Ikea keuken en online ontwerpen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Goof

Ikea keuken en online ontwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-24 17:20

Tijd voor een nieuwe keuken. Ik zoek een basic, maar nette keuken die weer -tig jaar mee kan en denk dat ik bij Ikea kan slagen.
Ik heb daar gezien wat ik wil en ben thuis met het online programma aan de slag gegaan, de Ikea keukenplanner. Maar eerlijk is eerlijk, ik kom geen stap verder :+
Ik kan een basis keuken in de planner neerzetten, dus kastjes, plek van apparatuur etc en zo een keuken vullen, maar hoe kan ik deze aanpassen naar mijn wens? Dus hoe kan ik de juiste frontjes kiezen, het juiste aanrechtblad, de juiste vaatwasser etc.
Er is vast iemand die dit al eens gedaan heeft, thanks.

Andere keukentips zijn ook welkom.
En als iemand een Ikea keuken afraadt hoor ik het ook graag.

Celebi

Re: Ikea keuken en online ontwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 17:31

Volgens mij kun je per kastje erop klikken en dan opent de instellingen en daar staan dan frontjes bij. Het programma is niet heel ingewikkeld.

Ikea keukens zijn trouwens prima! Niet alleen de keukenkasten maar bijna al onze kasten zijn ikea. Gewoon prima spul en niet al te ingewikkeld te monteren. Zeker de Besta frontjes hebben ze tegenwoordig veel moois van.

Alleen even uitkijken met het keukenblad. In de tijd dat wij de keuken kochten hadden we een volhouten eiken blad. Echt prachtig. Wat ze nu verkopen is vooral een mooi laagje op een goedkopere vulling. Blijft veel minder mooi (krasgevoelig en heel gevoelig voor water) en is eventueel ook lastiger op maat te zagen vanwege de kern.

With The Rider In Mind - Voor ruiters, paardeneigenaren en hippisch ondernemers die de balans tussen werk, privé en de passie voor paarden terug willen vinden.
https://www.withtheriderinmind.nl

maaaikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 17:35

Als je echt een ikea keuken wilt, zou ik naar de ikea toe gaan om het door een medewerker uit te tekenen.

Mijn ervaring is dat hun er een stuk handiger in zijn en dingen voor elkaar krijgen die toen bij mijzelf niet lukte. :')

Joy & Fionn ! <3

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 18:48

Ik wilde ooit ook een Ikea keuken...

Tot ik in mijn dorp bij het keukencentrum kwam, ze me daar uitlegden dat je wel een hele gunstige afmeting moet hebben wil je met Ikea uit kunnen.
Die had ik niet, bij Ikea had ik echt loze ruimtes had die dicht werden gemaakt. Maar bij het keukencentrum in het dorp kreeg ik echt een op maat gemaakte keuken... Voor hetzelfde geld als bij Ikea :+

Is wel iets om even in je achterhoofd te houden misschien...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 18:56

Wij hebben nu een 2e Ikea keuken en weer heel erg tevreden.

Vorige kon officieel niet via hun programma, maar daar even klein dingetje laten aanpassen en het was goed.

Nu hadden we een grote lege ruimte en hebben we het op de vloer getekend en met isolatie blokken neergezet voor ons idee.
Toen gewoon de kastjes gekozen en alles bij elkaar in de winkelwagen gedaan. Dus nooit online een ontwerp gemaakt.

Vorige keuken is 8jr mee gegaan en was nog prima als nieuw bijna en nu staat hij bijna 3jr straks. Wel vanwege de verbouwing nog steeds het folie erop en de plinten nog niet geplaatst.

We hebben de inductieplaat met afzuiging die ons 100% meevalt en de vaatwasser. De vaatwasser is officieel van Bosch, aar staat dan Ikea op. Die valt me wel tegen. De rest van de apparatuur hebben we los gekocht.

Ik heb wel het idee dat er steeds minder op voorraad is en de keuze links en rechts iets beperkter is geworden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 19:00

Janine1990 schreef:

Tot ik in mijn dorp bij het keukencentrum kwam, ze me daar uitlegden dat je wel een hele gunstige afmeting moet hebben wil je met Ikea uit kunnen.
Die had ik niet, bij Ikea had ik echt loze ruimtes had die dicht werden gemaakt. Maar bij het keukencentrum in het dorp kreeg ik echt een op maat gemaakte keuken... Voor hetzelfde geld als bij Ikea :+

Apart.

Ik had de vorige keuken echt een beetje onhandige afmetingen en met een kleine aanpassing alles precies goed gekregen.
Nu een grotere keuken, maar nooit loze ruimtes, ook niet bij anderen gezien.

Mijn moeder is bij een dure/luxe keukenboer geweest toen ze een nieuwbouw huis kreeg en die heeft juist heel slecht advies gehad en ook was de hoek waardeloos opgelost. Die was zeker meer dan 2x zoveel kwijt dan onze vorige keuken en ik vond de kastjes zelfs minder dan die van ons.

Je moet het een beetje treffen, maar snap ook wel dat keukenzaken Ikea afkraken. Dat is wel echt een grote concurrent. En mensen willen ook graag horen dat Ikea niks is.

We zijn hier wel naar 2 mooie zaken geweest en als je echt iets bijzonders wilt, kan je beter daarheen gaan. Maar dat is dan meer de speciale spoelbakken, apartere deurtjes, duurdere bladen etc.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 20:04

superpony schreef:
Janine1990 schreef:

Apart.

Ik had de vorige keuken echt een beetje onhandige afmetingen en met een kleine aanpassing alles precies goed gekregen.
Nu een grotere keuken, maar nooit loze ruimtes, ook niet bij anderen gezien.

Mijn moeder is bij een dure/luxe keukenboer geweest toen ze een nieuwbouw huis kreeg en die heeft juist heel slecht advies gehad en ook was de hoek waardeloos opgelost. Die was zeker meer dan 2x zoveel kwijt dan onze vorige keuken en ik vond de kastjes zelfs minder dan die van ons.

Je moet het een beetje treffen, maar snap ook wel dat keukenzaken Ikea afkraken. Dat is wel echt een grote concurrent. En mensen willen ook graag horen dat Ikea niks is.

We zijn hier wel naar 2 mooie zaken geweest en als je echt iets bijzonders wilt, kan je beter daarheen gaan. Maar dat is dan meer de speciale spoelbakken, apartere deurtjes, duurdere bladen etc.

Ja ik dacht eerst ook ze zeiken het af, maar ik had voor minder dan 10.000 euro wel een hele mooie keuken moet ik zeggen.
En in mijn geval, ik woon in een doorzonwoning, voorheen huurwoning, waar je van die ieniemienie keukenblokjes in had zitten. Die afmetingen kennen ze natuurlijk wel, zijn gewoon hele standaard woningen waar er duizenden van staan in Nederland.

Ze waren overigens wel vol lof over de kwaliteit van Ikea.

En voor mij een nadeel dat hij niet op een hoogte kon met mijn lengte. Ik geloof dat die optie er pas sinds kort bij is.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 20:11

Ik heb ook 2x een keuken 'ontworpen' met de Ikea planner.
De 1e x gewoon zo bij Ikea besteld wat er in de planner stond (hadden toen geen Ikea in de buurt),is prima gegaan.
De 2e x ben ik wel naar Ikea gegaan voor hulp en toen is het verkeerd besteld _-:(
Je moet gewoon een beetje spelen met het programma voor allerlei frontjes en kastjes etc.
Het is niet moeilijk.

Leef je droom,droom niet je leven
Ga mee op reis in prachtig Noorwegen
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=71&t=2097907&start=25

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 20:22

Janine1990 schreef:

Totaal die ervaring niet. Hier begin dit jaar alles uit laten tekenen en zelf geplaatst

Wij hebben de grove opzet thuis gedaan en uiteindelijk in de winkel verder laten uitwerken. Zei hebben meer foefjes en oplossingen en mogelijkheden bij de kastjes waar je zelf niet snel aan denkt.

Wij zijn zo enorm blij met onze keuken hebben hem geheel zelf gezet dat was wel even wat werk en en hoop gevloek.
(Combi oven en vaatwasser komen elders vandaan was elders goedkoper).

Nadeel is vlekken die zichtbaar zijn moet iedere week met bakje water/soda de kastjes afdoen maar dat is maar net welke look je kiest

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 01:01

Janine1990 schreef:
Ja ik dacht eerst ook ze zeiken het af, maar ik had voor minder dan 10.000 euro wel een hele mooie keuken moet ik zeggen.
En in mijn geval, ik woon in een doorzonwoning, voorheen huurwoning, waar je van die ieniemienie keukenblokjes in had zitten. Die afmetingen kennen ze natuurlijk wel, zijn gewoon hele standaard woningen waar er duizenden van staan in Nederland.

Ze waren overigens wel vol lof over de kwaliteit van Ikea.

En voor mij een nadeel dat hij niet op een hoogte kon met mijn lengte. Ik geloof dat die optie er pas sinds kort bij is.

Dat is inderdaad niet gek en als het naar je zin is maakt het verder ook niet uit waar het vandaan komt.

In principe kan je de hoogte wel wat regelen. Kastjes worden niet groter of kleiner, maar je kan wel met de pootjes spelen. Volgens mij zijn er 2 maten van de plinten meestal, maar afhankelijk van de kleur kan je die ook elders kopen evt.

Ik weet mensen die een klein keukenblokje hadden gemaakt aan de andere zijde in een smalle keuken van de bovenkastjes bijv. Die zijn minder diep.

We hebben ook een Bruynzeel keuken gehad en ik vind de kastjes van Ikea zelf beter, maar alle merken zullen wel ontwikkelen en betere en slechtere periodes hebben. Laatste keer vond ik Ikea weer slecht in hun voorraad zitten.
Persoonlijk vind ik dan ook de keus qua spoelbakken, werkbladen en kranen minder, maar uit gemak toch wel steeds wat gekozen. Ben toch niet zo goed in keuzes maken en met teveel keus, zou de keuken misschien nog niet staan.

Nu hebben we pas 1 los kastje gekocht voor het washok van de andere serie van Ikea, Enhet. Ik wilde een wit deurtje met een latje en die was niet op voorraad, maar van de Enhet wel iets soortgelijks, dus die gekozen. Het is geen ramp, maar vind het deurtje wel minder.

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 06:55

Ik zou inderdaad eerst zelf gaan spelen met de keukenplanner. Dan ontwerp opslaan en met medewerker bespreken. Zij hebben alle kennis en ervaring. En de keuken wordt dan ook nog gecontroleerd door een andere medewerker. Zelf erg tevreden over mijn IKEA keuken. Maar ben net na 18 jaar gestopt met werken daar. Mijn zus had een hele dure andere keuken met alleen maar ellende. En nu ook een ikea die erg mooi is geworden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 09:05

Wij hebben voorheen in een keukenzaak een keuken gekocht en dat was toch echt wel een stuk duurder (ondanks mooie korting) dan onze nieuwe keuken (we hebben zelf een aanbouw gemaakt aan het huis) bij de IKEA vandaan, een paar jaar geleden. En eigenlijk zijn we meer tevreden over de IKEA keuken.... die kwaliteit is echt ook gewoon heel goed +:)+

Voordeel van IKEA is dat ze zoveel bijpassend spul hebben voor een hele fijne indeling van je kastjes en lades.

Wij hebben gewoon de maten opgenomen van waar de keuken moest komen te staan. En ik ben net zo lang aan het spelen geweest met de planner tot het mooi passend was en een mooi, praktisch ontwerp was. Ook binnenlades ingedeeld enzo.

Daarna afspraak gemaakt bij IKEA en daar hadden ze nog wat hele fijne tips (die niet in de planner zichtbaar waren) en puntjes op de i +:)+

Het was bij aankoop volop Corona-tijd dus helaas langere levertijden, dat was wel even puzzelen. Maar dat zal nu vast een stuk beter zijn verwacht ik.

Grootste nadeel van Ikea is wat mij betreft dat ze afwijkende maten vergeleken met de meeste andere keukens. Maar daar kan je mee puzzelen om het geheel toch goed passend te krijgen.

Wij wilden een beetje een landelijke keuken en dat is prima gelukt, hier in opbouw, dat duurt bij ons altijd eventjes omdat we alles zelf doen :') :

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door pmarena op 12-09-24 09:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 09:05

Janine1990 schreef:

Nou voor het geld wat ik bij Ikea kwijt was had ik nooit ergens anders een keuken van dezelfde kwaliteit gevonden :n En ik heb een hoekkeuken met aan beide uiteinden muren, dus het was redelijk 'maatwerk' Ik heb dan wel een handige vader die de kieren op de uiteinden kon dichtmaken, maar daarin dacht Ikea ook goed mee door ons daarvoor het juiste materiaal te adviseren.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 09:15

Wij zijn ook heel blij met onze ikea keuken. Je kunt in de planner op je kastje klikken en dan kun je alles aanpassen in de balk aan de zijkant zegmaar.

Sinds 29 april 2017 zijn wij gelukkig getrouwd :)

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 09:31

Ik had op Ikeaplanner een ontwerp gemaakt. Ik ben met die print bij 3 verschillende keukenbedrijven geweest . Ook bij Ikea. Allemaal hadden ze goede tips , dingen waar ik echt niet over had nagedacht. Ik nam ook altijd elke print van de concurrent mee naar de andere . Ik heb uiteindelijk gekozen voor Bruijnzeel (Ikea was ook mooi maar Bruijnzeel bood het scherper aan)en ook door hun laten plaatsen . Er waren wat fouten en vochtproblemen achteraf maar dat is allemaal verholpen en ze konden niet terugvallen op dat ze het zelf niet geplaatst hadden.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-24 10:05

Pff, ik heb eindelijk gevonden waar ik de details kan wijzigen, bedankt.
Ik heb vanmorgen zitten spelen en een keuken ontworpen zoals ik hem wil hebben. Binnenkort maar een afspraak maken.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 11:21

Ik werd helemaal gestoord van de Ikea planner. Zolang je kastjes tegen een muur plaatst gaat het goed.
Maar ik wilde een kookeiland met een bar element en dat begreep het ding niet. Dus de kastjes eindigden overal, tegen het plafond, achter de muur, verkeerde muur _-:( .
En kon alleen maar kiezen uit 60 cm kastjes terwijl ik juist mooie brede lades wilde.
Ik vond die keuze uit alleen maar 60 cm (of smaller) wel heel beperkend.

En toen ik het uiteindelijk soort van voor elkaar had was de prijs niet heel anders dan bij de keukenzaak.
En daar kon ik precies krijgen wat ik wilde.

[&] Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]

Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 11:23

Oh hier gewoon keuze uit 40-60-80 cm lades hoor. En er was ook nog ergens een optie van 30 geloof ik.

Ja zwevende kastjes vond 'ie niet echt wat. Kun je opvangen door een flinterdunne "muur" te maken in de kern van je eiland.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 01:40

Maar als je weet wat je wilt en zet het op papier, kan je ook gewoon alles in je winkelmandje gooien wat je nodig hebt. Zo heb ik het de laatste keer gedaan en had best flink wat nodig. Stuk onder raam en eiland met aan 2 kanten kastjes.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie