel heel klein zijn, maar ze zijn er in de 14l ook.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 13:32

Wij hebben deze meegehad als handbagage (en enige bagage) toen we 3 weken naar ecuador waren.
Nergens problemen gehad met de afmetingen.
https://www.decathlon.nl/p/rugzak-voor- ... 37&c=ZWART

Echt een super fijne rugzak. Die indeling in 3 delen is echt briljant. en de extra vakken voor bijvoorbeeld laptop. Net een goede rolkoffer maar dan als rugzak.
En door de compressiebanden gewoon zo in te snoeren dat hij zeker in het vakje past.

Ik had zelf een andere rugzak die het ook prima gedaan heeft. Maar ik was achteraf echt jaloers op die van mijn vriend.