Meerdere planten zijn gesneuveld laatste tijd en ik kom er maar niet uit. Wie weet wat dit is en wat ik er mee moet?

Heb lang last gehad van rouwvliegjes maar denk dat dit een schimmel is?
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Valerie93 schreef:Ik heb geen idee wat het is, maar ben wel benieuwd wat jij tegen de rouwvliegjes hebt gedaan. Ik heb daar bij sommige planten zo'n last van maar geen idee meer wat ik kan proberen
Amber_anne schreef:Valerie93 schreef:Ik heb geen idee wat het is, maar ben wel benieuwd wat jij tegen de rouwvliegjes hebt gedaan. Ik heb daar bij sommige planten zo'n last van maar geen idee meer wat ik kan proberen
Rouwvliegjes komen omdat je grond te nat is. De makkelijkste manier om er vanaf te komen en te blijven is om je planten alleen nog maar van onder water te geven. Dan drinken ze zoveel als ze nodig hebben en blijven ze niet nat
Daarnaast helpen de gele plakkers goed om van de vliegjes die je hebt af te komen
Valerie93 schreef:Ik ben ze al aan het laten drogen, potgrond is al zo goed als helemaal droog. Plantjes hangen al langzaam slap, die gele dingen heb ik er ook al bij staan.
Hmm van onder water geven is nog een optie!
Valerie93 schreef:Ik heb geen idee wat het is, maar ben wel benieuwd wat jij tegen de rouwvliegjes hebt gedaan. Ik heb daar bij sommige planten zo'n last van maar geen idee meer wat ik kan proberen
MarjanB schreef:Dank jullie allemaal! De rouwvliegjes ben ik idd vanaf. Had potgrond gekocht waar ze in bleken te zitten![]()
Ik heb nu de twee planten die het ergste zijn ingespoten met Veerustdat dood ook insecten. Dus wie weet helpt dat… daarna maar even een plekje zoeken waar geen andere planten staan en kijken of het gewerkt heeft
MarjanB schreef:Had even gezocht op de werkzame stof en trips![]()
https://www.tuinadvies.be/tuinproblemen ... 0evenwicht.
En zou moeten werken. Dus ben benieuwd
Renee schreef:MarjanB schreef:Had even gezocht op de werkzame stof en trips![]()
https://www.tuinadvies.be/tuinproblemen ... 0evenwicht.
En zou moeten werken. Dus ben benieuwd
Misschien handig om ook voor de zekerheid verse potgrond te nemen en de wortels uit te spoelen. Ze kunnen ook in de grond chillen.
Monstera’s zijn ook echt trips-hamsters. Heb nu twee die ik al meer dan een jaar trips vrij kan houden. Wat voor mij echt heeft geholpen is structureel hogere luchtvochtigheid.