Wat heeft mijn plant?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Wat heeft mijn plant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-24 21:16

:') Bokt weet altijd raad! En aangezien de dierenarts het ook niet weet :+

Meerdere planten zijn gesneuveld laatste tijd en ik kom er maar niet uit. Wie weet wat dit is en wat ik er mee moet?

Afbeelding

Heb lang last gehad van rouwvliegjes maar denk dat dit een schimmel is?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 21:18

Tripsen
Hele lastige beestjes om weg te krijgen.

Ik heb na vele huismiddelthes toch maar gif gekocht en ze meerdere dagen achter elkaar behandeld (in de buitenschuur).

Amber_anne

Re: Wat heeft mijn plant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 21:21

Trips inderdaad

Als je geen dure planten hebt zou ik alles gewoon weggooien en opnieuw kopen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 21:23

Dat inderdaad :j

Maar ik heb ook een paar hele mooie oude planten en die wilde ik echt niet weg doen.

Die kleine vingerplant zou ik wegooien, die kosten bijna niets.

Trips is een van de redenen waarom je nieuwe planten eigenlijk eerst in quarantaine hoort te zetten.
De tuincentra spuiten alles morsdoid, maar trips is niet perse onder de indruk daarvan.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 25-08-24 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 21:24

Ik heb geen idee wat het is, maar ben wel benieuwd wat jij tegen de rouwvliegjes hebt gedaan. Ik heb daar bij sommige planten zo'n last van maar geen idee meer wat ik kan proberen

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 21:26

Valerie93 schreef:
Ik heb geen idee wat het is, maar ben wel benieuwd wat jij tegen de rouwvliegjes hebt gedaan. Ik heb daar bij sommige planten zo'n last van maar geen idee meer wat ik kan proberen

Rouwvliegjes komen omdat je grond te nat is. De makkelijkste manier om er vanaf te komen en te blijven is om je planten alleen nog maar van onder water te geven. Dan drinken ze zoveel als ze nodig hebben en blijven ze niet nat

Daarnaast helpen de gele plakkers goed om van de vliegjes die je hebt af te komen

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 21:31

Amber_anne schreef:
Valerie93 schreef:

Rouwvliegjes komen omdat je grond te nat is. De makkelijkste manier om er vanaf te komen en te blijven is om je planten alleen nog maar van onder water te geven. Dan drinken ze zoveel als ze nodig hebben en blijven ze niet nat

Daarnaast helpen de gele plakkers goed om van de vliegjes die je hebt af te komen

Ik ben ze al aan het laten drogen, potgrond is al zo goed als helemaal droog. Plantjes hangen al langzaam slap, die gele dingen heb ik er ook al bij staan.
Hmm van onder water geven is nog een optie!

sassycas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 21:52

Bij tripsen werkt in mijn ervaring echt enkel insecticide.
Neemolie houdt het wel in bedwang, maar echt trips vrij worden je planten niet. Tripsen legen eieren IN het blad dus daar heb je insecticide voor nodig die in het blad dringt.
Ik had recent ook een uitbraak ervan en heb gewoon direct 'Pokon hardnekkige insecten' gekocht. Nu heb ik al dagen niks meer gezien.

Rouwvliegjes bestrijd ik met een spuitbus water met een flinke scheut afwasmiddel of groene zeep en een aantal druppels neemolie. Heel goed blijven schudden.
Dat werkt tegen veel insecten, maar voor specifiek rouwvliegjes zorg ik dat ik de grond echt doordrenk ermee.
Daarnaast wel, zoals Amber zei, de grond niet lang nat laten, bottom watering en van die plakkers gebruiken.

Ik heb ook eens kaneelpoeder op de potgrond uitgestrooid op iemands aanraden en dat werkte ook. Maar toen was het maar 1 enkele plant in een kamer.
Er was echt een specifieke reden waarom dit zou werken, maar dat weet ik niet meer :o

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 22:06

Valerie93 schreef:
Ik ben ze al aan het laten drogen, potgrond is al zo goed als helemaal droog. Plantjes hangen al langzaam slap, die gele dingen heb ik er ook al bij staan.
Hmm van onder water geven is nog een optie!

Ik heb ze bestreden met aaltjes en die gele plakdingen. Binnen 2 weken bijna alle vliegjes weg. Daarna gingen we op vakantie en moest ik het nog een keer doen. Als je aaltjes gaat gebruiken moet je namelijk wel de grond vochtig houden…

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 22:27

Valerie93 schreef:

Vast niet het mooiste maar mierenpoeder op de grond strooien op de potgrond werkt prima waarom geen idee :j maar ik was er af *\o/*

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 06:56

Ik had echt heel veel last van rouwvliegjes.. zo erg dat ik overweeg mijn monsteras maar buiten te knikkeren.. Maar ook ik kreeg de mierenpoeder tip. werkt geweldig.
Tripsen heb ik gelukkig nog nooit gehad, maar ik lees dat die hardnekkige insecten spray van pokon helpt.

Succes met je apenkop

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 06:59

Werken aaltjes niet tegen rouwvliegen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 08:12

Mierenpoeder inderdaad tegen rouwvliegjes of de plant helemaal verpotten met verse potgrond speciaal voor binnen. Die is schoon als het goed is. Maar aaltjes kan en mierenpoeder werkt ook.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 08:20

Inderdaad tripsen.

Heel eerlijk zou ik niet beginnen aan behandelingen of sprays die beloven iets te doen.
Gewoon de hele ellende bij elkaar pakken en zo de vuilnisbak in knikkeren.
Heb zelf maanden lang geprobeerd tripsen te behandelen op mijn planten en was uiteindelijk meer kwijt dan de aankoop prijs van de plant.
Kijk ook goed naar je andere planten voor je nieuwe neemt anders blijf je in hetzelfde ellendige cirkeltje lopen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 08:33

Dank jullie allemaal! De rouwvliegjes ben ik idd vanaf. Had potgrond gekocht waar ze in bleken te zitten :(

Ik heb nu de twee planten die het ergste zijn ingespoten met Veerust _O- dat dood ook insecten. Dus wie weet helpt dat… daarna maar even een plekje zoeken waar geen andere planten staan en kijken of het gewerkt heeft

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 08:51

Theoretisch zou dat kunnen werken inderdaad, maar wel een aantal dagen herhalen zodat je ook de uitgekomen larven treft.
Alle aangetaste bladeren eraf knippen en in de vuilnisbak.

Ik heb een mooie grote heel langzaam groeiende flessenplant van al >10 jaar, die wilde ik absoluut niet weg doen.
Voorlopig lijkt dat gelukt om die vrij te krijgen.
Mijn tripsen kwamen met exact hetzelfde plantje als in de OP mee. Die heb ik wel weggemikt.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 09:35

Hmmm :( hier kwamen ze mee met een plant die ik cadeau heb gekregen. Helaas nu pas door dat het zich zo verspreidt heeft

Zelfs m’n twee favoriete planten zijn aangetast.

Afbeelding
Heb de meest slechte bladeren er uit geknipt en ingespoten.. bij de andere planten ook en daar lijken de trips niet tegen Veerust te kunnen :)F

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 10:21

MarjanB schreef:
Dank jullie allemaal! De rouwvliegjes ben ik idd vanaf. Had potgrond gekocht waar ze in bleken te zitten :(

Ik heb nu de twee planten die het ergste zijn ingespoten met Veerust _O- dat dood ook insecten. Dus wie weet helpt dat… daarna maar even een plekje zoeken waar geen andere planten staan en kijken of het gewerkt heeft

Creatief.. ben benieuwd of dat werkt

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 11:06

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 11:27

MarjanB schreef:
Had even gezocht op de werkzame stof en trips :+

https://www.tuinadvies.be/tuinproblemen ... 0evenwicht.

En zou moeten werken. Dus ben benieuwd

Misschien handig om ook voor de zekerheid verse potgrond te nemen en de wortels uit te spoelen. Ze kunnen ook in de grond chillen.

Monstera’s zijn ook echt trips-hamsters. Heb nu twee die ik al meer dan een jaar trips vrij kan houden. Wat voor mij echt heeft geholpen is structureel hogere luchtvochtigheid.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 12:19

Ik heb ze ook in bijna alle planten helaas. Een duur pakket aan bestrijdingsinstecten gekocht (aaltjes en nog 2 andere dingen), maar werkt voor geen meter.

Ik ga de Pokon tip nog proberen en anders wordt het investeren in een hele rits aan nieuwe planten :')

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 17:40

Undefined schreef:
Ik heb ze ook in bijna alle planten helaas. Een duur pakket aan bestrijdingsinstecten gekocht (aaltjes en nog 2 andere dingen), maar werkt voor geen meter.

Ik ga de Pokon tip nog proberen en anders wordt het investeren in een hele rits aan nieuwe planten :')

Of een bus veerust

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 17:57

Valerie93 schreef:

Ik weet niet of je er wat mee kan maar toen de meeste van mijn planten naar de zolderkamer verhuisde en ik de luchtvochtigheid daar opschroefde en er een paar dagen hogere tempraturen kwamen in de Lente lagen ze binnen no time allemaal dood in het raamkozijn :=

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 18:04

Renee schreef:
MarjanB schreef:
Had even gezocht op de werkzame stof en trips :+

https://www.tuinadvies.be/tuinproblemen ... 0evenwicht.

En zou moeten werken. Dus ben benieuwd

Misschien handig om ook voor de zekerheid verse potgrond te nemen en de wortels uit te spoelen. Ze kunnen ook in de grond chillen.

Monstera’s zijn ook echt trips-hamsters. Heb nu twee die ik al meer dan een jaar trips vrij kan houden. Wat voor mij echt heeft geholpen is structureel hogere luchtvochtigheid.

Mooi woord. :+ Tripshamster.
Hier ook één plant die graag een tripsentuin wil zijn.
Doe het niet graag, maar toch maar een enkeltje kliko voor deze Catalea.
Afbeelding

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 18:14

Ik ben benieuwd of de veerust echt helpt. Mijn monstera heeft het ook op de kleine bladeren. Vandeweek de veerust maar meenemen naar huis dan.