Rekenbingo of andere leuke werkvormen voor in de klas (VMBO)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Rekenbingo of andere leuke werkvormen voor in de klas (VMBO)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-24 21:27

Ik ben docent in het middelbaar onderwijs. Ik ben eigenlijk op zoek naar leuke leerzame spellen voor in de klas. Ik ben op zoek naar een goede rekenbingo maar ik word hiervoor te oud ofzo om snel leuke leerzame dingen te vinden.

Iemand een goed voorbeeld?
Misschien kunnen we leuke dingen delen hier :D

Ik heb al kruiswoordpuzzels gemaakt voor de eerste les van de bovenbouw maar ik wilde een leuke tafel/rekenbingo voor de brugklassers zoeken.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 21:33

Geen bingo, maar wie weet word je er ook blij van.
Je leerlingen hebben wel een chromebook/laptop of smartphone nodig. Mijn collega's, onze leerlingen en ik heb worden er enthousiast van. 99math.com
Even een gratis account aanmaken em klaar is Klara.

Superleuke manier om basisvaardigheden te oefenen/automatiseren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 13:16

Rekenbingo lijkt me prima? Kun je ook met een gewone bingo doen, maar dan het getal niet laten zien en er zelf een som bij verzinnen.

24 zoals ze op de rekenflippo's stonden (24 maken met 4 getallen, optellen, aftrekken, delen en vermenigvuldigen. Ik weet niet of je hiervoor willekeurige getallen kunt gebruiken, bv 4 dobbelstenen, of dat het echt moet kloppen. )

Rekendomino's kunnen ook, dus ketens met vraag en antwoord. Die kun je zeker ook doen door bv iedereen 1 stukje van de keten te geven. (En dan afhankelijk van hoeveel chaos je wilt, leerlingen laten zitten en het gewoon mondeling doen, of ze zelf een kring laten vormen tot ze op de juiste plek staan. Dat laatste lijkt me ook een leuke ijsbreker voor groepsvorming.)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-24 18:43

Ik heb bingo kaarten geprint met 0-100 en zelf rekensommen op het bord gezet. Moesten ze het uitrekenen en aanstrepen. Viel compleet in de smaak :D

Dus als we zulke dingen kunnen delen. Ik geef nask dus moet wat meer dingen gaan maken.

De kruiswoordpuzzels werden ook goed gemaakt door lj2 en lj3.

Supervixen

Re: Rekenbingo of andere leuke werkvormen voor in de klas (VMBO)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 19:34

Op kahoot kun je ook een leuke quiz maken of opzoeken.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 19:45

Totaal geen ervaring met dit soort dingen maar ik las het en dacht meteen: maak een set eigen bingo kaarten met sommen erop ipv nummers. De uitkomst is dan hetgeen wat overeen moet komen met jouw nummers die je trekt. Klinkt als best een leuke uitdaging.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 20:07

Ik kan nog niet meteen een goede vorm vinden, maar het omzetten van eenheden lijkt me wel ook echt iets om veel te herhalen. (1 kg = .... g. 300 cm = ... m.)
Je hebt een site (die sowieso leuk is om eens te bekijken, Klascement) waar ze een Ganzenbord hebben gemaakt: https://www.klascement.net/downloadbaar ... anzenbord/

Maar volgens mij kun je het ook zonder dobbelsteen doen, en gewoon elke leerling 1 vakje laten doen. Als je ze oplopend in moeilijkheid doet, kun je ook weer terug naar af bij een fout, dan heb je de herhaling er ook al in. Voor extra bonus kun je dan ook eens kijken hoe snel ze als klas zo'n reeks kunnen doen. (In dat geval zou ik ze niet in zo'n ganzenbord-layout doen, dat is wat onoverzichtelijk.)

Verder lijkt het me niet eenvoudig. Niet alles hoeft een spel te zijn, maar ik zou vmbo wel heel veel praktijkmateriaal en fysiek lesmateriaal gunnen, maar dat is echt iets wat de school moet doen, dan kom je er niet zomaar met het zelf uitprinten van wat kaarten denk ik. (Misschien wel hoor, misschien zie ik hele leuke dingen over het hoofd, maar het meeste leer je volgens mij vaak toch van het echte werk.)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-24 22:15

Het is niet ter vervanging. Maar om een keer tussendoor te doen als afwisseling en beloning/motivatie.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 10:17

Ik ben ook niet zo bekend met natuurkunde op vmbo dat ik weet wat nou dingen zijn die echt veel herhaling kunnen gebruiken. Misschien het oplossen van simpele formules (V=I*R, gegeven V en R. s=v/t, gegeven zijn v en t, wat is s, en iedere keer als je weer een nieuwe formule tegenkomt in het boek gooi je die in de rotatie) en eenheden/grootheden oefenen.

Want dat vind ik echt het terrein voor spelletjes: van die dingen die nodeloos zoveel moeilijkheden opleveren in het doorwerken van de stof, en die zijn op te lossen door gewoon heel vaak te herhalen. En hoe leuker dat herhalen is en hoe fanatieker de leerlingen daarin mee doen, hoe makkelijker ze die tools vast ter beschikking hebben bij een toets of examen, zodat ze daar niet meer over na hoeven te denken en hun aandacht kunnen richten op het probleem zelf. En een goede manier om nog wel iets nuttigs te doen op het moment dat nieuwe stof toch niet meer binnenkomt.