Stage hbo sociaal werk

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Noa28

Stage hbo sociaal werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-24 14:32

Voor dit schooljaar ben ik met spoed opzoek naar een stage. Ik zit nu in leerjaar 2 van hbo social work. Mijn eerder gevonden stageplek gaat niet door, daarom met spoed opzoek.

Heeft er iemand ervaring met een leuke stageplek omgeving Hoorn/Alkmaar (Noord-Holland)? Ik heb een auto, dus het mag best wat verder zijn of onbereikbaar zijn met het ov. Ik ben nog geïnteresseerd in vrijwel alle doelgroepen en richtingen, alleen een wijkcentrum spreekt mij minder aan, omdat ik daar al een stage gelopen heb. De stage is ook maar één dag per week (woensdag).

Ik heb op internet gezocht, maar ik kan door de bomen het bos niet meer zien. Mijn vraag is dus vooral of er iemand ervaring heeft met een eventueel geschikte organisatie/bedrijf? Het leek mij ook leuk om paarden en zorg te combineren (eerder heb ik mbo opleiding paardenhouderij en management al afgerond), maar dat lijkt me ook moeilijk te vinden en is geen must.

Mocht ik toch een stage topic over het hoofd hebben gezien hoor ik het graag, maar ik kon vooral paardenstages en buitenlandse stages vinden. :')

belle_boef

Re: Stage hbo sociaal werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 14:38

Je zou kunnen googlen op zorgboerderijen in je buurt, dagbestedingsplekken

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 14:39

Voor het eerst bestellen bij Picnic?
Gebruik kortingscode PETR3795 voor 10 euro korting!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 14:49

Ik heb toentertijd toen ik stage moest lopen gewoon een hele berg open sollicitatie brieven gestuurd naar bedrijven die mij wel interessant leken. Van de meesten een afwijzing gekregen, maar van sommigen kreeg ik wel een uitnodiging en uiteindelijk heb ik bij een van die bedrijven mijn stage kunnen lopen.
Mijn ervaring is dat vacatures voor stages niet altijd gepubliceerd worden, maar als je een goede motivatie hebt dan zijn er best wel bedrijven die een plekje voor je willen creeëren.

Weet je waar ik nu naar verlang? Een winterbuitenrit!

MayoNeighs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 15:21

Ik ben niet van de regio, maar misschien bij een ziekenhuis? Die hebben een Sociale Dienst, en nemen naar mijn ervaring enorm vaak stagestudenten aan.

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 15:49

Ik heb bij een lunchroom voor mensen met een verstandelijke beperking gewerkt en daar hadden we ook altijd stagiaires social work. Zowel een 3e jaars als 2e jaars.

Bedrijf zit niet in jouw buurt, maar mocht je het aanspreken is er genoeg te vinden

Ik ga op wereldreis! Mij volgen?
@hetbackpackleven (instagram) // https://www.hetbackpackleven.nl

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 16:23

Voor leerjaar 2 is juist combinatie zorg en paarden/ dieren/ boerderij toch makkelijk te vinden? Zoveel zorgboerderijen overal.
Zelf destijds ook open sollicitaties gestuurd naar zorgboerderijen. Was ook aan de late kant en had simpel en snel 1 gevonden waar ik een super leuke 2e jaarsstage heb gelopen.

Wescha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 16:25

Jeugdbescherming een optie? Ik ken daar twee dames die daar werken. Kan altijd vragen als je interesse hebt

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 16:46

Stichting Philadelphia bellen komt vast goed

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 21:14

Ik zit niet in jou regio, dus kan je daar niet helpen. Maar zou wel goed kijken of het bedrijf goed is voor een hbo stage. Sommige dingen die genoemd worden zijn MBO, gaat je school dan ook niet goed keuren.

Succes met zoeken. Veel brieven sturen en ik zou jezelf op LinkedIn aanbieden met een goede tekst wat je zoekt.

Edit: er zijn zat organisaties die op hun site vacatures hebben staan voor stages. Zullen al wel bij meeste gevuld zijn nu.

Paardloos

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 21:33

Hey, wat leuk. ik ben verpleegkundige, maar doe daarnaast dezelfde studie.
Doe jij de bachelor?
Ik ben zelf in dienst en combineer dus het e.e.a

De studie is heel breed, dus ik denk je dat best veel organisaties kunt benaderen hoor, als ze maar een bewijs kunnen aanleveren dat ze hbo kunnen begeleiden.

Gehandicaptensector (wonen of dagbesteding)
Ouderenzorg
Kinderen/ gezinshuis
Forensische begeleiding
GGZ /verslavingszorg
(Jonge) moeder -kind huis
Positieve projecten waar mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt werken
Ambulante hulpverleners (dak en thuislozen)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 21:37

Gehandicaptenzorg! Super leuk en eigenlijk altijd wel plek. Ik kan morgen iets voor je regelen in omgeving Den Haag/Leiden, maar dat is mogelijk te ver denk ik?

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 21:58

Vraag eens bij de Engelenburgh in Nieuwe Niedorp, vreselijk leuke plek!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 22:32

Misschien zorgboerderij Het Leestensch Hof in Wervershoof?
Zorgboerderij met haflinger fokkerij.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Noa28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-24 22:33

Veel reacties, tegen mijn verwachting in, haha. Bedankt! Ik vind het inderdaad lastig om te bepalen of een stage geschikt is voor een hbo student, maar wellicht moet ik maar gewoon contact opnemen en overleggen.

Ruitje, bedankt voor het aanbod, maar dat is inderdaad helaas net te ver.

De studie is inderdaad breed, maar dat maakt het voor mij soms ook juist moeilijk. Ik vind zoveel interessant.. Morgen zal ik de reacties nog even goed doorlezen en me er verder in verdiepen.

Caira, voor wat ik zo even snel zie ziet Engelenburgh er inderdaad ook leuk uit. Heb je daar ervaring?

Edit: Leestensch Hof heb ik ooit al stage gelopen voor mijn (paarden) fokkerij stage! :D Heel leuk bedrijf, maar ik ga daarom wel liever opzoek naar wat anders om nieuwe ervaringen op te doen.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 22:42

In mijn 2e hbo heb ik stage gelopen op een middelbare school bij de zorgcoordinator. Erg leuk!

Jammer dat omgeving Leiden te ver is, ik had ook zo kunnen regelen dat je hier stage kan lopen, is gehandicaptenzorg, zelfde als waar Ruitje het over heeft. Ik denk als je een instelling bij jou in de buurt mailt dat je zo een plek hebt :j

Rust zacht Olymp † 14 oktober 2003
Dag lieve Wally † 15 januari 2018

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 23:04

Noa28 schreef:
Veel reacties, tegen mijn verwachting in, haha. Bedankt! Ik vind het inderdaad lastig om te bepalen of een stage geschikt is voor een hbo student, maar wellicht moet ik maar gewoon contact opnemen en overleggen.

De studie is inderdaad breed, maar dat maakt het voor mij soms ook juist moeilijk. Ik vind zoveel interessant.. Morgen zal ik de reacties nog even goed doorlezen en me er verder in verdiepen.

Caira, voor wat ik zo even snel zie ziet Engelenburgh er inderdaad ook leuk uit. Heb je daar ervaring?

Edit: Leestensch Hof heb ik ooit al stage gelopen voor mijn (paarden) fokkerij stage! :D Heel leuk bedrijf, maar ik ga daarom wel liever opzoek naar wat anders om nieuwe ervaringen op te doen.

Ik geef er al heel wat jaar medewerkers en verzorgers van de paarden les en ik heb ook wel eens de cliënten les gegeven. Vreselijk lieve mensen en een interessant bedrijf.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 23:26

Je zou kunnen kijken bij Mee & de Wering. Zit in Alkmaar (maar eigenlijk in heel Noord Holland). Niet met dieren maar wel in het sociaal domein.

dressuur: Z2+3 Springen: L+2 Sgw: B+4 In loving memory
dressuur: LT+5 Springen: L+8 Sgw: L+1
dressuur: Z1+2 Springen: L+0 Sgw: B+2

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 23:28

Moet het voor je tweede jaar ook al echt op hbo niveau zijn? Vaak is dat pas de eis vanaf het derde jaar, al is dat afhankelijk van de keuzes van de Hogeschool.
Je zou bijv kunnen kijken op een dagbesteding in de gehandicaptenzorg? ‘s Heeren Loo zit in elk geval in die regio.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 01:52

Odion, Leviaan, Prinsenstichting. Ik denk dat alle 3 de organisaties mogelijkheden hebben, geen garantie dat het automatisch de dichtstbijzijnde plekken zijn, maar ze zitten sowieso wel op plekken die zowel met auto als OV goed te bereiken zijn (niet alle organisaties betalen stagiaires een reiskostenvergoeding namelijk, dus dan is goed OV een mooie bijkomstigheid)

Zit je bij HVA of Inholland? HVA is sowieso niet streng, je begeleider moet HBO geschoold zijn en je moet aan je competenties kunnen werken (want die verantwoord je in integrale opdracht), maar eigenlijk valt dat op de meeste plekken met een beetje uitdaging wel te verantwoorden.
Ik heb bv 2 jaar stagegelopen op dagbesteding (jaar 1 LVB dagbesteding locatie met 2 cliënten met een LG en jaar 2 op een dagbesteding voor LG/NAH, jaar 3 overgestapt naar duaal en werkzaam op een woonvorm met LG/NAH en nu laatste jaars.)

Als je een goed plan hebt (joh, ik kom hier en ik wil dit leren, en daar heb ik dat voor nodig), dan is twijfel in principe niet echt nodig. Vraagt soms wel wat flexibiliteit (bv bij ons: 7:00 - 15:15, eerst ADL en dan pas kantoortaken/afspraken, wil je aanwezig zijn bij een MDO of een ondersteuningsplanbespreking, kan dat zijn dat je dan soms beter wat later begint en wat langer blijft bv). Als HBO stagiair is het hele schooljaar ADL doen misschien niet helemaal wat je wil (wat je hebt op sommige woonvormen), maar als je zegt ik kom vanaf 11:00 - 15:15 kom je niet uit met je uren. Maar als je je uren kan verdelen over evt een andere dag dan kom je er toch uit.
Ik zou dus vooral doen wat je aantrekt. Als de HBO begeleider er is (de randvoorwaarde vanuit opleiding), kan je er zelf een mooie stage van maken :)

~ The comeback is always stronger than the setback ~

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 20:44

Noa28 schreef:

Zou daar niet al teveel naar kijken hoor, voor leerjaar 2. Vooral kijken wat er voor je studie wel nodig is zodat bedrijf/ instelling wordt goedgekeurd maar verder zou ik van 2e jaars stage niet teveel verwachten, tis nog vrij laagdrempelig vergeleken met de jaarstage. Mijn 2e jaars stage was wat dat betreft ook niet mega hoog niveau, maar zat te leren. En juist doordat er niet zo werd gewerkt vanuit evidence based practice kon ik daar als hbo student mijn schoolopdrachten goed uitvoeren (was vaak gericht is op verbeteringen uiteindelijk).
Mijn 2e jaarsstage was ook absoluut niet vergelijkbaar met de richting waar ik op wou en waar ik nu werk (zorgboerderij gehandicaptenzorg en 3e jaars stage + huidige baan is forensisch werkveld. Toch heb ik er veel van geleerd en kijk ik terug op een leuke tijd.
Dus: lekker kijken wat je leuk lijkt en kijken waar plek is. Wel opletten of het voldoet aan de voorwaarden vanuit school (bijv hbo stagebegeleider wordt vaak als voorwaarde gezien) maar verder niet teveel zorgen over maken :)

Noa28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-24 23:45

Oke, bedankt voor jullie reacties! Wat chaotische dagen gehad, vandaar mijn late reactie. Ik ben er nog mee bezig, moet nog iets met de "stagebegeleider" op school bespreken. Volgensmij komt het helemaal goed. :D

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 08:16

belle_boef schreef:
Je zou kunnen googlen op zorgboerderijen in je buurt, dagbestedingsplekken

Je kan Landzijde eens contact opnemen, deze gaat over Zorgboerderijen/Dagbestedingsplekken.
En zag dat er ook hoger in Noord-Holland zorgboerderijen staan en ook in jouw omgeving.

Bram ✝12/08/'15

Koper & Nero

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 09:25

Misschien Parnassia Groep? Je kan ook kijken naar Agros, maar ook gemeentes contacten, UWV, etc.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie