Luchtbevochtiger schoonmaken: citroenzuur hergebruiken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Luchtbevochtiger schoonmaken: citroenzuur hergebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-24 11:17

Ik heb 3 luchtbevochtigers in huis. De filters hiervan moet ik wekelijks reinigen met citroenzuur opgelost in water (24 g per 4 liter) en dan een uur laten staan.

Nou maak ik voor elk filter steeds een nieuwe oplossing aan. Maar is dat eigenlijk wel nodig? Kan ik die drie filters niet achter elkaar ieder een uur in die oplossing doen? Er past maar 1 filter tegelijk in een emmer, dus meerdere tegelijk gaat helaas niet.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 12:04

Afbeelding
Er zijn verschillende types bevochtigers. Nevel zichtbaar, dan neem ik de ontkalker van bijbehorend merk en doe iets op een doekje. Met dat doekje wrijf je over het trilplaatje en 15 seconden later is het schoon. Of je hebt met onzichtbare nevel, dus een rotor die in water draaid. Meestal is 1 keer per jaar voldoende om de rotor te reinigen. Rotorschijven demontabel maar dat is bijna nooit nodig. Je doet die rotor in een kleine emmer met warm water. In dat water doe je 2 dopjes ontkalker van bijbehorend merk en laat de rotor er een paar dagen in staan. Daarna rotor afspoelen met warm water. Hergebruik water is lastig want dan is het koud en minder effect. Je mag pb sturen over bevochtigers, ontvochtigers, filters.
Of werken jouw bevochtigers op een voor mij onbekende manier.
Laatst bijgewerkt door Nico12 op 27-08-24 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Rintah

Re: Luchtbevochtiger schoonmaken: citroenzuur hergebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 12:32

Lijkt mij dat je dat wel kan hergebruiken. Eventueel zou je met ph-stripjes kunnen kijken in hoeverre het citroenzuur is afgebroken, en of je eventueel nog een beetje moet bijdoseren (of bijvoorbeeld bij laatste filter helft v water vervangen. ) én daarnaast ook roteren met filtervolgorde.

CrazyCat

Re: Luchtbevochtiger schoonmaken: citroenzuur hergebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 12:59

Ik gebruik deze oplossing voor het schoonmaken van onderdelen uit mijn zeeaquarium en gebruik het gerust meerdere keren (op dezelfde dag) tot alles schoon is. Ik merk geen afname in werking.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-24 15:58

Bedankt voor de reacties.
Wij hebben er een met onzichtbare nevel:

https://www.coolblue.nl/product/654177/ ... gJeO_D_BwE

Het gaat mij niet om het reinigen van de rotorbladen (dat schijnt niet eens te kunnen), maar om het filter. Maar fijn dat het schijnt te kunnen, vaker doen met het schoonmaakmiddel. PH stripjes is misschien wel een idee, ik wil wel zeker weten dat het schoon is. Welke zou ik dan precies moeten hebben? Deze?
Bekijk PH Strip Test - Zuur Meten - Zwembad - Aquarium - 160 Strips op: https://www.bol.com/nl/p/ph-strip-test- ... _iphoneapp

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 18:15

dorientjuh schreef:
Bedankt voor de reacties.
Wij hebben er een met onzichtbare nevel:

https://www.coolblue.nl/product/654177/ ... gJeO_D_BwE

Het gaat mij niet om het reinigen van de rotorbladen (dat schijnt niet eens te kunnen), maar om het filter. Maar fijn dat het schijnt te kunnen, vaker doen met het schoonmaakmiddel. PH stripjes is misschien wel een idee, ik wil wel zeker weten dat het schoon is. Welke zou ik dan precies moeten hebben? Deze?
Bekijk PH Strip Test - Zuur Meten - Zwembad - Aquarium - 160 Strips op: https://www.bol.com/nl/p/ph-strip-test- ... _iphoneapp

Iets met betere reviews :Y) , maar zoiets is prima ja. Want je hebt geen specifieke ph waarde oid nodig.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-24 18:15

Top, dank je wel.