Ervaringen met een warmtepompdroger

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Figo88

Ervaringen met een warmtepompdroger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-24 22:32

Hoi allemaal!

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met een warmtepompdroger. Ik heb er nu een besteld (van Samsung) en die komt over 2 weken. Maar nu lees ik wisselende verhalen op internet over welke kleding wel/niet in een warmtepompdroger kunnen. De ene site zegt dat alle kleding erin kan (ook synthetisch, fijne was, wol etc) zonder dat het beschadigd of krimpt en de andere zegt weer dat niet alles erin kan en kleding alsnog kan krimpen.
Wat is jullie ervaring ermee en wat droog je er wel in en wat evt niet?

Ik hoor het graag! :j

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 01:03

Wij hebben sinds enkele maanden ook een Samsung warmtepompdroger, uit mijn hoofd deze : Samsung DV90T5240AW/S2

Erg fijne droger, ik doe eigenlijk alles in de droger behalve jeans/bh's en wol. De synthetische was (behalve de voetbalshirts) gaan er ook in (denk aan sportkleding etc) en die zijn tot op heden niet gekrompen of beschadigd.

Bh's /jeans die er per ongeluk wel in komen zijn tot op heden niet sneller versleten of kapot gegaan nog.

Aangaande het krimpen van kleding : vaak heeft dit ook te maken met de kwaliteit van de stof. De goedkope merkloze shirts krimpen hier regelmatig wel, ook als ze niet in de droger gaan en gewoon gewassen worden volgens de voorschriften. Maar dat heeft gewoon te maken met de kwaliteit en niet met de droger mijn inziens.

Veel plezier met je nieuwe droger!

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 01:39

Geen fan van Samsung apparaten (gewoon bij telefoons houden :D) maar verder al ruim 3 jaar een warmtepompdroger en ik gooi er eigenlijk alles in...
Mijn droger heeft heel veel programma's en temperatuur standen dus bij fijne/kwetsbare was pas ik daar gewoon het programma of de warmte op aan.. Ik kan mij niet herinneren dat er ooit iets kapot of gekrompen uit gekomen is. :)

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-24 08:26

Cheytjuh schreef:
Wij hebben sinds enkele maanden ook een Samsung warmtepompdroger, uit mijn hoofd deze : Samsung DV90T5240AW/S2

Erg fijne droger, ik doe eigenlijk alles in de droger behalve jeans/bh's en wol. De synthetische was (behalve de voetbalshirts) gaan er ook in (denk aan sportkleding etc) en die zijn tot op heden niet gekrompen of beschadigd.

Bh's /jeans die er per ongeluk wel in komen zijn tot op heden niet sneller versleten of kapot gegaan nog.

Aangaande het krimpen van kleding : vaak heeft dit ook te maken met de kwaliteit van de stof. De goedkope merkloze shirts krimpen hier regelmatig wel, ook als ze niet in de droger gaan en gewoon gewassen worden volgens de voorschriften. Maar dat heeft gewoon te maken met de kwaliteit en niet met de droger mijn inziens.

Veel plezier met je nieuwe droger!

Dankjewel! Daar heb ik veel aan :j
Ik heb de DV90T8240SH besteld, een andere dan jij hebt dus, maar dat zal niet veel uitmaken. Ik heb jarenlang alles aan de waslijn gehangen, maar ben dat vooral in de winter toch wel echt beu :') Dus ik ben heel benieuwd hoe de droger gaat bevallen!

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-24 08:29

Yinthee schreef:
Geen fan van Samsung apparaten (gewoon bij telefoons houden :D) maar verder al ruim 3 jaar een warmtepompdroger en ik gooi er eigenlijk alles in...
Mijn droger heeft heel veel programma's en temperatuur standen dus bij fijne/kwetsbare was pas ik daar gewoon het programma of de warmte op aan.. Ik kan mij niet herinneren dat er ooit iets kapot of gekrompen uit gekomen is. :)

Haha, waarom ben je geen fan van Samsung apparaten? Ik heb al jarenlang zowel een koelkast als een wasmachine en vind ze beiden heel fijn :j

En klinkt goed dat jij eigenlijk alles in jouw droger doet. De mijne heeft ook veel programma's, dus als ik het zo hoor dan zal ik weinig tot niks meer op moeten hangen *\o/*

Emj_23

Re: Ervaringen met een warmtepompdroger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 08:41

Ik heb een Samsung warmtepomp droger, ook een wasmachine trouwens. Ik ben er erg tevreden over. Ik hang nog wel heel veel op, maar dat zal gewoonte zijn. Maar onderbroeken, handdoeken, beddengoed, dekentjes etc gaat er allemaal in en komt er ook weer goed uit.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 08:44

Hier ook een warmtepompdroger, maar ik hang toch wel erg veel kleding nog op. Ik ben erg zuinig op mijn spullen haha. Mijn vriend is dat minder en gooit zonder problemen al zijn kleding erin. Zie je eigenlijk weinig van!

Hier ook een Samsung, al een aantal jaar oud maar nog steeds erg blij mee. Nog geen gedoe mee gehad. Ook niet met de Samsung wasmachine die we al bijna 10 jaar hebben.

KiKiDo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 09:02

Ik heb ooit gelezen dat je kleding niet slijt van de droogtrommel, maar van de manier van centrifugeren vóór het in de droogtrommel gaat.
Dat op hoge snelheid centrifugeren de vezels kapot kunnen gaan waardoor ineens het pluizenfilter van de droogtrommel vol zit. Dat ligt dus niet aan een droogtrommel etende kleding, maar aan de wasmachine die de kleding al gekneusd heeft.
Ik vond het best plausibel klinken eigenlijk.

Onze Miele heeft ook voldoende verschillende programma's. Bij twijfel gewoon ophangen. En je wordt er vanzelf handiger mee!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 09:29

Al zeker zes jaar een warmtepomp droger en behalve zijde en wol gooi ik er verder echt alles in. Vorige oude droger was eentje uit het pleistoceen , werd echt warm en draaide maar 1 kant op. Nu zijn de apparaten zoveel verbeterd, ik houd wel rekening met wat krimp en koop bvb een shirt een maatje groter.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 12:03

Hier ook een warmtepompdroger, nu een jaar of 5 denk ik...? Omdat wij veel wolletjes hebben speciaal 1 gekocht met een programma daarvoor. Maar in de praktijk doe ik er weinig wol in eigenlijk, en hang nog veel kleding te drogen. Simpelweg omdat je het dan goed in vorm kan trekken zodat het mooi opdroogt :)

Ook bij katoenen shirts trouwens. Uit de droger komt dat toch vaak korter en breder dan we fijn vinden.
Na het wassen op ene hangertje, en even in vorm trekken, dan droogt het veel mooier in model op.

Bij andere dingen waarbij dat niet veel uitmaakt, broeken en wat ruimere shirts / truien enzo, maakt het me niet uit. En die komen keurig netjes uit de droger +:)+

Wat wel een beetje een instinker is, is dat je er in de wolletjes stand maar anderhalve kilo kleding in mag doen ofzo :=

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 12:24

ik heb 2 jaar een warmtepompdroger van Bosch en ik moet hem vaak schoonmaken, dat geeft hij zelf aan en dat is een hele toestand, het is iedere keer weer een enorm waterballet omdat de droger niet in de badkamer staat en je heen en weer moet lopen met een bak met water waar geen goed stopje in zit en die niet in een emmer past. Ook de sensoren moet ik wekelijks schoonmaken anders droogt ie gewoon niet meer.
Ik was veel blijer met mijn Miele condensdroger, maar die was na 20 jaar helemaal op en Miele maakt ze niet meer helaas

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 13:45

Oh ik gooi die bak meestal gewoon leeg in de wasmachine die er naast staat.
Verder alleen maar even hand door de pluizenfilter halen en gaan met die banaan.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 13:53

Een warmtepompdroger schoonmaken?
Dat heb ik nou echt nog nooit gedaan. :?
Ja het pluizenfilter leeghalen en eventueel een keer een doekje langs de binnnenkant van de trommel maar ik zou verder niet weten wat je er dan helemaal aan schoon moet maken.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 14:25

Hij geeft het aan en doet het pas weer als je de hele procedure doorlopen hebt. Zelf doet ie ook eens in de zoveel tijd een cleaning iets tijdens het drogen en dan mag je hem pas uitzetten en open maken als die rode lampjes uit zijn

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 14:26

Hier sinds begin dit jaar ook een Samsung warmtepompdroger en superblij mee. Afvoer zit bij ons gewoon op dezelfde afvoer als de wasmachine, dus geen gedoe met bakken water wat hierboven staat. Gewoon na elke keer even pluizenfilter leeghalen en de volgende lading kan erin. Ik gooi werkelijk alles erin, maar heb ook geen fragiele kleding (zijde, oid). Komt er allemaal prima en droog uit.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 14:49

ik heb de Bosch WTU87675NL, aangesloten op dezelfde afvoer als de wasmachine (ook Bosch), in het boekje staat ook precies wat je moet doen als de machine aangeeft. Eens in de zoveel tijd geeft hij dus aan dat hij een automatische zelfreiniging spoelt van de warmtewisselaar van het apparaat, dat mag je niet onderbreken, je kan ook niet voorspellen wanneer ie dat doet dus als je net weg moet, heb je pech.
Het andere programma is "Intensief apparaatonderhoud" dan moet je, ondanks dat hij op de afvoer is aangesloten, met het waterreservoir aan de gang, als je het programma hebt opgestart, duurt dat 3 uur, op de display staan steeds codes en de tijd die het programma nog duurt. Bij mij (ik was ca. 5 x per week) moet ik dat 2 x per jaar doen. Het apparaat geeft aan wanneer je het moet doen.
Als ik dat allemaal geweten had, had ik wel een ander merk gekocht, maar ja, achteraf kijk je een koe in de kont.....

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 14:52

Goh wat onhandig Morrie dat dat zo werkt bij jouw droger. Blij dat dat bij die van mij dus niet hoeft.

Ja achteraf is het mooi wonen :D

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 16:06

Bij die van mij hoeft het ook niet. Ik heb een beko met een grote trommel die aangesloten is op de afvoer. Wat ik fijn vind aan warmtepomp is dat hij veel energiezuiniger is en minder warmte afgeeft aan de buitenkant. Ik heb een extra grote trommel en wil nooit meer anders. Beddengoed van vier bedden past er tegelijk in.