Beestjes in mijn berging

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MoppieFilou

Beestjes in mijn berging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-24 11:49

Sinds een week of twee kruipen/vliegen er een hoop gekke beestjes in mijn berging, en ondertussen helaas ook al in de rest van het huis. Ik heb geprobeerd ze op de foto te zetten:
Afbeelding
Er zitten ook een soort vliegjes in huis, iets groter dan een fruitvlieg en als ze dicht genoeg voorbij vliegen kan je ze ook horen. Vermits ze allebei tegelijk een soort plaag vormen in mijn huis ga ik ervanuit dat ze iets met elkaar te maken hebben, maar ik ken er niets van dus ben niet zeker haha.

Helaas heb ik ze net ook teruggevonden in de doos met lekkers voor mijn konijnen, en nu is de maat vol :Y) :
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Voor de duidelijkheid, al die gaatjes zitten er normaal niet in.

Dus... Wat is het, waar komt het vandaan en wat doe ik eraan? :+

robert45

Re: Beestjes in mijn berging

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 11:52

Zitten in je konijnenproducten. Alles in de vriezer stoppen. Komt door het warme vochtige weer van de afgelopen tijd. Ideaal voor beestjes. Weinig aan te doen komt helaas periodiek voor, producten bevatten soms eitjes en die komen uit.

lindatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 11:54

Broodkever?
https://www.kad.nl/kennisbank/dierplage ... roodkever/

Citaat:
Bestrijding
Wordt de aanwezigheid van broodkevers geconstateerd, dan moet in de eerste plaats de bron worden opgespoord. Voorraden levensmiddelen, zaden en kruiden die ernstig zijn aangetast, kunnen het beste worden vernietigd.
Aangetaste voorraden kunnen ook gekoeld worden. Een temperatuur van -15°C gedurende ca. 12 uur is dodelijk voor alle ontwikkelingsstadia. Bij die 12 uur moet de tijd van het voorkoelen nog worden opgeteld.

Na verwijdering van de bron(nen) moet de opslagruimte of provisiekast geheel en grondig worden schoongemaakt, inclusief de hoeken, naden en kieren.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 12:01

Inderdaad tabak of broodkever.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-24 12:02

lindatje schreef:
Broodkever?
https://www.kad.nl/kennisbank/dierplage ... roodkever/

Citaat:
Bestrijding
Wordt de aanwezigheid van broodkevers geconstateerd, dan moet in de eerste plaats de bron worden opgespoord. Voorraden levensmiddelen, zaden en kruiden die ernstig zijn aangetast, kunnen het beste worden vernietigd.
Aangetaste voorraden kunnen ook gekoeld worden. Een temperatuur van -15°C gedurende ca. 12 uur is dodelijk voor alle ontwikkelingsstadia. Bij die 12 uur moet de tijd van het voorkoelen nog worden opgeteld.

Na verwijdering van de bron(nen) moet de opslagruimte of provisiekast geheel en grondig worden schoongemaakt, inclusief de hoeken, naden en kieren.

Dat is een hele goede! Grote kans dat die het is. Ik heb sowieso de doos waar ik ze dus in terugvond weggegooid, en ben ze nog nergens anders in voedsel tegengekomen, dus ik hoop dat dit voldoende is!

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 12:32

Ik heb ze vorig jaar gehad, kwam uit het hooi voor de cavia's. Navraag bij de dierenwinkel leerde dat ze daar helemaal vol zaten met die beestjes.
Het heeft best even geduurd voordat we er volledig vanaf waren. We hebben alles zeer zorgvuldig schoongemaakt en alle voer en hooi in afsluitbare bakken gestopt. En het voer en bedding kopen we nu bij een andere dierenwinkel.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 16:03

De bron zoeken en al het open eten en over de datum eten weggooien. En dan alles schoonmaken en uitsoppen.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 16:24

zijn niet in je konijnvoer gekropen, maar er juist uit.

volgende x dat soort dingen even paar uur in de vriezer steken dan zijn ze dood

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-24 18:46

Tazzey schreef:
Ik heb ze vorig jaar gehad, kwam uit het hooi voor de cavia's. Navraag bij de dierenwinkel leerde dat ze daar helemaal vol zaten met die beestjes.
Het heeft best even geduurd voordat we er volledig vanaf waren. We hebben alles zeer zorgvuldig schoongemaakt en alle voer en hooi in afsluitbare bakken gestopt. En het voer en bedding kopen we nu bij een andere dierenwinkel.

Ik ben inderdaad vandaag ook volledig afsluitbare bakken gaan halen voor de brokken, het hooi en binnenkort ook weer het stro.

Suzanne F. schreef:
De bron zoeken en al het open eten en over de datum eten weggooien. En dan alles schoonmaken en uitsoppen.

De hele berging schoonmaken dan best neem ik aan? Ik hoop niet heel mijn huis? :Y)

speurneusc schreef:
zijn niet in je konijnvoer gekropen, maar er juist uit.

volgende x dat soort dingen even paar uur in de vriezer steken dan zijn ze dood

Ooh oké, op die manier! Had net toch besloten om dit soort dingen niet meer te kopen want tussendoortjes krijgen ze echt niet vaak dus het wordt toch alleen maar slecht.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 21:40

miss optie om zelf je tussendoortjes te maken, bv door stukjes wortel appel te drogen oid, kun je per portie naar gebruik drogen.