Ik zit met een (mogelijk) probleem m.b.t. mijn vaste uren als verkoopmedewerker bij een supermarkt.
Even een kleine situatieschets:
Ik ben al enkele jaren parttime werkzaam bij een supermarkt en heb inmiddels sinds 2019 een vast contract voor 48 uur per 4 weken (ong. 12 uur per week). Nu werk ik sinds 2020 vast op de zondag van 08:30-14:30 uur. Meerdere (afdelings)managers hebben door de jaren heen schriftelijk (mail) bevestigd dat deze uren van 'mij' zijn. Helaas zijn deze managers nu weg bij mijn filiaal en krijg ik vanaf oktober (of later, ze hebben nog niemand gevonden) een nieuwe afdelingsmanager. Tot die tijd nemen een andere afdelingsmanager en shiftleider de taken/rooster op zich.
En hier begint het probleem. Zij hebben aan een andere collega (eenzelfde arbeidspositie als ik) vandaag telefonisch laten doorschemeren dat ze ons van die uren willen halen, omdat ze andere nieuwe (lees: goedkopere) krachten op de zondag op de bakkerij willen hebben.
Ik ben 26, dus zeker niet de goedkoopste, en vanuit een bedrijfs-economisch oogpunt snap ik ook wel dat een supermarkt er dan liever een 16-jarige neerzet. Alleen hadden ze dat jaren geleden moeten bedenken toen ze mij op mijn 21ste een vast contract gaven, omdat de manager destijds heel tevreden was met mij.
Er spelen ook nog andere zaken, vooral in de context van dat het hele supermarktmanagement (op 1 afdelingsmanager na) een terror-beleid aan het voeren is tegen bijna iedereen die 18+ is en een vast contract heeft. Dus ja, ontslag nemen zou de beste keuze zijn voor mijn mentale welzijn. Maar gezien ik een eigen appartement heb en huur moet betalen, vind ik het vaste contract en mijn huidige uren wel heel fijn en zekerheid bieden. Daarnaast woon ik dichtbij en kan ik het goed combineren met studie en mijn dagelijks leven.
In de cao Supermarkt-VGL, waar mijn supermarkt onder valt, staat het volgende:
"Bij het opstellen van roosters wordt rekening gehouden met de (structurele) afspraken die met de
werknemer zijn gemaakt over zijn arbeidstijden. Wijziging van deze afspraken vindt plaats in
overleg met de betrokken werknemer. Een verzoek van de werknemer tot wijziging wordt
gehonoreerd indien dit redelijkerwijs mogelijk is. Bij het opstellen van de roosters wordt zo veel mogelijk rekening gehouden met aanvullende wensen van de werknemer. Van de overeengekomen arbeidsduur wordt minimaal 50% vastgelegd als structurele arbeidstijd."
Er staat in de cao niks over een wijzigingsbeding voor zover ik kan zien.
Op zaterdag (en af en toe doordeweeks) werk ik vaak wisselende diensten (tussen de 5 en 8 uur), dus ik neem aan dat bovenstaande niet geldt voor deze dag.
Dus eigenlijk is mijn vraag heel kort: hoe sterk sta ik vanuit juridisch oogpunt als het aankomt op het verdedigen van mijn vaste werktijd op zondagen?
Ik heb geen zin in een juridisch conflict met het management, maar ik laat me ook niet zomaar wegpesten, zoals hen wel is gelukt bij een andere collega.