Transitievergoeding bij ontslag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Maartje9

Transitievergoeding bij ontslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-24 19:44

Ha bokkers,

Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen bij wellicht soortgelijke situaties.

Ik werk al 8,5 jaar bij een grote supermarktketen als bezorger. Eerst als bijbaan, later fulltime en de laatste anderhalf jaar weer als bijbaan nu ik een grotemensenbaan heb. Ik heb nu een 0 uren contract, maar dat is door de jaren heen wel gewisseld.

Het laatste jaar was mijn beschikbaarheid echt heel weinig en daar zijn zij niet blij mee. Eerder hebben ze aangestuurd op ontslag nemen, maar dit heb ik niet gedaan. Ik vond het prettig om deze baan achter de hand te houden en vind het ook hartstikke leuk werk om te doen, al is het voor (zeer) weinig uren. Beetje zonde om dus “zomaar” ontslag te nemen terwijl dat van mij niet hoeft.

Nu zijn ze op het punt gekomen toch graag van me af te willen wegens mijn hele beperkte beschikbaarheid. Kan ik me best iets bij voorstellen en voor het juiste bedrag ben ik ook best bereid om te gaan. Mijn werkende leven wordt alleen maar drukker dus hoewel ik het ergens jammer vind, is het misschien wel beter.

Ergens de komende weken krijg ik een voorstel voor een ontslag/transitievergoeding waar ik volgens de teamleider wel of niet mee akkoord mag gaan. De vraag is dus, voor hoeveel ben ik bereid te gaan. Ik kom dus niet zonder werk te zitten oid maar een mooi bedrag zou zeker wel lekker en welkom zijn. Mijn maandsalaris is de afgelopen 8,5 jaar gigantisch wisselend geweest dus het lijkt me lastig daar een bedrag op te baseren. Iemand enig idee hoe dit werkt? Waar rekening mee te houden? Het is best lastig akkoord te geven op iets als je werkelijk geen idee hebt wat gebruikelijk is :+.

Overigens zijn werkgever en ik gewoon op goede voet.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen hierin!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 19:50

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 19:51

Ook voor nul uren contracten kan een transitievergoeding berekend worden. Overigens zou ik niet met alleen een bedrag aan transitievergoeding akkoord gaan, maar zeker met meer. Het is namelijk eigenlijk geen transitievergoeding maar een ontslagvergoeding en dat laatste (het uitkopen van een vast contract) is meer waard.

https://www.wesseljuristen.nl/arbeidsre ... 0werknemer.

Welk bedrag acceptabel is, is natuurlijk vooral aan jezelf. Ik zou even kijken waar zij mee komen en dan een tegenbod doen.

Chickyy

Re: Transitievergoeding bij ontslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 20:35

Voor het juiste bedrag ben ik bereid te gaan :r Bah wat een mentaliteit..

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 20:39

Chickyy schreef:

Hoe moet het dan wat jou betreft?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 20:40

Dit voelt voor mij heel krom eerlijk gezegd. Jij bent zo goed als niet beschikbaar en je wil je baas zoveel mogelijk laten dokken om van jou af te komen....sorry maar niet mijn mentaliteit. Ik ben ook nog nooit zo weg gegaan bij een werkgever nadat ze mijn (jaren)lang netjes loon uitbetaald hebben. Ik ging altijd weg voor een baan met betere vooruitzichten en altijd correct afgehandeld onderling.

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 20:43

Eleeke schreef:
Chickyy schreef:

Ze had ontslag moeten nemen toen ze nog amper beschikbaar was.. zo niet, dan neem je de transitie vergoeding waar je recht op hebt en klaar. Maar dan ook nog het onderste uit de kan willen halen, best walgelijk.. :n

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 20:45

Volgens mij is transitievergoeding sws iets wat ze je moeten betalen als je daar in aanmerking voor komt. Dat staat los van een ontslagvergoeding?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 20:47

Is er geen minimum aantal uur dat je beschikbaar moet zijn?
Hoe dan ook vind ik het wel skeer om hier een transitievergoeding voor te willen, je hebt toch gewoon een baan?

Welkom in het Dunning-Krugerpark!

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 20:49

Ik snap het, geloof ik, ook niet helemaal. Jij wilt een leuke vergoeding, omdat je niet beschikbaar bent en ernaast een vaste baan hebt? Zodat het bedrijf jouw naam van de lijst kan schrappen...?

Doe wel en zie niet om

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 20:49

Chickyy schreef:
Eleeke schreef:

Ze had ontslag moeten nemen toen ze nog amper beschikbaar was.. zo niet, dan neem je de transitie vergoeding waar je recht op hebt en klaar. Maar dan ook nog het onderste uit de kan willen halen, best walgelijk.. :n

wat een onzin. Dan moet je als bedrijf haar geen nul uren contract geven maar een normaal contract.
Beschikbaarheid gaat wel twee kanten op he.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 20:51

Voor hoeveel ben je bereid te gaan? Voor een fruitmand en een cadeaubon.

Poking Stick: about 30cm long [&], that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.

Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 20:53

Eleeke schreef:
Chickyy schreef:

wat een onzin. Dan moet je als bedrijf haar geen nul uren contract geven maar een normaal contract.

Ja een contract voor X uren was beter terwijl TS die uren niet eens kon werken? :')

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 20:54

Chickyy schreef:

Dus ze had ontslag moeten nemen terwijl ze een contract kreeg?

Ik vind de aannames dat TS het 'onderste uit de kan' wilt halen juist walgelijk. Ze wilt alleen weten wat een normaal bedrag is in deze situatie EN haar werkgever heeft het zelf nog aangeboden ook. Dus wat is er nu precies mis met deze vraag dan?

@hierboven, dan hadden ze er ook voor kunnen kiezen geen contract meer aan te bieden.

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 20:55

Kana schreef:
Volgens mij is transitievergoeding sws iets wat ze je moeten betalen als je daar in aanmerking voor komt. Dat staat los van een ontslagvergoeding?

Klopt, maar ts wil er toch nog iets meer uit slepen :n

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 20:57

Chickyy schreef:
Eleeke schreef:

Daar is ze toch ook zelf mee akkoord gegaan?

Zeker daar is ze mee akkoord gegaan, maar het bedrijf neemt daarbij dan dus ook het risico dat iemand weinig beschikbaar is. Dus het werkt twee kanten op.
Als ze dan nu van haar afwillen, omdat hun nul uren contract dus eigenlijk alleen een nul uren contract is als het hun uitkomt, dan moeten ze daar dus netjes een vso met TS overeenkomen.
En een vso is over het algemeen hoger dan alleen een transitie vergoeding.
Ze hoeven niet van haar af, dat willen ze zelf.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 20:58

Chickyy schreef:
Kana schreef:

Waar haal jij deze nare aanname op uit dan? Ik zie het niet in TS haar nette bericht.

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 21:02

Lezen jullie een heel andere OP dan ik?

"Voor het juiste bedrag ben ik bereid te gaan"

"Ik kom dus niet zonder werk te zitten oid maar een mooi bedrag zou zeker wel lekker en welkom zijn."

Graaien...

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 21:03

Jongens dit gaat om een grote supermarktketen. Die maken miljoenen. Die liggen niet wakker van een bedrag wat voor TS veel kan betekenen. Het is niet een kleine boutique om de hoek hè.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 21:05

Als er geen minimale uren op papier staan, dan kunnen ze toch 0 uren toekennen? Of is dat te kort door de bocht?

Insta: EBR_samen_sterk/ FB:EBR
Boomslepen, ploegen, horseboarden, horseball

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 21:08

Ik heb hier zelf nooit mee te maken gehad, maar het lijkt me dat er regels voor zijn. En als die gewoon gevolgd worden is dat toch prima?

Voor altijd in m'n hart, Tommie

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 21:08

Chickyy schreef:
Kana schreef:

En dat staat waar?
Ik zie wel een hoop heilige boontjes in dit topic hoor. Kom op zeg. Als het een klein familiebedrijf is kan ik het nog begrijpen, maar willen jullie nou werkelijk zeggend dat je van een transitievergoeding af ziet? Onderaan de streep kan iedereen geld gebruiken. Ik zie nergens dat TS een zo hoog mogelijk bedrag wil vangen, ik zie alleen de vraag wat een reëel bedrag is.

Ik ben een aantal jaar geleden bij mijn baan vertrokken, in goed overleg met de werkgever en ja, daar staat een vergoeding tegenover. Dat is de regel. Ik denk dat mijn werkgever heel raar had gereageerd als ik had gezegd 'nee, die hoef ik niet'.
Laatst bijgewerkt door Renee1991 op 16-09-24 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 21:09

Chickyy schreef:
Lezen jullie een heel andere OP dan ik?

"Voor het juiste bedrag ben ik bereid te gaan"

"Ik kom dus niet zonder werk te zitten oid maar een mooi bedrag zou zeker wel lekker en welkom zijn."

Graaien...

Ik lees hetzelfde en snap echt niks van je felle reacties.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 21:10

TS, heb je in je "grote mensen baan" een vaste aanstelling? Of in elk geval voldoende zekerheid van inkomen?

Dat je niet dadelijk én geen "gmb" hebt én geen bijbaan. En dat je dan nergens recht op hebt.

[&] Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]

Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 21:13

Santos_05 schreef:
Als er geen minimale uren op papier staan, dan kunnen ze toch 0 uren toekennen? Of is dat te kort door de bocht?

Ja, dat is te kort door de bocht. Weet niet de exacte details maar er moet gekeken worden naar de gemiddelde hoeveelheid uren er gewerkt is in een bepaalde periode (3 mnd ofzo).

[&] Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]

Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*