Een zitmaaiertje kopen, hoe begin je eraan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Een zitmaaiertje kopen, hoe begin je eraan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-24 10:06

Hoi daar,

Ik ben de trotste huurder van zo'n 7500m² grond waar ik al een groot deel PP van gemaakt heb.
Ik heb altijd 3-4 paarden gehad welke gras mochten eten.

Nu, na héél wat pech, heb ik nog slechts 2 paarden waarvan er 1 eigenlijk maar een paar uurtjes in de nacht op gras mag.

Conclusie: gras te veel :)

Ik wil geen extra paard meer aankopen, ik mag ook niet onderverhuren (begrijpelijk) dus een extra paard, al dan niet tijdelijk, is geen optie.

Ik maai het nu met een gewone grasmaaier, dat kost me elke 2 - 4 weken toch een dagje werk.
(ik maai 2 stukken van 36 x 20 en 20x 40, ik gebruik die 2 als rijpiste en ééntje als agility-piste)

Ik zoek een tweedehands zitmaaiertje, maar waar moet je op letten?
Ik zie uiteraard verschillende prijsklasses, maar ik heb hier geen kaas van gegeten en 2dehands dealers proberen ook maar het duurste te verkopen.

Wie o wie heeft er een zitmaaiertje en kan mij adviseren? :D

Duhelo

Re: Een zitmaaiertje kopen, hoe begin je eraan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 10:50

Zou een minitractor met een maaiertje niet interessanter zijn? Daarmee kan je maaien maar kan je ook slepen, een bakje opzetten voor mest (en dus je tracks simpeler uitmesten) etc?

Daarnaast: nog meer tracks maken zodat je nog net genoeg gras overhoudt dat het ene paard min of meer op krijgt? Stuk weide opofferen tot winterstuk, dan is het gras daar na een winter ook wel weg?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 11:01

Wij hebben er een van de Cranenbroek. Ze kosten nieuw rond de 1500 euro dacht ik, en die van ons werkt al ruim 10 jaar prima.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-24 11:03

Ik ga inderdaad ook nog 1 stukje wei opofferen deze winter, dus dat scheelt dan ook weer wat :)
We hebben net een goede €2000 in omheining geïnvesteerd, dus nog meer tracks zit manlief even niet op te wachten :') Hoewel ik het wel heeeeeel graag zou willen.

Misschien in de toekomst nog :)

Minitractor heb ik ook al aan gedacht maar jeetje, dat kost ook een hoop als je de toebehoren ook wil :(

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 11:10

Mini trekker is superfijn, ook om je tracks te slepen etc. Je kunt er meer mee. Maar het is ook duurder dan een zitmaaier; je koopt niet alleen je trekker maar dan alle dingen als sleepje, maaier etc.

Voor het bijhouden (dus tussendoor maaien) van kleine weitjes vind ik een zitmaaier ook veel handiger dan de minitrekker. Je rijd de wei minder snel stuk en manoeuvreren gaat gewoon makkelijker met een zitmaaier.

Geen tips waar je op moeten letten trouwens. :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 11:40

Voor kleine weitjes zou ik ook voor een zitmaaier kiezen. Een mulcher versnipperd het groen en verspreid het weer. Ideaal als groenbemester. Maar in jouw geval zou ik met een opvangbak gaan omdat het juist strak moet blijven.

Ik heb zelf een oude stiga. Maar als je budget hebt zou ik voor nieuw gaan of een jonge occasion bij een goed bedrijf. Groenoord bijvoorbeeld doet ook onderhoud en staat goed bekend.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 11:54

Daihyo schreef:
Voor kleine weitjes zou ik ook voor een zitmaaier kiezen. Een mulcher versnipperd het groen en verspreid het weer. Ideaal als groenbemester. Maar in jouw geval zou ik met een opvangbak gaan omdat het juist strak moet blijven.

Ik heb zelf een oude stiga. Maar als je budget hebt zou ik voor nieuw gaan of een jonge occasion bij een goed bedrijf. Groenoord bijvoorbeeld doet ook onderhoud en staat goed bekend.

Wij hebben een mulchmaaier, maar als je 1 keer per week maait, ligt er niks op de grond, dus ziet het er ook netjes uit. Scheelt je wel weer werk van het legen van de bak

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 11:57

Hoe zit het met het onderhoud van die dingen? Wat moet absoluut gebeuren en welke dingen kunnen wel of juist niet? Aan de ene kant zou ik graag een zitmaaier aanschaffen (een smalle als die al bestaan en als ik er het geld voor over zou hebben :+ ) maar als ik mijn overbuurman zie die er best veel gedoe mee heeft met zijn john deere.
Laatst bijgewerkt door karuna op 16-09-24 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 11:58

Hele andere visie.... Mag je er geen schapen of koeien op houden?

Schapen houden je wei echt mooi strak, en maken de grasmat ook niet kapot. Evt een het einde van het seizoen weer verkopen.... Zelfde geldt voor 2 koetjes, afmesten voor je eigen vriezer, of gewoon houden als grasmaaier.

Scheelt een hoop werk, en het is goed voor je wei.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 12:00

heb je aan schapen (of dan vooral koeien) geen ander extra werk? Die hebben toch ook hun bijvoer, verzorging, klauwverzorging nodig (plus vooral bij koeien de mest?)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-24 12:03

Niet nog meer dieren :’) Heb aan mijn 2 die voor 10 tellen al meer dan genoeg werk :D

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 12:07

Duhelo schreef:
heb je aan schapen (of dan vooral koeien) geen ander extra werk? Die hebben toch ook hun bijvoer, verzorging, klauwverzorging nodig (plus vooral bij koeien de mest?)

Wij hebben koeien, schapen en paarden...
Schapen geven echt weinig werk in mijn ogen. Ja tuurlijk moet je ze iedere dag even een keer aankijken, af en toe de klauwtjes verzorgen indien nodig,keer ontwormen etc. Maar dat kost echter geen uren per week hoor. Eerder per maand misschien?

Tot 5 koeien valt onder hobby... Hoe die regels precies zijn durf ik niet te zeggen, maar als je sterke dieren hebt, is ook daar weinig werk bij nodig. Bijvoer hoeft bij voldoende gras niet. Daarom ook niet te veel, maar zo veel dieren, dat ze het netjes bij kunnen houden.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 12:08

Mi_Amore schreef:
Niet nog meer dieren :’) Heb aan mijn 2 die voor 10 tellen al meer dan genoeg werk :D

Haha oke... Kan ik me voorstellen.
Overigens denk ik dat behalve iets meer verantwoording, het zeker niet meer werk hoeft te zijn dan de uren die je nu aan het maaien bent :)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-24 12:41

Goh het is toch extra stal voorzien (wat niet mag) en het zijn mijn trainingspistes dus dan zou ik die schapen al elke dag moeten verzetten :D

Dat is niet ideaal :’)

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 12:47

Wij hebben destijds een tweedehands john deere maaier gekocht. Die gaat al 6 jaar zonder problemen mee al ik vind ik het onderhoud wel redelijk prijzig. Dat had ik eigenlijk wel wat goedkoper verwacht.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 12:54

Ik ben heel blij met mijn Stiga zitmaaier met opvangbak. Ik zou je aanraden om naar een verkort in de buurt te gaan, zodat hij daar ook elk jaar even heen kan voor onderhoud.

We hadden eerder een maaidek voor de minitractor. Maar wat een gedoe is dat om de sleep af te koppelen en het maaidek eraan. We gingen daardoor altijd te laat maaien en dan was het te hoog en dan stikte hij er weer half in en sloeg de tractor weer af en en en…

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 13:01

Sleepje afkoppelen / aankoppelen is toch in 2 minuten gedaan? Of is het aankoppelen van een maaidek zo moeilijk?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 13:14

Wij hebben echt geluk met onze zitmaaier gehad. 22 jaar geleden wilde m'n pa een nieuwe kopen bij onze lokale tuinwinkel. Maar die moest besteld worden. Dus we mochten zolang hun oude maaier lenen. Mega degelijk ding, maaide ook hoog onkruid.

Toen onze nieuwe maaier kwam waren we teleurgesteld. Ding kwam amper door enkelhoog gras heen. Dus toen hebben we gevraagd of we die oude maaier mochten kopen ipv die nieuwe. En dat ding gebruiken we nu nog steeds.

Dus ik gok dat hij al meer dan 30 jaar oud is. Maar ik maai zelfs onkruid dat op 1.40 hoog staat mee. Ik knoop er ook een pallet achter om ermee te slepen.

http://www.tractordata.com/lawn-tractor ... t3810.html

Als je zelf niet technisch bent zou ik liever bij een bedrijf aanschaffen. Dan heb je meteen een adres waar je je onderhoud kunt laten doen

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 13:44

Paar Ouessantjes erop, geen werk aan en ze houden je gras kort. :j

SCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 13:59

kijk niet naar een zitmaaier naar een frontmaaier!

met maaidek onder de machine is kleiner/compacter in maat, maar is op ongelijk terrein een probleem want dat kun je gaan grond frezen ivm grasmaaien. plus de machine wordt er niet beter op....

bij een frontmaaier zit het maaidek voor je machine dus kun je zien waar je maait, het maaidek zit "los" van de machine dus je kunt doormaaien ook al is de grond ongelijk. en ze zijn behoorlijk wendbaar!
wij hebben zelf een MTD Yardman. zijn leuke machines voor niet al te veel geld, en wel ook makkelijk aan onderdelen te komen mocht er iets stuk gaan.
dankzij dat ik het maaidek in hoogte kan verstellen kan ik van oerwoud hoogte tot mooi gazon maaien qua hoogtes. en ze kunnen ook best wel meters maken! want kan ook ons weiland ermee maaien (kleine 1000 4kante meter)
wat mijn vader wel heeft gedaan is de zijkanten van het maaidek een stuk eruit geslepen met de flex. zo heb ik een maaidek met beide kanten zij-uitworp, en dan kan ik ook lang gras maaien en gelijk kwijt uit het maaidek.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 14:32

Ir111 schreef:
Sleepje afkoppelen / aankoppelen is toch in 2 minuten gedaan? Of is het aankoppelen van een maaidek zo moeilijk?

Hier echt niet. Ik moest altijd met de hamer erbij alles los slaan en dan zat ik weer ergens klem en zat ik onder het vet. En na 2 zomers was ik er helemaal klaar mee…

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 14:43

Mijn tip, koop of een bijna nieuwe/jonge zitmaaier... Of koop een balkmaaier/vingermaaier.

Wij hebben het tweemal geprobeerd maar alles liep vast op de enorme kluiten, molshopen en ongelijk terrein van de huurweide. Ook enorme pollen taai gras kon ie niet aan. Kun je wellicht je geld beter stoppen in n minitrekker met maaidek.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 14:54

Wij hebben een zitmaaier voor zowel weide bijmaaien als rijbak slepen met licht sleepje.

De vorige was bikkelhard en is jaren meegegaan. We hebben nu een MTD maar dat is een miskoop. Veel te licht plaatwerk en maaidek zo breed dat het gras in het midden blijft staan.
Oftewel: zodra die echt stuk-stuk gaat, gaan we die vervangen. Komt geen MTD werr.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 15:12

Ik heb het eerst ook 2x geprobeerd met gebruikte zitmaaiers. Maar uiteindelijk waren ze eigenlijk te duur voor de kwaliteit die er nog van over was.

Ik heb 4 jaar geleden een nieuwe Stiga gekocht. Ook gekeken naar een frontmaaier maar die waren voor mij op dat moment boven budget.
Ik maai er ook 1.40 m hoog gras mee. Dan wel met de zij-uitworp, niet met de mulcher.
En op de hoogste stand.
Voordeel van een frontmaaier is dat je ook goed in de hoeken kan maaien. Ik moet daarvoor af en toe met de motormaaier of bosmaaier in de weer.

Onderhoud: ik breng hem 1x per jaar naar de dealer. Die hebben daarvoor vaak een winter aanbieding.
Verder uiteraard regelmatig benzine en olie aanvullen/controleren.
En altijd na gebruik het maaidek schoon spoelen met de tuinslang. Gras is zuur en daardoor gaat het maaidek roesten.
Dit voorjaar had ik de startmotor stuk. En recent 2 lekke banden (meidoorn).
Voor de startmotor heeft de dealer hem opgehaald. De lekke banden zijn hersteld door de garage in mijn woonplaats.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 16:42

Sanet schreef:
Ir111 schreef:

Hier echt niet. Ik moest altijd met de hamer erbij alles los slaan en dan zat ik weer ergens klem en zat ik onder het vet. En na 2 zomers was ik er helemaal klaar mee…

Als t zo moet zou ik er ook snel klaar mee zijn... :=

@roodvos, dank voor de tip om te spoelen. We hebben de zitmaaier pas kort en dit wist ik niet.