Hoeveel delen/ willen jullie delen op internet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bienotje

Hoeveel delen/ willen jullie delen op internet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-24 21:51

Er wordt heel veel gedeeld op internet en oa ook op bokt.

Wat gedeeld wordt en evt terug te vinden is misschien niet iedereen altijd even bewust van.

Zijn jullie bewust van wat je deelt en bewust van wat jullie niet willen delen en lukt dat. Voor wie regelmatig wat deelt, wat is eigenlijk je beweegreden?

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 22:03

Ik ben een open boek en ook online :o
Vooral op Instagram ben ik een open boek, maar op Bokt ook.
Ik merk dat ik er veel steun uithaal dus voor mij is het dan waard om veel te delen.
Maar ik deel niks wat echt belastend kan zijn bij een sollicitatie oid.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 22:36

Ik deel veel, vrijwel alles. Ben een flapuit hoorde ik laatst :')

Maar ben dus idd erg open. Zowel live als op het internet. Op de ene plek meer dan de andere, maar dat is logisch.

Uiteraard ben ik me er bewust van. Maar ik schaam me niet voor mijn leefwijze. Krijg er vaak juist mooie gesprekken door. :j

Hutcherson

Re: Hoeveel delen/ willen jullie delen op internet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 22:55

Ik vind het altijd knap als mensen zich gedeist kunnen houden op zo'n forum. Gewoon lezen, er wat van vinden, dit niet typen en doorscrollen. Lijkt me heerlijk. Heb t ook geprobeerd maar past niet bij me. Deel niet met alles het naadje van de kous maar in die zin... Als je mn mening irl zou vragen zou ik hetzelfde antwoord geven als dat ik hier zou geven.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 23:04

Oh ik ben best wel een flapuit. Op bokt maar ook op insta. Heeft me al hele mooie gesprekken en vriendschappen opgeleverd :)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 23:17

Inmiddels wel heel bewust.

Daarom is het beleid van Bokt me nog steeds een doorn in het oog, ik vind het heel frustrerend dat al mijn puberteitsdingen nog terug te vinden zijn.

Van mijn kind plaats ik niks herkenbaars in beeld en de laatste jaren lukt het me heel prima om op mijn handen te blijven zitten bij alle woke-haters en andere sujetten in de categorie 'zure sloot'.

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 23:30

Haha ik flans ook alles d'r op. Vooral op m'n insta story. Heb wel een prive account maar dan nog deel ik echt veel daarop. Gewoon omdat ik het leuk vind. Ja het boeit me eigenlijk allemaal niet zoveel. Ik zet er niks raars op en als mensen zich irriteren aan mijn posts dan ontvolgen ze me lekker _/-\o_

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 23:30

Ik werk in de privacy en datasecurity. Ik heb theoretisch dus wel een aardig idee van wat voor gevolgen dat wat ik deel kan hebben. Niet alleen wat anderen denken, of wat Big Tech ermee doet, maar ook misbruik van online beschikbare data. Ik ben ook zo'n irritantje die vraagt niet gefotografeerd te worden en verwijderverzoeken indient als iemand iets van mij zonder toestemming online post. Je zou dus kunnen stellen dat ik best wel om mijn privacy geef ;) .

Ik zit sowieso niet op de grote social media. Om privacy redenen, maar ook om "activistische" redenen (bij gebrek aan een betere beschrijving die niet meerdere kantjes lang is). Ik zit op wat forums en ander klein spul en daar houd het op. Meeste plekken blijft het aardig bij posten over whatever topic het over gaat. Tweakers over tech, Bokt over paarden, etc. Uiteindelijk kun je dan alsnog best wat linken ofc, maar het is toch meer moeite dan zeg, een FB profiel.

Op Bokt komen er soms ook persoonlijke dingen bij langs. Soms deel ik daar ook iets persoonlijkere dingen, maar ik probeer het binnen bepaalde perken te houden. Er flipt vast soms iets uit, maar meestal denk ik aardig na of ik het gedeeld wil hebben.

Maar zelfs dan is het lastig om eerlijk te zijn. Zet je iets wel neer voor context, of niet voor privacy? Het blijft een lastige afweging online, zeker gezien je de toekomst niet kent, en het is er eentje die je voor elke post weer opnieuw moet maken. Soms heb ik een half bericht geschreven en verander ik alweer van gedachte. En als daar dan ook nog eens je menselijke emoties bij komen... Er staan vast wel dingen online die naar mij te traceren zijn waar ik spijt van heb. Ik zou het vrij naief vinden om te denken van niet.

Maar ik probeer dus wel heel bewust te zijn. Omtrent mijn eigen data, want ik geef enorm om mijn privacy. Maar nog meer omtrent data dat anderen betreft. Ongeacht of dit in de vorm is van fotos, geschreven data, of iets anders.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 23:43

Tja, wat is regelmatig wat delen? Reageren in een rijtechnisch topic vind ik heel wat anders dan over je mentale toestand wat delen.

Ik probeer het niet te makkelijk te maken om te herleiden, maar zorg er ook voor dat de berichten die ik schrijf OK zijn als ze toch wel naar me te herleiden zijn.

Ik denk in bepaalde mate dus wel na over mijn privacy, maar ik maak ook gewoon gebruik van Google, cookies etc dus ben echt niet heilig op dit vlak. Als ik persoonlijke dingen deel, hoop ik daarmee iemand te kunnen helpen of een taboe weg te nemen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 23:44

Ik deel online niet veel informatie over mijzelf, niet op bokt of andere social media. Op LinkedIn wel meer, omdat dat functioneel is. Al ben ik wel huiverig voor de gevolgen van A.I.
Ik ben wel een echte 'consument' op bokt, en leef mee met de verhalen van anderen. Vooral waar het gaat om emigratie, verbouwings topics en soms ingrijpende levensgebeurtenissen.
Dus een beetje dubbel is het wel. Maar iedereen maakt eigen keuzes.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 00:04

Ik zit alleen op Bokt en LinkedIn.
Linkedin is vooral functioneel. Ik doe eens een berichtje om iemand die ik ken te feliciteren met een nieuwe baan, een diploma of werkjubileum.

Hier op Bokt probeer ik al een paar jaar mij een beetje op de vlakte te houden. Er is echt heel veel zichtbaar ook zonder ingelogd te zijn.
(Dat is de manier waarop ik het meest gebruik maak van Bokt.)
Hele persoonlijke dingen zou ik, mede daarom, hier nooit delen. Daar vind ik geen geschikt medium voor en je weet nooit wie er meeleest.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 09:44

Ik ben vrij open, maar deel geen dingen (meer) die ik niet openbaar terug wil zien ongeacht of het een zogenaamde afgesloten hoek is of niet.
Soms deel ik iets wat mijn omgeving op dat moment nog niet weet, maar waarvan ik het niet erg vindt als het uitlekt zegmaar.
Mijn profiel op facebook staat op 'vrienden' en is vrij afgesloten qua informatie voor niet-vrienden.

Ik was heel open en gooide zo ongeveer elke dwarse scheet online ongeacht of het openbaar te lezen is, maar sinds een jaar of 10 ben ik me veel meer bewust van wat ik post.

@upendo, volgens mij kun je veel posts die ouder zijn dan een jaar zelf wissen/aanpassen en aanvragen dat de admins/beheerders de quotes etc wissen. :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 09:49

Van mij is veel terug te vinden.
Maar wat ik schrijf sta ik achter. En als je mij zo spreekt vertel ik het je ook als je wilt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 09:55

upendo schreef:
Inmiddels wel heel bewust.

Daarom is het beleid van Bokt me nog steeds een doorn in het oog, ik vind het heel frustrerend dat al mijn puberteitsdingen nog terug te vinden zijn.

Van mijn kind plaats ik niks herkenbaars in beeld en de laatste jaren lukt het me heel prima om op mijn handen te blijven zitten bij alle woke-haters en andere sujetten in de categorie 'zure sloot'.

Ik kwam pas stomtoevallig in een topic van een paar jaar oud terecht en zag daar dat ik mijn reacties kon verwijderen, dus blijkbaar is er iets veranderd op Bokt....? Ik heb volgens mij niet echt dingen er op staan waar ik me enorm voor hoef te schamen ofzo. Maar als je dan iets tegenkomt dat iets meer met de privé-situatie te maken heeft en niemand heeft er een paar jaar verder wat aan om te lezen dat ik zus of zo, dan haal ik het net zo lief weg in het kader van gaat eigenlijk niemand wat aan.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 10:20

Zo min mogelijk, en helemaal geen herkenbare foto's. De meesten hebben geen idee wat er allemaal met de gegevens gedaan worden; kijk maar naar de gezichtsherkenning waar je foto's voor gebruikt worden, steeds meer videobewaking in steden etc etc.
Sta je er eenmaal tussen dan is dat niet meer te corrigeren, die data is al lang ge-of misbruikt en het lukt nauwelijks tot niet om het te laten verwijderen.
Ik vind het al irritant dat sommige apps de exacte locatie nodig hebben, al kan dat soms niet anders.

Een forum kan en mag niet weigeren je naam of profiel te verwijderen uit reacties. Ook niet als de discussies dan niet meer 'lekker lopen'; het beleid is ondergeschikt aan de AVG. De berichten zelf blijven staan. Het kan wel wat moeite kosten.

https://www.autoriteitpersoonsgegevens. ... n-gegevens

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 10:25

Ik denk dat ik me met name op bokt wel uitspreek, maar dan ook wel vooral mijn mening over maatschappelijke zaken. Over mijn privé deel ik wat minder snel, wel huisdieren info. Op facebook heb ik een select clubje mensen en deel ik vooral foto's. En op insta ook foto's. Eigenlijk allemaal van mijn dieren.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 11:39

Cambionn schreef:
Ik werk in de privacy en datasecurity. Ik heb theoretisch dus wel een aardig idee van wat voor gevolgen dat wat ik deel kan hebben. Niet alleen wat anderen denken, of wat Big Tech ermee doet, maar ook misbruik van online beschikbare data. Ik ben ook zo'n irritantje die vraagt niet gefotografeerd te worden en verwijderverzoeken indient als iemand iets van mij zonder toestemming online post. Je zou dus kunnen stellen dat ik best wel om mijn privacy geef ;) .

Ik zit sowieso niet op de grote social media. Om privacy redenen, maar ook om "activistische" redenen (bij gebrek aan een betere beschrijving die niet meerdere kantjes lang is). Ik zit op wat forums en ander klein spul en daar houd het op. Meeste plekken blijft het aardig bij posten over whatever topic het over gaat. Tweakers over tech, Bokt over paarden, etc. Uiteindelijk kun je dan alsnog best wat linken ofc, maar het is toch meer moeite dan zeg, een FB profiel.

Op Bokt komen er soms ook persoonlijke dingen bij langs. Soms deel ik daar ook iets persoonlijkere dingen, maar ik probeer het binnen bepaalde perken te houden. Er flipt vast soms iets uit, maar meestal denk ik aardig na of ik het gedeeld wil hebben.

Maar zelfs dan is het lastig om eerlijk te zijn. Zet je iets wel neer voor context, of niet voor privacy? Het blijft een lastige afweging online, zeker gezien je de toekomst niet kent, en het is er eentje die je voor elke post weer opnieuw moet maken. Soms heb ik een half bericht geschreven en verander ik alweer van gedachte. En als daar dan ook nog eens je menselijke emoties bij komen... Er staan vast wel dingen online die naar mij te traceren zijn waar ik spijt van heb. Ik zou het vrij naief vinden om te denken van niet.

Maar ik probeer dus wel heel bewust te zijn. Omtrent mijn eigen data, want ik geef enorm om mijn privacy. Maar nog meer omtrent data dat anderen betreft. Ongeacht of dit in de vorm is van fotos, geschreven data, of iets anders.

Ik begrijp dit niet zo goed. Stel iemand maakt een foto van een groepsactiviteit en plaatst dit op Facebook. Wat zou dan de reden voor jou zijn om dit niet te willen? (Om diegene die plaats een bericht te sturen om jou eraf te halen.) Wat kan er in jouw ogen gebeuren? Naast dat het je goed recht is hoor. Maar ik begrijp niet zo goed wat hier achter zou kunnen zitten? Ik zou mij over zo iets niet druk kunnen maken. Maar misschien met jouw achtergrond denk je daar heel anders over.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 11:50

Ik ben open en gesloten tegelijkertijd. Ik deel veel maar ook een heleboel dingen niet. Wat er te vinden is is geen geheim en ok dat het voor eeuwig blijft staan. Andere dingen zal ik nooit ergens melden waar het te lezen is voor anderen dan hooguit aan een handje vol mensen en dan nog liever niet. Kortom ik lijk een open boek maar ben dat absoluut niet. :P

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 12:06

Steeds minder. Plaatste vroeger best veel op Bokt en op FB.
Ik denk dat ik de helft ervan wel zou willen verwijderen maar aan de andere kant is dat ook wie ik was in die periode.
En het heeft mij ook geleerd wat je wel en vooral (beter) niet kunt posten op SM. :j

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 12:12

@ Herfstblad, misschien gaat het om een activiteit waarvan je niet wil dat bepaalde mensen uit je priveleven weten dat je daaraan meedoet? Of je wil onvindbaar blijven voor mensen uit je verleden?

Ik deel niet veel online. Ik plaats alleen berichten op Bokt en YouTube, verder gebruik ik geen sociale media. Ik deel geen specifieke informatie over mezelf zoals mijn woonplaats en gebeurtenissen uit mijn leven beschrijf ik zonder herleidbare details. Als nog denk ik dat als je al mijn posts naast elkaar zou leggen en je kent mij in het echt dat je wel een sterk vermoeden zou kunnen hebben.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 12:12

Ik ben me bewust van het feit dat je berichten per bericht kan verwijderen, maar het gaat me voornamelijk om hele HK's met duizenden berichten.

Ik zie de toegevoegde waarde niet van het behouden van HK's van 20 jaar oud. Maargoed, andere discussie.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 12:30

Tja, ligt er een beetje aan waar.

Ik denk er wel over na, maar maak me ook weer niet heel druk over mn privacy.

Als mens wordt je ouder en soms wijzer, dus wat je 100 jaar geleden hebt geplaatst was toen. Als mensen me daar nu op willen pakken, is dat vooral hun probleem. Ik leef daar niet meer.

Op Bokt erger ik me wel groen en geel aan mensen die gaan uitspitten wie je bent, bijhouden wat je waar hebt gezegd en er blijkbaar de tijd voor hebben om er zo een dagtaak bij te nemen. Een paar bokkers zijn zo overheersend altijd en overal aanwezig, dat ik de naam wel herken, maar ga niet onthouden of bijhouden wat ze ergens anders schrijven.

Als mensen zelfs de moeite doen om je op fb, insta etc prive te zoeken is dat ook hun probleem.

Insta ed gebruik ik niet voor prive dingen. fb wel, maar plaats niet alles.

Mijn eigen hoofd staat niet vaak ergens op, maar ik ben meestal degene die de foto's maakt. Nu toevallig wat selfies gemaakt omdat ik met mn moeder weg was en dat is wat mij betreft prima dan.

Als je op een onderwerp reageert moet je soms wel oppassen. Mensen zijn zo snel beledigd of nemen het persoonlijk. En mensen oordelen, veroordelen en kletsen achter je rug. Ik heb liever dat mensen me dan persoonlijk aanspreken en de vragen direct aan mij stellen.

Ik ben soms wel verbaasd hoeveel prive mensen vertellen, maar ik snap ook dat mensen de reacties als steun kunnen ervaren. Ik zelf zou nooit alles vertellen of ik doseer het in ieder geval, hoeveel ik kwijt wil.

In het dagelijks leven is dat niet anders. Maar ook dan heel voorzichtig geworden, want mensen gebruiken snel iets tegen je.
Als anderen wel iets plaatsen ben ik ook niet zo van de liefste berichten en hoop geslijm.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 12:37

Ik deel ook veel. Heb een Instagram voor mijn paard met een paar honderd volgers en daar ben ik echt een open boek. Soms niet handig, maar ik sta voor wat ik deel en wil juist het belang van transparantie laten zien. Niet alles is altijd maar zo fijn en geweldig als het plaatje wat online vaak geschetst wordt en ik wil daarin juist een eerlijke tegenhanger zijn. Plus ik vind het ook gewoon super leuk om te delen en voor mezelf op die manier een tijdlijn vol herinneringen te maken waar ik regelmatig doorheen scroll. Heb meerdere accounts gehad ook waarvan eentje met ruim 11 duizend volgers. Die was welliswaar meer anoniem omdat niemand daar mijn hoofd op zag, maar je zet jezelf toch bij een vrij groot publiek in de picture. En dat voor elkaar krijgen is bijna een sport an sich en iets wat ik een hele leuke uitdaging vind om te ontdekken en te ontwikkelen.

En ook hier op Bokt praat ik veel mee, geef ik meningen, adviezen of vraag ik zelf om hulp. Er zijn natuurlijk wel grenzen van wat ik allemaal deel, maar aan de andere kant maakt het me ook niet heel veel uit. Die anonimiteit heb ik laten varen. Zeker toen ik een eigen bedrijf ging starten. Dan ben je jezelf zo aan het promoten dat het geen nut meer heeft anoniem te willen zijn. Eerst probeerde ik Bokt nog redelijk anoniem te houden, maar op een gegeven moment heb ik dat ook maar los gelaten. Mensen vinden je toch wel als ze het willen. :j

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 12:48

Celebi schreef:
Ik deel ook veel. Heb een Instagram voor mijn paard met een paar honderd volgers en daar ben ik echt een open boek. Soms niet handig, maar ik sta voor wat ik deel en wil juist het belang van transparantie laten zien. Niet alles is altijd maar zo fijn en geweldig als het plaatje wat online vaak geschetst wordt en ik wil daarin juist een eerlijke tegenhanger zijn. Plus ik vind het ook gewoon super leuk om te delen en voor mezelf op die manier een tijdlijn vol herinneringen te maken waar ik regelmatig doorheen scroll. Heb meerdere accounts gehad ook waarvan eentje met ruim 11 duizend volgers. Die was welliswaar meer anoniem omdat niemand daar mijn hoofd op zag, maar je zet jezelf toch bij een vrij groot publiek in de picture. En dat voor elkaar krijgen is bijna een sport an sich en iets wat ik een hele leuke uitdaging vind om te ontdekken en te ontwikkelen.

En ook hier op Bokt praat ik veel mee, geef ik meningen, adviezen of vraag ik zelf om hulp. Er zijn natuurlijk wel grenzen van wat ik allemaal deel, maar aan de andere kant maakt het me ook niet heel veel uit. Die anonimiteit heb ik laten varen. Zeker toen ik een eigen bedrijf ging starten. Dan ben je jezelf zo aan het promoten dat het geen nut meer heeft anoniem te willen zijn. Eerst probeerde ik Bokt nog redelijk anoniem te houden, maar op een gegeven moment heb ik dat ook maar los gelaten. Mensen vinden je toch wel als ze het willen. :j

Maar alleen hoofd niet zien maakt niet meteen anoniem. Zit ook op een site waar ik mijn hoofd bedek, maar mijn partner heeft diverse tatoeages dus die is echt wel herkenbaar. En ja, ook dan heb ik zoiets van: dit is ons leven, herken je mij/ons, zal deze vorm ook jouw interesse hebben. Of niet maar ben je echt dingen aan het uitpluizen. Maar das dan weer jouw probleem.
Dus helemaal eens met je laatste zin ;)

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 13:13

Herfstblad schreef:
Cambionn schreef:

Ik begrijp dit niet zo goed. Stel iemand maakt een foto van een groepsactiviteit en plaatst dit op Facebook. Wat zou dan de reden voor jou zijn om dit niet te willen? (Om diegene die plaats een bericht te sturen om jou eraf te halen.) Wat kan er in jouw ogen gebeuren? Naast dat het je goed recht is hoor. Maar ik begrijp niet zo goed wat hier achter zou kunnen zitten? Ik zou mij over zo iets niet druk kunnen maken. Maar misschien met jouw achtergrond denk je daar heel anders over.
Ik geef standaard ook van tevoren aan dat ik niet op foto's wil, zodat ik ff aan de kant kan als ze die willen maken. Meestal is dat geen probleem.

Maar de eerste reden: privacy. Ik hoef niet overal mijn hoofd online te hebben, en heb graag zelf controle over waar dat wel en niet gebeurd en met welke foto's. En iedereen hoeft niet klakkeloos te zien waar ik ben/mee te maken heb. Ik vind het ergens ook gewoon onbeschoft om ongevraagd anderen te fotograferen en online te posten. Ik vraag ook altijd toestemming als ik foto's met anderen maak, en vraag expliciet of ze het goed vinden als ik ze online post (als ik dat van plan ben).

Tevens wordt online geposte data ook veel gebruikt voor scams. Denk aan identiteitsfraude, phishing aanvallen realistischer maken, etc. Of zelfs om dingen bij te houden als wanneer ben je van huis (mooi moment om in te breken). En foto van de sleutels van je nieuwe huis? Kun je perfect een kopie mee maken. Er is zo veel wat onschuldig lijkt maar toch gevolgen kan hebben. Echt allemaal van die dingen waarbij men denkt "gebeurd mij toch niet", "ik let wel op", maar die echt enorm vaak gebeuren. Niet enkel bij je "80 jarige oma en bij je digibeete buurman, maar ook bij Jan Modaal, beroemdheden, en IT'ers. Het gebeurd echt de besten. Hoe minder er online te vinden is, hoe kleiner de kans dat er wat mis gaat.

Zelfs data die weg gestopt is, omdat deze privé staat of omdat het enkel voor admins of jijzelf te zien is, kan makkelijk uitlekken. Datalekken zijn enorm veel voorkomend en lang niet altijd worden ze netjes genoemd. En als het wel genoemd wordt is het vaak genoeg erger dan gemeld.

En het geld niet voor mij, maar het zou kunnen dat mensen niet willen dat anderen alles weten. Wellicht hebben ze een stalker die ze volgt, of speelt er wat anders. Dan is het nogal poedersuiker als anderen dat zonder pardon online posten.

Daarnaast heb ik ook problemen met bedrijven als Meta, Google, etc, en hoe ze met data omgaan. Ik wil dus niet mijn gezicht op FB hebben staan, en überhaupt zo min mogelijk data van mij aan die bedrijven geven. Zelfs het scrapen van publieke forums is iets wat zij zo kunnen doen, en daarom ben ik ook op andere plekken voorzichtig. En die bedrijven linken echt alles, inclusief data die ze via via vinden. De meest onwaarschijnlijke dingen kunnen gecombineerd worden tot voor hun nuttige data. Die herkennen ook zo mij op een foto dus. En helaas doen ze dit ook als jij geen account hebt, al beweren ze van niet. Het is best een complex verhaal, maar ik raad altijd de documentaire The Social Dillema aan als je meer wil weten. Die verteld heel goed in Jip- en Janneketaal de issues van datavergaring van zulke bedrijven, en de impact die dat heeft tot grote maatschappelijke problemen tot verhoogde depressies en zelfmoorden onder kinderen aan toe.

En nee, ik heb dus ook geen WhatsApp (wel Signal en anders SMS), gebruik geen Android of iPhone (ik draai GrapheneOS), mijn mail gaat niet via Microsoft of Google (wel via Proton) en mijn systemen draaien geen Windows of OSX (wel Linux), en zo kan ik nog wel even door gaan ;) .
Laatst bijgewerkt door Cambionn op 10-09-24 13:23, in het totaal 2 keer bewerkt