"Ver" weg verhuizen, hoe doe je dat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Molfre

"Ver" weg verhuizen, hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-24 09:33

Rare vraag van mij, want ik ben inmiddels meerdere keren geëmigreerd, maar ik heb altijd het geluk gehad dat er al een vangnet aanwezig was.

Deze keer willen vriend en ik samen verhuizen, 2 uur verderop.

Maar hoe doe je dat? :Y)

We hebben allebei werk ten zuiden van waar we nu wonen en we willen 2 uur naar het noorden verhuizen. Dit betekent dat reistijd naar werk 2,5 uur zou worden. Dat betekent dus dat er een nieuwe baan moet komen voor ons allebei.
Daarnaast hebben we op dit moment een koopappartement, wat dus verkocht moet worden. En dan moet er natuurlijk een nieuw huis voor worden teruggekocht.

Hoe hebben jullie dit allemaal geregeld?
Wanneer verkoop je? Wanneer koop je? Hebben jullie een tussenstap gemaakt met een huurhuis misschien? En wat met die banen? We hebben gelukkig geen kinderen waar we rekening mee moeten houden, wel een paard, maar daar maak ik me 0 zorgen over.

Wij mogen geen koopcontract voor een nieuw huis tekenen voordat er een getekent verkoopcontract voor ons appartement is.

Dit zijn voornamelijk zorgen van mijn vriend. Ik ben zelf iets meer gung ho en loosy goosy. Gewoon verkopen die hap, dan hebben we 3 maanden de tijd om:
- een nieuwe baan te vinden
- een nieuw huis te vinden
- eventueel een airbnb/zomerhuis/huurappartement te vinden voor de overbrugging

Wat is jullie ervaring?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 09:36

En dat 'hier' is Denemarken? Misschien wel handig te vermelden, anders snapt geen hond waarom je geen koopcontract kunt tekenen als je eigen huis nog niet verkocht is :))

Geen idee verder hoe de woningmarkt/arbeidsmarkt daar is.
Zelf zou ik wel minimaal 1 baan al op de nieuwe plek willen hebben, denk ik.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 06-09-24 09:37, in het totaal 1 keer bewerkt

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 09:36

Begrijp ik het goed dat dit binnen Denemarken zal gaan?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 09:41

Geen ervaring met baanwissel wel met verder weg verhuizen. Steeds verkocht en opgeleverd zo snel als kan en dan desnoods tijdelijk caravan, huurhuis, vakantiehuis of wat ook.

Mijn eerste echte niet school verhuizing was van Venlo huur naar Lelystad huur. Huur opgezegd een week na verhuizing. Daarna van huur lelystad naar koop veenendaal. Huur opgezegd 2/3 weken na overdracht. Daarna van koop veenendaal naar nieuwbouw koop lelystad. De overbrugging van een jaar uitgezeten in een tijdelijk huurhuis. De koper wilde er snel in. Daarna van koop lelystad naar koop doesburg. Koper wilde er heel snel in. Verkoper wachtte op nieuwbouw, toen hebben we tijdelijk op een camping gezeten in een kleine toercaravan met voortent. Mijn laatste verhuizing was een grotere. Huis verkocht maar nog niets gekocht en ook onbekend waar ik terecht zou komen, langere opleveringstijd kunnen krijgen. Meubels deels op laten slaan en die zijn later gebracht. Deze verhuizing was 600 km.

Mijn volgorde zou zijn, tijdelijke woonruimte zoeken, werk zoeken (anders tijdelijk de helaas lange reistijd voor lief nemen, desnoods dan in een hotel slapen tussendoor) zorgen voor paardenonderkomen en dan je huis te koop zetten :)
Laatst bijgewerkt door karuna op 06-09-24 09:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 09:42

Zou denken:
Baan zoeken
Huurhuis / tijdelijk onderkomen zoeken
Appartement te koop zetten

Zoiets :')

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 09:44

Eerst oriënteren waar je naar toe wilt, daar bekijken wat er voor werk en woningen zijn, wanneer je dat weet daar in ieder geval 1 baan vinden, huis verkopen en iets weer huren/ kopen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 09:45

Wij zijn van Rotterdam naar Fryslan verhuisd.
Hebben eerst een tijdelijk bungalow gezocht op een vakantiepark voor een half jaar. (per oktober)
Ons huis te koop gezet (heeft een jaar geduurd)
Wij hadden mazzel dat we wel beide een baan in het noorden kregen, (16 jaar geleden)

Verhuisd, na een half jaar nog geen vooruitzicht op de verkoop van ons huis dus bij de woningcorporatie aangegeven dat we op een park zaten en of zij tijdelijke woonruimte hadden. (april) (is in deze tijd wel moeilijker natuurlijk)
Hebben een woning gekregen en zijn daar gaan wonen met gekregen spullen omdat ons huis in Rotterdam ingericht moest blijven voor de verkoop en wij toch niets kwijt konden.
Uiteindelijk huis incl inboedel verkocht in november (waren we een jaar verder) en toen hier in het noorden een huis gezocht en gevonden en gekocht waar we de overdracht hadden in april.

Was het afzien, ja want met dubbele lasten was het beknibbelen. Was het het waard.. dat zeker.

s1993

Re: "Ver" weg verhuizen, hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 10:39

Een nieuw huis kopen en een baan zijn natuurlijk wel aan elkaar verbonden. Wat zijn je verwachtingen over het vinden van een nieuwe baan (met eventueel ook vast contract/intentieverklaring) en verwacht je op een hoger/lager salaris uit te komen? Zou ik zelf wel rekening mee houden als je en een nieuwe baan wil en een huis wil kopen :)

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 11:16

Mijn ouders zijn ooit 2 uur verderop verhuisd. Zij hebben eerst hun huis verkocht en zijn toen ergens in het midden, op 1 uur rijden van hun werk gaan huren. In de tussentijd nieuwe banen gezocht en toen ze die hadden een nieuw huis gekocht in de gewenste regio. Heeft ongeveer een jaar geduurd van verkoop huis tot intrekken in het nieuwe huis.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 11:27

Getup schreef:
Zou denken:
Baan zoeken
Huurhuis / tijdelijk onderkomen zoeken
Appartement te koop zetten

Zoiets :')

1. Huis gekocht
2. Huis verkocht
3. Verhuisd
4. Tijdje op en neer gereisd naar werk
5. Nieuwe baan gezocht en gevonden in nieuwe regio

Maar wij wisten dat we ons huis heel makkelijk en voor een goede prijs konden verkopen en hebben beide werkervaring die gewild is in heel het land.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 11:31

Het ligt het er denk ik ook van waar naar waar je wil verhuizen. Hier in Vendsyssel bv zal een koophuis vinden niet moeilijk zijn, huur moeilijker maar zomerhuisjes/langere airb&b buiten het zomerseizoen ter overbrugging moet zeker te doen zijn. Afhankelijk van de sector kan een baan vinden trickier zijn. Op Sjælland kan ik me voorstellen dat dit juist andersom is.

Wij hebben eerst gehuurd voor we kochten, waardoor we de omgeving echt goed hebben leren kennen, en dus goed wisten wat we wilden voordat we kochten. En daar zijn we blij om want een huis kopen is hier makkelijk, een huis verkopen als het niet bevalt, daarentegen, een stuk moeilijker.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 11:53

Ik zou zeggen: regel eerst wat het ingewikkeldst is om te regelen.
Geen idee hoe het in Denemarken zit, maar hier in Nederland is een huis verkopen en een andere baan vinden (oké, sectorafhankelijk, maar toch) momenteel relatief eenvoudig. Een huis kopen is een uitdaging omdat er echt een woningtekort is, en ook een tijdelijke huurwoning vindt je niet zo makkelijk. Hier zou ik dus eerst een nieuw huis zoeken en daarna pas verkopen en een baan zoeken.
Maar geen idee hoe het in Denemarken gaat wat dat betreft :)

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 12:16

Hoe makkelijk is werk vinden in jullie werkveld? En inderdaad, is het binnen Denemarken? Hoeveel huizen staan te koop in de regio waar jullie heen willen (dus hoe makkelijk is het om weer een huis naar wens te kopen)? Hoe goed kennen jullie de regio al? Hoeveel reserve hebben jullie om van 1 of beiden een aantal maanden zonder baan op te lossen? Is het mogelijk om bij je huidige werk nog een tijdje (deels) remote werken om de eerste periode te overbruggen? Dat zijn vragen die ik mee zou nemen in plan van aanpak.

bloementje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 16:41

Ik ben vanuit Den Haag naar Zeeland verhuisd. Ik had al een baan in Zeeland maar geen huis. Ik heb toen tijdelijk een sta caravan gehuurd voor 6 maanden en ben toen ik daar in zat op huizen jacht gegaan. En toen een huis gekocht.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-24 17:44

Excuses, ik verhuis inderdaad van Denemarken naar een andere plek in Denemarken!

De banenmarkt zal voor mijn vriend makkelijker zijn dan voor mij, vanwege zijn beroep, maar ook omdat mijn Deens wel goed is, maar niet vloeiend.

Huurhuis of caravan oid. staat inderdaad op de lijst. Vriend vind dat vooral een ding want "Ik wil geen twee keer verhuizen". En daar ben ik het wel mee eens natuurlijk, maar soms is het roeien met de riemen die je hebt.

Ons apartement staat al ruim een jaar te koop zonder schot. We willen van makelaar wisselen binnenkort en de prijs omlaag en hopelijk zet dat de dingen in beweging. Dan "moeten" we wel en die druk heeft vriend een beetje nodig volgens mij. De woningmarkt is hier absoluut zo gestresst niet als in Nederland. Heel fijn als je koop, iets minder als je verkoopt.

Dubbele lasten daar ben ik wel een beetje bang voor, maar aan de andere kant, dat is natuurlijk ook niet voor altijd. Dus voordat ons huidige appartement verkocht is verhuizen naar een huurwoning moet te doen zijn.

Nado schreef:
Het ligt het er denk ik ook van waar naar waar je wil verhuizen. Hier in Vendsyssel bv zal een koophuis vinden niet moeilijk zijn, huur moeilijker maar zomerhuisjes/langere airb&b buiten het zomerseizoen ter overbrugging moet zeker te doen zijn. Afhankelijk van de sector kan een baan vinden trickier zijn. Op Sjælland kan ik me voorstellen dat dit juist andersom is.

Wij hebben eerst gehuurd voor we kochten, waardoor we de omgeving echt goed hebben leren kennen, en dus goed wisten wat we wilden voordat we kochten. En daar zijn we blij om want een huis kopen is hier makkelijk, een huis verkopen als het niet bevalt, daarentegen, een stuk moeilijker.

Het is de bedoeling dat we naar de omgeving tussen Rebild Bakker en Aalborg verhuizen. Daar komt mijn vriend van oorsprong vandaan en hij heeft daar nog veel familie wonen. We zitten nu in Aarhus, aan de rand van de stand, en werken allebei in Horsens.
Huis vinden is niet al te moeilijk heb ik het idee, er is best veel dat lang genoeg te koop staat om er tussen te komen. Baan vinden wordt (voor mij) een grotere uitdaging.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 21:30

Omgeving Støvring ongeveer? Leuk, mooi daar, daar komt mijn jonge paard vandaan. Er zijn daar veel forenzen die naar Aalborg gaan, dus dat biedt veel baankansen. In welke sector werk jij?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 21:38

Hm misschien staat jullie appartement nu te duur te koop? Over het algemeen staat Aarhus bekend als een gewild/duurder gebied van Jutland.

Ik zou de verkoop voorrang geven tegelijk met het zoeken naar werk. Wellicht kun je al een aantal dagen van huis werken als je eerder werk vindt dan dat je je appartement kunt verkopen.

En verder is het gewoon de boel inladen en gaan toch :P ?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 22:03

Wij hadden een huurwoning dus dat maakt het wat makkelijker maar zijn wel 2 uur verderop gaan wonen met een eigen bedrijf op 'oude locatie' die helaas niet 1,2,3 te sluiten is en ergens anders open. Is best wel regioafhankelijk en niet werken= geen inkomen dus wij zijn die reistijd blijven overbruggen.
Ik zou heel eerlijk eerst een andere woning willen kopen, dan mijn huis te koop zetten, dan verhuizen en dan andere baan zoeken. Maar vaak lopen dingen in elakar over of loop je tegen die nieuwe baan aan net nadat je verhuist bent of zelfs daarvoor.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 05:38

Nouja, je huis verkopen kan hier in Denemarken gewoon wat langer duren en dan is twee jaar met dubbele lasten zitten wel lastig.
Beter om gewoon te verkopen en dan heb je als je de verkoop rond hebt nog best tijd. Het is niet perse zo dat je het binnen een maand moet verlaten he dat kan je gewoon overleggen met de koper:)

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 10:38

Ik zou in deze situatie ook eerst verkopen, zeker als het al een jaar te koop staat. Mijn ouders verkochten in mijn jeugd ook eigenlijk altijd eerst hun huis, voor ze iets nieuws kochten, toen de tijden in Nederland ook niet zoals nu waren. Je zou kunnen proberen de overdrachtsdatum 4-6 maanden in de toekomst te leggen, als dat voor de kopers ook kan, zodat je wellicht al weer iets terug kan kopen en ook iets meer tijd hebt om weer banen te vinden in die regio. Maar of dat lukt is natuurlijk ook weer afhankelijk van de situatie van kopers, zeker als de kopers niet aan de bomen groeien op het moment.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 11:01

Wij hebben in Nederland twee keer een flinke verhuizing gedaan.
Er waren toen voor ons twee mogelijkheden.

1.
Huis verkopen - huis kopen - eerst reistijd naar eigen baan desnoods 2 overnachtingen en 2 dagen thuiswerken (werk 5 dagen) - ondertussen andere baan zoeken.

2.
Baan al gevonden - huis (ver)kopen - en over

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 12:31

Mews schreef:
Ik zou in deze situatie ook eerst verkopen, zeker als het al een jaar te koop staat <knip>

Als je de OP leest, staat daar dat het (kennelijk) in Denemarken verplicht is eerst te verkopen:

Molfre schreef:
Wij mogen geen koopcontract voor een nieuw huis tekenen voordat er een getekent verkoopcontract voor ons appartement is.

Dus ieder ander advies dat van 'eerst nieuw huis kopen' uitgaat is niet haalbaar, en ieder advies dat 'eerst verkopen' zegt is overbodig, want dat moet al :D

TS: iemand gaf aan iets dergelijks al eens gedaan te hebben door halverwege oude en nieuwe regio te huren zodat je daarvandaar naar je oude werk kunt reizen, maar ook makkelijk naar je nieuwe werk.
Handig als jij nog je oude werk hebt en je partner al een nieuwe baan, of omgekeerd natuurlijk.

Is zoiets haalbaar? Als dat op korte termijn te regelen zou zijn, kun je dat doen zodra één van jullie een andere baan in de nieuwe regio heeft. Want dan heb je beide 1 uur reistijd, wat te doen zou moeten zijn.

En dan kun je zodra je eigen appartement verkocht is op je gemak een huis gaan zoeken vlakbij je werk/in je nieuwe regio.

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 14:02

Ibbel schreef:
Mews schreef:
Ik zou in deze situatie ook eerst verkopen, zeker als het al een jaar te koop staat <knip>

Als je de OP leest, staat daar dat het (kennelijk) in Denemarken verplicht is eerst te verkopen:

Molfre schreef:

Dus ieder ander advies dat van 'eerst nieuw huis kopen' uitgaat is niet haalbaar, en ieder advies dat 'eerst verkopen' zegt is overbodig, want dat moet al :D

Ja, dat had ik gelezen. :j Ik bedoelde specifiek eerst verkopen en dan pas wat-dan-ook, dus niet alleen kopen, maar ook een huurhuis of nieuw werk zoeken zou ik persoonlijk dan laten wachten tot na het appartement verkocht is gezien het al zo lang op de markt staat, om dubbele kosten te voorkomen. Maar ik snap hoe het verwarrend kon zijn uit mijn post, in mijn poging om geen ellenlang verhaal ervan te maken was ik wellicht niet expliciet genoeg.