Wasmachine in badkamer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

2005

Wasmachine in badkamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-24 03:42

In mijn woning heb ik een kleine badkamer (1.20 bij 1.60). Hier zit de douche, wastafel en wasmachine in gepropt. Een douchecabine kan niet.
Het stopcontact van de wasmachine zit op 1.20 vanaf de douchekop. De wasmachine zelf staat echter ruim binnen deze 1.20. Mag dit wel?

Iemand met verstand van de nen1010 norm of het gaat om het aansluitpunt buiten de 1.20 of om de apparatuur buiten de 1.20?

Lamp zelfde verhaal. Draden en aansluiting lopen in een goot geplakt op plafond op 2.25, lamp zelf hangt boven douche binnen 2.25.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 05:49

2005 schreef:
In mijn woning heb ik een kleine badkamer (1.20 bij 1.60). Hier zit de douche, wastafel en wasmachine in gepropt. Een douchecabine kan niet.
Het stopcontact van de wasmachine zit op 1.20 vanaf de douchekop. De wasmachine zelf staat echter ruim binnen deze 1.20. Mag dit wel?

Iemand met verstand van de nen1010 norm of het gaat om het aansluitpunt buiten de 1.20 of om de apparatuur buiten de 1.20?

Lamp zelfde verhaal. Draden en aansluiting lopen in een goot geplakt op plafond op 2.25, lamp zelf hangt boven douche binnen 2.25.

Ja dit mag volgens de NEN1010, wcd op 120 cm, dat is wel de minimale afstand en daarbij heb je eisen aan het materiaal. Het gaat dus over het aansluitpunt in de zones.

Hier wat info.
https://installo.nl/wandcontactdoos-pla ... -badkamer/

Ik had zelf ook zo'n kleine badkamer, rechts de inloopdouche
Afbeelding

2005

Re: Wasmachine in badkamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-24 10:12

Blijf het gek vinden. Mijn wasmachine kan zwemmen als je gaat douchen, zo dicht staat hij bij de douchekop. Alleen het stopcontact zit net buiten de 1.20.
Ik kan ook geen douchecabine plaatsen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 10:33

Ik heb ook een kleine badkamer en er staat een plexiglas wandje in de douche zodat het water niet richting wasmachine spettert. Dat kost minder ruimte dan een kabine.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-24 10:41

cissy schreef:
Ik heb ook een kleine badkamer en er staat een plexiglas wandje in de douche zodat het water niet richting wasmachine spettert. Dat kost minder ruimte dan een kabine.

Past niet. Was het maar waar. De wasbak zit in de weg.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 18:22

Ik had in mijn eerste woning ook echt een mini mini badkamer.

Even snel een woning in die straat, zelfde huizen blok, op funda opgezocht. Badkamer op die plattegrond is 2.13 x1.08
En dat was de mijne dus ook
Daarin had ik een zitbad met douche, een wastafel EN mijn wasmachine.

Het is altijd goed gegaan :')

Deur in het midden, tegenover de deur een wasbak, links de douche/het zit bad en rechts de wasmachine.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 18:27

Waar ben je precies bang voor? Dat water van je douche kortsluiting in je wasmachine veroorzaakt en jij onder de douche geëlectrocuteerd wordt?

Je stopcontact voor de wasmachine is geaard, dus bij water in het stopcontact slaat de aardlek uit, en als jij het ding uberhaupt niet aanzet terwijl je doucht, kan er verder sowieso niets gebeuren.

Verder is de kans dat er iets met water gebeurt met je wasmachine groter vanuit een lekkende of losschietende slang uit het ding zelf. Ze zijn erop gebouwd dat dat geen levensgevaarlijke toestanden oplevert.
Kortom: je kunt veilig douchen met die wasmachine naast je.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 18:38

Je kan ook een plastic pallet of met blokjes oid de wasmachine hoger zetten dat hij niet in het water staat als je doucht. Hier staat die in mijn garage ook hoger voor het geval er eens water binnenkort

2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-24 00:44

Ibbel schreef:
Waar ben je precies bang voor? Dat water van je douche kortsluiting in je wasmachine veroorzaakt en jij onder de douche geëlectrocuteerd wordt?

Je stopcontact voor de wasmachine is geaard, dus bij water in het stopcontact slaat de aardlek uit, en als jij het ding uberhaupt niet aanzet terwijl je doucht, kan er verder sowieso niets gebeuren.

Verder is de kans dat er iets met water gebeurt met je wasmachine groter vanuit een lekkende of losschietende slang uit het ding zelf. Ze zijn erop gebouwd dat dat geen levensgevaarlijke toestanden oplevert.
Kortom: je kunt veilig douchen met die wasmachine naast je.

Onder de douche, de wasmachine staat onder de straal.
Ik wil gewoon weten of dat mag.
Laatst bijgewerkt door 2005 op 09-09-24 01:00, in het totaal 2 keer bewerkt

2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-24 00:58

Mri schreef:
Ik had in mijn eerste woning ook echt een mini mini badkamer.

Even snel een woning in die straat, zelfde huizen blok, op funda opgezocht. Badkamer op die plattegrond is 2.13 x1.08
En dat was de mijne dus ook
Daarin had ik een zitbad met douche, een wastafel EN mijn wasmachine.

Het is altijd goed gegaan :')

Deur in het midden, tegenover de deur een wasbak, links de douche/het zit bad en rechts de wasmachine.

Ja dat is wel een goede indeling. Bij mij zit de deur rechts, dan zit links naast de deur de douche. Tegenover de douche zit de wasbak. Daar kan je alleen komen door onder de douche te gaan staan. Naast de wasbak en tegenover de douche staat de wasmachine. Als je de douche aanzet loopt het water de wasbak in en over de hele wasmachine heen.
Naast de wasmachine zit nog een kachel.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 03:23

Mijn ouders hebben een badkamer van 90x1.80 en maken gebruik van een douchegordijn. Ruimte is wel efficiënt ingericht, maar het wasmachine wordt nooit nat. Douchegordijn kun je ophangen met een verstelbare stang waarvoor je niet hoeft te boren, beetje afhankelijk van de indeling natuurlijk.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 08:56

Douce schreef:
Mijn ouders hebben een badkamer van 90x1.80 en maken gebruik van een douchegordijn. Ruimte is wel efficiënt ingericht, maar het wasmachine wordt nooit nat. Douchegordijn kun je ophangen met een verstelbare stang waarvoor je niet hoeft te boren, beetje afhankelijk van de indeling natuurlijk.

Ipv een douchegordijn zou je ook nog kunststof lamellen op kunnen hangen, die komen niet naar je toe met douchen.

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 10:20

Evelyne..dat is met stip DE tip van de dag.
Ik heb nu dan wel geen douchegordijn meer,maar wat een ellende zijn die dingen,zeker in een kleine ruimte.
Nooit aan gedacht om van die lamellen te hangen.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-24 10:54

Douce schreef:

Dat kan dus niet. Hebben nu meerdere mensen naar gekeken. De wasmachine staat dan onder het gordijn ook.
Ik zou graag de tekst van de nen zien, of een wasmachine onder de douche mag staan.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 10:57

Ik ben nu wel heel benieuwd naar een foto van de situatie...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 11:19

Ik eigenlijk ook. Binnen de 1.20 of onder de straal zijn wel 2 verschillende dingen. Dat laatste lijkt me niet veilig en niet duurzaam. Ik vraag me ook af of dit bekend was toen je de woning introk?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 11:29

Wellicht kun je iemand van een installatiebedrijf vragen om advies.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 16:02

Sky_As schreef:
Ik ben nu wel heel benieuwd naar een foto van de situatie...

Same! De afmeting is groter dan de douche van mijn ouders dus ik kan me er heel moeilijk een voorstelling van maken. Op welke afstand van de muur 'hang' je het gordijn (in je hoofd)?