Passief beleggen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chickyy

Passief beleggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-24 13:29

Ik ben zelfstandig ondernemer en ben me de laatste tijd meer aan het verdiepen in mijn pensioen en vermogen opbouw voor later. Ik ben al een tijdje actief aan het beleggen bij de Giro, heb daar best een redelijk rendement, maar ik doe eigenlijk maar wat. Ik heb niet de tijd en kennis om me hier goed in te verdiepen en de markt echt te volgen. Ik wil dus eigenlijk overstappen naar passief beleggen, maar dan niet naar een grote partij die het beleggen (actief) voor mij gaat doen, maar naar een partij waar mijn geld in brede fondsen gestopt wordt en daar lekker kan renderen. Ook zou ik graag bij dat geld kunnen komen als het nodig is. Ik heb bijvoorbeeld bij Brand New Day al een pensioen belegging, maar hier kan ik dus niet meer bij tot de einddatum, wel staat ie daar al op 8% rendement, dus dat is lekker :D

Wie weet een goede partij waar je dit tegen schappelijke tarieven kan doen? Ik ben bijvoorbeeld al terecht gekomen bij Meesman, maar zijn er meer? En heeft iemand ervaring met Meesman?

jestop

Re: Passief beleggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 13:30

Ik doe dit sinds een paar maanden bij Meesman. Heel overzichtelijk en handig zeker als je je er niet in wilt verdiepen.

Malle_meid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 13:37

Ik beleg ook (bescheiden, haha) via Meesman (via Porterenee wist ik van het bestaan).

Dit is echt ideaal, de inleg wordt maandelijks automatisch afgeschreven en voor je belegt. Je kunt (een deel van) je geld ook gemakkelijk terug laten boeken, maar hier gaan wel enkele dagen overheen (ik dacht rond een week, heb dit 1 keer gedaan)

Ik was ook ooit begonnen met de Giro, maar daar liep ik tegen hetzelfde aan als jij

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 13:45

Je kan ook kijken bij bijvoorbeeld ABN AMRO: die hebben begeleid beleggen waar je in de ESG (Duurzame) profielfondsen belegt met maandelijkse inleg en de mogelijkheid tot tussendoor extra inleggen en opnemen. Maar ik weet dat KNAB en ASN/SNS dit ook aanbieden.

Je kan ook bij BUX bijvoorbeeld een aantal ETFs selecteren en daar een maandelijke belegging op doen.

Bij ABN heb je een berekeningstooltje:
https://www.abnamro.nl/nl/prive/belegge ... lsrc=aw.ds
Laatst bijgewerkt door Unwritten op 17-09-24 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 13:48

Brand New Day kun je ook gebruiken zonder dat het vast staat tot je pensioen.

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-24 13:52

Malle_meid, thx voor de tip van Porterenee, zie dat ze ook een podcast hebben, die ga ik eens luisteren :D
Unwritten, ik zit zelf bij ING en wil daar idd nog even naar kijken, daar hebben ze dat ook :j
Dees, thx voor de tip, ga ik naar kijken. Wellicht net zo handig omdat ik daar al bekend ben en een nieuwe rekening openen dan waarschijnlijk zo gepiept is :)

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 13:57

Chickyy schreef:
Malle_meid, thx voor de tip van Porterenee, zie dat ze ook een podcast hebben, die ga ik eens luisteren :D
Unwritten, ik zit zelf bij ING en wil daar idd nog even naar kijken, daar hebben ze dat ook :j
Dees, thx voor de tip, ga ik naar kijken. Wellicht net zo handig omdat ik daar al bekend ben en een nieuwe rekening openen dan waarschijnlijk zo gepiept is :)

Volgens mij lijkt dat van ING best op dat van ABN AMRO ja, voordeel vind ik zelf is dat je het dan in 1 overzicht kan hebben met je lopende betaalrekeningen, zo zie je vind ik ook makkelijker om eens iets extra's in te leggen!

Ik moet zelf eigenlijk ook nog een pensioenbeleggen en begeleid beleggen openen, ik beleg nu alleen actief ook (via BUX) dus ik volg dit ook even mee met een schuin oogje :)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 15:04

ik had eerst Robeco, maar dat viel me erg tegen. Sinds een half jaar overgestapt naar Rabobank, omdat ik daar ook mijn gewone betaal en spaarrekeningen heb lopen. Tot nu toe bevalt me dit prima. De kosten lijken mee te vallen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 15:07

Bij de podcast over geld praat je niet hebben ze het ook veel over beleggen gehad. Naar aanleiding daarvan ben ik gaan beleggen.
Daar werd meesman ook regelmatig aangehaald.

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-24 15:22

Ik heb nu Brand New Day en Meesman naast elkaar gelegd qua kosten en ik zie dat BND goedkoper is.. BND ben ik al bekend ivm pensioen beleggen, dus uit praktisch oogpunt zou ik dan daarvoor gaan denk ik. Beide beleggen in wereldwijde indexfondsen en bij beide kun je kiezen voor het soort portefeuille (offensief/defensief)

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 16:13

De Giro is wel een van de goedkoopste manieren om te beleggen. Als je niet actief wil beleggen (en voor 99% van de mensen levert actief beleggen geen significant extra rendement op), zou ik dan gaan voor een US of World ETF. Zelf investeren wij in de Vanguard S&P 500. Dit is echt een heel stabiele ETF met een prima rendement. Als je nóg veiliger wil (maar ook iets minder rendement) kan je bijvoorbeeld kiezen voor de FTSE All World UCITS.
Dit is dan een kwestie van elke maand even geld overboeken, de ETF kopen en dan ben je voor de rest van de maand weer klaar.

Bij Meesman en Brand New Day is het inderdaad erg prettig dat je elke maand automatisch kan overboeken. Dit zijn echt wel goeie platforms om te beleggen, hoewel ik zelf alleen ervaring heb met DeGiro :) . Let op dat de kosten bij in elk geval Meesman hoger zijn dan bij DeGiro. Als je een heel uitgebreid artikel wil lezen over de (financiële) verschillen:
https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/meesman/

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 16:16

Lees de blog van Mr. Fob eens (financieel onafhankelijk blog), hij legt het goed uit en zoekt ook alles uit.

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-24 18:33

Gruis, bij de Giro heb ik idd ook de s&p 500, die gaat lekker en laat ik sowieso staan :j

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 19:35

Ik beleg sinds een paar maanden via Raisin (Weltsparen heet het in Duitsland). Weet alleen niet of de Nederlandse site ook beleggen toe laat.
Ging wel makkelijk, zelf mijn ETF's uitgezocht maar je kunt ook een profiel kiezen. En zowel vaste inleg per maand als flexibel inleggen en opnemen. Doet het voor alsnog beter dan Robeco :-)

Malle_meid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 09:08

Gruis schreef:
De Giro is wel een van de goedkoopste manieren om te beleggen.
<knip>

Dit is dan een kwestie van elke maand even geld overboeken, de ETF kopen en dan ben je voor de rest van de maand weer klaar.

En daar zat bij mij dus het probleem :Y) , ik heb gewoon de discipline niet om dit maandelijks te doen, ik heb het echt geprobeerd :D

En dan had ik uitgezocht welke eft's ik dan moest doen, en zocht ik op S&P 500 en dan kreeg ik tig opties in verschillende valuta's en dan wist ik ook weer niet welke ik dan moest kiezen. Daar blokkeerde ik dan lekker van. Maar dit is uiteraard een probleem dat bij mij ligt, haha!

Vandaar dat ik dus toch voor Meesman heb gekozen, ondanks de wat hogere kosten.

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 09:15

Ik laat voor mijn pensioen beleggen door de ING, op een normale beleggingsrekening. Ik vind het erg fijn! Als je er vragen over hebt wil ik ze best beantwoorden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 19:14

Ik beleg ook via de giro iedere maand een x-bedrag in een stabiele ETF.
Maar meesman heb ik ook vaker gehoord, daar zou ik anders voor gaan denk ik.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 10:20

Weet niet of ik goed zit hier met de vraag.

Beleggen via scoupy app is dat veilig.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 22:32

Ik zou het niet doen. Ik ken ze wel en maak ook gebruik van de app maar beleggen, nee.

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 00:15

Gruis schreef:
De Giro is wel een van de goedkoopste manieren om te beleggen. Als je niet actief wil beleggen (en voor 99% van de mensen levert actief beleggen geen significant extra rendement op), zou ik dan gaan voor een US of World ETF. Zelf investeren wij in de Vanguard S&P 500. Dit is echt een heel stabiele ETF met een prima rendement.

En als je dat opzoekt krijg je 10 opties en weet ik al niet meer wat te doen en sluit ik de app maar weer :+

atilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 00:47

Ik beleg via Fitvermogen.nl daar betaal je alleen de lopende kosten van een fonds en verder niets. Geen aan- verkoopkosten en dergelijke.
Let op: het is geen bank dus valt niet onder depositogarantiestelsel.