Vaste uren baan in geding

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Bridleless

Vaste uren baan in geding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-24 00:06

Hoi hoi!

Ik hoop dat dit topic in het juiste forum staat.

Ik zit met een (mogelijk) probleem m.b.t. mijn vaste uren als verkoopmedewerker bij een supermarkt.

Even een kleine situatieschets:
Ik ben al enkele jaren parttime werkzaam bij een supermarkt en heb inmiddels sinds 2019 een vast contract voor 48 uur per 4 weken (ong. 12 uur per week). Nu werk ik sinds 2020 vast op de zondag van 08:30-14:30 uur. Meerdere (afdelings)managers hebben door de jaren heen schriftelijk (mail) bevestigd dat deze uren van 'mij' zijn. Helaas zijn deze managers nu weg bij mijn filiaal en krijg ik vanaf oktober (of later, ze hebben nog niemand gevonden) een nieuwe afdelingsmanager. Tot die tijd nemen een andere afdelingsmanager en shiftleider de taken/rooster op zich.

En hier begint het probleem. Zij hebben aan een andere collega (eenzelfde arbeidspositie als ik) vandaag telefonisch laten doorschemeren dat ze ons van die uren willen halen, omdat ze andere nieuwe (lees: goedkopere) krachten op de zondag op de bakkerij willen hebben.
Ik ben 26, dus zeker niet de goedkoopste, en vanuit een bedrijfs-economisch oogpunt snap ik ook wel dat een supermarkt er dan liever een 16-jarige neerzet. Alleen hadden ze dat jaren geleden moeten bedenken toen ze mij op mijn 21ste een vast contract gaven, omdat de manager destijds heel tevreden was met mij.
Er spelen ook nog andere zaken, vooral in de context van dat het hele supermarktmanagement (op 1 afdelingsmanager na) een terror-beleid aan het voeren is tegen bijna iedereen die 18+ is en een vast contract heeft. Dus ja, ontslag nemen zou de beste keuze zijn voor mijn mentale welzijn. Maar gezien ik een eigen appartement heb en huur moet betalen, vind ik het vaste contract en mijn huidige uren wel heel fijn en zekerheid bieden. Daarnaast woon ik dichtbij en kan ik het goed combineren met studie en mijn dagelijks leven.

In de cao Supermarkt-VGL, waar mijn supermarkt onder valt, staat het volgende:

"Bij het opstellen van roosters wordt rekening gehouden met de (structurele) afspraken die met de
werknemer zijn gemaakt over zijn arbeidstijden. Wijziging van deze afspraken vindt plaats in
overleg met de betrokken werknemer. Een verzoek van de werknemer tot wijziging wordt
gehonoreerd indien dit redelijkerwijs mogelijk is. Bij het opstellen van de roosters wordt zo veel mogelijk rekening gehouden met aanvullende wensen van de werknemer. Van de overeengekomen arbeidsduur wordt minimaal 50% vastgelegd als structurele arbeidstijd."

Er staat in de cao niks over een wijzigingsbeding voor zover ik kan zien.

Op zaterdag (en af en toe doordeweeks) werk ik vaak wisselende diensten (tussen de 5 en 8 uur), dus ik neem aan dat bovenstaande niet geldt voor deze dag.

Dus eigenlijk is mijn vraag heel kort: hoe sterk sta ik vanuit juridisch oogpunt als het aankomt op het verdedigen van mijn vaste werktijd op zondagen?

Ik heb geen zin in een juridisch conflict met het management, maar ik laat me ook niet zomaar wegpesten, zoals hen wel is gelukt bij een andere collega.

In peace, may you leave the shore.
In love, may you find the next.
Safe passage on your travels.
Until our final journey on the ground. May we meet again.

Celine_Famke

Re: Vaste uren baan in geding

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 00:13

Je situatie is zeker ingewikkeld, maar op basis van de informatie die je geeft, sta je redelijk sterk vanuit juridisch oogpunt, vooral omdat je vaste arbeidstijden op zondag door meerdere managers schriftelijk zijn bevestigd.

De cao die van toepassing is, biedt bescherming voor werknemers met betrekking tot hun vaste arbeidstijden. Het fragment dat je aanhaalt, benadrukt dat bij het opstellen van roosters rekening moet worden gehouden met structurele afspraken over arbeidstijden, en dat wijzigingen hiervan in overleg met de werknemer moeten plaatsvinden. Er wordt ook genoemd dat minimaal 50% van de overeengekomen arbeidsduur als structurele arbeidstijd moet worden vastgelegd. Dit suggereert dat een wijziging van je vaste zondaguren niet zomaar eenzijdig door het management kan worden doorgevoerd zonder overleg met jou.

Aangezien jouw zondaguren consistent zijn en schriftelijk zijn bevestigd door meerdere (ex-)managers, kunnen deze uren worden beschouwd als structureel. Dat betekent dat het management verplicht is om rekening te houden met deze vaste uren, en veranderingen moeten in overleg met jou plaatsvinden. Je hebt dus het recht om bezwaar te maken tegen wijzigingen van deze uren zonder overleg.

Zoals je zelf al aangaf, is er in de cao geen specifiek wijzigingsbeding opgenomen. Dit betekent dat eenzijdige wijzigingen in je werktijden lastiger zijn voor de werkgever, vooral als je al meerdere jaren op dezelfde dagen en tijden werkt. Als een werkgever zonder overleg je vaste uren wil wijzigen, zou dat kunnen worden gezien als een schending van de gemaakte afspraken en de cao.

Een wijziging in je rooster is alleen mogelijk als het in overleg met jou gebeurt. Bovendien moet de werkgever redelijk handelen, wat betekent dat zij niet zomaar jouw zondaguren kunnen afpakken om goedkopere krachten in te zetten, zonder daar een gegronde reden voor te geven of zonder jouw instemming.

Omdat je aangeeft dat je zondaguren schriftelijk zijn bevestigd door eerdere managers, is dit een sterk punt in jouw voordeel. Deze e-mails kunnen fungeren als bewijs dat deze uren als vast onderdeel van je rooster zijn afgesproken. Als de nieuwe manager je vaste zondaguren zou willen wijzigen, kan je verwijzen naar deze eerdere bevestigingen en naar de cao-bepalingen.

Je noemt dat er een “terror-beleid” wordt gevoerd tegen werknemers van 18 jaar en ouder met vaste contracten. Mocht dit uitlopen op een poging om je contract te wijzigen of je tot ontslag te dwingen, is het belangrijk om te weten dat de werkgever je vaste contract en je afgesproken uren niet zomaar kan wijzigen. Dit kan alleen met wederzijds goedvinden, en er is dus sprake van bescherming tegen dergelijke acties.

Hoe sterk sta je dus?
Op basis van de informatie uit de cao en de bevestigingen die je hebt ontvangen, sta je redelijk sterk wat betreft het verdedigen van je vaste uren op zondag. Het management kan deze uren niet zomaar wijzigen zonder overleg, en ze moeten rekening houden met de structurele afspraken die in het verleden zijn gemaakt.

Het kan nuttig zijn om de situatie eerst informeel te bespreken met de huidige leidinggevenden en hen te herinneren aan de gemaakte afspraken en je rechten onder de cao. Mocht dit geen oplossing bieden, dan zou je kunnen overwegen om juridisch advies in te winnen, bijvoorbeeld via een vakbond of een juridisch loket. Zij kunnen je verder helpen als het management blijft aandringen op eenzijdige wijzigingen.

Zolang er geen instemming is voor wijziging en je schriftelijke bevestigingen hebt van je vaste uren, heb je een goede juridische basis om je rooster te verdedigen.

Shenna van de Smid (Onne 376 stb sport x Beart 411 stb sport preferent) Instagram: @friesianshenna
FAMKE ELVIRA 01-07-2001 ~ 19-07-2017

Bridleless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-24 00:22

Super bedankt voor je uitgebreide en heldere uitleg! Het geeft mij meer duidelijkheid over mijn juridische positie.

Ik ben van plan (mocht het erop aankomen) om eerst in gesprek te gaan met de manager(s) hierover en dit netjes aan te kaarten. Mijn verwachting is dat er dan vooral gedreigd/genegeerd gaat worden, maar ik heb een rechtsbijstandsverzekering dus ik kan eventueel nog bijstand aan hen vragen. Zo ver ben ik bereid om nog te gaan, maar ik hoop dat dit niet nodig is. Ik wil er ook niet zoveel energie insteken dat ik er nachten van wakker lig.

Ik laat mij in ieder geval niet zomaar wegpesten, want gehaaid dat ze dit dan ook bij toekomstige generaties blijven doen.

In peace, may you leave the shore.
In love, may you find the next.
Safe passage on your travels.
Until our final journey on the ground. May we meet again.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 05:53

Nu er nog geen conflict is, heb je een rechtsbijstandverzekering voor arbeid? Wellicht via de vakbond? Anders kan het nuttig zijn die nu nog af te sluiten.

“Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid.”

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 06:15

Douce schreef:
Nu er nog geen conflict is, heb je een rechtsbijstandverzekering voor arbeid? Wellicht via de vakbond? Anders kan het nuttig zijn die nu nog af te sluiten.

Zo werkt het niet. Verzekeraars werken met een wachttijd waardoor je pas na een vaste periode van bijvoorbeeld 3 of 6 maanden hiervan gebruik kunt maken.

Voor het eerst bestellen bij Picnic?
Gebruik kortingscode PETR3795 voor 10 euro korting!

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 06:30

Petpa schreef:
Douce schreef:

Zo werkt het niet. Verzekeraars werken met een wachttijd waardoor je pas na een vaste periode van bijvoorbeeld 3 of 6 maanden hiervan gebruik kunt maken.
Vandaar nu, de nieuwe begint op zijn vroegst pas in oktober, dan heb je marge. Niet iedere verzekering hanteert dezelfde termijn.

“Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid.”

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 06:53

Douce schreef:
Vandaar nu, de nieuwe begint op zijn vroegst pas in oktober, dan heb je marge. Niet iedere verzekering hanteert dezelfde termijn.

Een van de eerste vragen op het aanvraagformulier is: "Speelt er nu iets wat tot een conflict kan gaan leiden?"

Daar moet je JA op antwoorden en dan wordt het conflict gewoon uitgesloten van dekking.

Oftewel:als er al iets speelt, kan je daar nooit meer dekking voor krijgen.

Gameboy (Lord Leatherdale x Negro) B+12(PR 201), L1+9 (PR 198.5)
Cassandra B+10(PR 199), L1+11 (PR 200), L2 + 9(PR 189)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 07:03

Bij de vakbond speelt zo’n termijn volgens mij niet? Dus dat zou nog een optie kunnen zijn.

Mocht het straks echt uit de hand lopen. Hou niet teveel vast aan dat vaste contract. Uiteindelijk kunnen ze ook dan van je af als ze echt willen. In de huidige markt kan je overal werken. En een fijne werksfeer is ook veel waard.

Maar neem ook niet zomaar ontslag. Als ze echt van je af willen, dan komen ze maar over de brug.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 07:58

Sommige vakbonden hanteren geen wachttijd voor bijstand. Ik dacht CNV, maar dat moet je even googlen.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 08:10

Petpa schreef:
Douce schreef:

Niet allemaal, zijn ook verzekeraars die geen wachttijd hanteren, enkel de regel dat het geen bestaand of al verwacht conflict mag zijn.
Dat laatste is wel lastig in dit geval. Maar voor TS gelukkig niet van toepassing.

I'm not weird, I'm limited edition :D

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 08:11

Aangezien het mogelijk wel tot een verstoorde werkrelatie kan komen, is het handig om je te verdiepen (al dan niet via je rechtsbijstand) over tekenen van een vaststellingsovereenkomst en de gevolgen daarop voor het aanvragen van een WW uitkering.
Want dat is iets wat veel werkgevers proberen om iemand met een vast contract de deur uit te krijgen. Maar zover mijn informatie rijkt, heb je na tekenen geen recht op een ww uitkering en zit je dus zonder inkomsten.

Ik hoor graag als mijn informatie niet klopt :)

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 08:23

goed dat je hier nu al over nadenkt en weet hoe je er in staat.
de reactie van Celine is goede reactie.
zoek de emails op waar het in staat.
laat je niet wegpesten, neem ook zelf geen ontslag. maar je moet er ook niet aan onderdoor gaan.

ze mogen je sowieso niet minder uren inzetten dan je contracturen. of de standaard uren die je de afgelopen periode hebt gemaakt (officieel is het de gemaakte uren over 3 maanden. dit kan natuurlijk verstoord zijn door de vakantie).

de CAO spreekt inderdaad in jou voordeel, want vaak mag het wel als er maar voldoende voorbereidingstijd overheen gaat.

Be your best self

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 09:16

Blue_flower schreef:
Aangezien het mogelijk wel tot een verstoorde werkrelatie kan komen, is het handig om je te verdiepen (al dan niet via je rechtsbijstand) over tekenen van een vaststellingsovereenkomst en de gevolgen daarop voor het aanvragen van een WW uitkering.
Want dat is iets wat veel werkgevers proberen om iemand met een vast contract de deur uit te krijgen. Maar zover mijn informatie rijkt, heb je na tekenen geen recht op een ww uitkering en zit je dus zonder inkomsten.

Dat klopt niet, of slechts half. Als je als werknemer het initiatief neemt tot een vso heb je (officieel) geen recht op ww. Als het op initiatief is van de werkgever (en dat ook goed in de vso staat) heb je wel recht op ww.

koeien op de weg...

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 09:22

GDG schreef:
Blue_flower schreef:

Dat klopt niet, of slechts half. Als je als werknemer het initiatief neemt tot een vso heb je (officieel) geen recht op ww. Als het op initiatief is van de werkgever (en dat ook goed in de vso staat) heb je wel recht op ww.

Bedankt voor de aanvulling!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 09:53

Tango1979 schreef:
Douce schreef:

Een van de eerste vragen op het aanvraagformulier is: "Speelt er nu iets wat tot een conflict kan gaan leiden?"

Daar moet je JA op antwoorden en dan wordt het conflict gewoon uitgesloten van dekking.

Oftewel:als er al iets speelt, kan je daar nooit meer dekking voor krijgen.

Daar hoeft TS hier volgens mij echt geen ja op te antwoorden. Want strak genomen speelt er nog niks. Ze heeft er zorgen over. Ja. De sfeer is niet lekker. Dat is geen lopend conflict. Ze heeft haar vast contract en werkt nu nog haar vaste uren. Als de wiedeweerga een rechtsbijstand afsluiten.

Een rechtsbijstand kan nooit hard maken dat er nu al een lopend conflict was als ze het straks aan de stok krijgt met een manager die er nu nog niet eens werkt.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 05-09-24 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 09:53

Tja ik vind "speelt er al iets" lastig. Het is nu nog enorm hearsay en TS heeft nog geen enkel gesprek gehad over haar uren. Dus ik vind het nu eigenlijk nog geen te verwachten conflict. Maar begrijp dat het grijs is, dat hou je altijd bij een "mogelijk te verwachten" situatie.

Over de VSO: ik weet van oud collega's die er een hebben gekregen dat het kan lonen om hem na te laten kijken door een jurist, omdat de inhoud veel bepaald voor de rechten.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 09:59

Overigens geldt een wachttijd niet voor alles. Wij hadden bij aankoop nieuwe huis een rechtsbijstand afgesloten. Officieel ook een wachttijd van 3 maanden, maar dat ging alleen over lopende zaken. We hadden conflict met een klusjesman een maand nadat we het huis hadden, op een contract dat we twee weken na het afsluiten van de verzekering hadden afgesloten. Dan speelt die wachttijd geen rol (althans bij onze verzekering niet), want we gingen het contract pas na het afsluiten van de verzekering aan en hadden op dat moment geen enkele reden om aan te nemen dat daar een conflict uit zou ontstaan.

Dat speelt bij TS natuurlijk niet. Maar als jij nu een verzekering afsluit en een week later ergens start bij een baan en dan 2 maanden later een conflict krijgt, wordt je meestal gewoon geholpen.

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 10:21

Nu geeft TS aan dat ze al een rechtsbijstandverzekering heeft dus deze hele discussie is voor haar niet van toepassing ;)

Je kan ze allicht alvast bellen TS, al is het puur voor advies om hoe dit aan te gaan pakken.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 10:32

Unwritten schreef:
Nu geeft TS aan dat ze al een rechtsbijstandverzekering heeft dus deze hele discussie is voor haar niet van toepassing ;)

Je kan ze allicht alvast bellen TS, al is het puur voor advies om hoe dit aan te gaan pakken.

Misschien lees ik eroverheen hoor, maar ik lees nergens dat TS een rechtsbijstandsverzekering heeft. Waar lees jij dit?

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 10:37

Bridleless schreef:
Super bedankt voor je uitgebreide en heldere uitleg! Het geeft mij meer duidelijkheid over mijn juridische positie.

Ik ben van plan (mocht het erop aankomen) om eerst in gesprek te gaan met de manager(s) hierover en dit netjes aan te kaarten. Mijn verwachting is dat er dan vooral gedreigd/genegeerd gaat worden, maar ik heb een rechtsbijstandsverzekering dus ik kan eventueel nog bijstand aan hen vragen. Zo ver ben ik bereid om nog te gaan, maar ik hoop dat dit niet nodig is. Ik wil er ook niet zoveel energie insteken dat ik er nachten van wakker lig.

Ik laat mij in ieder geval niet zomaar wegpesten, want gehaaid dat ze dit dan ook bij toekomstige generaties blijven doen.

https://www.doneeractie.nl/woning-van-f ... CjcnBszQol]HELP bokker Palmera nadat ze alles verloren is na een vulkaanuitbarsting

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 10:43

Ik ga ervan uit dat er ook een ondernemingsraad is? Je kunt ook met hun contact opnemen, soms helpt dat ;)

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 10:47

laura1987 schreef:
Bridleless schreef:

Deze dombo las alleen de openingspost...

TS, je betaalt niet voor niets premie aan je verzekeraar. Ik zou ze contacten.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 11:23

Dat had ik ook gemist inderdaad.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 12:39

De vakbond kan je ook bijstaan, zij hebben eigen juristen gespecialiseerd in arbeidsconflicten.
Nog een vraag, de supermarkt is niet Jumbo? Want Jumbo heeft een eigen "CAO".

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 13:06

Unwritten schreef:

Nou ja, dat is maar de vraag of haar rechtsbijstandsverzekering toereikend is. Arbeidsrecht is niet per definitie ook gedekt, dat is niet standaard inbegrepen en als dat niet aanvullend aan de verzekering toegevoegd is dan wordt het dus niet gedekt.
Lijkt mij dus zeker de moeite om even na te kijken.

Weet je waar ik nu naar verlang? Een winterbuitenrit!