Feestje van de buren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chrizta

Feestje van de buren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-24 19:53

Ik heb nog nooit eerder met dit bijltje gehakt. Vandaar dat ik het hier even navraag.

Wij wonen sinds 6 maanden in een simpele rijtjeswoning in een woonwijk in een kleine stad in Nederland. Hiervoor in het buiteland gewoont met een andere woonsituatie.
Onze directe buren geven vandaag een feestje. Ze hebben dit netjes aangekondigd aan de deur en wij zijn ook uitgenodigd. Helemaal prima. Af en toe een feestje moet kunnen.

Nu heb ik alleen het vermoeden dat dit best wel een luid en lang feestje gaat worden. Er zijn veel mensen uitgenodigd, de hele tent is overdekt met een soort partytent, de muziek staat eigenlijk al de hele dag op standje "best wel hard".
Deze buren kunnen überhaupt soms best luid zijn. 'S avonds lang buiten zitten, muziek aan. Maar dan is het km 23.00 wel stil.
Vanavond gaat het waarschijnlijk langer door.

Mijn vraag alleen is, tot hoe lang en hoe luid is zo'n feestje nog acceptable? Moet ik gewoon accepteren als wij (partner en ik en dreumes en kleuter) hier de hele nacht wakker van liggen? Of zijn er ook grenzen?
Ik merk dat ik er een beetje onzeker van wordt. Misschien kan bokt mij een beetje vertellen wat normaal is in zo'n geval?

Alvast bedankt :)

Tazzey

Re: Feestje van de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 19:56

Het is zaterdag, het feestje is aangekondigd. Wens ze plezier en ga iets leuks doen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 19:58

Idd, het is niet dat ze elke week zo’n feestje geven toch?
Ga er heen, maak plezier, of ga ook een avondje weg,….
Het is eenmalig, aangekondigd, moet prima kunnen toch?
Laatst bijgewerkt door tengeltje11 op 07-09-24 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

daaf4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 19:58

Eerlijk gezegd zou ik er niet zo'n punt van maken. Het is een beetje geven en nemen. Zeker als het maar één nachtje is. We hebben zelf ook twee kinderen (3 en 7) en zij sliepen laatst gewoon door de herrie heen toen er bij de buren een feest werd gegeven tot 3.45 's nachts. Ik hoop dat jullie dat geluk ook hebben! :-)

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 19:59

Zolang de feestjes niet wekelijks zijn zou ik er echt geen probleem van maken.
Lekker laten genieten en zelf lekker op pad gaan, tv wat harder zetten of een koptelefoon op zetten

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 19:59

En idd, ook ik denk dat de kids daar gewoon doorslapen. Wij(volwassenen) zijn meestal degene die er iets van maken in hun plaats.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 20:01

Ik zou zeggen vanaf 10 iets zachter en na middernacht stil. Of toch zeker 1 uur stil.
Maar ik heb echt een horrorbuurvrouw waar ik te vaak geluidsoverlast van ervaar.

Stel dat je kindjes nou echt de slaap niet vatten dan zou je even kunnen aanbellen en het aangeven. Meeste mensen zetten de boel dan wel zachter.
Sterkte alvast.

Chrizta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-24 20:02

tengeltje11 schreef:
En idd, ook ik denk dat de kids daar gewoon doorslapen. Wij(volwassenen) zijn meestal degene die er iets van maken in hun plaats.

Ja dat zou heel goed kunnen hoor :)
Ik hoop het in ieder geval wel.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 20:03

Ik zou het zelf nooit doen een feestje zo laat met herrie.
Maar bij af en toe bij de buren, zeker aangekondigd zou ik er niks van zeggen.
Balen dat ik niet kan slapen dat wel. Maar geen verstoring met de relatie met de buren waard.

Was het heel vaak zo zou ik er wel wat van zeggen. Maar meestal is dat dan volk dat er toch geen zak omgeeft dat een ander last heeft en gaan ze gewoon door.

Chrizta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-24 20:05

DuoPenotti schreef:
Ik zou het zelf nooit doen een feestje zo laat met herrie.
Maar bij af en toe bij de buren, zeker aangekondigd zou ik er niks van zeggen.
Balen dat ik niet kan slapen dat wel. Maar geen verstoring met de relatie met de buren waard.

Was het heel vaak zo zou ik er wel wat van zeggen. Maar meestal is dat dan volk dat er toch geen zak omgeeft dat een ander last heeft en gaan ze gewoon door.

Nee ik zou het zelf geloof ik ook niet doen. Of in iedergeval niet na 23.00. Vandaar ook dat ik het hier even vraag.
Iedereen lijkt in iedergeval nogal eensgezind ;)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 20:08

Lekker laten doen en je er niet druk om maken.
Jullie waren ook uitgenodigd, dus ga maak plezier en ja dan hoor je muziek meestal val je daar ook wel op in slaap.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 20:15

Kinderen slapen er echt wel doorheen
Als je niet meefeest oordoppen in en slapen
Het is niet zo dat dit in die 6 maanden iedere avond was.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 20:28

Die ene keer gewoon lekker laten gaan, zeker wanneer ze het ook nog eens zo netjes aankondigen.
Als het nou iedere maand raak zou zijn, dan is het een ander verhaal.
En wie weet zijn ze straks gewoon keurig stil. Je loopt flink op de zaken vooruit :D

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 20:29

Hier tegenover is laatste een feest geweest tot half 3. Dik 1 maand van voren aangeven en netjes nummers erbij indien nodig.
Mijn zoontje sliep er zo doorheen, ik werd wakker van t laatste rondje, toen de muziek even vol gas ging..
Leven en laten leven, het zou mij geen gedoe waard zijn.

Over dagelijks zou je wellicht binnenkort is kunnen aankloppen? Al is de zomer bijna voorbij, kwa buiten zitten enz.

Chrizta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-24 20:36

Cayenne schreef:
Die ene keer gewoon lekker laten gaan, zeker wanneer ze het ook nog eens zo netjes aankondigen.
Als het nou iedere maand raak zou zijn, dan is het een ander verhaal.
En wie weet zijn ze straks gewoon keurig stil. Je loopt flink op de zaken vooruit :D

Je hebt gelijk. Ik loop vooruit op de zaken.
Maar het is fijn om te horen dat ik vooruit loop op de zaken in plaats van dat ik dit veel te groot maak in mijn hoofd.
Juist jullie feedback is fijn en verhelderend.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 20:48

Netter kan het volgens mij niet; ze hebben het aangekondigd én jullie uitgenodigd.

En tja, dat hoort er in ons dichtbevolkte landje gewoon bij. Dus of ze nou om 04.00 stoppen of om 00.00, gewoon even accepteren.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 20:51

Desnoods even slepen met matrassen en aan de voorkant slapen vannacht. Meteen gezellig slaapfeestje met de kinderen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 20:58

Uit mijn eigen ervaring zijn buren die netjes iets aankondigen en je ook nog uitnodigen, niet de buren die heel vaak feestjes hebben :)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 21:01

Tot 00.00 of 1 uur zou bij af en toe een feestje met speciale gelegenheid mij niet het probleem zijn maar niet maandelijks oid.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 21:02

Jeetje, wat is iedereen hier makkelijk. Ik vind na 1 uur echt not done in een woonwijk. Wel of niet aangegeven of uitgenodigd. Nu zijn het de buren, volgende week de andere buren ,dan de overburen en zo doe je weekend na weekend geen oog dicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 21:06

Je buren hebben je ingelicht.

Meeste APV's verordenen dat je na 22:00 uur geen herrie meer maakt.

Je hebt kinderen, dus je bent een grote meid, bovenstaande keus kan je prima zelf maken.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 21:11

Ik zat onlangs in dezelfde situatie en heb om 4h30 éven een smsje gestuurd met de vraag of het toch niet een béétje stiller kon want manlief moest om 6h starten met werken :')

Arme man had geen oog dichtgedaan, zelfs mét oordopjes :')

In België moet het eigenlijk vanaf 22h stil zijn, maar omdat ze het zo netjes hadden aangekondigd, hadden we iets van 'oh ja, tot 2 a 3h best ok'.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 21:14

Fitzroy schreef:
Jeetje, wat is iedereen hier makkelijk. Ik vind na 1 uur echt not done in een woonwijk. Wel of niet aangegeven of uitgenodigd. Nu zijn het de buren, volgende week de andere buren ,dan de overburen en zo doe je weekend na weekend geen oog dicht.

Vind ik ook.. een aantal jaar geleden ging het dus zo bij ons in de woonwijk, maar dan zonder aankondigingen en uitnodigingen (niet dat ik een uitnodiging wil). We hebben er zelfs ons huis bijna om verkocht. Wij trokken het niet meer, al die tuinfeestjes met harde muziek tot in de nacht, bijna ieder weekend was het raak in de lente en zomer.
Gelukkig is het nu rustiger.
En oordoppen, alle ramen dicht of aan de andere kant van het huis liggen, helpen daar ook echt niet tegen hoor.

Ik vind om 10 uur, half 11 de muziek zacht.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 21:23

Ik gun mijn buren wel een feestje. Zeker als het aangekondigd is en ik ook ben uitgenodigd. Mag van mij ook best nachtwerk worden. Ik val vanzelf wel inslaap en anders slaap ik maar een keertje wat minder goed. Zolang het niet de gewoonte word heb ik er echt geen probleem mee.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 21:33

Ik heb er ook een giga hekel aan en wordt er bloedchagrijnig van als de muziek tot laat hard staat.

Maar dat probeer ik als mijn probleem te zien zolang feestjes de uitzondering zijn. Bij sommige buren probeer ik die 1-2x per jaar maar even ergens anders te slapen. En anders diep zuchten en let it go.