Hoe en waar vind je een goede huishoudelijke hulp?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moska

Hoe en waar vind je een goede huishoudelijke hulp?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-24 10:05

De titel zegt het eigenlijk al :D Hoe en waar vind ik een goede huishoudelijke hulp?

Wij wonen hier nu een goede 1,5 jaar, hebben flink verbouwd en zijn nog lang niet klaar. In en om huis is er altijd wel wat te doen (ook logisch met paarden aan huis, twee katten, een hond en kippen). Ik werk fulltime vanuit huis en mijn partner werkt meer dan fulltime voor zichzelf. Huishouden is niet mijn favoriete bezigheid, maar al met al ben ik er nog een hoop tijd aan kwijt. En nog blijft er genoeg liggen.

Dus als oplossing hebben we bedacht dat een huishoudelijke hulp praktisch zou zijn. Maar waar vind je die? Ik ken niemand die dat heeft en je wilt natuurlijk wel een betrouwbaar iemand. Het gaat om eens in de twee weken een ochtend (schat ik nu in) en dan met name voor de grotere klussen (ramen binnen/buiten, badkamer, keuken, goede dweilbeurt, deuren afnemen etc). En misschien rondom huis wat tuinwerkzaamheden.

En wat betaal je zo iemand. 15 uur per uur? wit/zwart?

Zag de site van de witte werkster, maar zag ook de zeer slechte recensies.

Regio is grens Groningen/Friesland.

DoretteK

Re: Hoe en waar vind je een goede huishoudelijke hulp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 10:08

Hier is het vaak via via of via het lokale krantje.
Let wel dat met een ochtend 1x in de 2 weken je niet echt veel gedaan krijgt...

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 10:15

Ik heb mijn werkster via sopje. Inmiddels zijn hun er tussenuit. Ik heb recent loonsverhoging gegeven en ze krijgt nu 50 euro voor 3 u werk. Ben erg tevreden over haar. Had via hen eerst een ander, maar dat was geen wederzijdse klik en dan zoeken ze een ander voor je. Maar met 1 ochtend in de 2 weken gaat ze echt niet aan de tuin toekomen. In 3 u stofzuigt en dweilt ze alles, stoft en sopt de badkamer goed uit. Zo fijn!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 10:18

Wij hebben een Oekraïense en die betalen we 15€ per uur. 3uur komt ze per keer.

Jouw klussen klinken erg groot.
Ik moet zeggen dat je snel onderschat hoeveel je in die tijd kan doen.

Wij hebben haar laten komen, gezegd wat we gedaan wilde hebben en ze heeft gekeken hoe lang ze er over deed.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 10:19

Ik zoek ook, in dezelfde regio als jij TS! (denk ik althans...)

Al 7 jaar, maar ik durf niet een advertentie op MP of FB te zetten, want ik wil eigenlijk geen wildvreemde.

Inderdaad om de week even een grote klus laten doen. Dweilen en wc's soppen vind ik het werk niet.

Ik volg dus ook even...

Edit: Voor de ramen buitenom ga ik als ik mijn nieuwe kozijnen heb een bedrijf laten komen. Mijn ouders hebben een veel groter huis en die betalen 30 euro per keer (eens in de 6 tot 8 weken) voor het wassen van de ramen buitenom.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 10:36

Voorheen deed ik altijd een oproepje in een verkoop groep op Facebook en dan krijg ik mega veel reacties. Nu naar Eindhoven verhuisd en daar kwamen eigenlijk helemaal geen reacties. Het lijkt een stuk minder populair te zijn.

Uiteindelijk via via iemand gevonden, maar die moest er na een maand of 4 weer mee stoppen omdat ze long covid bleek te hebben.

Toen viel mij op dat ik af en toe 2 deuren verder iemand met schoonmaakspullen naar binnen zag staan. Dus ben daar brutaal gaan vragen of ze een schoonmaakster hadden. Dat hadden ze inderdaad, en dus gevraagd of ze hun schoonmaakster wilde vragen of ze interesse had om ook bij ons te komen. Dat had ze, dus ze is inmiddels een maand of 3 bezig bij ons.

Mijn tip zou dus zijn vraag ook gewoon eens bij de buren na.

Wij betalen haar 15 euro per uur.

Oproepje op next door of briefje in de supermarkt wil ook nog wel eens helpen.

Als ik dan iemand wild vreemds liet komen vroeg ik wel altijd om een referentie en zorgde ik dat ik de eerste paar keer thuis was. Je merkt toch wel vrij snel of het goed voelt of niet.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-24 10:40

verootjoo schreef:

Wij hebben haar laten komen, gezegd wat we gedaan wilde hebben en ze heeft gekeken hoe lang ze er over deed.

Wat is groot? Het huis zelf is niet groot (nog geen 100m2) en de bovenverdieping hoeft al niet, wordt zelden gebruikt en de badkamer is begane grond. En niet alles hoeft elke twee weken te gebeuren. Ramen was ik nu zelf 1x per jaar :D dus eens per kwartaal is mij prima. Stofzuigen doe ik vrijwel dagelijks en de douchecabine wordt na iedere douche volledige nagedroogd. Maar goed, heb geen ervaring met hulp, dus misschien onderschat ik het wel? Of ben ik zelf echt een hele slechte huisvrouw.

Stephaniiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 10:43

Hier de schoonmaakster zelf, had zelf via marktplaats een advertentie gezet toen wij nieuw hier in het dorp kwamen wonen.

Zo aan een aantal adresjes gekomen. Zit op dezelfde grens als jij, misschien kan ik wat voor je betekenen? Pb me gerust!

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 10:44

Hier gereageerd op een oproepje in een Zoekhoek op Facebook. Die heeft uiteindelijk 5 maanden schoongemaakt voordat ze niet meer kon omdat ze weer ging studeren. Zij kwam 2 uurtjes en deed dan de wekelijkse dingen zoals zuigen, dweilen, wc’s en spullen afnemen.
Maar iemand vinden is lastig. Had toen ook via zo’n betaalde site een oproep geplaatst maar dat werd uiteindelijk niks.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-24 10:45

Shiloh schreef:
Als ik dan iemand wild vreemds liet komen vroeg ik wel altijd om een referentie en zorgde ik dat ik de eerste paar keer thuis was. Je merkt toch wel vrij snel of het goed voelt of niet.

Ik werk fulltime vanuit huis, dus ik zal vrijwel altijd aanwezig zijn. Mijn werkkamer is wel afsluitbaar (dus ik zit niet in de weg) en die hoeft ook niet schoongemaakt te worden dan. Die 7m2 kan ik zelf wel doen. Maar referenties vragen is altijd wel goed. Niks beters dan mond op mond reclame.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 10:50

Is er geen FB groep van je woonplaats voor vraag en aanbod?
Op die manier krijg je ook vaak wel te horen of iemand goed z'n werk doet.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 10:56

Wat hoeveel uur betreft kun je ook in overeenstemming doen hè. Als je iemand gevonden hebt, laat diegene dan gewoon langs komen voor een kennismaking. Laat ze het huis zien en leg uit wat je verwacht. Dan kunnen ze zelf vaak prima inschatten hoeveel tijd ze nodig hebben. Bovendien kun je het altijd bijstellen als het moet als het toch teveel of te weinig blijkt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 11:00

Moska schreef:
verootjoo schreef:

Wat is groot? Het huis zelf is niet groot (nog geen 100m2) en de bovenverdieping hoeft al niet, wordt zelden gebruikt en de badkamer is begane grond. En niet alles hoeft elke twee weken te gebeuren. Ramen was ik nu zelf 1x per jaar :D dus eens per kwartaal is mij prima. Stofzuigen doe ik vrijwel dagelijks en de douchecabine wordt na iedere douche volledige nagedroogd. Maar goed, heb geen ervaring met hulp, dus misschien onderschat ik het wel? Of ben ik zelf echt een hele slechte huisvrouw.

Ik ben ook een slechte huisvrouw en dacht dat alles veel sneller zou gaan, dus vandaar dat ik zeg dat je snel onderschat. Dat was iig bij mij zo :')
Ik kan gewoon echt slecht schoonmaken nu ik zie hoe zij het doet := het hele huis keert ze ondersteboven en als ze weg is, is er nergens een stofje meer te bekennen. Zo schoon heb ik het nooit gehad zelf :o

Maar idd, als je al die klussen niet elke week wil moet het lukken in een ochtend :j

Zou gewoon in overeenstemming doen, hoe lang ze tijd nodig heeft.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 11:04

verootjoo schreef:
Ik ben ook een slechte huisvrouw en dacht dat alles veel sneller zou gaan, dus vandaar dat ik zeg dat je snel onderschat. Dat was iig bij mij zo :')
Ik kan gewoon echt slecht schoonmaken nu ik zie hoe zij het doet := het hele huis keert ze ondersteboven en als ze weg is, is er nergens een stofje meer te bekennen. Zo schoon heb ik het nooit gehad zelf :o

Maar idd, als je al die klussen niet elke week wil moet het lukken in een ochtend :j

Hoe snel was je er achter dat ze zo goed was?

Want ik betwijfel altijd of iemand goed is, referenties zijn ook maar vanuit een bepaald referentiekader zeg maar...

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-24 11:10

Cayenne schreef:
Is er geen FB groep van je woonplaats voor vraag en aanbod?
Op die manier krijg je ook vaak wel te horen of iemand goed z'n werk doet.

Die was er wel, maar heb ik verwijderd vanwege de enorme hoeveelheid spam en idioten. Voor zover ik heb kunnen vinden is er nog geen nieuwe gemaakt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 11:17

Janine1990 schreef:
verootjoo schreef:

Hoe snel was je er achter dat ze zo goed was?

Want ik betwijfel altijd of iemand goed is, referenties zijn ook maar vanuit een bepaald referentiekader zeg maar...

Ik heb haar via iemand die ik ken als superprecies en kritisch.
En ik heb haar aan het werk gezien bij ons, echte niet banketstaaf maar poetsen mentaliteit.
En m’n man werkt altijd thuis dus ziet ook hoe en wat ze doet en was diep onder de indruk omdat wij dit zelf niet voor elkaar krijgen.
Schoonmaken is blijkbaar echt een vak.

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 11:35

Ik lees even mee. Wij hebben een oproep gehad op FB. Het ging om 1x per maand een ochtend de extra klussen waar ik niet aan toe kom. Wekelijkse dingen kan ik zelf.

Er is één iemand geweest. Eerst 45 min kennisgemaakt en daarna alles laten zien. 2 uur top schoongemaakt.

Na een week kregen we een appje of ze een voorschot mocht ivm financiële problemen. Ik vond het heel vervelend voor haar maar ik had er geen goed gevoel meer bij en heb haar dat laten weten.

Ik heb het even zo gelaten. Misschien wil ik wel weer iemand, maar weet nog niet goed hoe het aan te pakken. Het liefst wil ik iemand viavia maar die connecties hebben we (nu) niet.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 12:07

Wij hebben onze werkster via marktplaats gevonden. Ben heel blij met haar. Wij vonden 1x per twee weken prima maar het is toch wel heeeel fijn dat het huis lekker schoon is als je thuis komt uit je werk, dus nu komt ze elke week :D
Wij betalen haar €45 en dan is ze er een ochtend. Meestal zo'n 2,5 a 3 uur.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 12:21

Ik heb ook iemand via via. Dus navragen in de buurt. En anders op Nextdoor een oproepje zetten?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 19:07

Ik heb het altijd gedaan via zo’n aangeboden/gevraagd Facebook groepje voor de stad waar ik dan woonde. 4x bij “een wildvreemde” zonder recensies uitgekomen, nooit iets geks meegemaakt. Over 1 iemand was ik uiteindelijk niet zo tevreden, dus dat heeft niet lang geduurd. Maar ik zou de gok dus wel wagen.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 19:54

Ik werk nog een ochtendje per week als schoonmaakster naast m'n vaste baan, gewoon voor de afwisseling en wat extra boodschappengeld. Hier is het gewoon via marktplaats gegaan, iemand had een advertentie geplaatst bij mij in de straat, dus ik dacht dat is lekker dicht bij. Kennis gemaakt en zo gewoon begonnen.
Inmiddels kom ik er al 2 jaar, ik krijg €14 per uur en ben er 3 uur, soms wat langer als ik het niet helemaal red, krijg vast €42 per keer.
Inmiddels eigenlijk een beetje te weinig, zeker gezien het best wel zwaar kan zijn, het is simpel maar wel fysiek best pittig vind ik. een normale job hou ik meer aan over, maar vind het wel prima voor die paar uurtjes, scheelt me wel weer een avondje naar de sportschool :')
Denk dat je met €15 per uur wel oké zit. Maar inderdaad, onderschat het niet, goed schoonmaken gaat veel meer tijd in zitten dan mensen vaak denken.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 19:59

Via de Facebook groep van het dorp.
Eerste was student en is 1,5 jaar geweest. Kon niet zo goed schoonmaken, maar daar was de prijs ook naar.
Nu net een nieuwe oudere dame, maar die heeft in 2 maanden tijd al 4x afgezegd. Als ze er is, maakt ze wel erg goed schoon. Wel een hoog uurtarief.
Denk dus dat we binnenkort maar weer verder moeten zoeken. Dat afzeggen steeds is heel vervelend.

Goed idee is op marktplaats te kijken!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 20:04

Facebook, marktplaats... beste is via kennissen van jezelf waar een goede schoonmaakster werkt die meer wil werken.

Nav dit topic zat ik even op mp te kijken... kwam ik dit tegen _O-

Afbeelding

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 20:11

Omg _O-
Vooral dat thuiswerken er ook bij :=

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 20:47

Ik werk als vliegende leidinggevende voor een schoonmaakbedrijf. Kwamen we van de week een klantaanvraag tegen van een man die iemand zocht die onderaan geschoren was en hij zou het controleren... In deze sector kom je werkelijk alles tegen.