Kersenbomen verliezen blad

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yvette81

Kersenbomen verliezen blad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-24 21:21

Dag bakkers,
Hopelijk weet iemand van jullie een oplossing.
Wij hebben een aantal kersenbomen verspreid over het perceel. Er zit zo'n 10 tot 100 m afstand tussen de bomen. Nu verliezen ze veel blad. Ook de andere bomen, maar bij de kers is het opvallend.
En het komt niet door de herfst.
Wat kan het zijn?
Wat kunnen we er aan doen?

cissy

Re: Kersenbomen verliezen blad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 21:23

Het is een raar jaar voor de planten denk ik. Mijn appelboompje heeft weer bloesem :?

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 21:29

Heb je geen halsband parkieten in de buurt?
Het lijkt hier soms ook wel herfst, die slopen de bomen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 21:30

Onze appelboom heeft, net als afgelopen jaar, weer bloesem nu. En is grotendeels bladloos al meerdere weken.

Enkel de appelboom, de perenboom was wel ineens alle peren kwijt, maar het blad hangt er wel aan.

Heel vreemd

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 21:44

Wij hebben verschillende bomen in de tuin maar ze zien er allemaal niet echt super uit, ook onze kersenboom niet. We hebben iemand die er verstand van heeft naar laten kijken en die zegt dat het zeer waarschijnlijk door de grote hoeveelheid regen komt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 21:46

Ik kom geregeld in het bos, de bomen op de stukken waar het van de winter en dit voorjaar zo ontzettend nat was hebben allemaal het blad al grotendeels laten vallen. Ik denk dus idd dat de nattigheid van dit jaar een grote rol kan spelen.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 21:48

Mijn kersenbomen zijn ook bijna al hun blad al kwijt. De kastanjes vliegen me hier ook al om de oren.
Idd waarschijnlijk door het natte voorjaar.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 21:52

Mij valt ook op dat sommige bomen en struiken heel erg vroeg ineens kaal zijn, zo ook onze druivenrank, helemaal kaal ineens.
De appelboom had wel bloesem in het voorjaar maar geen enkele appel, normaliter 6-10 emmers vol.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 22:00

Ik zag zaterdag ergens bloemknoppen in een magnolia, ook raar. Zal vast iets met het weer te maken hebben.
Kan je verder helaas niet helpen :o

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 22:28

Onze kersenbomen verliezen ook al al hun blad.
Een van de oudere kersen is ook gaan bloeden.
Het zal te maken hebben met de hoeveelheid regen die is gevallen denk ik .
De eiken hebben het ook zwaar.
Al heel vroeg vallen de eikels uit de bomen, nog lang niet volgroeid.
Het is wat het is :\

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 00:26

Mijn kersenbomen zijn ook al veel blad kwijt. De jonge appelbomen zijn van de zomer al ingekakt. Die zaten goed in de bloesem maar het blad was minimaal.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 07:15

lieke2 schreef:
Ik zag zaterdag ergens bloemknoppen in een magnolia, ook raar. Zal vast iets met het weer te maken hebben.

Magnolia's hebben wel vaker nabloei in het najaar. Die van mij doet dat ieder jaar, niks bijzonders.

Sommige bomen raken hier hun blad ook al kwijt. Hangt idd samen met de enorme hoeveelheid water in het voorjaar, dat heeft veel bomen een hoop wortels gekost (weggerot). En daardoor hebben ze de hele zomer in droge periodes bladval gehad. Dat valt alleen niet zo op, omdat bomen dan echt vol in het blad staan.
En nu het kouder wordt, laten ze het blad wat vroeger vallen, om daar geen energie meer aan te besteden en die juist onder de grond te stoppen. En omdat ze zomers ook al blad zijn kwijtgeraakt, valt het nu des te meer op.

Lang verhaal kort: toch gewoon (vroege) herfst.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 07:19

Wij hadden minimaal appels en peren dit jaar, maar de pruimenbomen hingen zó vol dat de takken afbraken onder hun gewicht. We hadden een jong boompje geplant dat finaal afgebroken is.
De kastanjes vallen idd ook al vroeg, maar wel flinke knoepers.
We hebben 1 plek in de wei afgezet met prikpaaltjes vanwege de enorme hoeveelheid eikels die de eik al laat vallen. Veel kleine groene idd.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 08:05

Mijn kersenboom staat nog best goed in zijn blad. Maar heb al wel kastanjes op de grond gezien. De natuur weet ook niet wat ze met dit weer.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 08:12

Mijn kers en morel boom hebben het ook.De motel ziet er al de hele zomer niet goed uit.Hoop wel dat de boom het overleefd omdat er een buizerdnest in zit.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 08:19

Hier hebben we ineens een raar walnoot jaar. Heel mooie schone noten komen komen er van de boom af. Maar allemaal klein en van binnen zit een verschrompelde noot. Kunnen we niks mee.

Dus ja, heb wel de indruk dat het een raar jaar is. De kers- en appelbomen gedragen zich nog normaal tot nu toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 08:23

Onze druif heeft weer bloemen, Walnoot is verzopen en de sering had zich doodgebloeid maar een enkele loot doet het weer.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 08:25

Ik heb dit jaar denk ik 5 walnoten. -O- 0 pruimen ivm late nachtvorst en alle fruitbomen op de vijg na hebben sneue bladeren en mijn kersen zijn ook al bijna kaal. Mijn achterburen hebben normaal 20 kilo kersen.dit jaar geen enkele kers. -O- Gewoon een raar jaar.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 08:50

Ik zie het hier al een paar jaar dat de kersenbomen allemaal heel vroeg hun blad verliezen.
Nochtans elk jaar mooie bloesems en veel kersen, dus lijkt me dat ze in prima staat zijn.
Geen idee dus wat de reden van dat bladverlies is.

Ook veel appels dit jaar, zelfs het stokoude boompje heeft goed zijn best gedaan :D
Pruimen is dan weer bijna niks geweest.
Veel noten ook. Hazel- en okkernoten. Maar inderdaad zoals hierboven iemand schreef ook veel verdroogde exemplaren bij de okkernoten.

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-24 08:13

Super bedankt allemaal. Ik ben enigszins gerustgesteld. Mochten ze het niet redden dan kan ik er waarschijnlijk niets aan doen.
Maar weer wachten op het voorjaar.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 08:57

Ibbel schreef:
lieke2 schreef:

Magnolia's hebben wel vaker nabloei in het najaar. Die van mij doet dat ieder jaar, niks bijzonders.

Oh, dat wist ik niet :+ . Weer wat geleerd, dank je!